نقد فیلم تازه کار (The Novice 2021) ؛ جنگجویی در قامت یک نوجوان

با نقد فیلم تازه کار به سراغ یکی از آخرین فیلم‌های درام سال 2021 می‌رویم. در نوشتار نقد فیلم The Novice 2021 در فیگار همراه ما باشید.

فکر می‌کنم در همین ایران از هر سه نفر یکی‌شان در باشگاه‌های بدن‌سازی عرق ریخته و بدنشان گرفته و در معرض بدن‌های آماده و سیکس‌پک‌ها و عضله‌های خیسِ عرقِ هم‌باشگاهی‌های خودنما قرار گرفته باشد.

The Novice یک فیلم هیجان‌انگیز ورزشی است. این یک فیلم مانند “Personal Best” یا “Prefontaine” است که بسیاری از ورزشکاران احتمالا می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند اما مخاطبان عادی هم بهره کمی از آن نخواهند برد. با نقد فیلم تازه کار همراهمان باشید.

نقد فیلم تازه کار

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم تازه کار خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم The Novice 2021
نقد فیلم The Novice 2021

الکس دال (بازیگر فیلم تازه کار با بازی ایزابل فورمن)، دانشجوی سال اول دانشگاه ولینگتون یک عدد انسانِ محصولِ مدرنیسم است که تصمیم می‌گیرد به تیم پاروزنی بپیوندد.

این ورزشی است که در آن تجربه ای ندارد. از همان ابتدای فیلم نگاه‌های متزلزل و مضطرب او در میانِ انبوهی از ورزشکاران آماده توجه را جلب می‌کند. با نقد فیلم تازه کار همراهمان باشید.

دال

بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار
بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار

دال برای شکست به تیم نپیوسته است. حس رقابت در او موج می‌زند و پشت نگاه‌های پر استرسِ او عزمی عمیق پنهان است. او با هم تیمی‌هایش و با خودش رقابت می‌کند.

او می‌خواهد هر مانعی را از پیش رو بردارد، بر درد خود چیره شود و بگذارد بر او تسلط یابد، از هر جهت و به هر قیمتی که باشد. آیا او به قایقرانی علاقه دارد؟ من مطمئن نیستیم.

اما از اشتیاق او به رسیدن به موفقیت شک ندارم. او بیشتر قایقرانی را به عنوان یک تلاش نظامی در نظر می‌گیرد تا ورزش. در نقد تازه کار او با دقتی مازوخیستی برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کند. با نقد فیلم تازه کار همراهمان باشید.

تازه کار

نقد تازه کار, بررسی تازه کار
نقد تازه کار, بررسی تازه کار

البته که او یک تازه کار است اما او همچنین  سلطه‌جو و رهبرِ خودش است. “تازه کار” جایزه بهترین فیلم داستانی ایالات متحده را در جشنواره فیلم ترایبکا امسال دریافت کرد و ماه قبل نامزد پنج جایزه Independent Spirit شد.

این اولین فیلمی است که توسط لورن هادوی نوشته و کارگردانی شده است و هادوی با مهارت ویژه‌ای کار کرده است. او هر پلان را حسی و فراگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

او نسخه‌ای تجربی از داستان یک ورزشکار را می‌سازد که با عناصر یک فیلم ترسناک روان‌شناختی هم‌خوانی دارد. ما در آن ERG هستیم، دقیقا همراه با دال و آن پاروها را می‌زنیم.

در طول مسابقات در قایق هستیم، خیس عرقِ او. بیش از حد خسته و سپس در حمام هستیم و تاول‌های خونی را که ایجاد شده‌اند ماساژ می‌دهیم. با نقد فیلم تازه کار همراهمان باشید.

تدوین به مثابه واقعیت

بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار
بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار

هادوی تدوینگر صدا در “Whiplash” بود و به نظر می‌رسد که “تازه‌کار” تصویر بی‌امانِ آن فیلم از یک جوان موفق را بازتاب می‌دهد که خود را زنده زنده می‌خورد تا به اوج برسد.

اما درامر مایلز تلر یک مربی داشت که او را به شکل جی.کی شلاق می‌زد. هیولای جازبو دبونیر سیمونز. در حالی که در “تازه کار” این دال است که بدترین دشمن خودش است. با نقد فیلم تازه کار همراهمان باشید.

بیشتر بخوانید:

مونتاژهای این فیلم آموزشی هستند. مونتاژهایی که تداعی‌گرِ تدوین موازیِ “مرثیه ای برای یک رویا” هستند و سکانس‌های قایقرانی‌ای که به طرز طنزآمیزی با صدای مخملی برندا لی و کانی فرانسیس تنظیم شده است.

انتخابی میان جبر و جبر

نقد فیلم The Novice 2021, بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار
نقد فیلم The Novice 2021, بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار

در بررسی تازه کار ایزابل فورمن درخششی مبهم از جاه‌طلبی را به دال القا می‌کند که ترسناک و انسانی است. آیا او به فیزیک متعهد است؟ نه لزوما.

او تسلیمِ عشقِ عاشق خود دنی (دیلون) می‌شود که برای دیدن کنسرتی که در حال اجراست می‌رود و سپس با او به رختخواب می‌رود. در این صحنه‌ها فورمن به شدت دال را کاریزماتیک و قابل ارتباط تصویر می‌کند. با نقد فیلم تازه کار همراهمان باشید.

بیشتر بخوانید:

درون دال یک هویت زامبی وجود دارد که او را تحت کنترل خود می‌گیرد. تصور اینکه او به‌ عنوان شخصیت شرور یک فیلم بازی کند کار سختی نیست: ورزشکاری که بیش از حد متمرکز، بیش از حد خودخواه و بیش از حد خشن است.

فیلمی بر اساس تجربیات شخصی

تحلیل فیلم تازه کار, نقد تازه کار, بررسی تازه کار
تحلیل فیلم تازه کار, نقد تازه کار, بررسی تازه کار

در تحلیل فیلم تازه کار این سوال پیش می‌آید که آیا قرار است ما او را دوست داشته باشیم؟ لورن هادوی در تیم قایقرانی در کالج بود و این فیلم را بر اساس تجربیات شخصی خود بنا کرد. بنابراین ممکن است پاسخ مثبت به نظر برسد.

دال قهرمان است و ما قرار است او را دلسوزانه دوست بداریم. با تجارب او ارتباط برقرار کنیم و به درون آن کشیده شویم. هادوی در حال حاضر از فیلمسازانی است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

تحلیل فیلم تازه کار

نقد فیلم The Novice 2021, بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار
نقد فیلم The Novice 2021, بازیگر فیلم تازه کار, تحلیل فیلم تازه کار

فیلم آنقدر در مورد ارائه کمال‌گراییِ رنجورانه او متفکرانه عمل می‌کند که ما نمی‌توانیم از آن موضع عقب‌نشینی کنیم. نمی توانیم احساس کنیم که او در مسیر اشتباهی است. اتفاقا فیلم هم همینطور فکر می‌کند.

چیزی که “تازه کار” را طنین انداز می‌کند این است که فکر نمی‌کنم در نهایت فیلمی درباره دو و میدانی باشد. در عوض این یک درام درباره یک وضعیت ذهنی است که به تازگی رایج شده است: موفقیت به هر قیمتی.

این ذهنیتی است که در سطح اصلی خود از یک ساختار اقتصادی فاسد فزاینده پدید آمده است. این تصور (و شاید از جهاتی واقعیت) که اگر در اوج نباشید جایی نیستید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم تازه کار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *