حوض روغن موزه هنرهای معاصر ؛ خراب شدن اثر هنری 44 ساله در موزه معاصر تهران!

موزه هنرهای معاصر تهران، روز گذشته میزبان پرفرمونسی بوده که در حین اجرا با برخورد به حوض روغن موزه هنرهای معاصر باعث بیرون ریختن مایع داخل آن شد.

عصر شنبه 21 اسفند، در جریان برنامه‌های هنری بزرگداشت نظامی، موزه هنرهای معاصر تهران میزبان پرفورمنسی شد که رخداد حادثه‌ای در جریان آن از همان ساعات ابتدایی برگزاری و همچنان تا ساعات انتشار این خبر، واکنش‌های مختلف و البته انتقادهایی را به همراه داشته است. در ادامه با خبر حوض روغن موزه هنرهای معاصر همراه فیگار بمانید.

حوض روغن موزه هنرهای معاصر

خراب شدن اثر هنری 44 ساله در موزه معاصر تهران!

حوض روغن موزه هنرهای معاصر
حوض روغن, حوض روغن موزه معاصر تهران, حوض روغن چیست

حوض روغن موزه معاصر تهران

جرای پرفورمنسی با عنوان «گربه جاده ابریشم» عصر شنبه 21 اسفند، در حاشیه افتتاح نمایشگاه «پنج گنج» در نقطه مرکزی موزه هنرهای معاصر تهران، با حاشیه‌هایی همراه شد. به دلیل مشکلی که در بخش فنی اجرا پیش آمد، آونگیِ پرفورمن کار شل شد و همان باعث فرو رفتن بخشی از صورت و دستِ وی با روغن سوختۀ حوضی شد که 44 سال قبل توسط هنرمند فقید ژاپنی «نوریوکی هاراگوچی» در مرکز این موزه خلق و نصب شد و امروز از آن به عنوان تنها نمونۀ این اثر هنری یاد می‌شود.

بیشتر بخوانید :

این قضیه به اجرای پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» باز می‌گردد که بخش عمده اجرای این گروه، شامل بندبازی بر فراز حوض معروف موزه هنرهای معاصر بود که ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از برخورد اجراکننده با روغن داخل حوض و بیرون ریختن مایع داخل آن به بیرون بوده است.

حوض روغن چیست

4 سال پیش بود که نوریوکی هاراگوچی، خالق این اثر برای ترمیم آن به تهران آمد و درباره علت حضورش گفت «از اینکه بعد از ۴۰ سال دوباره به ایران آمدم و می‌بینم اثر «ماده و فکر» در اینجا سالم و ساکت است، خوشحالم. مدتی قبل، یک خانم ایرانی در ژاپن، نمایشگاهی برپا کرده بود. این خانم به دیدن من آمد و درباره این اثر با من صحبت کرد و به من گفت که «ماده و فکر» هنوز بعد از ۴۰ سال در مرکز موزه‌ی هنرهای معاصر تهران قرار دارد و وقتی او کوچک بوده به همراه مادرش این اثر را دیده است و برخوردش با این اثر در هنرمند شدن او اثرگذار بوده است. همین مکالمه، زمینه ساز حضور امروز من در ایران و مرمت این اثر شد».

بیشتر بخوانید :

حالا یک سالی است که این هنرمند درگذشته است و به جای آنکه حفاظت از اثر این هنرمند فقید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، گویا دیگر چندان این اثر برای مسئولان موزه اهمیتی ندارد!

بیشتر بخوانید :

از همراهی شما تا انتهای نوشتار حوض روغن موزه هنرهای معاصر سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “حوض روغن موزه هنرهای معاصر ؛ خراب شدن اثر هنری 44 ساله در موزه معاصر تهران!

  1. چند سالی است که ما ایرانیان هیچ ارزشی برای هنر و فرهنگ و بهداشت قایل نمی‌شویم . نه مرد نه زن . نسل ما ایرانیان به دلیل تحریم ها روبه انقراض است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *