OpenAI چیست؟ ؛ همه چیز درباره این پلتفرم محبوب

OpenAI سازنده هوش مصنوعی بسیار محبوب ChatGPT می‌باشد و پلتفرمی قدرتمند است. در ادامه به سوال OpenAI چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

پلتفرم اوپن ای آی شرکتی مشهور است که بر ساخت هوش مصنوعی قدرتمند تمرکر می‌کند. اکثر مشهوریت این پلتفرم از ساخت چت بات ChatGPT آمد که انقلابی را در تکنولوژی هوش مصنوعی راه انداخت. در ادامه این مطلب به ویژگی های OpenAI خواهیم پرداخت.

OpenAI چیست؟

پلتفرم اوپن ای آی

OpenAI چیست؟
OpenAI چیست؟

در همین شش سالی که از تاسیس OpenAI می‌گذرد، این شرکت به یکی از پیشروترین آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی جهان تبدیل شده است. این شرکت با انجام پژوهش‌های بزرگ در حوزه هوش مصنوعی نام خود را در کنار شرکت‌های بزرگی چون دیپ مایند قرار داده است. در واقع هدف OpenAI نیز از همان ابتدا رقابت با شرکت‌هایی مثل DeepMind بود.

داستان تاسیس شرکتی غیرانتفاعی که به‌دنبال سود تجاری نیست برای رسانه‌ها بسیار جذاب است. اما این تصویری است که خود اوپن‌ای‌آی می‌کوشد از خود بسازد. مصاحبه با کارمندان شرکت و متخصصان هوش مصنوعی تصویر دیگری از این شرکت ارائه می‌کند.

به نظر می‌رسد میان آنچه که کمپانی به‌صورت عمومی از آن حمایت می‌کند و نحوه عملکردش پشت درهای بسته ناهم‌خوانی‌‎هایی وجود دارد. با گذشت زمان، این شرکت درگیر رقابتی شدید برای گرفتن بودجه شده است و به نظر می‌رسد ایدئال‌هایی چون شفافیت، گشودگی و همکاری رفته‌رفته به فراموشی سپرده می‌شود.

استعفای ایلان ماسک در فوریه ۲۰۱۸ از هئیت‌مدیره این شرکت نیز نشانه‌ای از این تغییرات بود. با اینکه ماسک اعلام کرد که کمک‌های مالی به این شرکت را قطع نخواهد کرد، اما تاکید کرد که دلیل استعفایش اختلاف‌نظرهایی است که با بقیه تیم مدیریتی شرکت بر سرجهت‌گیری‌های کلان شرکت دارد. یک ماه بعد از جدایی ایلان ماسک، آلتمن، از ریاست شتاب‌دهنده Y Combinator استعفا داد تا مدیرعاملی اوپن‌ای‌آی را به عهده گیرد.

ماموریت OpenAI

OpenAI چیست؟
OpenAI چیست؟

درواقع، مأموریت OpenAI این است که اولین شرکتی باشد که به هوش مصنوعی قوی دست پیدا می‌کند؛ اما نه برای تسلط کامل بر دنیا و به‌زانودرآوردن جمعیت جهان، بلکه برای اطمینان از اینکه این تکنولوژی بسیار پرخطر به‌طور ایمن توسعه داده شود و توزیع مزایای آن به‌طور مساوی در جهان صورت گیرد (دست‌کم این چیزی است که خودشان ادعا می‌کنند!)

دانشمندان این حوزه عموماً بر این باورند که اگر توسعه AGI مسیری با کمترین مقاومت را دنبال کند؛ یعنی نهادی نباشد تا برای آن قوانین سخت‌گیرانه وضع کند، به‌راحتی می‌تواند از کنترل خارج شود. این ترس و نگرانی با نگاه به وضعیت هوش مصنوعی ضعیف، یعنی همین مدل پردردسری که امروزه به‌شکل الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی دورمان را احاطه کرده، توجیه‌پذیر است.

ویژگی های OpenAI

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *