نقد فیلم بالا رو نگاه نکن (2021 Dont Look Up) ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ

با نقد فیلم بالا رو نگاه نکن به سراغ یکی از آخرین فیلم‌های کمدی و علمی‌تخیلی سال 2021 می‌رویم. با نقد فیلم 2021 Dont Look Up در فیگار همراه ما باشید.

حضور بازیگرانی همچون دیکاپریو، جنیفر لارنس، مریل استریپ، کیت بلانشت، جونا هیل و… در فیلمی تحت عنوان علمی‌تخیلی‌کمدی نوید بخش دو ساعت و بیست دقیقه‌ای جذاب را به بیننده می‌دهد.

مخصوصا اگر آخرالزمان هم نزدیک باشد. داستان فیلم بالا رو نگاه نکن سر راست واضح و نسبتا قابل پیش‌بینی است. چیزی که در این فیلم قابل توجه است نوع پرداخت و روایت این داستان کلیشه‌ای است. ادامه متن حاوی اسپویلر است. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

نقد فیلم بالا رو نگاه نکن

نتفلیکس+هالیوود = استهزایی مستهجن

نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن
نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن

به بالا نگاه نکن یک فیلم علمی تخیلی طنز آمریکایی محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی تهیه کنندگی و کارگردانی آدام مک کی است.

در این فیلم لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس به عنوان دو ستاره‌شناس سطح پایین تلاش می‌کنند تا از طریق یک تور رسانه‌ای به بشریت درباره یک ستاره دنباله‌دار که قرار است به زمین بخورد هشدار دهند.

کیت دیبیاسکی، دانشجوی فارغ التحصیل نجوم از دانشگاه ایالتی میشیگان وجود یک ستاره دنباله‌دار ناشناخته را کشف می‌کند.

دکتر راندال میندی محاسبه می‌کند که راه دنباله‌دار از مسیر زمین عبور می‌کند و حدود شش ماه دیگر برخوردی اتفاق می‌افتد و تمام حیات را در این فرآیند از بین می‌برد. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

کارگردانیِ تکنیک

بررسی به بالا نگاه نکن, دیکاپریو بالارو نگاه نکن
بررسی به بالا نگاه نکن, دیکاپریو بالارو نگاه نکن

از اولین نکاتی که در کارگردانی فیلم توجه را جلب می‌کند و از ملالِ فیلم می‌کاهد پس و پیش نشان دادن وقایعِ لحظه‌ای و فلش‌بک‌های ریتمیکی است که زده می‌شود.

نکته بعدی پلان‌های بسته‌ای است که هیچ کارکردی در فیلم ندارد و انسان را با این فرضیه روبرو می‌کند که: “کارگردان هرچی بلد بوده رو می‌خواسته رو کنه”. او تکنیک را کارگردانی کرده نه فیلمش را.

در ادامه نقد به بالا نگاه نکن کیت و رندال با همراهی محققی به نام تدی اوگلتورپ برای ارائه یافته‌های خود به کاخ سفید می‌روند.

اما با بی‌تفاوتی جانی اورلئان، رئیس‌جمهور ایالات متحده و کارکنانش، از جمله پسرش، رئیس ستاد و جیسون اورلئان، مواجه می‌شوند. تلاش برای اطلاع رسانی به مردم از طریق یک برنامه تلویزیونی نیز با شکست مواجه می شود. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

پساحقیقت

جنیفر لارنس دیکاپریو, نقد فیلم 2021 Dont Look Up
جنیفر لارنس دیکاپریو, نقد فیلم 2021 Dont Look Up

در تحلیل بالارو نگاه نکن با مفهومی به نام پست تروث (پساحقیقت) رو برو می‌شویم اما مع الاسف به این مفهوم در فیلم به سطحی‌ترین و مستهجن‌ترین شکل نگاه شده است. در زیر نگاهی به مفهوم مهم پساحقیقت می‌اندازم. لازم به ذکر است مطالبی که در زیر خواهم نوشت ربط مستقیم با نقد فیلم بالا رو نگاه نکن ندارد فلذا اگر علاقه‌مند نیستید می‌توانید وارد بخش بعدی این نوشتار شوید.

درسال 2016 لغتنامه آکسفورد واژه پسا حقیقت یا همان post-truth را به عنوان لغت سال معرفی کرد. این لغتنامه در آن مقطع اعلام کرد در شرایطی که واقعیت‌های عینی کمتر از توسل به احساسات و ابراز عقیده‌های شخصی در شکل دادن به افکار عمومی موثر هستند، لغت پسا حقیقت در سال جاری دو هزار درصد بیش از سال گذشته استفاده شده است.

این افزایش کاربرد واژه پسا حقیقت در بافت متنی خارج از انگلستان و اتحادیه اروپا و در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاده است. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

داستان فیلم بالا رو نگاه نکن

نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن, تحلیل بالارو نگاه نکن
نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن, تحلیل بالارو نگاه نکن

هدف لغتنامه آکسفورد از انتخاب واژه سال انعکاس وقایع سال‌ها در آیینه زبان است. کسپر گرس‌هاول، مدیر لغتنامه‌های آکسفورد گفته است: انتخاب واژه سال گفتمان سیاسی و اجتماعی غالب سال را نشان می‌دهد.

واژه پساحقیقت به خاطر افزایش استفاده در شبکه‌های مجلزی به عنوان منبع دریافت اخبار و بی‌اعتمادی فزاینده نسبت به واقعیت‌های عینی که توسط بنگاه‌های بزرگ ارایه می‌شود، برای مدتی موقعیت زبان شناختی خودش را حفظ خواهد کرد. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

ریاضی‌دان، دانشمند، هنرمند، مورخ و معتقد دینی، همیشه به حقایق یکسان یا به ابعاد یکسانی از حقیقت نمی‌پردازند. حقیقت نسبی نیست، اما ما به شیوه‌های بی‌شماری با آن ارتباط برقرار می‌کنیم.

در ریاضیات، حقیقت به نوعی از محض بودن و قطعیت افلاطونی بهره می‌برد. اگر یک قاعده یا برهان درست باشد، آن‌گاه آن قاعده یا برهان، لزوما درست خواهد بود.

حقیقت در ریاضیات، مستقل از واقعیاتی است که می‌توانند در جهان وجود داشته باشند. قوانین فیزیک قابل‌تغییرند، اما ریاضیات این‌گونه نیست. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

نقد به بالا نگاه نکن

جنیفر لارنس دیکاپریو, نقد فیلم 2021 Dont Look Up
جنیفر لارنس دیکاپریو, نقد فیلم 2021 Dont Look Up

درین عصر با هیولایی به نام رسانه طرف هستیم. این هیولا مخاطب را سِر می‌کند. مخاطب را به تکذیبیه‌ها عادت می‌دهد. به عبارت دیگر فضای رسانه‌ای و ارتباطاتی سر بر آورده است که پُر از ناخالصی باشد.

در این شوره‌زار ارتباطی خبرها پُشتِ سر هم در کانال‌ها و وب‌سایت‌ها و پیج‌ها و توئیت‌ها و… منتشر می‌شوند و در کسری از ثانیه تکذیب می‌شوند.

گروهی عظیم در حال تولید انبوه اخبار قلابی هستند. محصولاتی هم‌شکل و هم‌قد. افراد، روابط‌ عمومی‌ها، سازمان‌ها و وکلای سلیبریتی‌ها نیز به تولید تکذیبیه‌ها مشغول‌اند. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

تکذیبیه چنان جای خبر را گرفته‌ است که گاهی کاربران ترجیح می‌دهند به همان خبر قلابی دل خوش کنند. گروهی به همان خبرهای قلابی می‌چسبند، گروهی دیگر به تکذیبیه‌ها.

جهان رسانه‌ای امروزه جهان زیستِ لحظه‌ای، آنی، و زودگذر در آشوب‌کده‌ی خبرهای قلابی و تکذیبیه‌ها است. غولِ رسانه می‌تواند ترامپ را رنگ کند و جای احمدی‌نژاد بفروشد. لازم است بدانید پساحقیقت دروغ نیست، پروپاگاندا نیست (در پروپاگاندا یک مرجع وجود دارد) بل‌که نشان دادن واقعیت با کمیت و کیفیتِ دلخواه است.

نام این روزگار جدید عصر پساحقیقت است. از آنجایی که این نوشتار نقد فیلم است در همین حد بسنده می‌کنم اما شما می‌توانید با سرچ این کلمه به دانش بیشتری نسبت به مفهومش برسید و کارکرد سیاسی اجتماعی آن‌را بررسی کنید. چندی پیش پادکستِ خوبِ استرینگ کست بحث مبسوطی در مورد پساحقیقت داشت که از آن هم می‌توانید استفاده کنید. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

فیلمِ پاپ‌کورنی

تحلیل بالارو نگاه نکن, بررسی به بالا نگاه نکن, دیکاپریو بالارو نگاه نکن
تحلیل بالارو نگاه نکن, بررسی به بالا نگاه نکن, دیکاپریو بالارو نگاه نکن

کیت جلوی دوربین دوربین در فضای مجازی به شکل آنتی‌پاتیکی پخش می‌شود. در همین اثنا اورلئان (اولین رئیس جمهورِ فرضیِ زنِ ایالات متحده آمریکا با بازیِ بدِ مریل استریپ) درگیر یک رسوایی جنسی می‌شود و تهدید ستاره دنباله‌دار را برای منحرف کردن اذهان مورد توجه قرار می‌دهد.

این خبر در نهایت توسط رسانه‌ها منتشر می‌شود و پرتاب یک سفینه فضایی که می‌تواند دنباله دار را مورد اصابت قرار دهد و منحرف کند و سیاره را نجات دهد، اعلام می‌شود. با این حال زمانی که پیتر ایشرول میلیاردر فناوری و سرمایه‌گذار برجسته اورلئان (که به نوعی استیو جابز را مسخره می‌کند) متوجه می‌شود که این دنباله‌دار از تریلیون‌ها دلار مواد معدنی گرانبها تشکیل شده است.

با نقد فیلم به بالا نگاه نکن متوجه می‌شویم این فیلم نه علمی است نه تخیلی نه کمدی نه فانتزی نه درام نه نقادانه و نه اعتراضی. این فیلم از نظر بنده هیچ‌چیز نیست. شاید تنها نکته فیلم بازی خوب دیکاپریو باشد. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

تحلیل بالارو نگاه نکن

نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن
نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن

شوخی‌های بی‌مایه و کم‌مایه‌ی آمریکایی مآبانه درنیامده است. رهگذری رد می‌شود و صحبت‌های لارنس را در مورد نابود شدن زمین می‌شنود و از او می‌پرسد: واقعا؟ لارنس در پاسخ می‌گوید: نه در مورد یه بازی ویدیویی حرف می‌زدم. این نهایت کمدی این فیلم است.

در ادامه بررسی به بالا نگاه نکن عملیات در مرحله پرتاب لغو می‌شود. کاخ سفید تصمیم گرفته است که از این دنباله‌دار با تقسیم آن به قطعات کوچک‌تر قابل بازیابی بهره‌برداری تجاری کند. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

نگاهِ نمادین کارگردان هم خوب کار نکرده است. دیکاپریو: نماینده کسانی که زود آسیمیله می‌شوند. لارنس: نماینده قشر بیدار و آگاه. بلانشت: نماینده مدیایی که مردم را احمق فرض می‌کند (شما بخوانید به حماقتش می‌افزاید).

استریپ: نماینده سیاست و بقیه که عوام الناس هستند و احمق. این دنیای فیلم بالارو نگاه نکن است که به سطحی‌تری حالت موجود با موجودیتش به شعور مخاطب توهین می‌کند. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

نقد به بالا نگاه نکن

نقد فیلم 2021 Dont Look Up, داستان فیلم بالا رو نگاه نکن 
نقد فیلم 2021 Dont Look Up, داستان فیلم بالا رو نگاه نکن

طرح اورلئان و ایشرول برای تقسیم دنباله دار با شکست مواجه می‌شود و آنها به همراه گروهی از ثروتمندان آمریکایی با یک سفینه فضایی که برای یافتن نزدیک‌ترین سیاره شبیه به زمین طراحی شده است فرار می‌کنند.

در صحنه‌ای که بیست و دو هزار سال بعد اتفاق می‌افتد کشتی ریاست جمهوری در یک سیاره سرسبز بیگانه فرود می‌آید. مسافران آن از خواب برودتی بیدار می‌شوند و نگاهی به محیط اطراف می‌اندازند و بلافاصله توسط حیوانات وحشی سیاره مورد حمله قرار گرفته و کشته می‌شوند.

جنیفر لارنس دیکاپریو و باقی بازیگران این فیلم بعد از دیدنش شاید تجدید نظری در مورد انتخاب پروژه‌های آتی خود داشته باشند. بازی دیکاپریو بالارو نگاه نکن را قابل تحمل کرده است اما از ملالش نکاسته. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

نظر منتقدان

بررسی به بالا نگاه نکن, دیکاپریو بالارو نگاه نکن, جنیفر لارنس دیکاپریو
بررسی به بالا نگاه نکن, دیکاپریو بالارو نگاه نکن, جنیفر لارنس دیکاپریو

میک لاسال از سانفرانسیسکو کرونیکل فیلم را تحسین کرد و نوشت: “به بالا نگاه نکن شاید خنده‌دارترین فیلم سال 2021 باشد. افسرده‌ترین فیلم نیز هست و این ترکیب عجیب و غریب تجربه‌ای بی‌نظیر را رقم می‌زند.

دیوید رونی از هالیوود ریپورتر این فیلم را یک طنز بدبینانه و غیرقابل تحمل و پر شده با ستاره‌هایی که ادعا می‌کنند درباره بی‌توجهی سیاسی و رسانه‌ای به بحران آب و هوا اظهار نظر می‌کند، اما واقعا آن را بی اهمیت جلوه می‌دهد، ارزیابی کرد. با نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن همراه فیگار باشید.

Rotten Tomatoes

56٪ از 193 بررسی مثبت هستند. با میانگین امتیاز 6.2 از 10. اجماع انتقادی این وب‌سایت می‌گوید: “به‌بالا نگاه نکن هدفش آن‌قدر بالاست که خارهای پراکنده‌اش به طور مداوم فرود بیاید، اما طنز ستاره‌دار آدام مک‌کی به هدف خود یعنی مربع انکار جمعی برخورد می‌کند.”

Metacritic

Metacritic که از میانگین وزنی استفاده می‌کند بر اساس 44 منتقد، امتیاز 52 از 100 را به این فیلم اختصاص داد که نشان دهنده “بررسی‌های مختلط یا متوسط” است.

بازیگران

نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن, تحلیل بالارو نگاه نکن
نقد به بالا نگاه نکن, نقد فیلم به بالا نگاه نکن, تحلیل بالارو نگاه نکن
  • لئوناردو دی کاپریو در نقش دکتر راندال میندی
  • جنیفر لارنس در نقش کیت دیبیاسکی
  • مریل استریپ در نقش رئیس جمهور اورلئان
  • کیت بلانشت در نقش بری ایوانتی
  • راب مورگان در نقش دکتر تدی اوگلتورپ
  • جونا هیل در نقش جیسون اورلئان
  • مارک رایلنس در نقش پیتر ایشرول
  • هتین پارک در نقش دکتر کالدر
  • تایلر پری در نقش جک برمر
  • تیموتی شالامه در نقش یول
  • ران پرلمن در نقش بندیکت دراسل
  • آریانا گرانده در نقش رایلی بینا
  • اسکات مسکودی در نقش دی جی چلو
  • هیمش پاتل در نقش فیلی
  • ملانی لینسکی در نقش جون میندی
  • مایکل چیکلیس در نقش دن پاوکتی
  • تومر سیسلی در نقش آدول گرلیو
  • رابرت جوی در نقش مستأجر کنگره

بیشتر بخوانید: 

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم بالا رو نگاه نکن سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


14 thoughts on “نقد فیلم بالا رو نگاه نکن (2021 Dont Look Up) ؛ هیاهوی بسیار برای هیچ

  1. از همون اول که تیم بازیگری فیلم مشخص شد و فیلمو به نتفلیکس دادن مشخص بود فیلم خوبی درنمیاد.
    معمولا فیلمایی که این همه ستاره توشن فیلمای خوبی نیستن .
    کاش وقتی این همه بازیگر خوب دراختیار دارن یه فیلم جالب تر بسازن
    دیکاپریو جزیره شاتر کجا دیکاپریو این فیلم کجا

    1. اخه توچی حالیته ازفیلم که الکی نظرمیدی؟برویکم مطالعه کن درمورداین ژانرهاوچنتاکتاب هم دراین مواردحتمابخون مخصوصادرموردکمدی سیاه وریشه این کمدی که ازکجااومده.اینارویادگرفتی اونوقت میفهمی که همین فیلمی که به نظرت چرته چقدرعالی تونسته رواون مقوله به خصوص پایبندباشه.بعدبیانظرتوبگو.الان هیچی نگوچون واقعاهیچی بارت نیست

      1. دوست عزیز ممنون میشم نسبتِ این فیلم رو با تعریف کمدی سیاه برای من مشخص کنید. چه از نوع کلاسیکش (ارسطوییش) و چه گروتسک و…
        صرف اینکه دو نفر دغدغه‌مند توی موقعیت کمدی قرار بگیرند که اون وضعیت در عین حال اسف‌باره نمیشه کمدی سیاه. کمدی سیاه وزن داره عمق داره کیفیت داره. هر نوع ابتذالی کمدی سیاه نیست. اگر ما این فیلمو کمدی سیاه بدونیم به بزرگانی مثل وودی آلن و برادران کوئن و مارتین مک‌دونا و وس اندرسون و لانتی‌موس و… توهین کردیم. توی نظر قبلیمم گفتم کلمات بار معنایی دارن. توی استفادشون باید بیشتر دقت کرد به نظرم.

    1. درود بر شما دوست عزیز. بسیار خوشحال میشیم نقد ارزشمند شمارو بخونیم. و بسیار خوشحال تر میشیم تکنیکال و یا حتی محتوایی علت پوچ بودن نقد رو با ارائه راهکاری برای بهتر شدن نقد ایشون بفرمایید…

      ممنونم.

    1. با احترام به آقای جان محمد مایلی کهن مارتین کینگ 19 : )
      اینکه با اسمای مختلف کامنت میذاری هم خیلی تاثیر گذار بود. اساسا هر نویسنده و منتقدی دیدگاه‌های خودش رو بیان می‌کنه. برای نمونه از سارتر نمیشه انتظار داشت دیدگاهای کامو رو بیان کنه.
      اما درین نقد توضیح که به غایت اتفاق افتاده، اما درست گفتی نمونه کمتر ارائه دادم و دلیلش هم واضحه. وقتی میگم پلان‌های بسته کارکرد نداره به شعور مخاطب اعتماد دارم و می‌دونم که می‌دونه پلان بسته چیه و اگه فیلمو دیده متوجه منظور من میشه. لزومی نداره برای هر ایرادی نمونه عینی بیارم. اون موقع مقاله بجای 2000 کلمه میشه 6000 کلمه و تو وقتت بیشتر حروم میشه.
      مخاطب عاقل اگه ندونه هم می‌تونه بره تحقیق کنه و یاد بگیره که پلان چیه، بسته‌ش چجوریه و… اگر از نظر تو خوندن در مورد پساحقیقت و این‌چنین مفاهیم عمیقی که رسانه هیچوقت جرات نداره در موردش حرف بزنه، حروم کردن وقته از نظر من بهتره بری و استوری‌های اینستاگرامتو از نظر بگذرونی تا وقتت حلال شه.
      ممنون از نظرت. منتظر کامنتهای بعدیت هستم اما قول نمیدم ج بدم چون وقتم کمه.

  2. در این متن نقدی رخ نداده
    نویسنده صرفاً دیدگاه های شخصیش رو بدون هیچ توضیح و نمونه ای بیان کرده
    احمقانه است که وقتم رو با خواندن این چند خط حروم کردم
    شما حروم نکنید.

    1. نقد ساحت های مختلفی داره… خیلی دوست دارم کسانی که ایراد به دیدگاهی حتی به غلط وارد میکنن راهکاری برای بهتر شدن یک نقد یا نوشته یا حتی دیدگاهی بیان کنه…

  3. به نظرم کارگردان بهترین روش رو برای انتقاد و طعنه به کسانی که مخاطب هم هستن بکار برده. جامعه جهانی رو به زوال فقط از طریق سلبریتی‌ها و طنز جذب موضوعات میشن، شاید با این ترفند تونسته باشه ماری برای آینده زمین کرده باشه. ضمنا نقد بسیار تأسف برانگیز بود.

    1. اینم بگم اصلاانتظارنداشتم درمورداین فیلم اینطورناشیانه والله بختکی نقدبشه.ازشمابعیده.هیچ کدوم ازحرفتیی که گفتینوبه عنوان نقدازفیلم نه میپذیرم نه منصفانه است.وفقط به دردهمین دوستمون که اسمش ابوالفضلsهست میخوره.اون فقط خوشش میاد

  4. سلام به همه دوستان عزیز چقدر عالی میشه اگه جوون های ما دنبال رو حق باشند، در نقد فیلم اومده این فیلم ژانرش نه سیاسی هست نه طنز ونه …..
    من به شما میگم این فیلم کاملا سیاسی هست ما یک حدیث داریم از پیامبر خدا، که خداوند در آخرالزمان ستاره دنباله داری رو از سمت مشرق زمین نمایان میکنه که یکی از نشانه های ظهور منجی هست و حتی خدا به این ستاره در قرآن قسم خورده سوره طارق (قسم به ستاره طارق .و تو چه میدانی ستاره طارق چیست ….) این فیلم تماما در حال طعنه زدن به این موضوع هستش لطفا از دید علم و آگاهی به این فیلم نگاه کنید تفکر غربی و ضد دین و خدا ناباور برای من و شمای خداباور مسلمان، فیلمی در راستای سرگمی و آموزش صحیح نمیسازه !!!!!
    لطفا خودتون تحقیق کنید جاافتادن این موضوع در ذهن شما و مطمئن شدنتون شاید از شما فقط ۱۰ دقیقه زمان ببره
    یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *