نقد فیلم دانتون ابی 2 ؛ پرتره‌ای از خانواده‌ای سلطنتی

نقد فیلم دانتون ابی 2 به فیلمی می‌پردازد که تاریخ دارد و در مورد تاریخ است و دنباله‌ای است بر سریال و فیلمی که پیشتر در مورد این خاندان سلطنتی ساخته شده بود.

شروع موسیقایی و ملودرام و ریتمو تمپوی پایین و بازی‌های ماشینی تنها بخشی از مطالبی است که در نقد downton abbey a new era به آنها می‌پردازیم. علی‌الخصوص که این فیلم یکی از نُمره بالاهای IMDB چند هفته اخیر است.

نقد فیلم دانتون ابی 2

Downton Abbey: A New Era

فهرست مطالبی که در نقد فیلم دانتون ابی 2 خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد downton abbey a new era
نقد downton abbey a new era

داونتون ابی: عصر جدید یک فیلم درام تاریخی محصول ۲۰۲۲ و دنباله فیلم Downton Abbey محصول ۲۰۱۹ است. هر دو فیلم توسط جولیان فلووز، خالق و نویسنده مجموعه تلویزیونی با همین نام نوشته شده‌اند و دنباله آن را سیمون کورتیس کارگردانی کرده است.


Downton Abbey: A New Era در 29 آوریل 2022 توسط یونیورسال پیکچرز در بریتانیا منتشر شد و در 20 مه توسط Focus Features در ایالات متحده منتشر شد. این فیلم مانند فیلم اول، به طور کلی نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد.

نقد ساختاری

نقد فیلم دانتون ابی
نقد فیلم دانتون ابی 2

فیلم اساسا فریم‌ها و پرتره‌های جذابی از جهتِ زیبایی‌شناسانه ارائه می‌دهد. نور کارکردِ خوبی دارد. فضای ملودرام را درمی‌آورد. موسیقی هم فضاساز است و هم زمان را تداعی می‌کند و برای مخاطبِ حرفه‌ای ایرانی و مخاطب عوامِ فرنگی حسِ نوستالوژیک را القا می‌کند.

برای این‌که بدانیم جایگاه موسیقی در فیلم کجاست باید گفت درصحنه‌هایی که حس بازیگر، دیالوگ، نور، گریم، رنگ تصاویر و یا سکوت‌ها حس صحنه را القا نمی‌کند، یک موسیقی خوب می‌تواند همه‌ی این کاستی‌ها را جبران کند. دقیقا اتفاقی که در این فیلم افتاده. موسیقی بازی‌های اکثرا ماشینی و صرفا تکنیکال را به حس نزدیک کرده است. در بعضی از کارهای ملودیک و ریتمیک، موسیقی حتی از عوامل اصلی فیلم اهمیت بیش‌تری دارد.
بسیاری از بازیگرهای مطرح دنیا خودشان آهنگسازان خوبی هستند؛ حتی کارگردان‌ها اغلب اشراف کاملی به موسیقی دارند. موسیقی می‌تواند لایه‌های نهفته‌ی یک فیلم را شفاف سازد. مثلاً بازیگر اصلی نقش «شرلوک هولمز» خود نوازنده‌ی چیره‌دست ویولن بود و یا «ویولن‌زن روی بام» که بازیگر آن با مشخصه‌های لازم انتخاب گردید واقعاً نوازنده‌ی همان ساز بود و تکنیک گرفتن و زدن ساز را خوب می‌دانست ولی در فیلم‌های ما کسی که اصلاً موسیقی و ساز را نمی‌شناسد به عنوان بازیگر نقش آهنگساز انتخاب می‌شود.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد فیلم دانتون ابی 2
نقد فیلم دانتون ابی 2

البته لازم به ذکر است خانمِ مگی اسمیتِ عزیز مثل همیشه عالی بودند و با بازی تکنیکال و حسی خودشان درین سِن (ایشان 87 سال دارند، بزنید به تخته) مخاطب را در صحنه‌هایی که ایشان حضور داشتند میخ‌کوب می‌کردند. ایشان مبری از هرگونه نقد و نظرِ منفی هستند.

در خصوص طراحی صحنه و و لباس هم باید عرض شود که همان کارکردِ موسیقی را داشتند. داستانِ ملال‌آور و بازی‌های ماشینی و کارگردانیِ کم ریتم و تمپو را می‌خواست جبران کند که بعید می‌دانم از پسش بر آمده باشد.

عنوان «Downton Abbey: A New Era» متعهد می‌شود که بعد از شش فصل پخش تلویزیونی، یک فیلم قبلی و یک تغییر هیجان‌انگیز که باعث شده تعدادی از مخاطبان اصلی سریال شروع به تماشای آن کنند، تغییر به عمارت خانواده گرنتهام رسیده باشد. ثروت نسلی با انزجار و ذوق، گویی چرخی از استیلتون پوسیده است.

سریال باشکوهی که داستان خود را با غرق شدن کشتی تایتانیک در سال 1912 آغاز کرد، اکنون به اواخر دهه 1920 رسیده است. آب‌های متلاطم مدرنیته در افق در حال تحقق است. برای سرپا ماندن این دنباله دوست‌داشتنی تصمیم می‌گیرد تا کمی خود را دموکراتیزه کند: بخش طبقه بالا به پایین که مدت‌هاست اربابان املاک را از خدمتکارانشان جدا کرده است، شروع به افشاگری می‌کند.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد فیلم دانتون ابی 2
بانو بگی اسمیتِ عزیز

داستان فیلم ممکن است از زندگی واقعی الهام گرفته شده باشد: محل فیلمبرداری فرانچایز، قلعه هایکلر، که شبیه خفاش خون آشام است، پس از اینکه جوردی هربرت، هشتمین ارل کارناروون و پسرخوانده ملکه الیزابت دوم متوجه شد، درهای خود را به نمایش باز کرد. که ده ها اتاق آن در حال پوسیدن بود…

به نظر می‌رسد فیلمنامه فلووز شخصیت‌هایش را به سردخانه عروسی می‌برد تا مبادا آنها نیز شروع به پوسیدگی کنند. چهار زوج با هم شریک میشوند، عاشقانه‌های شتابزده‌شان به سرعتی نسبتا آرام می‌رسد که در غیر این صورت مانند چرخ و فلکی خراب در یک شهربازی حرکت می‌کرد.

صحنه‌های دلپذیری از کودکانی که کریکت بازی می‌کنند، آشپزهایی که در حال آماده‌سازی جشن هستند و زنانی که مهربانانه در لباس‌های پر زرق و برق می‌درخشند از زیبایی های این فیلم است. عاقبت همچنان بیشتر وزن زیاد خود را بر روی آشنایی راحت استوار می کند. این فیلم نه تنها کل داستان فرعی «آواز در باران» را کپی پیست می‌کند، بلکه لانگ‌شات‌های آغازین آن از چادرهای سفید رنگ‌آلود می‌توانست از «نمایش بزرگ نانوایی بریتانیا» که اوج دیگری از آسایش بریتانیا است، برداشته شده باشد. بررسی دانتون ابی 2 را با خلاصه‌ای از فیلم اول ادامه می‌دهیم.

خلاصه‌ای از فیلم اول

نقد فیلم دانتون ابی 2
نقد فیلم دانتون ابی 2

پادشاه جورج پنجم و ملکه مری از دانتون ابی بازدید می‌کنند. آنها در طول دهه 1920 به طور منظم از یورکشایر بازدید می‌کردند به خصوص پس از ازدواج تنها دخترشان پرنسس مری با ویسکونت لاسلز در سال 1922 و تولد اولین نوه آنها در سال 1923. خانواده سلطنتی اغلب از سایر املاک یورکشایر بازدید می‌کنند و در آن منطقه یا در مسیر رسیدن به ملک اسکاتلندی خود در Balmoral می‌مانند.

هنری (گود) پس از سفر به خارج از کشور به خانه برمی‌گردد و به همراه خانواده سلطنتی به کراولی‌ها در هاروود هاوس می‌پیوندد. در حین رقص آن شب در هاروود، پرنسس مری به والدینش اطلاع داد که تام با متقاعد کردن او به ماندن در کنار همسرش به نجات ازدواج او کمک کرد و او پادشاه را تشویق کرد که با تام صحبت کند. او به تام نزدیک می‌شود و قدردانی می‌کند و همچنین به این مفهوم اشاره می‌کند که از نقش تام در خنثی کردن تلاش برای ترور در رژه آگاه است.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد فیلم دانتون ابی 2
نقد فیلم دانتون ابی 2

پادشاه برتی را از تعهد خود برای پیوستن به شاهزاده ولز در یک تور سه ماهه در آفریقا که پادشاه قبلا در این دیدار درخواست کرده بود رها می‌کند. برتی در ابتدا این تعهد را پذیرفته بود اما بعدا پس از اطلاع از بارداری ادیت خواست از سفر خارج شود. به لطف کورا (مک گاورن) و مداخله ملکه پادشاه نظرش تغییر کرد و درخواست خود را لغو کرد.

در همین حال مود به طور خصوصی به ویولت اعتراف می‌کند که لوسی دختر اوست. به همین دلیل او به جای رابرت لوسی را وارث خود کرد. ویولت بالاخره شرایط را درک می کند و آن دو با هم آشتی می‌کنند. سپس ویولت شروع به توطئه‌ای برای حفظ املاک مود در خانواده کراولی در آینده از طریق اتحادیه تام و لوسی می‌کند، زیرا او قبلا متوجه رابطه عاشقانه این زوج شده بود.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد فیلم دانتون ابی 2
نقد فیلم دانتون ابی 2

در نهایت لیدی مری بی سر و صدا از ویولت در مورد سفرش به لندن می‌پرسد. ویولت به او اطلاع می‌دهد که برای ویزیت دکتر رفته است و در طی آن متوجه شد که ممکن است مدت زیادی زنده بماند. مری مضطرب است، اما ویولت به او اطمینان می‌دهد که داونتون و میراث آن در دستان مری امن است. تحلیل دانتون ابی 2 را با داستان فیلم ادامه می‌دهیم.

داستان فیلم دانتون ابی 2

نقد فیلم دانتون ابی 2
نقد فیلم دانتون ابی 2

در سال 1928، داماد بیوه ارل گرانتام، تام برانسون با لوسی اسمیت، دختر نامشروع و مخفی لیدی بگشاو و تنها وارث املاک بگشاو ازدواج کرد. ویولت کرولی، کنتس زن گرانتام، خانواده را شگفت زده می‌کند و فاش می‌کند که سال ها پیش، مارکیز دو مونتمیریل که اخیرا درگذشته بود ویلا را به او هدیه داد. او قصد دارد آن را به نوه‌اش، سیبی، که دختر تام با بانوی سیبیل کرولی فقید است وصیت کند.

یک شرکت تولید فیلم درخواست استفاده از داونتون را برای فیلمی صامت به نام قمارباز دارد. رابرت و پیشخدمت بازنشسته آقای کارسون موافق نیستند، اما دختر بزرگ رابرت و مدیر املاک، لیدی مری تالبوت، می‌گوید که درآمد آن جایگزین سقف چکه‌کرده داونتون می‌شود. در همین حال، کارکنان خانه مشتاق دیدن ستاره های فیلم هستند.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2
نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2

ویولت بیمار قادر به سفر نیست، اما تام و لوسی، لیدی باگشاو، رابرت کرولی (لرد گرانتهام) و همسرش کورا و دخترشان ادیت (مارچیونس هکسام) و شوهرش برتی پلهام (مارکز هکسام) ، تایید کنید. لیدی مری برای نظارت بر فیلمبرداری در داونتون باقی می ماند.

مارکیز از خانواده در ویلا استقبال می کند. مادرش، مادام مونتمیریل، می‌خواهد مالکیت ویولت کرولی را به چالش بکشد اما مارکیز اصرار دارد که ویلا از نظر قانونی متعلق به ویولت است. او با بیان اینکه تولد رابرت نه ماه پس از دیدار کنتس دواگر در سال 1864 رابرت را متحیر می‌کند، می‌تواند به این معنی باشد که آنها برادر ناتنی هستند. کورا به رابرت می‌گوید که ممکن است به شدت بیمار شده باشد که باعث می‌شود او به دلیل احتمال از دست دادن مادرش، نام کراولی، و همسرش در کوتاه‌مدت دچار اختلال شود.

از سویی لیدی مری پیشنهاد دوبله در دیالوگ را می‌دهد. صدای بازیگر گای دکستر مناسب است اما لهجه بازیگر زن میرنا دالگلیش برای شخصیت طبقه بالای او نامناسب است. باربر لیدی مری را متقاعد می‌کند که صدای دالگلیش را دوبله کند. دالگلیش از ترس خراب شدن حرفه‌اش استعفا می‌دهد اما آنا و دیزی خدمتکاران داونتون او را متقاعد می‌کنند که فیلم را کامل کند. آقای مولزلی، بازیکن سابق داونتون، که می‌تواند به زبان ساده بگوید، دیالوگ را بازسازی می‌کند و صحنه‌های دیگری را پیشنهاد می‌کند.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2
نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2

در حالی که فیلمبرداری ادامه دارد، خانواده به داونتون بازمی گردند. لیدی مری از معاشقه‌های کارگردان جک باربر رد می‌کند، اگرچه غیبت طولانی‌مدت همسرش هنری ازدواج آنها را دچار مشکل کرده است. توماس بارو، پیشخدمت بسته داونتون، پیشنهاد دکستر را برای مدیریت خانه هالیوودی خود و همراهی در سفر می پذیرد. دکتر کلارکسون تشخیص می دهد که کورا مبتلا به کم خونی خطرناک است که یک بیماری قابل درمان است.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2
نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2

کورا به دالگلیش کمک می کند تا لهجه آمریکایی را توسعه دهد و به طور بالقوه شغل او را نجات دهد. ادیت، ناتمام و محدود به عنوان یک مارشیونر، قصد دارد کار در مجله‌ای را که مالک آن است، از سر بگیرد. خدمتکاران تازه ازدواج کرده دیزی و اندی نقشه می کشند تا پدرشوهر سابق دیزی، آقای میسون، و داونتون، خانم پتمور را آشپزی کنند. هنگامی که افراد اضافی بدون دستمزد فیلم با مشکل مالی خارج می شوند، کارکنان داونتون آنها را جایگزین می کنند و از اتمام آن اطمینان حاصل می کنند. باربر به عنوان یک فیلمنامه نویس به آقای مولزلی پیشنهاد می دهد. سپس آقای مولزلی از خانم باکستر خواستگاری می کند، غافل از اینکه صدای او در یک میکروفون باز شنیده می شود.

نقد فیلم دانتون ابی 2

نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2
نقد downton abbey a new era, تحلیل دانتون ابی 2, بررسی دانتون ابی 2, داستان فیلم دانتون ابی 2

ویولت به رابرت اطمینان می دهد که علیرغم تعقیب مونمیریل هیچ اتفاقی با او نیفتاده است و لرد گرانتام فقید پدر اوست. سلامتی ویولت بیشتر بدتر می شود و او در محاصره عزیزانش می میرد. مری از آقای کارسون می‌خواهد تا اندی را به عنوان پیشخدمت جدید آموزش دهد. ماه‌ها بعد، تام و لوسی با نوزادشان به داونتون بازمی‌گردند. پرتره جدیدی در سالن اصلی آویزان است: کنتس فقید دواگر.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم دانتون ابی ۲ سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *