مراسم خاکسپاری رضا براهنی ؛ شتاب کردم که آفتاب بیاید نیامد !


پیکر رضا براهنی، شاعر و نویسنده، ۲۰ فروردین در تورنتو با حضور خانواده و شماری از دوستدارانش به خاک سپرده شد. با مراسم خاکسپاری رضا براهنی همراه فیگار باشید.

رضا براهنی ۲۱ آذر ۱۳۱۴ در تبریز چشم به جهان گشود، در دهه ۷۰ به کانادا مهاجرت کرد و علاوه بر تدریس در دانشگاه، در انجمن قلم کانادا نیز فعالیت می‌کرد. او در روز پنجم فروردین ۱۴۰۱ در تورنتو درگذشت.

مراسم خاکسپاری رضا براهنی

شتاب کردم که آفتاب بیاید نیامد !

مراسم خاکسپاری رضا براهنی
مراسم خاکسپاری رضا براهنی

بیشتر بخوانید:

هرچند خانواده آقای براهنی سعی داشتند پیکر او را برای خاکسپاری به ایران بازگردانند، اما به دلیل وجود مشکلات و پیچیدگی‌ها برای انتقال، تصمیم گرفتند او را در گورستان «الگین میلز» در تورنتو به خاک بسپارند.

در مراسم تدفین آقای براهنی، همسر او ساناز صحتی یکی از شعرهای او به نام «شکستن در چهارده قطعه نو برای رویا و عروسی و مرگ» را به یاد او برای حاضران خواند.

مراسم خاکسپاری رضا براهنی
خاکسپاری رضا براهنی

«کیمیا و خاک» نام مستندی است که ارسلان براهنی از زندگی پدرش رضا براهنی ساخته است. در بخشی از مستند ارسلان از پدرش می‌پرسد دوست دارد کجا دفن شود و براهنی می‌گوید همیشه فکر بازگشت با اوست و آدمی که در غربت می‌میرد به خاک بر نمی‌گردد.

 گریستن نتوانستم
نه پیشِ دوست
نه در حضور غریبه
نه کنجِ خلوتِ خود
گریستن نتوانستم که آفتاب
بیاید
نیامد !

«خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟»، «اسماعیل»، «رازهای سرزمین من»، «آزاده خانم و نویسنده‌اش»، «روزگار دوزخی آقای ایاز»، «طلا در مس» و «کیمیا و خاک» از جمله آثار رضا براهنی در حوزه شعر، رمان و نقد ادبی هستند.

بیشتر بخوانید:

شاید چند مصراع از شعر مشهور «خطاب به پروانه‌ها» وصف حال خود او باشد:

شبانه‌روز من از سرسرای سبز سروهای شما می گذشت

پروانه‌های از جان گذشته‌ی گذشته و آینده

حرامیانی که ماه‌های مرا از آسمان‌ها، از فصل‌ها و از رواق‌های عاشقانه به یغما می‌بردند

اکنون تسلیم می‌شوند

هان بنگرید! من، پهلو به پهلوی خیل نهنگ‌های جوان غوطه می‌خورم

از چشم آدمیان، روزی

یا مثل آن خدای رومی پنهان خواهم شد

یا مثل شمس، هموطنم

در غوغایی مشکوک و رمزواره و گستاخ

فیلم مراسم خاکسپاری رضا براهنی



بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار مراسم خاکسپاری رضا براهنی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *