نقد سریال Inventing Anna ؛ پرتره‌ای از جنس یک طمع اجباری

سریالی از نتفلیکس بر اساس مقاله نیویورکی «چگونه آنا دلوی مردم مهمانی نیویورک را فریب داد» نوشته جسیکا پرسلر. با نوشتار نقد سریال Inventing Anna همراه با فیگار بمانید.

این روزها چندین سریال جدید در نتفلیکس (بهترین سریال های نتفلیکس 2022) منتشر شده است. خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که بعد از تماشای یک فیلم یا یک سریال، آرزو می‌کنید که ای کاش داستان یا محتوای واقعی داشته باشد تا با شخصیتی که با آن همذات‌پنداری کرده‌اید یا از آن متنفر شده‌اید ارتباطی واقعی و مدت‌دارتری برقرار کنید.

نقد سریال Inventing Anna

پرتره‌ای از جنس یک طمع اجباری

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد سریال Inventing Anna خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد سریال Inventing Anna, بررسی سریال Inventing Anna
نقد سریال Inventing Anna

این سریال از نتفلیکس، (بهترین فیلم های نتفلیکس 2022)شاید در دسته سریال های تینیجری نتفلیکس قرار بگیرد که دارای یک فضاسازی خاص از اینستاگرام می‌باشد؛ فضایی که قلب و همچنین پول نخبگان نیویورک را می‌رباید. تماشای این سریال داستانی بسیار جالب در ذهن شما شکل می‌دهد و پی بردن به اینکه چگونه جنایت در واقعیت زندگی آنا دلوی رخ می‌دهد و چگونه مردم پول خود را در رسانه‌های اجتماعی از دست می‌دهند، بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

ساختار روایی – توهم از جنس واقعیت

تحلیل سریال Inventing Anna, نقد سریال دروغ آنا
تحلیل سریال Inventing Anna, نقد سریال دروغ آنا

اختراع آنا یا دروغ آنا، روایتی عجیب‌تر از واقعیت است که بر اساس داستان خارق‌العاده‌ی آنا دلوی آلمانی‌تبار و تحصیل‌کرده روسی می‌باشد که خود را در جامعه نیویورک غرق کرده و پول‌هایشان را می‌رباید. دلوی (جولیا گارنر) که در اینستاگرام و رسانه‌های اجتماعی جذاب بود، ادعا کرد که یک خانواده ثروتمند و یک صندوق امانی 60 میلیون یورویی در اروپا دارد.

اما چند بدهی پرداخت نشده (کوچک) او را به جلسه دادگاه کشاند – و در جریان این بدهکاری، روزنامه‌نگاری به نام ویویان کنت (آنا چامسکلی) درگیر زیست متوهمانه‌ی دلوی می‌شود. زمانی که دلوی به دنبال بودجه برای بنیاد هنری پیشنهادی خود است، همه چیز به توهمی تبدیل می‌شود که مرز بین دروغ و حقیقت را نامرئی می‌کند.

حکایت طمع

تحلیل سریال دروغ آنا, داستان سریال Inventing Anna
تحلیل سریال دروغ آنا, داستان سریال Inventing Anna

اختراع آنا حکایت طمع است. اما صرفاً به آنا محدود نمی‌شود (طنز ماجرا این است که بنیاد هنری برنامه ریزی شده او، در حالی که بازار نخبگان را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند تأثیر زیادی بر دنیای هنر داشته باشد). این مسئله یک طمع از جنس موقعیت، شناخت و رضایت است: رویای آمریکایی.

ممکن است صدها هزار دلار توسط آنا به کارت‌های AmEx که متعلق به خودش نیست واریز شده باشد، اما دارندگان کارت ترجیح می‌دهند در سکوت خجالت‌آمیز بمانند. حتی کنت به دلیل نیاز به پاک کردن نام خود از مقاله اشتباهی که شهرت او را خدشه دار کرده است، زیستش دچار اختلال می‌شود.

قسمت‌هایی که کاملا من درآوردی است

نقد سریال Inventing Anna, بررسی سریال Inventing Anna
نقد سریال Inventing Anna, بررسی سریال Inventing Anna

این سریال پرتره یکی از گریزان‌ترین شخصیت‌های زن را که واقعیت دارد را بازسازی می‌کند. سریالی با داستان کاملا واقعی به جز تمام قسمت‌هایی که کاملا من درآوردی است. معمولاً گفته می‌شود که هرگز نباید کتابی را از روی جلد آن قضاوت کنید یا اینکه ظاهر ممکن است فریبنده باشد.

دو گفته‌ای که از خرد عامیانه سرچشمه می‌گیرد و در این مورد، به نظر می‌رسد که کاملاً با Inventing Anna، مینی‌سریال تلویزیونی نتفلیکس که توسط شوندا رایمز ساخته شده‌است، با بازی جولیا گارنر و آنا کلومسکی مطابقت دارد.

از اولین تصاویر، در واقع، به نظر می‌رسد که قرار است سریال تمرکز کند بر مضامین اصلی در نیویورک یا حتی کل دنیا… یعنی مشکلاتی که زنان برای تحمیل حرفه‌ای بودن خود با آن روبرو هستند، نیاز به ظهور و رویای آمریکایی که از چشم یک خارجی دیده می‌شود.

اگر موقعیت دونالد ترامپ در آمریکا و این واقعیت را که به دور از چشم‌پوشی نیست، در نظر بگیریم که این سریال دارای یک داستان واقعی است، سریال ارزش منحصربه فردی پیدا می‌کند. بنابراین برای اینکه به خوبی بفهمیم در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم، خوب است از اخبار شروع کنیم. همه چیز با مقاله‌ای از جسیکا پرسلر که در مجله نیویورک منتشر شد شروع می‌شود. این مقاله تحقیقی بود که در آن روزنامه‌نگار سعی کرد بدون فراموش کردن سرمایه‌داران و گروه‌های بانکی بزرگ، بازسازی کند که چگونه آنا دلوی توانست بخش بزرگی از ذهن اقتصادی نیویورک را تسخیر کند و فریب دهد.

در واقع این شخصیت مبهم و در عین حال جذاب تنها در سن ۲۶ سالگی به دلیل کلاهبرداری دستگیر می‌شود، که بالاترین و دست‌نیافتنی‌ترین رهبران شهری را که هرگز نمی‌خوابد، در اختیار می‌گیرد. زندگی او با ستارگان بسیاری در اینستاگرام جاودانه شده است و حتی در طول محاکمه به دلیل کلاهبرداری همچنان در جریان سبک دزدی‌محور خود برای بدست آوردن پول، توهم خود را به واقعیت تبدیل می‌کند.

همه چیز در سال 2017 اتفاق افتاد. آنا سوروکین، این نام واقعی او خواهد بود، منتظر دریافت بودجه قابل توجهی برای راه اندازی بنیادی برای هنر معاصر به ارزش 60 میلیون دلار است. با این حال، در این بین، او شروع به کلاهبرداری از هتل‌های مجلل، بانک‌ها و دوستی‌های مهم می‌کند.

اما او چگونه می‌تواند همه اینها را پیش ببرد؟ تاریخ او را به عنوان یک زن جوان جذاب اما نه چندان زیبا توصیف می‌کند که تنها با استفاده از جذابیت جنسی، در چنین دنیای مردانه قدرتمندی خود را جای می‌دهد. برای اینکه او را به شخصیتی منحصربه‌فرد تبدیل کنید، در واقع ویژگی‌های بسیار متفاوتی مانند فرهنگ، جذابیت و توانایی مسخ افراد را هم اضافه کنید.

همه عناصری که او را به یکی از معمایی‌ترین، بالقوه خطرناک‌ترین و مبهم‌ترین شخصیت‌های سینما یا تلویزیون تبدیل می‌کند. و این واقعیت که اختراع نشده، بلکه کاملا واقعی است، او را بیشتر نگران کننده و در عین حال جذاب می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آنا ناگهان در صحنه اجتماعی و فرهنگی منهتن ظاهر می‌شود. هیچ کس دقیقاً نمی‌داند که او از کجا آمده است، اما به نظر می‌رسد سبک، ظرافت خاص و سلیقه خوب او که برای مدت طولانی در لباس پوشیدن، غذا، شراب و هنر اتفاق افتاده، به جای او با لب و لوچه‌ی همه صحبت می‌کند.

این همان چیزی است که ویویان می‌بیند، روزنامه‌نگاری که در جستجوی داستانی مناسب برای بازخرید حرفه‌اش است، با نگاه کردن به عکس‌های پروفایل اینستاگرام این دختر جوان. با این حال، چه چیزی در پشت نمای یک زندگی عمداً افشا شده نهفته است؟ آنا واقعا کیست و چه می‌خواهد؟ آیا پروفایل او ذهنیتی توهم‌وار است یا یک هوش منحصربه فرد پشت ماجرا قرار گرفته است؟ اینها تنها بخشی از سوالاتی است که با تحقیقات سرسختانه ویویان، جوابش بلاتکلیف داده می‌شود.

پرتره‌ی نامتعارف از یک زن

تحلیل سریال دروغ آنا, داستان سریال Inventing Anna
نقد سریال Inventing Anna

سریال اختراع آنا، روایتی است که به عنوان یک داستان واقعی، هدفش بازسازی پرتره یک زن با اعتماد به نفس بسیار بالا در بین یک جامعه‌ی مردسالار و توتالیتر است. ساختار روایی سریال به گونه‌ای است که گویا قرار است به برانگیختن و حفظ علاقه‌ی یک زن برای بودن کمک کند.

برای رسیدن به این هدف، پرداختن به زیست دوگانه‌ی کسانی که به آنا نزدیک شده‌اند یا وارد دایره جادویی جذابیت او شده‌اند، لازم است. به همین دلیل، هر اپیزود به داستانی عمیقاً ذهنی از قهرمان اختصاص دارد که هدف آن تشویق ما به درک تکه کوچکی از حقیقت، زیر چند لایه از رمز و راز پنهان شده است.

پازلی که به هیچ‌وجه جمع‌آوری آن آسان نیست، زیرا پرتره آنا همیشه نسبی و جزئی است. تنها در پایان، به لطف رابطه شخصی ایجاد شده با ویویان، ما قادر خواهیم بود نیرویی را که ذهن او را به حرکت در می‌آورد و خواسته‌هایی که او را در مواجهه با دستیابی به شهرت، بیش از هر چیز دیگری، با کوبیدن دنیایی عمیقاً و به‌طور رادیکال مردانه ببینیم. و از این منظر، شناسایی هشت مورد از ده مورد کیفرخواست، دلیلی بر این است که در قصد خود موفق بوده است. هیئت منصفه که او را مجرم تشخیص داد، به برتری ذهن او اعتراف کرد که می‌توانست دنیای تجارت نیویورک را به زانو درآورد.

رویای آمریکایی برای زنان

تحلیل سریال Inventing Anna, نقد سریال دروغ آنا, تحلیل سریال دروغ آنا, داستان سریال Inventing Anna
نقد سریال Inventing Anna

در ادامه واکاوی زیرمتن‌های داستان اختراع آنا، به وضوح مشخص می‌شود که یکی از موضوعات محوری مسئله زنانه است، به ویژه در رابطه با جاه طلبی‌ها و دستاوردهای شخصی. نه تنها قهرمان و راوی این داستان توسط دو زن نمایش داده می‌شوند، بلکه بسیاری دیگر از شخصیت‌های اصلی با بیان یک حقیقت بسیار گسترده‌تر در شکل دادن به ساختار محتوایی این سریال سهیم هستند.

برای مثال، ویویان پس از اشتباهی که به دلیل اعتماد بیش از حد به همکارش مرتکب شده، لحظات سختی را پشت سر می‌گذارد. بهایی که باید بپردازد، در خطر قرار گرفتن حرفه روزنامه‌نگاری او است که او را در نوعی برزخ قرار می‌دهد.

همه اینها به این دلیل است که که به ما یادآوری کنند، اشتباه زنان هرگز بخشیده نمی‌شود. آنا به نوبه خود به دنبال رستگاری از ذهنیتی است که از دوران نوجوانی برایش باقی مانده است. او می‌خواهد که دنیا از پتانسیل او آگاه شود. در اطراف او، گروهی از زنان جذب می‌شوند که همه به دلیل نیاز به ناپدید نشدن در گمنامی یا از دست ندادن شهرت حرفه‌ای خود به حرکت در می‌آیند.

در نیویورکی که قدرت پول فرمان می‌دهد، اگر این فرض را داشته باشید که می‌خواهید قهرمان دنیای خودتان باشید، زندگی زنانه رو به زوال است. اگرچه مد در مرکز زندگی آنا قرار دارد، بنابراین، این بار ما دیدگاه گلگون را نمی‌بینیم، دنبال عشق نمی‌دویم و مهمتر از همه، از Manolo Blahniks به عنوان یک هدف ساده استفاده نمی‌کنیم.

در Inventing Anna، مانند زندگی واقعی این شخصیت غیرعادی، مد و استایل همیشه نشان دهنده راهی برای از بین بردن مقاومت‌های محیط‌های خاص بوده است. در واقع تصادفی نیست که در مدت کوتاهی آنا چندین بار نگاه خود را تغییر داد و آن را به شیوه‌ای خاص با جاه طلبی‌ها و انتظارات جهان کوچکش تطبیق داد. زیرا در شهری مانند نیویورک و به خصوص در کشور ترامپ، همه چیز قابل تغییر و هر دمبیل است، حتی رویای آمریکایی.

مشخصات سریال

نقد سریال Inventing Anna, بررسی سریال Inventing Anna, تحلیل سریال Inventing Anna, نقد سریال اختراع آنا, تحلیل سریال اختراع آنا, داستان سریال Inventing Anna
نقد سریال Inventing Anna, بررسی سریال Inventing Anna
  • ژانر فیلم درام
  • سازنده شاندا رایمز الهام‌گرفته از “How Anna Delvey Tricked New York’s Party People” اثر Jessica Pressler
  • بازیگران آنا کلامسکی،‌ جولیا گارنر، آرین مؤید، کیتی لوز، Alexis Floyd، آندرس هولم، انا دیویر اسمیت، جف پری، تری کینی و لاورن کاکس
  • موسیقی از Kris Bowers و Pierre Charles
  • کشور سازنده United States
  • زبان اصلی English
  • شمار قسمت‌ها ۹

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال Inventing Anna سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی آنلاین مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


2 thoughts on “نقد سریال Inventing Anna ؛ پرتره‌ای از جنس یک طمع اجباری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *