نقد قسمت نهم سریال زخم کاری ؛ کشتاری بی‌خود

در نوشتار نقد قسمت نهم سریال زخم کاری به بررسی یکی دیگر از اپیزودهای آخرین ساخته مهدویان خواهیم پرداخت. با فیگار همراه ما باشید.

سوالات بسیاری در جریان این سریال به وجود آمده است که در نوشتار نقد قسمت نهم سریال زخم کاری قرار است به آن ها بپردازیم و با آگاهی کامل دنباله‌ی این سریال را ببینیم تا بتوانیم لذت دیدن را دو چندان کنیم.

در سریال زخم کاری به شدت روی نمادها تمرکز شده است و از طرفی مورد توجه مخاطبین این سریال هم واقع شده است. یکی از نمادهایی که خیلی به آن این هفته اشاره شده بود و لابلای حرف‌های بینندگان دیده می‌شد چای مظفر است که نشانی از سنت می‌باشد. باید بگوییم که انگلستان طلایه دار چای است. که آن‌ها هم از هند گرفتند. در ادامه با نوشتار نقد قسمت نهم سریال زخم کاری با فیگار همراه باشید.

نقد قسمت نهم سریال زخم کاری

کشتاری بی‌خود

سریال زخم کاری , زخم کاری , نقد قسمت نهم سریال زخم کاری , نقد سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت نهم , نقد زخم کاری قسمت نهم , قسمت نهم سریال زخم کاری نقد , بررسی سریال زخم کاری , بررسی قسمت نهم سریال زخم کاری
سریال زخم کاری , زخم کاری , نقد سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت نهم , نقد زخم کاری قسمت نهم

یکی از پرسش های جدی در طول سریال که در تصاویر خیلی واضح مشهود است رنگ ماشین رعناست که نسبت به ماشین‌های دیگر که سیاه می‌باشند، سفید است. درواقع رنگ سیاه یا مشکی در این سریال رنگ خاصی است که در ابتدای قسمت نهم سریال زخم کاری ، مائده یا دختر سعید چنگیزیان به عنوان ناصر هم می‌گوید: “این اسبه مشکیه و رنگ خاصیم داره. و اسب میثم هم سفیده مثل ماشین مادرش سفید.”

چای

چای یک نوشیدنی شرقی است. چای در طول تاریخ به معنای سنت است. اما برخی از اصالت حرف می‌زنند. اصالت راجع به اصل بودن حرف می‌زند اما سنت به مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها مربوط است که مردم ملزم به رعایت آن هستند. کسانی که خانواده‌های سنتی دارند یا قشرهای بازاری که شکل زندگی آ‌نها مدرن شده اما اخلاق و رفتارشان در همان فضای سنتی جریان دارد به مسائلی همچون طعم و عطر چای واکنش نشان می‌دهند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Old 2021

نقد فیلم اتاق فرار 2 (Escape Room 2021)


نمادها

نمادها در ضمیر ناخودآگاه عمل می‌کنند. یکی از مباحث جدی در سریال زخم کاری این است که آیا این سریال می‌تواند یک اثر فاخر باشد که در این مدت کم آقای مهدویان قصد حرف زدن با نمادها را داشته باشد!

قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره کنیم که صد در صد باید تاثیر نماد بر ضمیر ناخدآگاه باشد چرا که اگر نماد رمز گشایی شود و به شکل خودآگاهانه در چریان ذهنی ما قرار بگیرد به هیچ وجه امر تاثیرگذاری را دیگر نخواهد داشت. درواقع ما به دو شکل می‌توانید از نمادها در اثار نمایشی استفاده کنیم. ما اثاری داریم که برچسب نمادین روی آن‌ها خورده است. که از اساتید این آثار در ایران می‌توان به کسانی چون آقای بیضایی، ناصر تقوایی و امیر نادری اشاره کرد. این افراد کسانی هستند که بر اساس نمادها فیلمشان را می‌سازند و زبانی که در فیلمشان مطرح است نمادین است. و اگر شما نمادها را نشناسید به هیچ وجه نمی‌توانید به مفهوم فیلم پی ببرید.

جای توضیح دارد که ما چیزی به نام اثر فاخر در دسته بندی آثار نمایشی نداریم. اثار فاخر درواقع مفهومی بود که صدا و سیمای ایران برای در نظر گرفتن ردیف‌های بودجه در نظر گرفت.

قسمت نهم سریال زخم کاری نقد , بررسی سریال زخم کاری , بررسی قسمت نهم سریال زخم کاری
قسمت نهم سریال زخم کاری نقد , بررسی سریال زخم کاری , بررسی قسمت نهم سریال زخم کاری

نکته‌ی مهم دیگری که برخی از هنرمندان را به استفاده از نمادها قلقلک می‌دهد، جذب مخاطب به دنبال کردن ادامه داستان است. در سریال زخم کاری از نمادها استفاده‌هایی می‌شود که داستانش برای مخاطب جذاب تر شود. به این شکل که با ایجاد گره افکنی و معمای خاصی که برای بیننده‌اش می‌سازد که فضای سردرگمی خاصی در ذهن برقرار کند. درواقع با تعریف کردن چند نماد قبل از سکانسی که قرار است یک معما طرح شود که بیننده در ناخودآگاهش جواب آن معما را از قبل می‌داند بدون اینکه خودش به شکل خودآگاه خبر داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

نقد فصل دوم سریال تد لاسو (Ted Lasso)

نقد سریال آموزش جنسی (Sex Education 2019)


زمانی که بیننده با آن معما برخورد می‌کند به شکل ناخودآگاه با خود می‌گوید: “این الان اوجوری میشه ها!” و ناگهان همان اتفاقی که فکرش را می‌کرد و ناشی از آن نماد بوده می‌افتد. درواقع بیننده در اینجور مواقع از هوشمندی خودش به شدت لذت می‌برد. که یکی از روش‌های جذب مخاطب در سریال ها و فیلم‌هایی است که صرفا برای سرگرم کردن ساخته می‌شوند. این تکنیک همان تکنیکی است که آقای مهدویان در سریال زخم کاری در حال استفاده کردن از آن است.

بازیگری

سریال زخم کاری , زخم کاری , نقد قسمت نهم سریال زخم کاری , نقد سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت نهم , نقد زخم کاری قسمت نهم
سریال زخم کاری , زخم کاری , نقد سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت نهم , نقد زخم کاری قسمت نهم

بازی‌ها در قسمت نهم سریال زخم کاری به شدت ضعیف به تصویر کشیده شده بودند. فرم بدن مالک در حوزه شخصیت پردازیش تغییر نامتناسب تغییر کرد و برخلاف جریان ساختار روایی سریال بود.

در رابطه با آن دو نوجوان باید بگوییم که چیزی جز خاله بازی نبود و بازیگری خاصی در آن‌ها دیده نشد. نه عشق و عاشقی خاصی در تصاویری ه ارائه دادند وجود داشت چه در نگاه چه در میمیک و چه در رفتار آن ها به هیچ وجه مفهومی از عشق نمایان نمی‌شود. نه در واکنش در مقابل پدرش که چیزی جز نگاه بت وجود نداشت.

در سریال زخم کاری دو نقطه ضعف جدی وجود دارد که حتما باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم. رعنا آزادی نسبت به زن‌ها و جواد عزتی نسبت پسرش. اگر بخواهیم بر اساس نمایشنامه مکبث پیش برویم مشخصا رعنا آزادی به خاطر کردار خودش خواهد شکست و دچار فروپاشی روانی خواهد شد.

اما در رابطه با بازی میثم باید گفته شود که به نسبت مائده بهتر بازی می‌کرد. درواقع سیستم به شکلی جلو می‌رفت که عموما از دیالوگ برای بازی کردن استفاده نمی‌کرد و اینبار فیزیکش به خوبی به کار گرفته شده بود که حداقل به اینکه دارد بازی می‌کند نزدیکتر و ادا درنمی‌آورد.

سانسور

قسمت نهم سریال زخم کاری نقد , بررسی سریال زخم کاری , بررسی قسمت نهم سریال زخم کاری
قسمت نهم سریال زخم کاری نقد , بررسی سریال زخم کاری , بررسی قسمت نهم سریال زخم کاری

باید به این نکته توجه داشته باشیم که در حال حاضر و بواسطه فضای مجازی مخاطب به شدت هوشیار شده است. ما چیزی داریم بنام اصول فیلم‌سازی. چیزی بنام شبکه استدلالی حوادث. وقتی این شبکه یا این پیرنگ وجود نداشته باشد ضعف کار به حساب می‌آید. ما نمی‌توانی برخی از صحنه‌های سریال زخم کاری را به علت نخواستن و سانسور بپذیریم، چرا که دلبخواهی نیست. حتی اگر سانسور شده باشد یا به عوامل فیلم گفته باشند که این صحنه یا آن صحنه به هر دلیلی نباید نمایش داده شود؛ باید و باید این شبکه استدلالی سریال حفظ شده باشد.

کشتار

بنظر می‌رسد سریال جز کشتن کارکتر ها و حذف کردن آن‌ها توسط مرگ های جذاب که نویسنده نوشته هیچ درام دیگری نمی‌تواند خلق کند. و یا هیچ کشش و جذابیتی نمی‌تواند خلق فضاهای متفاوتی به جز آدم کشتن به شیوه های جذاب.

همه این مسائل کشت و کشتار را که عرض کردیم، همان ۵ دقیقه آخر هر اپیزود که یکنواخت در جریان است؛ آن قسمت را پر هیجان می‌کند تا مخاطب را وادار کند برای دیدن اپیزود بعد. که در قسمت نهم کشتن اکبر این امر را برای تیم تولید سریال زخم کاری برآورده می‌کند.

در نوشتار نقد قسمت نهم سریال زخم کاری مخالف کشتن نیستیم. اتفاقا یکی از کنش‌های جذاب همین کشتار است و بسیار هم در استاندارد سریال های ایرانی پر هیجان و جذاب است. اما با توجه وجود فضای مجازی و صحبت‌هایی که در رابطه با این موضوع می‌کنند، باعث شده تا روند ساختار روایی سریال تکراری و قابل پیش بینی شود.

سریال زخم کاری , زخم کاری , نقد قسمت نهم سریال زخم کاری , نقد سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت نهم , نقد زخم کاری قسمت نهم
سریال زخم کاری , زخم کاری , نقد سریال زخم کاری , سریال زخم کاری قسمت نهم , نقد زخم کاری قسمت نهم

عوامل ؛ نقد قسمت نهم سریال زخم کاری

  • نویسنده: محمدحسین مهدویان
  • کارگردان: محمدحسین مهدویان
  • بازیگران: جواد عزتی، رعنا آزادی ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، کاظم هژیرآزاد، عباس جمشیدی فر، مهدی زمین پرداز، منوچهر علیپور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی، سیاوش طهمورث، اکرم محمدی، بهرام کمیجانی، سید جواد هاشمی، هادی قمیشی، امیرحسین هاشمی، حسین پرستار، مرتضی امینی تبار، سارا حاتمی، نیوشا علیپور و مه‌یاس پازوکی
  • آهنگساز: حبیب خزایی فر
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی
  • شمار قسمت‌ها: ۱۵
  • تهیه‌کننده: محمدرضا تخت کشیان
  • مکان‌های تولید: مازندران، تهران و کیش
  • فیلم‌برداری: هادی بهروز
  • تدوین‌گر: سجاد پهلوان‌زاده
  • توزیع‌کننده: هنر اول
  • شبکهٔ اصلی: شبکهٔ نمایش خانگی
  • فرمت تصویر: صفحه عریض، ۱۶ به ۹ پال
  • فرمت صدا: دالبی دیجیتال کانال ۵/۱
  • انتشار اولیه: ۱۴ خرداد ۱۴۰

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت نهم سریال زخم کاری متشکریم. اشتراک نظرات و پیشنهادهای شما در رابطه با نقد قسمت نهم سریال زخم کاری موجب خرسندی ما و بهبود کیفیت مطالب خواهد شد. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *