نقد قسمت اول سریال قبله عالم ؛ آیا ارزش دیدن دارد یا خیر

در نوشتار نقد قسمت اول سریال قبله عالم به بررسی یکی از هیجان انگیزترین سریال های ایرانی می‌پردازیم. در ادامه با ما و فیگار همراه باشید.

سریال قبله عالم، مجموعه تلویزیونی مورد انتظاری بوده که اخیرا پخشش از شبکه نمایش خانگی فیلیمو آغاز شده است. در نوشتار نقد قسمت اول سریال قبله عالم به این موضوع می‌پردازیم که سریال قبله عالم به کارگردانی حامد محمدی چگونه اثری است و آیا لیاقت تمجید و ستایش را از سوی مخاطب دارد یا خیر؟!

این سریال با تم قاجار است اما طبق گفته خودشان اصلا واقعی نیست. داستان درباره‌ی بدل ناصرالدین شاه است که توسط صدر اعظمی که بعد از امیر کبیر آمده است انتخاب شده است. محمدرضا علیمردانی، صداپیشه‌ی دوست‌داشتنی سینما و تلویزیونِ ایران در نقش راوی در این سریال حضور دارد. با اینکه نوع بیان و لحن علیمردانی مثل سایر کارهای گذشته‌اش همچنان جذاب است اما راوی در قسمت نخست علنا کارکردی ندارد؛ یعنی اگر راوی را از فرم سریال حذف کنیم، آسیبی به ساختار سریال نمی‌رساند.

نقد قسمت اول سریال قبله عالم

آیا ارزش دیدن دارد یا خیر

نقد قسمت اول سریال قبله عالم , قبله عالم , سریال قبله عالم , بررسی سریال قبله عالم , نقد سریال قبله عالم , بررسی قسمت اول سریال قبله عالم , بررسی قبله عالم
قبله عالم , سریال قبله عالم , بررسی قبله عالم

باید دید به کدام دو ژانر اصلی خودش یعنی کمدی و خانوادگی پرداخته است. برای بحث کمدی نه می‌شود گفت سریال یخ و خشکی است نه انتظار از خنده های ممتد و پشت سر هم داریم یک حد وسط دارد که می‌توان گفت سریال شیرینی است و موضوعش نسبتاً جدید بود. برای بحث خانوادگی هم گفتند افراد زیر ۱۵سال نباید ببینند و با توجه به دیالوگ هایی که دارد درست گفته اند.

نقد قسمت اول سریال قبله عالم

با توجه به این قسمت می‌شد برداشت کرد که قسمت اول سریال قبله عالم صرفا برای سرگرمی ساخته شده است و مفاهیم سیاسی و اجتماعی درون خود ندارد بلکه شاید هم می‌شود گفت زود داریم قضاوت میکنیم زیرا که قسمت اولش است و باید در ادامه دید چگونه پیش می‌رود.

سریال قهوه تلخ مهران مدیری هم تقریبا همچین حال و هوایی داشت یک داستان تخیلی با تم تاریخی که البته ذره‌ای فضاسازیش با این سریال فرق داشت. باید دید مثل سریال قهوه تلخ شاهد مسائل سیاسی اجتماعی هستیم یا خیر.

آقای محمدی با توجه به دو فیلم نامه خیلی قوی که در کارنامه خود دارد مانند حوض نقاشی و طلا و مس که ایشان به موفقیت بزرگی با نوشتن این دو فیلمنامه رسید. که اساسا می‌شود گفت کارگردان سریال قبله عالم نویسنده خیلی خوبی به نظر می‌رسد. اما در کارنامه کاری وی اگر نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که در ساخت فیلم های کمدی چنان که باید خوب ظاهر نشده است.

از فیلم های آقای محمدی می‌شود به فیلمهای مثل چپ راست، چهار انگشت، اکسیدان، فرشته ها باهم می‌آیند، حوض نقاشی و طلا و مس اشاره کرد.

اما برگردیم سراغ سریال قبله عالم. خیلی دوست داشتیم حداقل در قسمت اول هم به ریشه های ما هجوم بیاورد. درواقع برگردد به گذشته ای که همه مشکلاتمان از همانجا ناشی می‌شود. مشکلات مردم با حکومت و مردم با حکومت را برای ما موشکافی کند.

بازیگری

بررسی سریال قبله عالم , نقد سریال قبله عالم , بررسی قسمت اول سریال قبله عالم , بررسی قبله عالم
بررسی سریال قبله عالم , نقد سریال قبله عالم , بررسی قسمت اول سریال قبله عالم

اما در رابطه با بازی بازیگران می‌توان گفت هادی کاظمی بازی بدی را ارائه نمی‌دهد که در این قسمت بار اصلی کمدی بودن فیلم را بر دوش کشیده بود و انصافا هم خوب از پسش برآمد. سوگل خلیق هم کاملا یک نقش کاملا متفاوت با هر نقشی که تا به امروز دیده بودید بازی کرد و انصافا هم خوب عملکردی داشت.

در مورد حامد کمیلی نمی‌شود نظر قطعی داد اما عملکردش بد نبود و باید در قسمت های بعد ببینیم چه کار می‌کند. بنظر سریال قبله عالم نه عالی است و نه افتضاح. چیزی مابین این دو می‌باشد و حد متوسط دارد که ارزش تماشا را می‌شود گفت دارد. در کل بازیگران به جز شقایق دهقان، همگی در سطح قابل قبولی جلوی دوربین بازی می‌کنند.

دهقان، هم اکتِ بد و تصنعی دارد و هم شخصیتش باب میل بیننده نیست. حداقل برای قسمت اول کارِ عجولانه‌ای بود که با مدل شخصیتی مهدعلیا آن قدر سریع و به طور کامل آشنا شویم و به خوبی درک کنیم که او چطور رفتارهایی در سر دارد. اگر کارگردانی قبله عالم در قسمت‌های بعدی بیشتر به سمت کمدی‌های درست و حسابی و استخوان‌دار برود، احتمال دارد که قبله عالم با اقبال عمومی روبه‌رو شود. با توجه به پایان بندی که داشت می‌شود انتظارات نسبتاً خوبی از این سریال داشته باشیم؛ زیرا که پایان بندیش بالاتر از انتظارات خود من بود.

مشخصات

  • ژانر: تاریخی، عاشقانه و کمدی
  • توسعه‌دهنده: فیلیمو
  • نویسنده: حامد محمدی
  • کارگردان: حامد محمدی
  • بازیگران: حامد کمیلی، هادی کاظمی، شقایق دهقان، سام درخشانی، اردشیر رستمی، پژمان بازغی، مارین ون هولک، سروش صحت، سوگل خلیق، سمانه پاکدل و زهرا بهروزمنش
  • راوی: محمدرضا علیمردانی
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت اول سریال قبله عالم متشکریم. اشتراک نظرات و پیشنهادهای شما در رابطه با نقد قسمت اول سریال قبله عالم موجب خرسندی ما و بهبود کیفیت مطالب خواهد شد. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

امیدواریم که در ادامه روند سریال قبله عالم نسبت به قسمت اول بهتر باشد و می‌توان گفت این قسمت بیشتر برای معرفی شخصیت ها بوده است تا بفهمیم که موضوع داستان چگونه قرار است اتفاق بیافتد. و در آخر پیشنهاد ما این است که تماشا کنید و نظراتتون را برای ما در بخش کامنت‌ها در سایت فیگار بنوییسید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *