نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi ؛ با اوبی وان کنوبی سفر کنید (قسمت 1 و 2)

اگر به دنیای فانتزی جنگ ستارگان علاقه دارید،‌ احتمالاً نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi نیز برای شما بسیار جذاب خواهد بود. پس با فیگار همراه باشید.

سریال اوبی وان کنوبی نه تنها یک سریال موفق در دیزنی پلاس است، بلکه یکی از مهم‌ترین آثار جنگ ستارگان تاکنون است. این سریال اولین اثر لایو اکشن است که بین سه‌گانه اصلی و سه‌گانه پیش درآمد دنیای جنگ ستارگان ساخته شده است. ما در نوشتار ترتیب دیدن فیلم ها و سریال های جنگ ستارگان به طور مفصل به این سه‌گانه‌ها پرداخته‌ایم.

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi

با اوبی وان کنوبی سفر کنید

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi

داستان سریال Obi Wan Kenobi در رابطه با شخص اوبی وان کنوبی، ده سال پس از فیلم جنگ ستارگان: انتقام سیث است. در این زمان، امپراطوری سیث‌ها و دارث ویدر درحال فراگیری تمام کهکشان است و جدای‌ها نیز به صورت روزانه شکار شده و دیگر توانی برای حفاظت از مردم ندارند.

با وجود شکستن رکورد بزرگ‌ترین افتتاحیه در دیزنی پلاس، به نظر می‌رسد که اوبی وان کنوبی از مهم‌ترین سریال‌هایی باشد که تاکنون در دنیای جنگ ستارگان ساخته شده است. در ادامه می‌توانید با فیگار همراه باشید تا به طور مفصل به نقد سریال Obi Wan Kenobi بپردازیم.

آخرین جدای

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi, نقد و بررسی سریال اوبی وان کنوبی

نقد سریال Obi Wan Kenobi را با مقایسه آن و فیلم آخرین جدای آغاز می‌کنیم. در فیلم آخرین جدای، لوک اسکای واکر آخرین جدای در کهکشان است که توانایی نجات آن را دارد. با این حال، او شاهد شرور شدن مهم‌ترین شاگرد خود بوده و به طور کامل امید خود را به نیرو از دست داده بود.

در همان قسمت ابتدایی سریال اوبی وان کنوبی، این شخصیت نیز شرایط مشابهی دارد. شاید اوبی وان آخرین جدای نباشد، اما همچنان یکی از بزرگ‌ترین اساتید جدای است و از توانایی زیادی برخوردار است. اما به نظر می‌رسد که دیگر این دنیا برای او به اتمام رسیده است.

بیشتر بخوانید:

فرار از هویت

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi, نقد سریال Obi Wan Kenobi

اوبی وان کنوبی نه تنها به فکر نجات جهان نیست، بلکه حتی از هویت خود نیز فرار می‌کند. او می‌داند که پنهان ماندن از شکارچیان تنها یک بهانه است اما با این حال، همچنان در تلاش است تا اوبی وان درونش را نابود کرده و تبدیل به فردی جدید به نام بن شود. مردی که کاملاً بی‌هدف زندگی می‌کند.

سریال اوبی وان کنوبی از ساخت یک فضای پسا آخرالزمانی بر آمده است. این اولین باری است که ما می‌توانیم شاهد شرایط کهکشان پیش از فیلم امیدی تازه و ظهور لوک اسکای واکر باشیم. پس اکثر مردم امید خود را از دست داده و جدای‌ها نیز از دید شکارچیان پنهان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

لوک اسکای واکر

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi

ما می‌دانیم که وظیفه اوبی وان کنوبی درحال حاضر محافظت از لوک اسکای واکر است. هنگامی که بیل اورگانا از اوبی وان درخواست می‌کند که برای نجات لیا سفر کند، اوبی وان می‌گوید که وظیفه محافظت از لوک را دارد و به همین دلیل از انجام این درخواست معذور است.

چیزی که این گفتگو را در نقد و بررسی سریال اوبی وان کنوبی خاص می‌کند، دلیل اصلی مخالفت او است. چیزی که تمام قسمت اول بر آن تمرکز دارد، شکستگی و ناامیدی اوبی وان کنوبی است. این بار نیز اوبی وان درخواست نجات لیا را به دلیل ناامیدی نمی‌پذیرد و محافظت از لوک تنها یک بهانه است. دروافع خطر بزرگی درحال حاضر لوک اسکای واکر را تهدید نمی‌کند پس نیازی به محافظت وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

تلنگر

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi, نقد سریال اوبی وان کنوبی

هنگامی که یک جدای برای اولین بار از اوبی وان کنوبی درخواست کمک می‌کند، اوبی وان حتی به او نیز پشت می‌کند. تاکیدی دوباره بر ناامیدی! اما زمانی که اوبی وان جسد همان جدای را که اعدام شده است در سطح شهر مشاهده می‌کند، اولین تلنگر واقعی برای او ایجاد می‌شود. تلنگری که می‌تواند آینده او را برای همیشه تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

لیا

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi

لیا به همراه هاجا استری با بازی کمیل نانجیانی در سریال اوبی وان کنوبی، بار کمدی را بر دوش می‌کشد. درواقع این شخصیت در داستان حضور دارد تا کمی از فضای به شدت تاریک سریال را روشن‌تر کند. این شخصیت شباهت زیادی به پدر خود، آناکین اسکای واکر دارد.

هنگامی که آناکین اسکای واکر در قسمت اول فیلم‌های جنگ ستارگان حضور یافت، بسیار مورد انقاد قرار گرفت. دلیل اصلی انتقاد‌ها، شخصیت پردازی ضعیف و سن بسیار کم با وجود دانش بسیار زیاد آناکین بود که باعث می‌شد او تبدیل به یک شخصیت کلیشه‌ای شود. لیا نیز در این فیلم دختر بچه‌ای است که همانند پدرش بسیار باهوش است. با این حال، شخصیت‌پردازی او به شکلی است که کلیشه کمتری داشته و جذاب‌تر از نسخه کودکی آناکین اسکای واکر است.

بیشتر بخوانید:

لایت سیبر

نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi
نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi, نقد سریال اوبی وان کنوبی

به طور کلی، بخش اکشن در نقد سریال اوبی وان کنوبی دچار ضعف است. در مقایسه با دیگر سریال‌های دنیای جنگ ستارگان نظیر ماندلورین، اوبی وان کنوبی نمی‌تواند آن اکشنی را که بینندگان انتظار دارند به آن‌ها ارائه دهد. با این حال، نحوه استفاده از لایت سیبر چیزی است که در نقد سریال اوبی وان کنوبی حائز اهمیت می‌شود.

لایت سیبر، همان شمشیرهای نورانی است که به عنوان سلاح اصلی جدای‌ها شناخته می‌شود. اما در این سریال، لایت سیبر اغلب به عنوان وسیله‌ای برای اعدام و یا تهدید کردن استفاده می‌شود. درواقع لایت سیبر تبدیل به یک نماد شده و شمشیرهای لیزری سلاح اصلی اکثر مبارزها در این سریال هستند.

البته که بدون شک یک تفنگ لیزری نمی‌تواند ابهت لایت سیبرها را برای یک جدای به وجود آورد، اما می‌تواند برخی از نبردها را منطقی‌تر جلوه دهد. بدون شک استفاده از یک تفنگ در مقایسه با شمشیر در جهانی مدرن بسیار بهتر و منطقی‌تر است. در عوض، لایت سیبرها نیز در نبردهای نزدیک‌تر به کار می‌روند و همچنان به عنوان یک عنصر اصلی برای جدای‌ها باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با نقد و بررسی سریال Obi Wan Kenobi

بازیگران سریال اوبی وان کنوبی چه کسانی هستند؟

ایوان مک گرگور در نقش اوبی وان کنوبی در این سریال ظاهر می‌شود. همچنین هایدن کرسیتنسن، موزس اینگرام و ووبن لایرا پلیر از دیگر بازیگرانی هستند که در سریال اوبی وان کنوبی حضور دارند.

سریال اوبی وان کنوبی چند قسمت خواهد داشت؟

سریال اوبی وان کنوبی به صورت هفتگی و در 6 قسمت از سرویس دیزنی پلاس پخش می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *