واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها (Wish Dragon 2021) ؛ جادوی دوستی ها

[yasr_overall_rating]در این نوشتار واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها را بیان و بررسی خواهیم نمود. این انیمیشن ساخته کریس اپل‌هانس در ژانر درام و کمدی تولید سال ۲۰۲۱ است.

اژدهای آرزوها یک انیمیشن چینی-آمریکایی، ساخته Chris Appelhans است. دوستی‌های دوران کودکی و چگونگی ماندگاری و یا فراموش کردن آن‌ها، در این داستان به نمایش گذاشته می‌شود. اهمیت خانواده و عشق و علاقه بین اعضای آن از مسائل مهمی است که در طی انیمیشن مشاهده می‌شود.

بخش متفاوت این انیمیشن با کلیشه رایج غول چراغ جادو، این است که به جای غول یک اژدها از قوری بیرون می‌آید. اژدهایی که زمانی یک پادشاه بوده و اکنون به این شرایط دچار است. اما چه چیز او را به این حال انداخته است؟ آیا اژدهای قصه توسط ارباب خود یعنی دین، کاراکتر اصلی انیمیشن، از این بند رها خواهد شد؟

مهم‌ترین چیزی که در طرح اصلی داستان می‌توانید ببینید، انتخاب‌ها و پذیرش عواقب آن‌هاست. هر کاراکتر در قسمتی از قصه مجبور به تصمیم‌گیری است. ثروت؟ قدرت؟ افتخار و یا ارزشی والاتر از آنها، یعنی خانواده؟ دین و لینا در مسیر کودکی به جوانی چه تجربیاتی کسب می‌کنند؟ سرنوشت آن‌ها چگونه رقم خواهد خورد؟

برای پاسخ به این سوال‌ها تماشای انیمیشن Wish Dragon قطعا تنها راه حل است. اما اگر بررسی کیفیت انیمیشن قبل از تماشای آن، برای شما اهمیت دارد، ادامه نوشتار واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها را مطالعه فرمایید. در این نوشتار با بیان واکنش برخی از منتقدان،‌ دید کلی از این انیمیشن را به دست خواهید آورد.

واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها (Wish Dragon 2021)

جادوی دوستی ها

واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها (Wish Dragon 2021)
واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها (Wish Dragon 2021)

در زمان تماشای انیمیشن Wish Dragon 2021 ابتدا این تصور پیش می‌آید، که قرار است یک داستان کلیشه ببینید. یک پسر فقیر که در راه چراغ جادو می‌بیند و از آن اژدهای جادویی بیرون می‌آید. و این اژدها قرار است سه تا از آرزوهای او را برآورده کند.

اما بعد از گذشت دقایقی از فیلم،‌ متوجه می‌شوید که انیمیشن اژدهای آرزوها یک بازگویی از داستان علاءالدین و غول چراغ جادو نیست. خود اژدهایی جادویی برای خود داستان و شخصیت دارد. داستان زندگی اژدها تاثیر بسزایی در افزایش بعد کاراکتری او دارد. و جنبه طنز زیادی به انیمیشن افزوده است.

سوال اصلی اینجاست که این جادو، در واقع جادوی خدایان است و یا جادوی دوستی بین دین و لی‌نا است؟ یافتن پاسخ این سوال، هدف اصلی این اژدها در تمام مدت نفرینش بود. معنای زندگی و یافتن ارزش‌های آن!


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم No Sudden Move

نقد سریال ریک و مورتی


در ادامه مقاله واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها نگاهی به طرح اصلی انیمیشن اژدهای آرزوها خواهیم انداخت. در ادامه این نوشتار همراه ما باشید.

نگاه کلی به طرح اصلی انیمیشن Wish Dragon

داستان انیمیشن زندگی پسری به نام دین را نبال می‌کند. بعد از نشان دادن دقایقی از کودکی دین، روابط او در مدرسه و رفیق صمیمی‌اش صحنه به زمان حال می‌آید. او اکنون دانشجویی است که قصد ملاقات مجدد با دوست دوران کودکی‌اش، لی‌نا را دارد. لی‌نا اکنون یک مدل معروف و ثروتمند است.

افراد شروری نیز به دنبال چراغ جادو دین هستند. سه آرزوی دین چه چیزی خواهد بود؟ آیا درخواست دوستی مجدد با لی‌نا را خواهد کرد؟ و آیا می‌تواند از لانگ، یعنی اژدهای داستان، در برابر افراد شرور محافظت کند؟

شبکه اینترنتی نتفلیکس ؛ انیمیشن اژدهای آرزوها
اژدها لانگ و دین در کنار هم ؛ Netflix

لانگ سال‌ها در درون چراغ جادو محبوس بود. اکنون که به دنیا می‌نگرد، حسی مشابه اصحاب کهف دارد. ماشین‌ها، اتوبوس‌ها،‌ هواپیما، ترافیک و حتی خوراکی‌ها به نظرش عجیب می‌آید. و تنها چیزی که در ابتدا به نظرش مهم است‌، طلا و ثروت است. دین جنبه دیگر از زندگی و ارزش‌های آن را، به لانگ نشان می‌دهد.

و اما لی‌نا! دختری که به خاطر امیال و آرزوهای پدرش، زندگی خود را نادیده گرفته است. او تمام تلاشش را می‌کند که پدرش لحظه‌ای به او افتخار کند و کنارش بماند. اما متاسفانه حرص و طمع مانع از ایجاد این رابطه صمیمانه می‌شود.

لی‌نا نیز دوست دوران کودکی خود را فراموش نکرده است. با ملاقات دوباره دین، آن دو وارد یک ماجرایی می‌شوند و لانگ در این مسیر همراه آن‌هاست. عاقبت این ماجرا متاسفانه به پدر لی‌نا می‌رسد و…


بیشتر بخوانید:

نقد سریال مرد خانواده

نقد سریال لوکی (Loki)


مقاله واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها برای شما فراهم شده است. در ادامه این نوشتار چند نمونه از انتقادهای منتقدان را خواهیم خواند.

واکنش منتقدان به انیمیشن Wish Dragon 2021

انیمیشن اژدهای آرزوها کاملا رنگارنگ، تمیز و زیبا است. این فیلم که با تهیه‌کنندگی انبوهی از نام‌های بزرگ مانند Columbia Pictures و Sony Pictures Animation  تولید شده است، در استودیوی جدیدی به نام  Base Animation طراحی و ضبط شده است.

پوستر انیمیشن اژدهای آرزوها ؛ Netflix
پوستر انیمیشن اژدهای آرزوها ؛ Netflix

علی رغم اینکه اژدهای آرزوها اولین فیلم این استودیو است، آن‌ها در صفحه جادویی کرده‌اند، که با کیفیت بزرگ‌ترین نام‌های صنعت انیمیشن همچون دیزنی و پیکسار مطابقت دارد.

منتقد Sneha Jaiswal در مجله Abstract AF با دادن چهار ستاره از پنج به انیمیشن اژدهای آرزوها می‌گوید:

چیزی که این فیلم را از علاءالدین متمایز می‌کند این واقعیت است که، این فیلم یک داستان در مورد خانواده و دوستی است. و نه فقط یک داستان مشابه دیگر درباره عشق و عاشقی پسر فقیر به دختر ثروتمند. اژدهای جادویی سرگذشت شخصی خود را دارد.

این باعث شده است که شخصیت اژدها ابعاد بیشتری نسبت به غول آبی داستان عامیانه عربی داشته باشد. این داستان با شوخ طبعی بسیار لطیف پیش می‌رود و دائماً چیزی در جریان است. به همین دلیل حوصله مخاطب از تماشای آن سر نمی‌رود.

عناصر فرهنگی رنگارنگ در داستان بافته شده است. از بادبادک‌ها، کونگ‌فو و کوفته‌های مامان‌پز گرفته تا جشنواره‌های خیابانی، عناصر بصری جالب توجهی در فیلم وجود دارد که شما را سرگرم می‌کند. محله متواضعی که دین در آن زندگی می‌کند. کاملا صادقانه به نمایش گذاشته شده است.

همسایه‌ها پیوسته در امور آن‌ها دخالت می‌کنند. سرشان در زندگی این مادر پسر است. مادر پسری که در یک اتاق و با حد فاصل یک پرده از هم زندگی می‌کنند. این کنار هم قرار گرفتن طبقه کارگر و فقیر، در برابر دنیای پر زرق و برق لی‌نا، بسیار عالی صورت گرفته است.

در طرح داستان تلمیح‌های هوشمندانه بسیاری وجود دارد؛ از جمله اشاره به سلاطین یونانی. رنگ صورتی این اژدهای بزرگ، لاغری و قد بلند فرد شرور داستان و بسیاری از مسائل جزئی دیگر،‌ اشاره‌هایی زیبایی به داستان‌های آشنا دارند.

برای جلوگیری از افشای داستان، ادامه ماجرا را بر عهده شما می‌گذارم. تماشای این انیمیشن، که چرخشی زیبا از داستان شرقی به داستان علاءالدین است، بسیار مورد نیاز است.


بیشتر بخوانید: بهترین سریال های مارول و دی سی


در ادامه نوشتار واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها با نظر Petrana Radulovic در مجله Polygon رو به رو هستیم:

به نظر می‌آید که قرار است علاءالدین دیگری ببینیم، اما حقیقت ماجرا اینگونه نیست. این انیمیشن به سمت شانگ‌های مدرن پیش می‌رود اما عقاید سنتی سحر و جادو نیز در آن وجود دارد. کارگردان Chris Appelhans موفق می شود یک داستان فانتزی به روز و مدرن را با شوخ طبعی منحصر به فرد و خاص روایت کند.

بسیاری از عناصر داستان بیش از حد آشنا هستند، اما در لحظاتی که فیلم از دام کلیشه فراتر می‌رود، یک تلنگر جالب و به یاد ماندنی به وجود می‌آید. در صحنه مبارزه آخر، درگیری‌های فیزیکی لحظات کمدی هوشمندانه‌ای را ایجاد کرده است. اینکه یکی از شروران آرزوی داشتن دستی را دارد که هر چه را لمس کند، تبدیل به طلا می‌شود.

اما مهم‌ترین سد راه دین و لانگ، تفاوت قشر اقتصادی آن‌هاست. با این حال با روایتی بسیار جالب، بدون داشتن آرزوی ثروت، این دوستی مجددا پیوند می‌خورد. تاثیر لانگ در این امر هم قابل توجه است. درک جدید او از زندگی و فداکاری‌هایش هم جای تامل دارد.

نمایی از دین و لی‌نا در کنار هم ؛ انیمیشنی از شبکه اینترنتی نتفلیکس
نمایی از دین و لی‌نا در کنار هم ؛ انیمیشنی از شبکه اینترنتی نتفلیکس

در رابطه با قسمت‌های طنز می‌توان به صحنه تاکسی سوار شدن اشاره کرد. سورپرایز راننده از وزن زیاد دین؛ با توجه به اینکه نمی‌تواند اژدها را ببیند. اما ضعیف‌ترین قسمت شاید بخش دستشویی رفتن اژدها و نوشیدن آب سیفون باشد. خوشبختانه فیلم انقدر صحنه طنز دارد که رکود طنز آن در صحنه دستشویی را نجات دهد.

تکامل شخصیت در لانگ بیش از هر کاراکتر دیگر دیده می‌شود. به عنوان یک فیلم خانوادگی این درس شخصیتی کاملا به جا است و خوشبختانه بسیار زیبا نمایش داده می‌شود. به طور کلی Wish Dragon خیلی فراتر از پارامترهای قابل پیش‌بینی نیست. اما این لزوماً بد نیست. عناصری که از داستان افسانه‌ای کلیشه هستند، در این طرحی به آنها طنین و اعتبار جدیدی بخشیده شده است.

تا به این قسمت از نوشتار واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها نظرات برخی از منتقدان را خواندیم. شما هم اگر در رابطه با این انیمیشن نظری دارید، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.


بیشتر بخوانید: نقد سریال Time


منتقد Peter Debruge در مجله Variety چنین نوشته است:

کریش اپل‌هانس به این موضوع که در حال ساخت یک کلیشه است، اهمیتی نمی‌دهد. می‌دانید چرا؟ زیرا انیمیشن Wish Dragon یک دنیا و یک دیدگاه خارق‌العاده و جدید را ارائه می‌دهد.

قهرمان فیلم Wish Dragon جاه طلبی‌های بزرگی ندارد. دین در شانگ‌های زندگی می‌کند و با این که فقیر و ناامید است، اما رفتار و نیازهایش مشابه دیگر شخصیت‌ها در داستان‌های دیگر نیست. وقتی سه آرزو به او پیشنهاد شد، او صادقانه نمی‌داند چه چیزی را درخواست کند؛ در حالی که لانگ، اژدهای وظیفه‌شناس و قدرتمند او (با صدای جان چو) پر از پیشنهادات است. پیشنهاداتی مانند حجم زیادی از طلا، داشتن ارتش شخصی،‌ قدرت بسیار و…

لانگ متعجب است. ارباب‌های قبلی او و خود لانگ همیشه در پی مال و منان بوده‌اند. اما لانگ شبیه هیچ یک نیست و فقط یک چیز می‌خواهد. آن هم بازگشت دوست دوران کودکی اوست. دین فردی پاک و ساده است که یک یا دو درس از معنای زندگی و اولویت‌های آن را به لانگ آموزش می‌دهد.

نمایی از دین، لانگ و لی‌نا در کنار هم ؛ انیمیشنی از شبکه اینترنتی نتفلیکس
نمایی از دین، لانگ و لی‌نا در کنار هم ؛ انیمیشنی از شبکه اینترنتی نتفلیکس

منتقد Rendy Jones در سایت Rendy Reviews خود بعد از اعلام موافقت با دیگر منتقدین در رابطه با نکات مثبت انیمیشن، به بیان نکات منفی آن نیز پرداخته است و می‌گوید:

روابط بین لی‌نا و دین، هنگام تلاش برای برقراری ارتباط مجدد در بزرگسالی، می‌توانست بهتر نوشته شود و عمق بیشتری داشته باشد. نکته دیگری که مرا اذیت می‌کند و تلاش می‌کنم نگویم اما بارها مرا اذیت کرده است. و این مشکل برای فیلم‌های با بودجه کم اکثرا پیش می‌آید. تکراری بودن یک کاراکتر. شاید هم من اشتباه می‌کنم.

اما آنچه که هست به نظر می‌آید زنی که در مهمانی به لانگ علاقه‌مند شد،‌ مشابه یکی از همسایه‌های دین است. چطور ممکن است که یک کاراکتر هم پولدار باشد و هم فقیر؟ طبیعتا به دلیل کمبود بودچه یک طراحی تکرار شده است.

و اینکه لانگ توصط کسی دیده نمی‌شود و فقط اربابش او را می‌بیند. اما در مهمانی چگونه ظاهر می‌شود؟ و بقیه به راحتی او را می‌بینند؟ نهایتا Wish Dragon یک نسخه به روز و مدرن از فولکلور علاءالدین با سبک، شخصیت و ذکاوت خاص خود است. ممکن است ریتم آن در ذهن آشنا باشد،‌ اما هنوز در نوشتن و جهت‌گیری طراوت کافی برای تقویت احساس مخاطب دارد.

در ادامه مقاله واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها به معرفی صداپیشگان و عوامل انیمیشن خواهیم پرداخت. برای شناخت بیشتر عوامل فیلم همراه ما باشید.

لانگ نامرئی و دین در تاکسی ؛ انیمیشن Wish Dragon
لانگ نامرئی و دین در تاکسی ؛ انیمیشن Wish Dragon

عوامل انیمیشن اژدهای آرزوها

  • نویسنده و کارگردان: Chris Appelhans (کریس اپل‌هانس)
  • صداپیشگان: کنستانس وو (مادر)، جان چو‌‌ (لانگ)، ویل یون‌لی (پدر)، ناتاشا لیو (لی‌نا)، جیمی وونگ (دین)
  • موسیقی: Philip Klein (فیلیپ کلین)
  • ژانر: درام، خانوادگی، انیمیشن، کمدی
  • مدت زمان: ۹۸ دقیقه
  • زبان: انگلیسی
  • کشور: چین، آمریکا،‌ کانادا
  • پخش از شبکه اینترنتی نتفلیکس , Netflix
انیمیشن اژدهای آرزوها ؛ Netflix
لانگ در حال نشان دادن زندگی گذشته اش به دین
بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا پایان نوشتار واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها در سایت فیگار متشکریم. با اشتراک نظرات خود در رابطه با انیمیشن Wish Dragon 2021 ما را خرسند نمایید.


One thought on “واکنش منتقدان به انیمیشن اژدهای آرزوها (Wish Dragon 2021) ؛ جادوی دوستی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *