نقد سریال Elite (نخبه) ؛ هنجارهایی هوشمندانه و جذاب در نتفلیکس

در این نوشتار به نقد سریال Elite خواهیم پرداخت. در ادامه با فیگار همراه باشید تا بیشتر در رابطه با این سریال هیجان‌انگیز شرکت نتفلیکس بدانیم.

با شروع دیدن این سریال شما صد در صد برای ادامه دیدنش مشتاق خواهید شد. شما باید بفهمید چه کسی کشته شده است، چه کسی او را کشته است، چگونه و چرا؟

باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر با اصطلاحات و لهجه اسپانیایی ارتباط نداشته باشید، در رمزگشایی شخصیت ها دچار مشکل می‌شوید. حداقل در فصل اول اینطور است. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید سریال را با فهم کامل تمام کنید، بهتر است زیرنویس را با دقت و تمرکز دو چندان دنبال کنید.

داستان از آنجا شروع می‌شود که سه دانشجو از یک موسسه دولتی که به دلیل فساد به اصطلاح سازنده سقوط کرده است، برای ادامه تحصیل در لاس انسیناس، که مدرسه ای است برای دانش‌آموزان ثروتمند که در آن تحصیل می‌کنند، بورسیه می‌شوند.

اندکی پس از رسیدن کریستین، ساموئل و نادیا به مدرسه، یکی از دختران اهل لاس انسیناس در کنار استخر مدرسه پیدا شده است. در ابتدا، ساموئل مظنون اصلی است، زیرا او توسط پلیس در صحنه جنایت پیدا می‌شود، پر از خون و شوک شده، اما کم کم، همه پسران در مقابل چشمان ما مشکوک می‌شوند و ما فقط خواهیم فهمید که چه کسی کشته شده است.

نقد سریال Elite (نخبه)

هنجارهایی هوشمندانه و جذاب در نتفلیکس

نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite
نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite

تقابل بین کسانی که همه چیز دارند و کسانی که هیچ چیز ندارند، پتانسیل بسیار بالایی دارد و منجر به قتل خواهد شد. واقعاً چه کسی پشت این جنایت است؟ آیا آن قاتل یکی از تازه واردان است؟ یا این داستان چیزی تاریک تر را در لابلای ساختار روایت خود دارد؟

ما در Elite با چندین قهرمان اصلی واجه می‌شویم، اما فعلاً روی 3 دانش آموز بنام‌های ساموئل، کریستین و نادیا تمرکز داریم. هر سه به عنوان بورس تحصیلی به یک مدرسه که در واقع فقط مختص بچه های ثروتمند و ممتاز بوده می‌آیند. اما به نظر می‌رسد این بچه های ثروتمند، به استثنای چند مورد، در ابتدا نسبت به این سه نفر بورس بگیر از طبقه پایین گارد می‌گیرند و نمی‌توانند حضور آن‌ها را تحمل کنند.

خط داستانی دوم مربوط به وقایع فعلی است که پس از ورود و سازگاری با ساموئل، کریستین و نادیا اتفاق می افتد. در اینجا به سرعت مشخص میشود که یکی از همکلاسی های او به طرز وحشیانه ای کشته شده و اکنون کسی مقصر شناخته شده است. در اینجا همچنین با چهره های آشنا آن مکتب نخبگان روبرو می‌شویم که گاهی بیشتر و گاه کمتر مشکوک به نظر میرسند.


بیشتر بخوانید:

نقد سریال موداک MODOK

نقد سریال لوکی (قسمت دوم)


به طور کلی، Elite با داستان و برخورد موضوعی خود کارهای زیادی را انجام می‌دهد. در حال حاضر بیش از حد سریال های نوجوانان وجود دارد که جنبه تاریک زندگی مدرسه‌ای را نشان میدهد. و همچنین به اندازه کافی سریال‌هایی وجود دارد که زندگی بچه های ممتاز را در سالهای اخیر نشان میدهد.

اما نخبگان در این سریال امکانات محتوایی دیگری را فراهم میکنند. این سوال مطرح میشود که چه اتفاقی می افتد که دو طبقه مختلف اجتماعی در یک کلاس با هم مواجه شوند؟ در سریال الیت 3 دارنده بورس تحصیلی عمق طرح داستانی روایت را تشکلی می‌دهند. و این مجموعه به شکلی صریح به بحث درگیری درون شخصیت های اصلی و بین دانشجویان میپردازد.

نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite
نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite

ما دانش آموزی داریم که مسیر مرگ او در حال ردیابی است. ما مواد مخدر و افراط، جنسیت، محبوبیت و جرم داریم. بنابراین تمام موادی که به نظر میرسد این روزها دستور اصلی یک سریال موفق نوجوانان باشد در این سریال هست. اما این دقیقاً همان جایی است که من یک کاستی اساسی را میبینم. همیشه لازم نیست که سریع تر، بیشتر و بالاتر باشد تا بهتر شود.

پرداختن به بسیاری از موضوعات فقط در یک مجموعه غالباً به ازای پرداختن به عمق بحثهای فردی انجام میشود. همه کارها با سرعت مطلوبی انجام میشود، اما مطمئناً الیت صدمه ای نخواهد دید که حداقل یک نوجوان را نشان دهد که تراژدی ها را بر دوش بکشد..

نقد سریال Elite

البته میتوانید در مورد ریتم بحث کنید، به هر حال، سازندگان اینجا نیز وقت کلفی را دارند تا بتوانند موضوعات مهم اجتماعی را تا حد ممکن به شکلی خاص و متناسب با زمانه به تصویر بکشند. بنابراین سازندگان در واقع موفق شدند یکی دو مسئله ایجاد کنند که به نظر من هنوز در سریال های نوجوانانه ظاهر نشده است.

نکته مثبت دیگر، صحنه پردازی صریح و واقعی داستان است. اگرچه در مدرسه نخبگان و در بین ثروتمندان در ظاهر همه چیز بسیار تمیز و مرتب به نظر میرسد، اما دقیقاً در زیر این ظاهر زیبا و مرتب و اگر عمیق‌تر بنگریم، نفرت در زیرلایه‌های شخصیت بسیاری از آن‌ها موج می‌زند.

در رابطه با این مسئله سریال بی درنگ و به شدت قابل توجه به عقب و جلو حرکت می‌کند و با فلاش بک‌های منطقی و متناسب با ساختار روایت دوست دارد قهرمانان را در سکانس‌های مخالف قرار دهد تا تنوع ایجاد کند.

نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite
نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite

این تکنیک برای سریال های نوجوانانه به روشی کاملاً غیرمعمول اتفاق میافتد، زیرا کاراکترها معمولاً در مورد دو دنیای متفاوت صحبت نمیکنند. علاوه بر این، Elite تولید Netflix از نشان دادن صحنه های صادقانه هیچ ابایی ندارد. چیزی را که به آن اشاره می‌کنیم لزوماً به صحنه های گرافیکی و بی رحمانه مانند تجاوز، خودکشی یا شکنجه اشاره نمی‌کند، بلکه بیشتر به صحنه های “عادی” مربوط میشود که به جنسیت، افراط در نوجوانان و جنایت مربوط میشود.

نظرات مثبت بیشتر را میتوان برای تک تک بازیگران مورد توجه قرار داد. برخی از شخصیت های اصلی توانستند مهارت های خود را در سریال خانه کاغذی ثابت کنند. البته ما تا حد زیادی به عملکرد افراد و اصالت آنها اطمینان داشتیم البته در این سریال نیز به استثنای چند مورد، که در بعضی جاها بسیار اغراق آمیز به نظر میرسید.

در کل، از نظر تکنیک، با وجود این بازیگران که به شکل هوشمندانه‌ای جذاب و متناسب انتخاب شده‌اند این تولید Netflix را متقاعد کننده کرده است. با درهم آمیختن خط داستانی در میان رویدادهای مختلف فعلی، میتوان درک کرد که چرا Elite برای تماشا بیش از حد مناسب است.

هنگامی که نتفلیکس سه سال پیش فصل اول سریال اسپانیایی “Elite” را ارائه داد، یکی از موفقیت های بزرگ این استریمر ثبت شد. این نمایش نه تنها در اسپانیا و اروپا، بلکه در ایالات متحده آمریکا نیز بسیار خوب پیش رفت.


بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم ها و سریال های ترکی 2021 ؛ بهترین های نتفلیکس

بهترین کانال های تلگرام فیلم


رابطه همجنسگرایی در سریال نخبه به همان اندازه واقع بینانه و باورپذیر نشان داده شده است که مشکلاتی که یک زن مسلمان برای ادعای خود در مدرسه دارد و والدین خود را ناامید نمیکند در حالی که خودش برای آزادی بیشتر تلاش میکند.

این ارزش ها و هنجارها دقیقاً ترسیم شده اند. بعضی اوقات این احساس به شما دست میدهد که همه چیز کمی سیاه و سفید میشود تا از پیچیدگی شخصیت ها تعجب کنید. به عنوان مثال این موضوع در مورد والدین نادیا صدق میکند، اما حتی بیشتر در مورد گوزمن صدق میکند، که در فصل اول به عنوان یک فرد خاص شناخته میشود، اما در واقع وی پسری خوب است.

در فصل دوم گوزمن و ساموئل میخواهند قاتل مارینا را محکوم کنند، در فصل سوم این داستان در مورد قتلی دیگر است که در مراسم فارغ التحصیلی رخ داده است.

نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite
نقد سریال Elite, سریال Elite, نقد سریال نخبه, سریال نخبه, دانلود سریال elite, نتفلیکس, Elite

هر فصل هشت قسمت دارد که خیلی راحت میتوان آن را فراموش کرد. از آنجا که خیلی سریع با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، داستان متنوع و گیرایی بالایی را به شما منتقل می‌کند. و حتی ناهمواری های منطقی که هر از گاهی به وجود می آیند، کل ماجرا را و کل ساختار روایت را از حیز انتفاع ساقط نخواهد کرد.

بازیگران به غیر از برادر ساموئل نانو، که خیمه لورنته بازی میکند، در این کشور ناشناخته است. او از سریال خانه کاغذی به دنور معروف است، اما در اینجا شخصیت اصلی نیست.

در پایان فصل سوم که داستان اصلی روایت میشود، شخصیت های زیادی Las Encinas را ترک میکنند و زندگی جدیدی را در جای دیگری شروع میکنند. فصل چهارم، که از اواسط ماه ژوئن آغاز میشود، یک شروع جدید است، اما یک فصل کامل نیست.

شش شخصیت مشهور هنوز در این سریال حضور دارند که با مجموعه شخصیت های جدید تکمیل می‌شوند. آنچه اتفاق خواهد افتاد هنوز مشخص نیست، اما “‌Elite” مطمئناً همچنان هیجان انگیز خواهد بود. شاید قتلی دیگر رخ داده باشد؟ در هر صورت، سازندگان می‌توانند دوباره آن مسئله را از سر بگیرند چرا که بسیار به تناسب ساختار روایی این سریال می‌آید.

عوامل فیلم ؛ نقد سریال Elite

  • سازنده: کارلس مونترو و داریو مادرونا
  • بازیگران: ماریا پدراسا، ایتزان اسکامیا، میگل برناردو، ایستر اکسپوزیتو، دانا پائولا، میگل هران، هایمه لورنته، آلبارو ریکو، ارون پیپر، مینا الحمانی،‌ عمر آیوسو، خورخه لوپز، کلاودیا سالاس، خورخینا آموروس، سرخیو مومو و لِیتی سِینه
  • آهنگساز: لوکاس بیدال
  • کشور سازنده: اسپانیا
  • زبان اصلی: اسپانیایی
  • تهیه‌کننده‌های اجرایی: کارلس مونترو، داریو مادرونا، دیه‌گو بنتاکور و اینیاکی خوریستی
  • تهیه‌کننده: فرانسیسکو راموس
  • مکان تولید: Sierra de Guadarrama، مادرید
  • فیلم‌برداری: دنیل سوسا سِگورا و ریکاردو دِ گارسیا
  • تدوین‌گران: ایرنه بِلِکوا و آسن مارچنا
  • تولیدکننده: Zeta Producciones
  • توزیع‌کننده: نت‌فلیکس

بیشتر بخوانید:

از اینکه تا آخر با نقد سریال الیت همراه بودید سپاسگزاریم. هر نظری که راجع به نقد یا سریال Elite دارید را می‌توانید در بخش کامنت زیر همین صفحه برایمان بنویسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *