نقد فیلم فرانسه (France 2021) ؛ بررسی ساختاری، روایی و محتوایی

کنفرانس مطبوعاتی امانوئل مکرون در حضور خبرنگاری جذاب، دلربا و باهوش با تدوینی موفق شروع فیلمی است که در نوشتار نقد فیلم فرانسه به آن خواهم پرداخت. با نقد France 2021 همراه فیگار باشید.

فرانسه یک فیلم محصول سال ۲۰۲۱ به نویسندگی و کارگردانی برونو دومونت است. لئا سیدوکس، بلانش گاردن، بنجامین بیولای، امانوئل آریولی، جولیان کوهلر، گاتان آمیل، جواد زمار و مارک بتینلی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. ادامه متن حاوی اسپویلر است.

این فیلم زندگی یک روزنامه‌نگار سلبریتی را نشان می‌دهد که در مارپیچ حوادثی گرفتار شده است که در نهایت منجر به هبوط ذهنی او می‌شود. با نقد فیلم فرانسه همراه فیگار باشید.

نقد فیلم فرانسه

عشق و نفرت در میزانسن‌های خبری 

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم فرانسه خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد France 2021
نقد France 2021

در تحلیل فیلم فرانسه متوجه می‌شویم این فیلم بین درام و کمدی (کمدی‌اش به هیچ وجه درنیامده که در ادامه به آن خواهم پرداخت) در رفت و آمد است. فرانسه به دنبال مقایسه بحران زندگی خصوصی و عمومیِ یک زن جوان با پرتره‌ای از فرانسه‌ی معاصر است.

این فیلم به طور خاص در نظر گرفته شده است تا طنزی از برخورد با اطلاعات توسط رسانه باشد. پیشتر و در نقد فیلم بالارو نگاه نکن به مسئله پساحقیقت به تفصیل پرداخته بودم. در این فیلم نیز با همین موضوعِ پساحقیقت سر و کار داریم.

در داستان فیلم فرانسه فرانس دو مور یک روزنامه‌نگار سلبریتی در یک کانال تلویزیونی خصوصی فرانسه است. زندگی شخصی او، شهرت او را و همچنین حرفه‌ای‌اش را زیر سوال می‌برد و هستیِ او را زیر و رو می‌کند.

ساختار

نقد France 2021, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه
نقد France 2021, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه

به نظر می‌رسد ساختار تکنیکی فیلم کمی میلنگد. نشانه‌ای از نوآوری در قاب‌های کارگردان دیده نمی‌شود. از نور و کنتراست استفاده‌ای نشده و دکوپاژ و میزانسن‌ها به متعارف‌ترین شکل ممکن است و حتی در صحنه‌هایی که خبرنگارِ قصه ما در منطقه جنگی حضور دارد اتفاقات و افکت‌ها تصنعی به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید:

همان‌طور که گفته شده خبرنگار قصه ما دچار مشکلاتِ عدیده خانوادگی است و نیازی نیست دیالوگی بین و شوهرش جریان پیدا کند تا ما این را بفهمیم. نگاه‌های این‌ دو نفر سر میز شام کافی است و این ایجاز در دیالوگ یکی از نقاط مثبت فیلم محسوب می‌شود. با نقد فیلم فرانسه همراه فیگار باشید.

نقد France 2021

, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه
داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه

ساختار قصه بروی رسانه و تضادش با حقیقت بنا شده است. بارِ قصه روی شانه فرانس دو مور قرار دارد. اوست که باید گره بخورد و باز شود اوست که از نقاط عطف رد می‌شود و اوست که باید چند رو باشد.

یک رویش برای رسانه‌ای که حتی به هنگام تهیه خبر از منطقه جنگ به سربازها میزانسن می‌دهد تا خبرش خریدار داشته باشد، روهای دیگرش هم برای خانواده و دوستان و طرفداران و…

در این فیلم کمدی سیاه و حتی کمدی موقعیت خوب از آب در نیامده چون کارگردان بِیسی برای شوخی تعریف نمی‌کند و یکدفعه از مخاطب انتظار دارد که به موقعیتی همچون اداهای جنگجوها و رفتار شخصی که با او تصادف کرد بخندد (خنده تلخ) و اسمش را کمدی سیاه یا موقعیت بگذارد. کمدی درین فیلم در تراژدی غوطه‌ور است و هیچ کارکردی ندارد و تلاش کارگردان بی‌ثمر بوده است.

بیشتر بخوانید:

شروع قصه شجاعانه و نویدبخشِ فیلمی آوانگارد را می‌داد اما هرچه از فیلم گذشت متوجه شدیم که کارگردان برنامه‌ی خاصی برای ادامه فیلم ندارد بجز انداختن خبرنگار جذاب در چالشی نسبتا کمیک که کمیک هم نبود. مقصودم همان تصادف است. با نقد فیلم فرانسه همراه فیگار باشید.

روایت

بررسی فیلم فرانسه, لئا سیدوکس فیلم فرانسه, بازیگر فیلم فرانسه, 
بررسی فیلم فرانسه, لئا سیدوکس فیلم فرانسه, بازیگر فیلم فرانسه

یکی از تیریک‌های جزئی و نسبتا جذاب (و البته دمِ دستی) فیلم‌برداری سوئیچ شدن تصویر به دوربینی است که در دستِ خبرنگار است. حالتی مستند و واقع‌گرایانه می‌دهد این تکنیک و خب متاسفانه این نهایت خلاقیت کارگردان اثر در فیلم‌برداری بوده است.

بیشتر بخوانید:

فرانس دو مور یک دروغ‌گوی حرفه‌ای است. لئا سیدوکس فیلم فرانسه را قابل تحمل کرده است. او گزارش خبری‌اش را کارگردانی می‌کند. او در خلال روایت فیلم دچار دگردیسی می‌شود. آتشِ زیر خاکسترِ روانِ او با تصادف شعله‌ور می‌شود و به نوعی او معنای زندگی را درمیابد.

دومونت (کارگردان) حرفه‌ای غیرعادی داشته است و از ریاضت فیلم‌های اولیه‌اش مانند “زندگی عیسی” و “انسانیت” به فیلم‌های آزادانه‌تری مانند “L’il Quinquin” و “Slack Bay” کوچ کرده است. با نقد فیلم فرانسه همراه فیگار باشید.

محتوا

نقد France 2021, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه
نقد France 2021, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه

حالا و در زندگی دوباره فرانس دو مور به جزء جدایی ناپذیر این سال‌های سینمای جهان می‌رسیم: “خیانت” او به شوهرش خیانت می‌کند و بعدا متوجه می‌شود آن پسر هم به او خیانت می‌کند.

این نقطه عطف دوم شخصیت اوست و ضربه سوم را در محتوای ذهنی‌اش تصادف و مرگِ همسر و فرزندش می‌زند. او دیگر از سلبریتی بودن حالش به هم می‌خورد و آرمان‌های گذشته برایش کشک محسوب می‌شود. با نقد فیلم فرانسه همراه فیگار باشید.

نقد France 2021

لئا سیدوکس فیلم فرانسه, بازیگر فیلم فرانسه, 
لئا سیدوکس فیلم فرانسه, بازیگر فیلم فرانسه

بازیگر فیلم فرانسه ممکن است غنی‌ترین بازی‌اش را ارائه کرده باشد. او تنش بین آشفتگی درونی شخصیت و ظاهر حرفه‌ای آرام او را به تصویر می‌کشد.

تنها چیزی که برای او مهم است آتش‌بازی نمایش است، نه معنای محتوا. این آتش بازی او اما در حال خاموش شدن است. چون در نهایت در یک مراسم زنی از فرانس سوال مهمی می‌پرسد.

در بررسی فیلم فرانسه او از فرانس می‌پرسد که آیا از نظر سیاسی خود را جناح راستی می‌داند یا چپی؟ سیدوکس (فرانس) که آن لحظه را با بی‌پروای شگفت‌انگیزی بازی می‌کند، گویی هرگز به چنین چیزی فکر نکرده است: با خونسردی پاسخی نمی‌دهد و می‌پرسد “چه فرقی می کند؟”

نظر منتقدان

نقد France 2021, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه
نقد France 2021, داستان فیلم فرانسه, تحلیل فیلم فرانسه, بررسی فیلم فرانسه

تا به زمان حال در وب‌سایت Rotten Tomatoes از مجموع نقدها 63٪ از 43 بررسی مثبت هستند: با میانگین امتیاز 6.4/10 اجماع انتقادی این وب‌سایت می‌گوید:

“فیلم فرانسه می‌توانست از منظری پرشورتر به مضامین مورد نظر خود نگاه کند، اما لئا سیدوکس (نقش اول فیلم) یک بازی سرگرم‌کننده و سطحی را از فرهنگ پوپولیستی ارائه می‌دهد.”

تا به زمان حال متاکریتیک 53 از 100 بر اساس 14 منتقد، که نشان دهنده “بررسی‌های مختلط یا متوسط” است را به فیلم داده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم فرانسه سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *