آیا هوش مصنوعی ChatGPT نهاد اجتماع را تهدید خواهد کرد؟

امروزه مهم ترین تکنولوژی هوش مصنوعی است. در ادامه صحبت های دکتر شفتی در مورد تهدید شدن نهار اجتماع توسط هوش مصنوعی بررسی خواهیم کرد.

شاید امروزه مهم‌ترین خبر در حوضه فناوری، مربوط به هوش مصنوعی و به خصوص چت‌بات ChatGPT می‌باشد. به عقیده بسیاری از آینده پژوهان، خیلی از مشاغل مانند استادی دانشگاه یا امور پژوهشی که به نحوی به تولید اندیشه و محتوا مربوط هستند، ممکن است توسط برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT، جایگاه خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید:

ChatGPT چیست؟ ؛ همه چیز درباره این هوش مصنوعی مشهور

OpenAI چیست؟ ؛ همه چیز درباره این پلتفرم محبوب

تهدید شدن نهار اجتماع توسط هوش مصنوعی

دکتر فرهاد شفتی دارای پروفسوری مطالعات اسلامی از دانشگاه ادینبرو اسکاتلند می‌باشد و تحصیلات حوزوی را هم تا دوره سطح تجربه کرده است. او در یادداشت زیر که در کانال تلگرامی خود منتشر نموده است، تجربه خود را از آزمودن هوش مصنوعی ChatGPT در حوزه پاسخ به سوالات دینی شرح داده است.

هر چند تجربه ایشان در مورد پرسش سوالات اعتقادی و فلسفی از این چت‌بات می‌باشد ولی آشکار است که پاسخ به سوالات دین شناسی نیز نمی‌تواند دور از دسترس برنامه‌های مشابه ChatGPT باشد. در ادامه در مورد یاداشت های دکتر فرهاد شفتی در مورد این هوش مصنوعی خواهیم خواند.

از ChatGPT خواستم آیه‌‎‌ای از قرآن بیاورد و آن را شرح دهد. آیه‌ی آل‌عمران 190، 191 را آورد (إِنَّ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ …). سپس نوشتم که به آن نقل قولی از ابن‌عربی اضافه کند، به انجیل هم اشاره کند و به مناسبت نکته‌ای مرتبط از فلسفه‌ی یونان نیز بیاورد. حاصل را در برنامه گوگل ترنسلیت فارسی کردم. نتیجه این شد که به نظرم برای یک هوش مصنوعیِ نامسلمان که در ابتدای راه است بد نیست. حاصل کار این هوش مصنوعی به صورت ترجمه شده ایت است که:

“در طراحی پیچیده و تعادل موجود در آفرینش آسمان‌ها و زمین، از جمله مدار دقیق و چرخش زمین که امکان تناوب روز و شب را فراهم می‌کند، نشانه‌های روشنی برای صاحبان درک است. مطالعه‌ی نجوم و اخترفیزیک وسعت و پیچیدگی جهان و قوانین فیزیک را که بر عملکرد آن حاکم است آشکار کرده است. همانطور که ابن عربی می‌گوید: جهان بیرونی، شدن اسماء الهی و حقایق الهی است.”

تهدید شدن نهار اجتماع توسط هوش مصنوعی
معایب های هوش مصنوعی ChatGPT برای اجتماع

معایب های هوش مصنوعی ChatGPT برای اجتماع

«کتاب مقدس نیز از عظمت آفرینش خداوند صحبت می‌کند، مثلا در مزامیر، ۱۹:۱، آمده است: “آسمان ها جلال خدا را اعلام می کنند”. فلاسفه‌ی یونانی مانند فیثاغورث و ارسطو نیز نظم و زیبایی در جهان طبیعت را دلیلی بر بودن یک اصلِ عقلانی یا هوشمند پشت آن می دانستند.»

قرآن به ما یادآوری می کند که درباره‌ی این نشانه ها تامل کنیم و به یاد خالق خود باشیم که هیچ یک از اینها را بی‌هدف و بیهوده نیافریده است. همانطور که قوانین فیزیک بر جهان هستی حاکم است، ما نیز مسئول اعمال خود هستیم. با پیروی از رهنمودهای قرآن، اعمال خود را به عنوان بازتابی از امر الهی ببینیم، و زندگی را بر اساس خواست خداوند بسازیم و همچنین از طریق تفکر و مطالعه در جهان طبیعت به پرورش فضیلت و حکمت در خود بپردازیم.»

پیش از این، از پژوهشگران و عالمان اینترنتی صحبت‌های بسیاری می‌شد، به نظرم به زودی باید منتظر مقاله‌ها و دیدگاه‌های برخاسته از هوش مصنوعی باشیم. از ChatGPT خواستم در یک جمله توان خود را با توان انسان مقایسه کند. به نظرم پاسخ صادقانه و در خور درنگی داد: «من هوش دارم اما مانند انسان آگاهی ندارم.» (ترجمه شده)

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *