تحلیل و نقد Our Father ؛ سندرمِ اسپرمِ بی‌قرار

نقد Our Father به مستندی می‌پردازد که درون‌مایه‌اش یک جمله‌ی کلیدی دارد: “قبل از اینکه تو را در شکم مادر شکل دهم تو را شناختم”.

به نظر می‌رسد دکتر دونالد کلاین روشی را در پیش گرفته بود که خیلی از دیکتاتورهای عزیز در طول تاریخ در پیش گرفته بودند:”حامله کردن ملت بدون اجازه آنها”. البته روش دکتر کلاین به پیچیدگیِ روشِ دیکتاتورهای عزیز نبود. او خودارضایی می‌کرد و آب منی خودش را بجای آبِ منیِ مورد انتخاب از بانکِ اسپرم در رحم شخص مورد نظر جای‌گذاری می‌کرد.

تحلیل و نقد Our Father

سندرمِ اسپرمِ بی‌قرار

نقد Our Father
نقد Our Father

خبر تکان‌دهنده و عجیب است:”یک پزشک بازنشسته زنان و زایمان در آمریکا که متخصص درمان ناباروری بوده، در بیش از 90 مورد لقاح مصنوعی بدون اطلاع زنان مراجعه‌کننده از اسپرم‌های خود استفاده کرده است. جوان‌ترین فرزند او امروز 35 ساله است”.

بر اساس واقعیت

نقد Our Father
نقد Our Father

شروعِ پر تمپو به واسطه موسیقی و دکوپاژ نویدِ مستندی با طعم فیلمی هیجانی را به انسان می‌دهد. در تایتل فیلم صلیبی می‌بینیم که گویا در ادامه کارکرد خواهد داشت و مردی که پشت میزش خودارضایی می‌کند. مردی که گویا دکتر است و بینگو! گویا کارگردان هم مانند دکتر کلاین دچار زودانزالی است (به معنای هنری‌اش).

او فیلمش را در یکی دقیقه ابتدایی لو می‌دهد و حتی اجازه یک تعلیق ده دقیقه‌ای را هم به ما نمی‌دهد. چه عجله‌ای بود؟ می‌شد کمی با این خواهر و برادرانِ سفید پوست و چشم آبیِ آمریکایی مصاحبه کرد و به دردهایشان بدون اشاره به اسپرم‌های دکتر کلاین، گوش فرا داد سپس دکتر کلاینِ جوان (که در بازسازی مصنوعی هنوز هم پیر است) را در حال خود ارضایی ببینیم.

مستند پدر ما

نقد Our Father
نقد Our Father

اساسا بازسازی‌های این فیلم مستند افتضاح است. مفتضح‌ترینش هم بازیگرِ نقشِ دکتر کلاینِ جوان است. گویی داشتن بالای 100 بچه سن انسان را ثابت نگه می‌دارد. اصلا چه نیازی به آن دکوپاژها و میزان‌های اغراق شده بود؟ اگر قرار بر بازسازی باشد میتوانست به راحتی و بدون جنگولک‌بازی این کار را بکند. ذاتا اساسِ این اتفاق آنقدر عجیب و در وهله اول مهلک است که نیاز به اگزجره کردنش نباشد.

نتفلیکس

نقد Our Father
نقد Our Father

نتفلیکس گویا بازسازی را بلد نیست. این را در مستند کلاه بردار تیندر (نقد مستند کلاه بردار تیندر (The Tinder Swindler) ؛ کلاهِ چه کسی برداشته شده؟) نیز دیده بودم. نقطه مشترک دیگر مستندهای تیندر در خصوص جرم این است که با شخصِ متهم و یا مجرم هیچ گفتگوی مستقیمی نمی‌شود. صدام حسین هم در دادرسی‌اش صحبت کرد.

حالا ممکن است بگویید شاید خودِ شخص نخواسته صحبت کند. اینجا دیگر توانایی‌های نتفلیکس باید به میان بیاید که ببینیم بجز بازسازی‌های احمقانه کارِ خبرنگاری حرفه‌ای نیز بلد است یا خیر؟ باید وقت بگذارد کسی را وارد فرقه‌ و اطرافیانِ دکتر کلاین کند و از او حرف بکشد. مستندسازی فقط بازسازیِ بازسازیِ پاهای یک زن و تزریق اسپرم‌های بی‌قرار در واژن او نیست.

شروع و پایان

نقد Our Father
نقد Our Father

ریتم و تمپو دقیقا جایی می‌افتد که روایت شروع می‌شود و این مرگِ تدریجی برای یک مستند است. اساسِ مستند بر روی روایت سوار است. حالا این روایت دچار سکته‌ی فنی شود و ریتم و تمپوی خود را از دست بدهد دیگر باید فاتحه داستان را خواند اما در این مستند بخصوص، خودِ داستانِ اصلی (سندرمِ اسپرم‌های بی‌قرارِ دکتر کلاین) انسان را هیجان‌زده می‌کند.

تاکید مستندسازِ عزیز بروی عکس‌های قدیمی به نظر کمی بیش از حد به تصویر کشیده شده است. گویی علاقه خاصی به آلبوم دارد و شاید فکر می‌کند ما درک نمی‌کنیم که چهره‌ی این دوستان (فرزندانِ دکتر کلاین) با دیگر اعضای خانواده کمی متفاوت است.

مستند پدر ما

نقد Our Father
نقد Our Father

در ادامه داستان مستند Our Father ادعا می‌شود که این شخص عضو یک فرقه خاص مسیحی است که فکر می‌کنند هرچه بیشتر بچه داشته باشی رستگار می‌شوی و… ببینید اساسا نظارت بر هر نهاد، ارگان، سیستم، شخصِ حقوقی و…ای نباید آن سیستم به فساد گرایش پیدا می‌کند. شیرفلکه‌های خانه را هم یکی دو سالی یکبار باید چک کرد چه برسد به سیستم‌های مهمی مثل بانک‌های اسپرم و دکترهایی که مسئول تزریق آن هستند.

مستند پدر ما

داستان Our Father, داستان مستند Our Father, تحلیل Our Father, نقد مستند Our Father
داستان Our Father, داستان مستند Our Father, تحلیل Our Father, نقد مستند Our Father

و در انتهای داستان Our Father در کمالِ شگفتی متوجه می‌شویم این آقای بی‌قرار جرمی را مرتکب شده که اساسا مابه ازایی در سیستمِ کیفری آمریکا ندارد. در اصطلاحِ حقوقی می‌گویند:”جرم هم باید قانونی باشد”. یعنی جرم و کیفرش در سیستمِ حقوقی پیش‌بینی شده باشد و ما میبینیم که در سیستمِ آمریکا این جرم وجود ندارد و دکتر کلاین با حدود صد بچه دادگاه را با آرامش ترک می‌کند. در انتهای تحلیل Our Father و نقد مستند Our Father به اطلاعات مستند اشاره خواهیم کرد.

اطلاعات مستند

داستان Our Father, داستان مستند Our Father, تحلیل Our Father, نقد مستند Our Father
داستان Our Father, داستان مستند Our Father, تحلیل Our Father, نقد مستند Our Father

پدر ما یک فیلم مستند آمریکایی نتفلیکس به کارگردانی لوسی جوردان و تهیه کنندگی جیسون بلوم است. داستان آن در موردِ پزشک سابق باروری مستقر در ایندیاناپولیس، دونالد کلین است، که با تقلب در باروری از اسپرم خود برای باردار کردن ده‌ها بیمار ناآگاه استفاده کرد. این فیلم در 11 می 2022 منتشر شد. این فیلم به مدت 42.60 میلیون ساعت بین 8 می 2022 تا 29 می 2022 در سطح جهانی تماشا شد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد Our Father سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *