نقد فیلم Dont breathe 2 (نفس نکش ٢٠٢١) ؛ خدا عادل است

نفس نکش! با پیچیده جلوه دادن داستان که به سادگی کار شده، فیلم معنی خود را از دست داده است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dont breathe 2 با فیگار همراه باشید.

مفهوم Dont Breathe (2016)، که توسط Fede Alvarez و Rodo Sayagues نوشته شده و توسط فد آلوارز کارگردانی شده است، بسیار ساده بود. یک مرد نابینا که تنها در خانه‌ای که ظاهری مخروبه دارد زندگی می‌کند، توسط گروهی از جوانان مورد تعرض قرار می‌گیرد که متوجه می‌شوند مبلغ زیادی پول در آنجا وجود دارد. اما برعکس آنچه باور داشتند، خود را در دام می‌بینند. پیرمردی که در ابتدا درمانده بود معلوم می‌شود که بسیار توانا و خشن است. وقتی برق قطع می‌شود، در حالی که بقیه طعمه هستند. اوست که شکارچی است!

ایده‌ها و شگفتی‌های نسبتا خوبی که در فیلم اول بود در فیلم دوم، توسط همین نویسندگان و  اینبار کارگردانی رودو سایگاس کمیاب است. مرد نابینا (نورمن) با بازی دوباره استفان لانگ، اکنون در خانه‌ای خلوت در شهر با فینیکس کوچک (مادلین گریس) که دختر او است زندگی می‌کند واقعیتی که برای پیشرفت بیشتر طرح مهم دیده می‌شود.

فیلم با آموزش بقا فینیکس (ققنوس) توسط نورمن آغاز می‌شود، تفکر جنگجویی که از نورمن در ذهن مخاطب ثبت شده بود بیننده را برای یک مبارزه تیمی پدر و دختر آماده می‌کرد. به نسبت، شروع خوبی است.

نقد فیلم Dont breathe 2 (نفس نکش ٢٠٢١)

خدا عادل است

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Dont breathe 2  ­(نفس نکش ٢٠٢١) خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش
نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش

مشکل اصلی فیلم این است که انگیزه اشرار منجر به داستانی با پیچیدگی بیهوده با چند پیچ و تاب می‌شود که روایت اصلی فیلم Dont Breathe 2 را منحرف می‌کند. این داستان بی‌رحمی است که نه تکان می‌دهد و نه تحت تأثیر قرار می‌دهد. فقط پوچ است، نورمن وجود دارد تا Dont Breathe 2 بارِ دیگر ساخته شود و ما گاهی پژواکی از مردی را می‌بینیم که در فیلم اول مشاهده کردیم.

دومین شکست بزرگ در Dont Breathe 2 عدم ایده است. مرد نابینا دیگر از کمبود نور و تله‌های آن استفاده نمی‌کند بلکه فقط فردی  با استعداد جسمانی بالا که دارای قدرت فوق العاده‌ای برای سن خودش است و می‌تواند تنها با قدرت خودش در برابر مردان جوان که نابینا نیستند بجنگد. نه تنها طرح فاقد اعتبار است، بلکه چندین سکانس اکشن، وحشتناک و ترسناک نیز در همان احساس بی‌معنی قرار می‌گیرند. هیچ چیز قابل توجهی در مورد Dont Breathe 2 در اینجا وجود ندارد. این فیلم یک نامزد قطعی برای تبدیل شدن به یکی از بدترین فیلم‌های چندقسمتی سال است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dont Breathe 2  همراه فیگار بمانید.

خدا بد است؟

انتقام و قتل، زینت فیلم‌هایی مثل Dont breathe 2 هستند، کششی که باعث می‌شود شخصیت برای از پیش بردن داستان به جلو برود و بتواند مخاطب را درگیر کند!

در ابتدای فیلم نورمن به دخترش فینیکس گوشزد می‌کند هیچ چیزی را قطعی فرض نکند، چون اگر این طور باشد خداوند از او می‌گیرد! فینیکس در عالم کودکانه سوالی مطرح می‌کند که خدا بد است؟

شخصیت بدی که ما از قبل می‌شناختیمش، نورمن با صراحت می‌گوید خدا عادل است! فیلم Dont breathe 2 قرار است ما را با ترازو عدالت روبه‌رو کند؟

انسان انتقام می‌گیرد ظالم است و خدا درس میدهد عادل است! فیلم در ابتدا نوید این را می‌دهد که ما با هیولای گذشته رو به رو نیستیم. ما با شخصیت اصلاح شده در Dont breathe 2 مواجهیم!

آیا نویسنده و کارگردان طلب بخشش از مخاطب، برای پرورش هیولا در سال 2016 را دارند و می‌‌خواهند جبران کنند؟ در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dont Breathe 2  همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش
نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش

جزر و مد

همه سکانس‌های فیلم Dont breathe 2، سعی داشت نورمن را به عنوان یک قهرمان اکشن به بازار عرضه کند. متأسفانه، فیلم برای بسیاری از لحظات همچین احساسی دارد. ما قرار است در تمام طول فیلم از او حمایت کنیم و این اصلا خوش‌آیند نیست.

البته یکی از ناخوش‌ایند‌ترین و منفی‌ترین نقطه فیلم، برمی‌گردد به خط اصلی داستان، قهرمان‌سازی مرد نابینا.  کاملا واضح است در ذهن مخاطب که روایت بدون شک هنوز هم بر شخصیت نابخشودنی است.

گمان می‌شود فیلمساز خط اخلاقی بسیار خوبی را در نظر دارد، زیرا نیروی محرکه اصلی داستان فینیکس (ققنوس) به فیلم Dont breathe اضافه شده است، که قرار است تصویر جالب را رقم بزند. در نقطه میانی، تقریبا مشخص می‌شود که چرا این فیلم با هدف خاص خود وجود داشته است. اما با شروع نقطه عطف دوم این امر مبهم‌تر می‌شود زیرا در نهایت مرد نابینا در لحظات تعلیق کاملا صرفه‌جویی می‌کند. زاویه دید فیلم آنقدر سیاه و سفید نیست که این داستان واقعاً دور و برش را نشان می‌دهد. با نوشتار بررسی فیلم نفس نکش ۲ همراه ما بمانید.


بیشتر بخوانید:


گرداب

پیرنگ داستان و شخصیت پردازی از ابتدا، مانند اعدادیست که برای قرعه‌کشی روی کاغذ نوشته شدند و نویسنده در حال انتخاب کردن میان شانس است، آنهم میان اعدادی که اصلا داخل قرعه‌کشی نیستند!

اتفاقات کاملا مهندسی شده در اختیار شخصیت که بدون شخصیت‌پردازی صورت گرفته است آن‌هم تنها فقط برای ساخت فیلم با علت و معلول‌های دم دستی که فقط داستان پیش برود!

اگر فیلمساز هر دو فیلم Dont breathe یکی نبود باید شک می‌کردیم که آیا فیلمساز، فیلم Dont breathe 1  را دیده است؟ در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dont Breathe 2  همراه فیگار بمانید.

شلم شوروا

شخصیت‌ها مثل مواد مهم برای ساخت یک غذای بی‌مزه هستند!

  • نورمن
  • فینیکس(ققنوس)
  • مادر و پدر!
  • سگ

نورمن:

اگر فیلم اول را دیده‌اید می‌دانید چقدر غلط است که این شخصیت را قهرمان جلوه دهید. او نه تنها قاتل است، بلکه زنی را نیز ربود و به او تجاوز کرده است. اما در اکثر مواقع شخصیت آدم‌ها ثابت نمی‌ماند.

واما فیلم Dont breathe 2. هشت سال پیش، یک دختر بچه از خانه سوخته بیرون آمد. اکنون او کمی بزرگتر شده است و با نورمن زندگی می‌کند. او فکر می‌کند که او پدرش است، البته هر کسی که فیلم اولین را دیده است می‌داند که این درست نیست. نورمن به دختری که او را فینیکس(ققنوس) نامیده توجه زیادی می‌کند. همچنین سخت‌گیر و بیش از حد محافظ است و به فینیکس در مورد تاکتیک‌های بقا آموزش داده است.

ما با یک فیلم مذهبی رو به رو هستیم؟ نورمن کاملا تغییر کرده است، داستان هم با رد کردن او از اتش جهنم در آخر فیلم به او پاداش بخشش می دهد! حتی نورمن دربیشتر موقعیت های پیش آمده می‌توانست آدم بکشد اما تا جایی که می‌توانست ممانعت می‌کرد.

این پاداش بزرگ حاصل تغییر بزرگ است اما این تغییر فقط نشان می‌دهد که آب و آتش کنار هم قرار گرفته‌اند بی‌آنکه دلیل قانع کننده‌ای به مخاطب بدهد!

فینیکس(ققنوس):

فرشته تغییر نورمن. شاید بیشتر این فیلم ققنوس باشد تا پیرمرد نابینا! زیرا رفاه فینیکس (ققنوس) همیشه در رأس نگرانی‌های ما قرار دارد و ما را مجبور به همدردی می‌کند.

وقتی ققنوس را دنبال می‌کنیم سعی می‌کند میان شلختگی‌های فیلم در بهترین حالت خود قرار بگیرد. این یک ترفند قدیمی برای جلب مخاطب است. بچه‌ای را در معرض خطر قرار دهید. ولی آیا این وضعیت پیش آمده چقدر برای موقعیت فینیکس طلایی می‌تواند باشد؟ یا دختری که برای بقا آموزش دیده است چقدر از این توانایی استفاده کرده است؟ جز شانسی که فیلمنامه در اختیارش گذاشته است چقدر از مهارت خودش استفاده کرده است؟

تنها نقطه درخشان برای فینیکس زمانیست که با هویت اصلی خود روبه‌رو می‌شود که بعد از کشمکش‌های پیش آمده تصمیم می‌گیرد همان فینیکس بماند! و این کامل کننده تشبیه اسمش است.

نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش
نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش

مادر و پدر! :

مردی که می‌خواهد با قلب کودکش، زن آشپز خود را زنده نگه دارد. در ابتدای فیلم عدالتِ خدا نوید پیروزی خیر را به مخاطب داده است و مخاطب هوشیار کاملا می‌دانست قرار است کمی خشونت ببیند تا تنها متوجه این باشد که نورمن آن مرد سابق نیست و ققنوس جان سالم به در می‌برد!

بدون هیچ پیشینه و آمادگی با شخصیت‌ها حتی بعد از رویارویی با آنها، مخاطب با زنندگی روایت رو به‌رو است زیرا هیچ منطق و روابط عاطفی بین این زن و مرد نمی‌بیند و در طول شناخت جز تاکید بر اشپز بودن زن هیچ دلیلی برای زنده بودن نیست.

سوال پیش آمده اینجاست جایگزین برای شخصیت وجود ندارد‌؟ یا داستانی برای روایت دیگر نیست؟

سگ:

سگ‌های وفاداری که به نورمن خدمت می‌کنند! سگ‌هایی که متوجه ذات خوب آدم ها می‌شوند و لطف‌ها را جبران می‌کنند. سگ ریلن به دلیل این از ابتدا بود که در انتهای فیلم خانه ی صاحبش(ریلن) را نشان بدهد تنها به این خاطر که نورمن در موقعیت پیش آمده او را نکشت… حتی در شخصیت‌پردازی سگ هم شلختگی وجود دارد!


بیشتر بخوانید:


نقاط برجسته

در درجه اول این تدوین فیلم است که در Dont Breathe 2 برجسته است، تدوین فیلم Don’t Breathe 2 توسط Jan Kovac با استفاده از قدرت مونتاژ برای ایجاد و حفظ تنش. برش ها از مبارزه تا نزدیک شدن به خطر در فضاهای تنگ به موقع انجام شده و بیش از حد احساس نمی‌شود.

در کنار جلوه‌های بصری، تعدادی صدای عالی به جای موسیقی ترسناک وجود دارد، کمبود موسیقی و فراوانی صدای طبیعی که هرگز شما را در فضای یک صحنه قرار نمی‌دهد.

از نظر زیبایی، نورپردازی اکسپرسیونیستی زیادی در سراسر فیلم قرار دارد، صحنه تاریکی که با نورهای قرمز غرق شده است، نقطه برجسته تصویربرداری است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dont Breathe 2  همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش
نقد فیلم Dont breathe 2 , نقد و بررسی فیلم Dont breathe 2 , نقد فیلم نفس نکش

تضاد

دهان و بینی یک شخصیت با چسب بسته می‌شود و او را مجبور می‌کند تا دهان خود را با شیشه های شکسته باز کند تا نفس بکشد! در فیلم Dont Breathe 2 گاهی باید برای بقا نفس نکشی گاهی برای مرگ! نفس نکش! این بحث با پیچیده جلوه دادن داستان که به سادگی کار کرده، معنی خود را از دست داده است…

مشخصات

  • کارگردان: رودو سایگاس
  • فیلمنامه‌نویس: Fede Alvarez , Rodo Sayagues
  • بازیگران: استفان لانگ , مادلین گریس , برندان سکستون
  • ‌‌تدوین: Jan Kovac
  •  تصویربردار: پدرو لوک
  • مدت: 98 دقیقه

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Dont Breathe 2 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “نقد فیلم Dont breathe 2 (نفس نکش ٢٠٢١) ؛ خدا عادل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *