بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

مدتی است که از ویندوز 11 سیستم عامل جدید شرکت مایکروسافت معرفی شده است. در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های بازی های ویندوز 11 می‌پردازیم. با ما در فیگار همراه باشید.

ویژگی های ویندوز 11 که چند ویژگی مختص گیمینگ برای PC گیمرها در نظر گرفته شده است. در این نوشتار به تشریح این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

اپلیکیشن جدید Xbox که ورژنی از آن در ویندوز 10 نیز وجود داشت Xbox Game Pass نام گذاری شده است و از این پس بخش جدا نشدنی‌ای  از خود ویندوز 11 خواهد بود.

Sarah Bond معاون ارشد Xbox مایکروسافت که در حوزه بازی و اکوسیستم بازی فعالیت میکند در یک استریم زنده اعلام کرد این ویندوز بهترین ویندوز برای گیمینگ خواهد بود او همچنین در ادامه صحبت های خود گفت Xbox Game Pass بخشی از خود ویندوز 11 خواهد بود.

در واقع مایکروسافت ماه ها بر روی عملکرد این اپلیکیشن با باز طراحی اپلیکیشن Xbox ویندوز 10 آزمایش‌هایی انجام می‌داده است تا آن را به بهینه ترین حالت خود برساند. اما جالب است بدانید در ویدیوهایی که خانم Bond از ویندوز 11 به اشتراک گذاشت، تطابق و یکپارچگی عمیق تری در این اپلیکیشن وسیستم عامل مشاهده ‌شد.

بازی های ویندوز 11 ؛ فضای ابری Xbox Cloud Gaming

ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های گیمینگ ویندوز 11
بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

این اپلیکیشن Xbox جدید همچنین یک فضای ابری مخصوص خود را به کسانی که اشتراک Xbox Game Pass Ultimate را تهیه کنند در اختیار قرار می‌دهد اما ویژگی cloud streaming برای کسانی که ورژن ارزان‌تر این سرویس را تهیه می‌کنند در دسترس نخواهد بود.

این یک پارچه سازی اپلیکیشن Xbox و Windows 11 باعث می‌شود که گیمر ها بتوانند یک گیم را در بالاترین کیفیت ممکن بازی کنند. ( Xbox Cloud Gaming  تا کنون فقط از طریق براوسر و مرورگر‌ها  قابل استفاده بود)

شرکت مایکروسافت در کنفرانس E3 اعلام  کرد که در حال تکمیل فرایند انتقال داده‌های ایکس باکس سری ایکس به دیتا سنتر های لاجوردی رنگ است  (مرکز داده‌های اَژر یا Azure مرکز داده‌هایی هستند که در سرتاسر کره زمین وجود دارند و به کامپیوتر‌های سرور لاجوردی رنگی دارند که پارامتر تاخیر انتقال داده و لیتنسی در آن‌ها مشخص و پایین است).

دیتا سنتر مذکور خدمات ایکس باکس کلاود گیمینگ را پشتیبانی می‌کند. این کار با ارائه‌ی Xbox Cloud Gaming  در کنسول ایکس باکس وان نیز در حال اتفاق است.

 DirectStorage API در Windows 11 ؛ بازی‌ های ویندوز ۱۱

بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های گیمینگ ویندوز 11
بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

باند در ادامه‌ی سخنان خود به دو قابلیت دیگر مرتبط با گیمینگ که در ویندوز 11 اشاره یعنیDirectStorage API   و قابلیت auto HDR اشاره کرد که هردو با کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس معرفی شده بودند. بهار امسال مایکروسافت قابلیت auto HDR  را ازطریق برنامه Windows Insider  برای کاربران PC آزمایش کرده بود.

در مورد DirectStorage API  گفتنی است که مایکروسافت در پاییز سال گذشته اعلام کرد که این ویژگی را برای PC و کنسول‌های ایکس باکس در دسترس قرار خواهد داد. این شرکت در ابتدا تکنولوژی Direct Storage را برای سیستم ورودی خروجی Xbox Velocity Architecture  در کنسول‌های سری ایکس و سری اس توسعه داده بود. Direct Storage داده‌ها را به‌طور مستقیم به CPU و GPU  ارسال و از آن دریافت می‌کند.

حافظه‌ی داخلی کنسول‌های جدید مایکروسافت از تکنولوژی SSD با درگاه PCIe 4.0 NVMe استفاده می‌کند. حافظه‌هایی که به مراتب سریع‌تر از هارد درایوهای دیسک سخت یا حتی SSDهای مبتنی بر رابط SATA هستند.

معماری DirectStorage برای سازگاری بیشتر با سرعت خواندن و نوشتن بالای حافظه‌های NVMe توسعه داده شده که به بازی‌ها اجازه می‌دهد تا از پهنای باند بالای این درایوها برای دو هدف مهم استفاده کنند: زمان بارگذاری بازی‌ها بسیار کاهش یابد. و دومین مورد اینکه توسعه‌دهندگان بازی‌ها می‌توانند دنیای بازی‌های خود را بزرگتر و با جزئیات بیشتر توسعه دهند.

خانم باند در ادامه گفت: کامپیوتر های بهینه شده با قابلیت و تکنولوژی DirectStorage در ویندوز ۱۱ به گونه‌ای کانفیگ و تنظیم شده اند که سخت افزار و نرم افزار لازم برای بهره‌وری از این تکنولوژی را داشته باشند.

او ادامه داد هرچه بیشتر در نسل جدید کنسول‌های بازی‌ پیش ‌می‌رویم ، توسعه دهندگان بازی بیش از پیش عناوین خود را با در نظر داشتن قابلیت‌های درایوهای PCIe 4.0 NVMe توسعه خواهند داد.

حتی اینتل هم از همین اوایل سال ۲۰۲۱ پشتیبانی از درگاه PCIe 4.0 را در معماری پردازنده‌های جدید Rocket Lake اضافه کرد، به همین خاطر توسعه دهندگان بازی به این زودی از PCگیمر‌ها انتظار داشتن PC هایی که از این قابلیت پشتیبانی کند نخواهند داشت.

بااین‌حال، پشتیبانی از DirectStorage قدم مهمی بود که در ویندوز ۱۱ به منظور تقویت بن و پایه این سیستم عامل در اجرای و پشتیبانی از بازی‌هایی که در آینده منتشر خواهند شد، باید برداشته می‌شد.

قابلیت Auto HDR در Windows 11 ؛ بازی‌ های ویندوز ۱۱

بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های گیمینگ ویندوز 11
بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

باند با نمایش اسلاید به اسلاید تصاویر بازی The Elder Scrolls 5: Skyrim با دامنه رنگ دینامیکی استاندارد و auto HDR،  اظهار داشت که بیش از ۱۰۰۰ بازی من جمله Age of Empires: Definitive ، DayZ ،  حتی Doom 64  در دستگاه‌هایی که از قابلیت HDR  پشتیبانی می‌کنند، به ‌صورت اتوماتیک با نصب ویندوز 11 بهینه خواهند شد.

این ویژگی درست مثل کنسول‌های ایکس باکس هیچ نیازی به دخالت توسعه‌دهندگان بازی‌ها نخواهد داشت.

البته، برای بهره‌مندی از این ویژگی باید نمایشگر کامپیوترهای مورد استفاده کاربران باید از قابلیت HDR پشتیبانی کند. در ویندوز 10 همواره صحبت‌هایی از مشکلات قابلیت HDR در بخش‌های مختلف به گوش می‌رسید، امیدواریم که با تمرکز مایکروسافت روی قابلیت auto HDR برای بازی‌های ویدیویی، شاهد بهبود عملکرد کلی HDR در ویندوز 11 باشیم.

حقیقتا با معرفیWindows 11 نمی توانم بگویم اصلا غافلگیر شده باشم. چرا؟ چون یک هفته پیش فایل ISO ویندوز ۱۱به صورت غیر رسمی لو رفت و من بنابر کنجکاوی خود آن را نصب کردم. با این حال مراسم ویندوز خالی از خبر جدید نبود. بهبودهای Auto HDR در بخش بازی واقعا جذاب بود.

استفاده از نرم افزارهای اندروید بر روی Windows 11

بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

مایکروسافت در حال آغاز پشتیبانی از برنامه های اندرویدی روی ویندوز 11 است. این غول نرم افزاری ردموندی علاوه بر رونمایی از ویندوز ۱۱ نشان داد برنامه های Android در ویندوز ۱۱ اجرا خواهند شد. از آن مهم تر این که فروشگاه جدید Windows یا Windows Store که در سیستم عامل موجود است، قابل نصب خواهند بود.

مایکروسافت اعلام کرده که از فروشگاه نرم افزاری آمازون برای آوردن برنامه های Android به ویندوز 11 استفاده می کند. برنامه ها مستقیما از فروشگاه جدید Windows در دسترس خواهند بود و با استفاده از فناوری Intel Bridge ساخته می شوند. برنامه های Android در ویندوز 11 می توانند در تسک بار پین ​​شوند، یا در کنار برنامه های سنتی Windows قرار بگیرند.

نرم افزارهای اندروید روی ویندوز ۱۱ پاسخی آشکار به پیشرفت اپل با تراشه های M1 و اجرای برنامه های iOS در macOS است. در حالی که نسخه وب بسیاری با برنامه های تلفن همراه وجود دارد، آنها اغلب خیلی کمتر راضی کننده هستند. همچنین اکثر سرویس های محبوب موبایلی به خوبی روی ویندوز در دسترس نبودند.

حداقل سیستم مورد نیاز برای Windows 11

بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11
بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

شرکت مایکروسافت در کنار معرفی رسمی سیستم عاکل جدید خود ویندوز ۱۱، اقدام به انتشار حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب سیستم‌عامل جدیدش نیز کرده است. کاربرانی که دارای دستگاه‌هایی با حداقل مشخصات گفته شده باشند، می‌توانند از پاییز اقدام به نصب ویندوز ۱۱ کنند. در لیست زیر می‌توانید جزئیات اعلام شده از سوی مایکروسافت را مشاهده کنید.

  • پردازند مرکزی: دو هسته ای 64 بیتی
  • حافظه رم: 4 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 64 گیگابایت
  • صفحه نمایش: 9 اینچی با وضوح تصویر 1366×768 پیکسل
  • پردازنده گرافیکی: سازگار با WWDM 2.x با پشتیبانی از DirectX 12

بزرگ‌ترین تغییر صورت گرفته در حداقل سیستم مورد نیاز نسبت به نسل قبل، حذف نسخه ۳۲ بیتی و پشتیبانی از پردازنده‌های ۶۴ بیتی است. مایکروسافت اعلام کرده که در آینده نیز قصد انتشار نسخه ۳۲ بیتی را نخواهد داشت، اما نرم‌افزارهای ۳۲ بیتی همچنان می‌توانند در ویندوز ۱۱ اجرا شوند. همچنین حداقل صفحه نمایش ۹ اینچی برای اجرای سیستم‌عامل جدید مایکروسافت باعث می‌شود تا شاهد عرضه تبلت‌های ۸ اینچی یا کوچک‌تر مبتنی بر آن نباشیم.

حداقل مقدار فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز ۳۲ گیگابایتی در ویندوز ۱۰ اکنون به ۶۴ گیگابایت افزایش یافته است. این مسئله برای حافظه رم نیز صادق است و دیگر دستگاه‌های دارای ۲ گیگابایت رم نمی‌توانند به جدیدترین نسخه ویندوز مجهز شوند. اگر دستگاه شما از بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM 2.0 بهره نمی‌برد، مایکروسافت هیچ تضمینی در اجرای صحیح ویندوز ۱۱ نمی‌دهد.

اعلام حداقل سیستم مورد نیاز برای ویندوز ۱۱ از سوی مایکروسافت، باعث می‌شود تا بتوانیم مشخصات ارزان‌ترین لپتاپ‌ها و تبلت‌های آینده را بدانیم. دیگر خبری از رم ۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی در محصولات جدید ویندوزی نخواهد بود؛ اگرچه در گذشته هم دستگاه‌هایی با چنین مشخصاتی به ندرت تولید می‌شدند. حال باید دید این پیش نیازها، در سال پیش رو چه تغییراتی در حداقل‌های سخت‌افزاری سازندگان مختلف ایجاد خواهد کرد.

TPM در ویندوز ؛ بازی های ویندوز 11

بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11
بازی های ویندوز 11 ؛ ویژگی های جدید گیمینگ برای ویندوز 11

ماژول TPM یک چیپ، میکروکنترلی است یا به عبارت دیگر یک پردازنده رمزنگاری با امنیت بالاست، که برای انجام عملیات رمزنگاری طراحی و تولید شده است. ماژول TPM کلید های رمز گذاری منحصر بفردی برای هر سخت افزار ایجاد می‌کند. این ماژول قسمتی از رمز عبور را درون خود ذخیره می کند، همین باعث افزایش ضریب ایمنی اطلاعات و جلوگیری از دستکاری های غیر مجاز می شود.

مخفف کلمه اختصاصی TPM  عبارت Trusted Platform Module است، یک روش رمزنگاری مبتنی بر سخت افزار است، که به آن Hardware Based Cryptography هم گفته می‌شود. به دلیل داشتن چند مکانیزم امنیت فیزیکی در برابر دستکاری و نرم افزار های مخرب مقاوم است.

TPM در ویندوز قبل از boot شدن سیستم عامل فعالیت خود را به صورت کنترل سخت افزار، اطمینان از صحت عملکرد سیستم و عدم دستکاری غیر مجاز انجام می‌دهد. TPM، اطلاعات سخت افزاری و رمزنگاری شده سیستم را درون خود ذخیره می‌کند، سپس با بررسی سیستم عامل از یکپارچگی و سلامت آن اطمینان پیدا می‌کند.

اگر در ابتدای BOOT شدن، سیستم متوجه تغییرات شود و تشخیص دهد که سیستم فعلی با سیستم قبلی متفاوت است، دسترسی به اطلاعاتی که با TPM رمزنگاری شده اند را مسدود می‌کند و تا سیستم به حالت قبلی خود بازگردانده نشود، امکان دسترسی به اطلاعات رمزنگاری شده، وجود ندارد.

اگر یک سیستم با استفاده از نرم افزار رمز گذاری شود، بخشی از اطلاعات رمزگذاری روی تراشه TPM ذخیره می‌شود. به همین دلیل امکان دستیابی به اطلاعات رمز گذاری شده از طریق همان رایانه و سخت افزار قابل دسترسی است.

قسمت محرمانه کلیدهای رمز نگاری شده که در TPM ذخیره می‌شوند. به هیچ عنوان برای هیچ شخص یا نرم افزاری قابل دسترسی نیست و به صورت کاملا محرمانه درون TPM ذخیره می‌شود.

به فرآیند ایجاد کلید رمز نگاری شده در TPM برای سخت افزار مورد نظر، Sealing و به عملیات رمز گشایی Unsealing می‌گویند. نرم افزارهای زیادی برای رمزنگاری وجود دارند؛ از جمله این نرم افزارها می‌توان Drive Encryption را نام برد. در این نرم افزار با استفاده از قابلیت seal می‌توان رمزگشایی اطلاعات را منوط به نصب سخت افزار یا نرم افزار خاصی روی سیستم کرد.

چطور تشخیص بدهیم tpm نصب شده است؟ برای اطمینان از نصب TPM ، کنسول Device Manager سپس Security Devices آن را باز کنید و زیر مجموعه آن، آیتم Trusted Platform Module را خواهد دید. در ویندوز های جدید جلوی TPM حتی ورژن آن را هم می‌نویسد. اگر روی سیستم شما TPM نصب نشده است، گزینه Security Devices فعال نیست.

کلام آخر ؛ بازی های ویندوز 11

ویندوز ۱۱ در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۱ میلادی برای عموم عرضه خواهد شد. اگر سخت افزار کاربرانی که ویندوز ۱۰ را رسما خریداری کرده‌اند از مشخصات لازم برای نصب این ویندوز پشتیبانی کند این نسخه به‌ عنوان آپدیت و آپگریدی رایگان از ویندوز ۱۰ برای آنان ارائه خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


نظر شما درباره این نوشتار بازی های ویندوز 11 چیست؟ نظر شما درباره ویژگی‌ های ویندوز 11 چیست؟ آیا ویژگی های گیمینگ ویندوز 11 می‌تواند بهترین نسخه از سری ویندوز ها باشد؟ چه قابلیتی از ویژگی های گیمینگ ویندوز 11 نظر شما را جلب کرده است؟

نظرات خود را با ما در بخش نظرات سایت فیگار به اشتراک بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *