زیر ژانر Splatter چیست ؟ + تأثیرات این سبک بر روی ژانر وحشت

ژانر ترسناک، همیشه فضای خاصی را در دنیای سینما داشته و دارد؛ در این نوشتار، بررسی خواهیم کرد که زیر ژانر Splatter چیست ؟

Splatter، یک سبک خاص در فیلم ترسناک است که تمرکز بر خشونت و خونریزی فراوانی دارد. این سبک معمولاً با نمایش صحنه‌های بسیار خونین، جراحت و آسیب‌های استرس‌زا همراه است. در فیلم‌های Splatter، خشونت بصری و جزئیات خونریزی به طور غیرمعمول به صورت برجسته و متمرکز قرار می‌گیرند و در این نوشتار، بررسی خواهیم کرد که تاثیر سبک Splatter بر ژانر ترسناک چگونه بوده است.

فیلم‌های Splatter، به طور عمده در دهه 60 و 70 میلادی به عنوان یک جریان اصلی در سینمای وحشت شکل گرفتند. این سبک، اغلب با فیلم‌هایی همچون “The Texas Chain Saw Massacre” (1974) و “Evil Dead” (1981) شناخته می‌شود.

زیر ژانر Splatter چیست ؟

تاثیر Splatter در سینمای وحشت

شما می‌توانید فهرست تأثیرات این سبک بر روی ژانر وحشت را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

زیر ژانر Splatter چیست
زیر ژانر Splatter چیست ؟

اسپلتر که با نام گور نیز شناخته می‌شود، یکی از جنجالی‌ترین زیرژانرهای ترسناک است. این فیلم‌ها برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست. در اینگونه فیلم‌ها، خشونت و خونریزی بسیار واضح و واقع‌گرایانه نمایش داده می‌شوند و ممکن است حتی به حدی غیرمعمول و مبالغه آمیز، نمایش داده شود و از آثار و تأثیرات ویژه‌ای بر بیننده برخوردار باشند.

Splatter Horror چیست؟

زیر ژانر Splatter چیست ؟
تاثیر سبک Splatter بر ژانر ترسناک

Splatter Horror، به طور کامل حول بدترین و وحشتناک‌ترین جنبه‌های ترسناک تهیه و تولید می‌شود. بسیاری از فیلم‌های این ژانر، برای خلق صحنه‌های کشتار عجیب و جدی ساخته می‌شوند؛ اما فیلم‌های اسپلتر، دوربین را از هیچ قطعه قطعه شدنی، دور نمی‌کنند و بدون سانسور، همه چیز را نشان می‌دهند.

آنها نه تنها کشتار و خون را به نمایش می‌گذارند، بلکه آن را تا حدی افزایش می‌دهند. نیمی از زمانی که تماشا می‌کنید، از خود می‌پرسید که چطور ممکن است یک نفر اینقدر خون در بدنش در همه جا ریخته شود. در این فیلم‌ها، برای شما نباید غیرمعمول باشد که صحنه‌های شکنجه زیادی را تماشا کنید یا زمانی که در حال تماشا کردن یک فیلم اسپلاتر هستید، ببینید که عضوی کاملاً بریده شده را دارید مشاهده می‌کنید.

هرشل گوردون لوئیس، با فیلم‌هایش به عنوان پدرخوانده گور، شناخته می‌شود و به گونه‌ای او این سبک را گسترش داد. از آنجایی که ژانر اسپلاتر برای افراد با روحیات ضعیف مناسب نیست، دانستن اینکه از کجا شروع کنید یا حتی چه عناوینی ارزش دیدن دارند، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

فیلم‌های اسپلتر ترسناک برای مبتدیان

زیر ژانر Splatter چیست ؟
تاثیر Splatter در سینمای وحشت

اگر می‌خواهید یک فیلم در این ژانر انتخاب کنید، مقصد نهایی یک فرنچایز مناسب برای شروع است که در حال حاضر پنج قسمت دارد و قسمت ششم آن در راه است. پیش‌فرض فرنچایز این است که مرگ، گروه‌هایی از نوجوانان یا جوانان 20 ساله را تحت تعقیب قرار می‌دهد که به نوعی مرگ را فریب داده‌اند و آنها را یکی یکی از بین می‌برند.

اولین فیلم مقصد نهایی، درباره گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی است که پس از سقوط هواپیما جان سالم به در می‌برند؛ اما بقا پس از سقوط از اهمیت بیشتری برخوردار است. دانش‌آموزان به ترتیبی که باید در هواپیما می‌مردند، در زندگی عادی نیز به روش‌های بدی کشته می‌شوند.

انتخاب دیگر برای مبتدیان، تب کابین به کارگردانی الی راث (2002) است. در این فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ ، ما یک گروه پنج نفره از دوستان دانشگاهی را داریم که می‌خواهند به یک کلبه در جنگل بروند.

معرفی فیلم‌های معمولی اسپلتر

زیر ژانر Splatter چیست ؟
زیر ژانر Splatter چیست ؟

The Thing، یک اثر کلاسیک به کارگردانی جان کارپنتر، است. این فیلم درباره گروهی از دانشمندان آمریکایی در قاره‌ای دورافتاده قطب جنوب است که سگ ولگردی را که توسط هلیکوپتر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، می‌گیرند.

پس از گرفتن سگ، این گروه متوجه می‌شوند که این سگع سگ نیست… این فیلم پر از پارانویا و نیهیلیسم است، صحنه‌های کشتار وحشتناک و خونین دارد.

Hostel احتمالاً یکی از شناخته شده‌ترین فیلم‌های اسپلتر است. Hostel در مورد سه فرد است که به اسلواکی می‌رسند تا در هاستلی اقامت کنند. آنها به جای اینکه بتوانند وحشیانه‌ترین فانتزی‌های خود را انجام دهند، وارد یک بازی زیرزمینی نفرت انگیز پر از شکنجه می‌شوند.

یکی دیگر از مواردی که امکان ندارد کسی آن‌ها را ندیده باشد، فرانچایز Saw به کارگردانی اسطوره سینما ترسناک امروزی جیمز وان است. اولین فیلم دو مرد را روایت می‌کند که در حمامی کثیف به دام افتاده‌اند. آن‌ها به لوله‌ها زنجیر شده‌اند و از چگونگی زندانی شدن در آن مکان بی‌اطلاعند. این دو به زودی متوجه می‌شوند که توسط جیگساو و بازی‌های ترسناک او گروگان گرفته شده‌اند. بسیاری از این بازی‌ها تله‌هایی هستند که قرار است آنها را بکشد.

معرفی اسپلتر برای طرفداران هاردکور

زیر ژانر Splatter چیست ؟
زیر ژانر Splatter چیست ؟

این سه فیلم آخر، از وحشتناک‌ترین و بهترین فیلم های ترسناک هستند و به دلیل ماهیت گرافیکی‌شان در برخی کشورها ممنوع شده‌اند. یکی از اولین فیلم‌های این سبک، سالو یا 120 روز سدوم به کارگردانی پیر پائولو پازولینی است. سالو با الهام از کتاب 120 سدوم اثر مارکی دو ساد، درباره وحشت واقعی در ایتالیای فاشیست در طول جنگ جهانی دوم است.

این فیلم به بررسی پایان حیوانی انسان می‌پردازد و صحنه‌های خاصی مانند شکنجه، اعمال غیرقابل توصیف و قتل‌هایی را به نمایش می‌گذارد که کاملاً غیرقابل تصور هستند. انسانیت در این فیلم بسیار کم است و شما از آنچه می‌بینید وحشت زده خواهید شد.

فیلم فرانسوی ترسناک سال 2008 که Martyrs نام دارد ترکیبی از انتقام و وحشت است. داستان درباره دو زن جوان است که هر دو در دوران کودکی مورد تعرض قرار گرفته‌اند و به سختی می‌خواهند انتقام خود را از ستمگران خود بگیرند. با این حال، یکی از دختران به جنون و توهم دچار می‌شود. فیلم Martyrs در میان سینمادوستان و منتقدان از امتیاز بالایی برخوردار است و با وجود خشونت بسیار شدید، فیلم احساس کاتارسیس و ناامیدی را در شما بوجود می‌آورد.

Ichi The Killer به یک مجری یاکوزای سادومازوخیست می‌پردازد که در حال جستجوی رئیس گمشده خود است. او در ادامه، با یک قاتل روان‌پریش مواجه می‌شود که توانایی‌هایی دارد که برای یاکوزاها بی‌پایان به نظر می‌رسد. خون و درد بسیار زیادی در این فیلم حضور دارد. خشونت شدید در این فیلم از طریق صحنه‌های شکنجه پیچیده نشان داده می‌شوند، که تعریفی از زیر ژانر Splatter چیست را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار زیر ژانر Splatter چیست سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

منبع مقاله: Collider

پرسش های متداول

ژانر اسپلتر را می‌توان به عنوان خونین‌ترین و وحشیانه‌ترین فیلم‌ها در ژانر ترسناک اعلام کرد؟

بدون شک، اسپلتر وحشیانه‌ترین سبک است.

ژانر اسپلتر چیست؟

Splatter Horror، به طور کامل حول بدترین و وحشتناک‌ترین جنبه‌های ترسناک ساخته شده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *