بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما ؛ خالقین موسیقی های روح نواز

یکی از مهم ترین اِلِمان‌های یک فیلم موفق، حضور موسیقی گوش نواز است، با ما همراه باشید تا نگاهی به بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما بیاندازیم.

موسیقی متن یا موسیقی فیلم در قرن نوزدهم شکل گرفت و به موسیقی گفته می‌شود که منحصراً برای یک فیلم یا یک مجموعه‌ی تلوزیونی نوشته می‌شود.

شروع ایده‌ی موسیقی متن برمی‌گردد به سال 1895 میلادی در پاریس، جایی که برادران لومیر اولین نمایش عمومی خودشان را برگذار می‌کردند. تا قبل از آن و هنگام نمایش‌های خیابانی و یا تئاتر‌ها حجم سروصدای مردم به شدت بالا بود و این دو برادر برای سکوت جمعیت و جلب توجه مردم به نمایش، یک پیانیست را دعوت کردند تا همزمان در هنگام اجرا پیانو بنوازد.

پس از این ایده‌ی برادران لومیر، اجرای موسیقی در هنگام نمایش‌ها و تئاتر‌ها رواج پیدا کرد. با پیدایش جنگ جهانی در اروپا، آهنگسازانی که با مکتب شوئنبرگ و واگنر آموزش دیده بودند به آمریکا مهاجرت کردند و رفته رفته به سینمای هالیوود راه پیدا کردند.

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

خالقین موسیقی های روح نواز

نگاهی به اسامی بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما بیاندازیم.

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

شاید حضور موسیقی در فیلم‌ها، در سینمای صامت بود اما در اکتبر سال 1927 میلادی، کمپانی برادران وارنر اولین فیلم ناطق سینما را عرضه کردند که انقلاب بزرگی در صنعت آهنگسازی هم به شمار می‌رفت. آهنگسازان دیگر مجبور به اجرای زنده نبودند و حالا باید قطعات را ضبط می‌کردند و درون فیلم قرار می‌دادند.

با ما همراه شوید تا شما را با بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما آشنا کنیم.

Rachel Portman

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

ریچل پورتمن جزو اولین زنانی است که پا به عرصه آهنگسازی در فیلم گذاشت. او متولد انگلستان است و در کودکی به آمریکا مهاجرت می‌کند. در سن 14 سالگی به شروع به آموختن موسیقی و پیانو کرد و پس از تحصیل در آکسفورد، وارد دنیای موسیقی فیلم شد و توانست قطعات زیادی را برای فیلم‌های یک روز، لکه‌ی انسان، لبخند مونالیزا و انیمیشن محبوب دیو و دلبر (بهترین انیمه‌ها و انیمیشن‌ها) بسازد.

پورتمن جزو تنها زنانی است که جایزه‌ی اسکار در کارنامه‌ی کاری خودش بکند.

Elmer Bernstein

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
برترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

المر برنشتاین با بیش از 250 اثر برای فیلم‌های متفاوت، جزو یکی از محبوب‌ترین و بهترین آهنگ سازان سینما است. همچنین او با 14 نامزدی برای اسکار، یکی از پر افتخار‌ترین آهنگسازان تاریخ سینما می‌باشد.

او در سال 1955 برای اولین بار و برای فیلم مردی با اسلحه‌ی طلایی از موسیقی الکترونیک و جَز استفاده کرد و انقلابی در صنعت این ژانر موسیقی کرد. فیلم‌های ده فرمان، فرار بزرگ، پرنده‌باز آلکاتراز از جمله آثار اوست.

بیشتر بخوانید:

Jerry Goldsmith

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
برترین آهنگ ساز برتر تاریخ سینما

جری گلد اسمیت، آهنگساز و رهبر ارکستر آمریکایی که جزو بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما می‌باشد. او از 10 سالگی به آموزش پیانو پرداخت و در سال 1945، تحت تاثیر بازیگریِ میکلوش روژا قرار گرفت و سعی کرد تا هنرش را در راه سینما و موسیقی بگذارد. او با بزرگ‌ترین فیلمساز‌ها کار کرده است و یکی از چند آدم موثر در پیشرفت سینما و موسیقی بوده است.

همچنین او با 1 جایزه‌ی اسکار و 5 جایزه‌ی اِمی پر افتخار ترین و بهترین آهنگ ساز تاریخ سینما می‌باشد. از آثار ماندگار او می‌توان به پاپیون، بیگانه و طالع نحس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

Hans Zimmer

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
برترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

پیشرفت سینما در اواخر دهه‌ی 90 میلادی، و روی آوردن به تکنولوژی و جلوه‌های ویژه، موسیقی را هم تحت تاثیر قرار داد. از دهه نود میلادی و ورود به قرن بیست و یکم دیگر خبری از قطعات اُرکستری نبود و موسیقی جای خود را به قطعاتی که بیشتر برای فضا سازی هستند داد.

یکی از پیشگامان این نسل و این سبک، هانس زیمر (بهترین موسیقی فیلم های هانس زیمر) بود. آهنگساز، نوازنده و رهبر اُرکستر معروف و محبوب بود که با بیش از سه دهه تجربه در این سبک، حالا ژانر خودش را دارد.

هانس زیمر، جزو آهنگسازان اروپایی می‌باشد که با مکتب اروپا وارد سینمای آمریکا شده است. این آهنگساز معروف موزیسین محبوب کریستوفر نولان می‌باشد و در بسیاری از فیلم‌های این کارگردان آهنگسازی کرده است.

سه‌گانه‌ی بتمن (نقد فیلم The Batman (2022))، شرلوک هلمز(بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) دانکرک (بهترین فیلم های جنگی 2022)، میان ستاره‌ای و دزدان دریایی کارائیب جزو ماندگار‌ترین آثار این موزیسین محبوب می‌باشد.

John Barry

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

شاید کم‌تر کسی اسم جان بری را شنیده باشد، اما نمی‌توان منکر شد که او جزو برترین آهنگ سازهای تاریخ سینما نیست. او برنده‌ی پنج اسکار در حوزه‌ی موسیقی فیلم است.

یکی از افراد محبوب کارگردان‌های آمریکایی برای ساخت موسیقی‌های حماسی (بهترین فیلم های حماسی 2022) و ماندگار در تاریخ سینمای جهان.

از بهترین آثار او می‌توان به با گرگ‌ها می‌رقصد، شیر در زمستان و 12 سری از مجموعه‌های جیمز باند نام برد.

Bernard Herrmann

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
برترین آهنگ ساز برتر تاریخ سینما

می‌توان گفت برنارد هرمان همان چیزی بود که سینمای هالیوود در سال‌های 60 تا 70 احتیاج داشت. آهنگسازی تحصیل کرده، با سواد که سینمای هیچکاک را باعث تحول کرد و یکی از قشنگ‌ترین همکاری‌های تاریخ سینما را با این کارگردان داشت. فیلم روانی (نقد فیلم روانی (Psycho 1960)) و سرگیجه جز فیلم‌هایی می‌باشد که این دو نابغه با یکدیگر همکاری کردند.

Ennio Morricone

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
بهترین آهنگ سازان سینما

یکی از تاثیر‌گذارترین آهنگسازان موسیقی فیلم انیو موریکونه می‌باشد. آهنگسازی ایتالیایی که دو سال پیش بر اثر سکته‌ی قلبی در سن 91 سالگی به یادها پیوستند.

موریکونه با بیش از 500 قطعه، یکی از پُر کار‌ترین آهنگسازان سینما بود که برنده‌ی جایزه‌ی یک اسکار هم شده است. این آهنگساز اغلب با ساخت قطعاتی اُرکستری و حماسی به همراه تلفیق صدای طبیعت، مورد ستایش قرار می‌گرفت و از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های خوب بد و زشت، یک مشت دلار، مالِنا و هشت نفرت‌انگیز نام برد.

Max Steiner

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
برترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

مکس اشنایتر، آهنگساز اُتریشی و آلمانی، جزو اولین نفراتی بود از مکتب اروپا به سینمای آمریکا و هالیوود وارد شد. او از سال 1935 تا 1955 بیش از 150 قطعه برای فیلم‌های متفاوتی ساخت. همچنین اشنایتر شاگرد گوستاوو مالر (آهنگساز کلاسیک قرن نوزدهم اُتریشی) بود.

شاید آثار او در تاریخ ماندگار نشدند، اما می‌توان گفت یکی از تاثیر‌گذار‌ترین آهنگسازانی بود که پا به عرصه‌ی سینمای هالیوود گذاشت و باعث شد موسیقی متن همیشه ماندگار باقی بماند.

از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های کینگ کونگ، هالیوود دیگر بدرد نخورد و زنان کوچک نام برد.

بیشتر بخوانید:

Henry Mancini

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
بهترین آهنگ ساز تاریخ سینما

انریکو نیکولا مانچینی، مشهور به هنری مانچینی جزو اولین آهنگسازان آمریکایی بود که وارد سینما می‌شود. او برنده‌ی چهار جایزه‌ی اسکار و یک جایزه‌ی گلدن گلاب را در کارنامه‌ی خود دارد.

آهنگساز افسانه‌ای آمریکایی که تخصص خاصی در ساخت تیتراژ داشت و با 350 تیتراژ متفاوت، جزو نام‌های ماندگار در سینمای کلاسیک شد. پلنگ صورتی، معما و صبحانه با تیفانی مهم‌ترین آثار این آهنگساز هستند که همچنان پس از 30 سال شنیده می‌شوند.

John Williams

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما
بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما

جان ویلیامز، بدون شک یکی از برترین آهنگ ساز برتر تاریخ سینما است که در تاریخ ماندگار خواهد شد. یکی از پر افتخار‌ترین آهنگسازان قرن موسیقی فیلم با ساخت بیش از 400 قطعه و 25 جایزه‌ی گرمی، هفت جایزه‌ی بفتا، پنج اسکار و چهار گلدن گلاب است. ویلیامز با 52 نامزدی در مراسم اسکار، بعد از والت دیزنی دومین شخص برتر اسکار می‌باشد.

او به ساختن قطعات حماسی و تاریخی معروف است و می‌تواند شما را در حین فیلم دیدن از جای‌تان بلند کند. از آثار مهم او می‌توان به جنگ ستارگان(ترتیب دیدن فیلم ها و سریال های جنگ ستارگان)، آرواره‌ها، فهرست شیندلر و سه فیلم اول هری (تئوری های هری پاتر) پاتر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما که در قید حیات باشند چه کسانی‌هستند؟

شاید بهترین آهنگ سازهای تاریخ سینما که قید حیات باشند، آقای هانس زیمر و جان ویلیامز باشند.

تاثیر‌ گذار ترین آهنگ سازهای تاریخ چه کسانی هستند؟

تاثیر گذار ترین آهنگ سازهای تاریخ موریکونه و اشنایتر هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *