نقد فیلم درخت گردو ؛ به قلم محمدولی دارابی

سالیان متمادی‌ست که تحت تاثیر حوادث گوناگون، غم و اندوه با این سرزمین و مردمانش عجین شده و خاطراتی تلخ بر صفحه‌ی تاریخ به نگارش درآمده است. با نوشتار نقد فیلم درخت گردو همراه فیگار بمانید.

اما بعضی اتفاقات بنابر سیاست‌های رایج، کم کم درحال فراموشی هستند و گاها مردم از حادث شدن چنین اتفاقاتی در گذشته، به شک و گمان فرو می روند. بمباران شیمیایی سردشت، یکی از این وقایع اسفناک تاریخ ایران است که در عرصه‌ی بین‌الملل، بسیار مهجور واقع شده است و زخم وارد شده بر مردمان بی‌گناه آذربایجان غربی، امری نابخشودنی و غیرقابل درمان است.

نقد فیلم درخت گردو

به قلم محمدولی دارابی

نقد فیلم درخت گردو, بررسی فیلم درخت گردو, تحلیل فیلم درخت گردو
نقد فیلم درخت گردو, بررسی فیلم درخت گردو, تحلیل فیلم درخت گردو

فیلم سینمایی «درخت گردو»، اثری قابل تحسین و تاثیرگذار از «محمدحسین مهدویان» است که با نگاهی به قبح جنگ، به این واقعه‌ی هولناک می‌پردازد. مهدویان در پنجمین فیلم سینمایی‌اش، داستانی واقعی در دل حادثه را روایت می‌کند که سرگذشت زندگی فردی بنام «قادر مولان پور» است.

مهدویان همچون آثار قبلی‌اش، فرم روایی مستند گونه‌ی خود را در این اثر هم حفظ کرده که نشان از جسارت و شناخت او، در بکارگیری این لحن از روایت است. او با ساخت درخت گردو، ثابت کرد که خیلی خوب کارکرد درام را می‌شناسد و می‌تواند احساس مخاطب را برانگیزد.

بررسی فیلم درخت گردو

نقد فیلم درخت گردو, بررسی فیلم درخت گردو, تحلیل فیلم درخت گردو
نقد فیلم درخت گردو, بررسی فیلم درخت گردو, تحلیل فیلم درخت گردو

برای یک فیلم‌ساز، امر مهمی‌ست که بتواند بیننده را با خود همراه کند و به قلب و روح او نفوذ کند که به نظر می‌رسد مهدویان در این امر، موفق عمل کرده است.بزرگترین دستاورد این فیلم، رونمایی از بازی درخشان و باورپذیر «پیمان معادی» ست که با ظرافت هر چه تمام در نقش «قادر» هنرنمایی کرد و به جرات یکی از پدرانِ ماندگار تاریخ سینمای ایران خواهد شد.

حضور پررنگ «هادی بهروز» به عنوان مدیرفیلمبرداری و «حبیب خزایی‌فر» در قامت آهنگساز، بیش از هر زمان دیگر در این فیلم به چشم آمد. ترکیب تبحر و خلاقیت این دو نفر، در ایجاد لحن مورد نظر کارگردان و کمک به فضاسازی بیشتر، تاثیر فراوانی داشت که به عنوان دو عنصر سمعی-بصری موفق عمل کردند. در درخت گردو، هرگز نمی توان یکی از این دو عنصر مهم را بر دیگری ارجحیت دانست و موسیقی و تصویر، مکمل یکدیگر بودند.

خلاقیت مهدویان به اینجا ختم نمی شود و نشان داد که در تکنیک هم برنامه ها دارد. بکارگیری از فرمت تصاویر دوربین آنالوگ در سکانس‌های مربوط به زمان قدیم، استراتژی فوق العاده کارگردان برای محبوس کردن کاراکترها در کادر چهار در سه (مربعی) است که بر التهاب و تنش مخاطب می‌افزاید.

از دیگر نقاط قوت فیلم سینمایی درخت گردو، سایر بخش‌های فنی‌ست که بدون ذره‌ای برآمدگی و اغراق، موفق ظاهر شدند. همچون طراحی چهره‌پردازی، گریم، طراحی صحنه و طراحی لباس. در مجموع، «درخت گردو» اثری ماندگار است که مخاطبش را درگیر می‌کند.

ظلم تحمیل شده بر مردم این سرزمین در چنین وقایعی، غیرقابل انکار است و هرگونه برچسب منفی، به آن پیوند نمی‌خورد . طبیعی‌ست که درخت گردو، مخالفان و موافقان خاص خودش را دارد، اما از این نکته غافل نشویم که این فیلم به یکی از معضلات و دغدغه‌های اکثریت مردم جامعه یعنی اوضاع «کولبران» هم نیم نگاهی داشته است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم درخت گردو سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


3 thoughts on “نقد فیلم درخت گردو ؛ به قلم محمدولی دارابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.