خاتون یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی محصول سال ۱۴۰۰ در ژانر عاشقانه تاریخی ساخته تینا پاکروان است. با نوشتار نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون با ما همراه باشید.
در نقد سریال خاتون که سریالی تاریخی عاشقانه است و در بستر جنگ جهانی دوم رخ میدهد همراه ما باشید. داستان خاتون از اوایل شهریور ۱۳۲۰ آغاز میشود و در اوج و فرودهای تاریخی اشغال ایران توسط متفقین دچار اتفاقاتی میشود که در ادامه این نوشتار به شکل دقیق به آنها خواهیم پرداخت.
از بازیگران اصلی سریال مجموعه خاتون میتوان به نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، مهران غفوریان، رضا بهبودی، ستاره پسیانی و مهران مدیری اشاره کرد. سریال از روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ به صورت اختصاصی از نماوا پخش شد. همان مجرایی که پیشتر سریال قورباغه از آن پخش شده بود. آهنگساز این سریال کیهان کلهر است.
در بررسی سریال خاتون با داستان زنی به نام خاتون (با بازی نگار جواهریان) مواجه هستیم که از زنان سرزمین ایران است. زنی که گویی برای استقلال خود و کشورش میجنگد. در ادامه نوشتار با نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون همراه فیگار بمانید.
نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون
سردرگمی یا عوام فریبی معاشقه خشن میان تاریخ و تراژدی
فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون برای شما شرح داده شده است:
- زنانگی (شما بخوانید لات بازی) در کوچه خلوت
- خاتون قهرمان داستان و بقیه ضد قهرمان
- معاشقه خشن و دور زدن ممیزی با زدن بر سر حکومت شاهنشاهی
- دکوپاژ ها و میزانسن های استاندارد ؛ طراحی صحنه و لباس خوب
- زبان امروزی سریالی که در هشتاد سال قبل اتفاق میافتد
- بازیگران و عوامل
چند هفتهای است سریال خاتون با سرمایهگذاری علی اسدزاده (همسر خانم تینا پاکروان که از سریال قورباغه درآمد مناسبی داشته است) و با زرق و برق امروزیِ سریالهای نمایش خانگی ایرانی کار خود را با مخاطب شروع کرده است.
همانطور که گفته شد سریال خاتون در خلال جنگجهانی دوم و حمله شوروی و انگلیس به خاک ایران رخ میدهد. حمله و اشغالی که حدود دو سال به طول انجامید و در پی بیکفایتی حاکمیت وقت چیزی بجز قحطی و تحقیر و بیماری برای ایرانیان به همراه نداشت.
حالا و در اینجا تینا پاکروان سعی کرده داستانی تراژیک را در بستر این اتفاقات سهمگین روایت کند. او با توسل به بازیگران نام آشنایی همچون نگار جواهریان، اشکان خطیبی، بابک حمیدیان، مهران مدیری، شبنم مقدمی و… امیدوار است قصه جذابی را روایت کند.
نگار جواهریان در نقش خاتون زنی را بازی میکند که سرشار از شجاعت و زنانگیست. او اصالتا تهرانی است و همسر سرهنگی جوان به نام شیرزاد با بازی اشکان خطیبی شده است که در رشت خدمت میکند. شیرزادی که شخصیتپردازی سردرگمی دارد. گاهی شجاع است و گاهی ترسو. گاهی غیرتی است و گاهی روشنفکر. در ادامه به شخصیت پردازیهای خانم پاکروان (کارگردان اثر) خواهیم پرداخت.
شیرزاد در عین حال ثروتمند و زمیندار است. او ارباب است و رعیتهای بسیاری در خدمتش هستند، در خدمت او و مادر فولادزرهش با بازی شبنم مقدمی.
زنانگی (شما بخوانید لات بازی) در کوچه خلوت
پیرو مسئله زنان و ماهیت و اصالت زن در طی صدها سال فلاسفه و اندیشمندان موضوعات مختلفی را مطرح کردهاند. اما ابتداییترین حالت ممکن برای برخورد با مسئله زن این است که شما بدانید ورای هر جنسیتی که داریم میبایستی انسان باشیم و اخلاقیات را نسبت به یکدیگر رعایت کنیم. اخلاقیاتی که این روزها ما به آن بر اساس منطقِ Well Being یا همان بهبودی جمعی، نگاه میکنیم.
در سریال خاتون هم اتفاقا با زنی مواجه هستیم که به شدت در پی بهبودی، سلامت، بهروزی و خوشبختی خود و دیگران است و خود را به هیچ وجه ارجح بر دیگری نمیبیند. این دیگری میتوان رعیتی مستاصل و بیچاره یا سربازی سردرگم باشد.
او به مثابه یک فرشته به تمام عالم و آدم خدمترسانی میکند. به رعیت پول میدهد. سرباز را از مرگ نجات میدهد. جلوی مزدورِ روس (با بازی بابک حمیدیان) میایستد. به ناسیونالیستهایی که با مزدورهای روس میجنگند کمک میکند و… او تا جایی پیش میرود که از پسر خود که ادعا میکند عاشقش است غافل میشود و امیرعلی (پسرش) بر اثر بیتوجهی او و پدرش (شیرزاد) بر اثر بیماری جان میدهد. در کنار این ازخودگذشتگیهای جذاب، او اهل کتاب هم هست. رمان میخواند. تیراندازی میکند و در زندان فریاد “دلم برات تنگ شده” برای شوهرش سرمیدهد.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی ؛ ناپایداری در عصر تکنولوژی
اما باید بگوییم معالاسف در بررسی خاتون متوجه میشویم که تمام این قهرمانیها و روشنفکریها در کوچههای خلوت رخ میدهد. مقصودمان از کوچهخلوت این است که این رفتارها با منطق داستان، بستر تاریخی و شخصیتپردازیهای دیگر بازیگران هیچ تطابقی ندارد.
این رفتارهای فردین مآبانهی خاتون شاید در چشم بینندهی قهرمان پرست، زرق و برقِ سوپرقهرمان بگیرد اما زیرساختهای سریال را به شدت متزلزل کرده است.
و اگر این سریال ادعای واقعگرایانه بودن دارد چطور میشود خاتون که از تهران به زنی گرفته شده و وارد مالکخانه خانوادهای اصیل میشود بهیکباره زمام امور را به دست میگیرد. آن هم در سالهایی که در ایران زن را به مثابه وسیله نگاه میکردند. حتی در خانوادههای به مراتب روشنفکر و متمولتر از خانواده شیرزاد هیچ زنی حق اظهار وجود نداشت.
او به مادر شوهرش مدام دهنکجی میکند. مادرشوهری که زنی دامیننت یا همان سلطهگر است و مو را از ماست میکشد. خاتون مقابل بالامقامان روس هم گردنکلفتی میکند و نهایت مجازاتش همخوابگیِ زوری با همسر مَستش در بازداشتگاه است (در ادامه به این معاشقه خشن و تحت فشار که در سریالی ایرانی و در مرزهای جمهوری اسلامی ایران رخ میدهد هم خواهیم پرداخت).
نگاه کنید! از شما درخواست داریم با چشمان باز به سراغ فیلم و سریال و هر نوع مدیایی بروید. گول زرق و برق را نخورید. این برخورد کارگردان سریال خاتون با مخاطب توهینآمیز است. برخوردی که در آن زنی شجاعدل و قدرتمند را به تصویر میکشد که برای وطنش زندان را هم به جان میخرد درحالی که وقتی کمی عمیقتر به زیرمتن سریال نگاه میاندازیم متوجه میشویم که اصلا چنین چیزی با منطق خود سریال در تضاد است و عملا ممکن نیست. واقعگرایانه نیست. رفتارهایی که فقط و فقط برای جذب مخاطب و شاعرانه کردن سریال انجام میشوند و بجز کارکرد تجاری چیز دیگری ندارند.
خاتون قهرمان داستان و بقیه ضد قهرمان
ما در نقد و بررسی سریال خاتون با دو نوع شخصیت (یا تیپ) سر و کار داریم. قهرمان و ضدقهرمان. اما متاسفانه نویسنده اثر از چیزی که به آن ساختار کلاسیک متن میگویند، فقط همین را فهمیده.
بقیه افراد هم سیاهیلشکر هستند: عدهای خنثی که پشت خود را به جبر سپردهاند تا نویسنده سریال خاتون دغدغه زیادی برای شخصیتپردازی نداشته باشد. اما ایکاش خانم تینا پاکروان در همین معدود شخصیت (یا تیپ) هایی هم که ساخته کمی بیشتر دقت میکرد. برای نمونه میخواهم به شخصیت شیرزاد با بازی خوب اشکان خطیبی بپردازم و بگویم که حیف از این بازی خوب که در زیر شخصیتپردازی ضعیف تینا پاکروان له شده است.
در ابتدای این نوشتار پالسهایی از کاراکتر شیرزاد به شما دادیم. او مردی ارتشی، زمیندار و رعیتدار و قدرتمند است. در ابتدای سریال او در مقابل فرمان مافوق خود میایستد و به قهرمان بودن نزدیک میشود. در او رگههایی از ناسیونالیسم مدل ایرانی را هم میبینیم حتی. او تا جایی پیش میرود که برای غرور و عزت خود و کشورش مافوق خود (با بازی بد و اغراقشده پژمان بازغی) را به ضرب گلوله به قتل میرساند.
بیشتر بخوانید:
البته بدون ذکر این مطلب نمیتوانیم ادامه دهیم که به شخصه نمیدانیم تا کِی قرار است در فیلم و سریالهای ایرانی کسی که سیگار میکشد و مشروب میخورد و پاهایش را روی میز میگذارد آدم بدهی فیلم باشد و هرچه زودتر به درک واصل شود.
به هر حال، بررسی شخصیت شیرزاد را ادامه میدهیم. همانطور که گفته شد او در حال تبدیل شدن به بتمن بود تا در کنار زنِ سوپر وومنش زوجی افسانهای را تشکیل دهند که به یکباره و بدون هیچگونه فَکت داستانی، روایی یا شخصیتی و بدون هیچ اتفاقی، به شخصی بدل میشود که بزدلانه شاهد اعدام همرزمش میماند و صدایی از خود درنمیآورد.
شیرزادِ دچار موتاسیون شده حالا گوش به فرمان افسر روس میشود و تابع اوامر دولت متبوع وی. او یکجاهایی روی زنش چنان غیرت به خرج میدهد که از بیرون آمدن وی دلخور میشود و یکجایی هم جلوی افسر روس که به زنش زبان درازی میکند ساکت میماند.
ازین دست مثالها در طی سریال به وفور دیده میشود که از حوصله این نوشتار خارج است. بدین ترتیب میبینیم که مولف اثر حتی از فرم دادن به دو شخصیت اصلی خود هم بازمانده است.
البته سازنده اثر میتواند چنین جوابی را در جیبش آماده کرده باشد: نگاه من به شخصیت شیرزاد نمادین بود و او نمادی از ایران بود که پس از اشغال، منفعل بیخاصیت و وامانده شده. اما خب اینگونه جوابها وارد کتگوری مغالطه میشود که توضیح آن نیز از حوصله این متن خارج است.
بیشتر بخوانید:
ما در سریال خاتون با شخصیتهایی همچون خمیر مواجه هستیم که برای هرچه عامهپسند شدن سکانسها روی طناب راه میروند تا بیننده را سرگرم کنند. فلذا درین نقد اشاره و تحلیل خاصی هم از بازی بازیگران نخواهیم داشت چون قطعا مارلون براندو هم بود نمیتوانست تحت این شخصیتپردازی ضعیف بازی خاصی از خود ارائه دهد. امثال اشکان خطیبی و بابک حمیدیان که جای خود دارند. در ادامه با نوشتار نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون همراه ما بمانید.
معاشقه خشن و دور زدن ممیزی با زدن بر سر حکومت شاهنشاهی
در اینکه حکومت شاهنشاهی مانند هر حکومتی دچار ضعفها و ناکاستیهایی بوده هیچ شکی نیست. اما ما درین بخش میخواهیم به تاکتیک نخنما و نسبتا قدیمی فیلم و سریالسازهای ایرانی اشارهای مختصر کنیم.
اگر دقت کرده باشید در سکانسهای بسیاری نگار جواهریان به اشکان خطیبی دست میزند و بلعکس. لمسهایی که مشابهش را در کمتر اثر ایرانیای دیدهایم. و تا جایی که من از فقه اسلامی میدانم صرفِ دوست بودن با شوهر کسی آن زن بر شما حلال نمیشود. مشروبات الکلی در این سریال مجاز است و مست کردن هم همینطور و مولف تا جایی پیش میرود که معاشقه زوری را هم در سلول بازداشتگاه به مخاطب القا میکند.
در نوشتار نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون هیچ مشکلی با این مسائل نداریم و معتقدیم هنر محدودیت نمیشناسد. مسئله وقتی است که میبینیم این آزادیهای نیمبند (بخوانید یواشکی) را با دادن باج به سیستم سانسورینگ در خود اثر به دست آوردهاند. به این شکل که این دسته از فیلمسازها با کج و معوج کردن وقایع تاریخی به نفع سیستم حاکم و شعار دادن سعی دارند تا گوشهای از مسائل جنسی و ازین دست را به مخاطب عامهپسند نشان دهند تا فروش کارشان بهتر شود. این هم نوعی شیادی هنری محسوب میشود که به شدت کار غیر اخلاقیای است و اینروزها در کارهای ایرانی شدیدا باب شده است.
دکوپاژ ها و میزانسن های استاندارد ؛ طراحی صحنه و لباس خوب
در نقد تکنیکی سریال خاتون با دکوپاژ و میزانهای استاندارد و قابل قبولی روبرو هستیم که مخاطب و منتقد را نه تنها اذیت نمیکند بلکه پوششی نازک بروی مسائلی که ذکر کردم میاندازد. در اکثر پلانها وزن، تعادل نور و دیگر پارامترها رعایت شده. مدیومها مدیوم هستند و لانگها لانگ و اورشولدرها به کلاسیکترین حالت ممکن رعایت شدهاند.
دوربین روی دست بیمورد مشاهده نمیشود و فیلمبرداری این اثر به برکت وجود هومن بهمنش خیلی تمیز از آب درآمده است. هومن بهمنشی که امضا دارد. روی تیتراژ اسم ایشان را نمیبینیم و موقع تماشای سریال و از تشابه پلانها با پلانهای فیلم سرخپوست متوجه میشویم که آقای بهمنش فیلمبردار اثر هستند. فیلمبرداری که همیشه نگاهی شاعرانه به اثر دارند.
بیشتر بخوانید:
همچنین طراحی صحنه و و لباس و گریم به شدت متناسب است با سال وقوع سریال و همچنین مشخصا دقت شده است روی رنگبندی لباسها و وسایلی که در فیلم استفاده شده. برای نمونه خاتون معمولا از لباسهای روشن استفاده میکند که بیانگر پاکی اوست و مادر فولادزره از لباسها و گریم تیره که بیانگر خباثت اوست. البته این مسئله وارد حوزه روانشناسی رنگها و نمادشناسی در سینما میشود که برای بررسی آن مقالهای جداگانه لازم است. در ادامه با نوشتار نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون همراه فیگار بمانید.
زبان امروزی سریالی که در هشتاد سال قبل اتفاق میافتد
در سال 1319 رادیوی ملی ایران شروع به کار کرد. همچنین تلوزیون ملی از سال 1337 مشغول به کار و پخش سراسری کرد. همانطور که منو تو میدانیم فایلهایی هم از برنامههای آنروزها در اختیار است.
همچنین کتب بسیاری در زمینه تفاوت زبان و گفتار امروزی یعنی سال 1400 و زبان و گفتار آنروزی یعنی سال 1320 چاپ شده است. خیلی عجیب و بعید است از سازندگان سریال پرخرج و پرطمطراقی مانند خاتون که به این مسئله توجهی نکنند.
ولی خب این اتفاق رخ داده است و اگر لباسها و صحنه و گریم را حذف کنیم و آدم نابلدی را روبروی سریال بنشانیم خیال خواهد کرد که سریال در زمان حال رخ میدهد. زبان سریال زبان امروزِ تهران است. حتی نمیگوییم دهه هفتاد یا هشتاد.
زبانِ همین امروز تهران است. این مسئله به شدت توی ذوق میزند و تناقضی زشت را در ذهن مخاطب بیدار میکند. حال شاید مخاطب متوجه نشود که از چه چیزی اذیت میشود ولی خب ناخودآگاه او کار خود را به خوبی انجام میدهد.
یک روزی این دسته از فیلمسازان ایرانی باید متوجه شوند که با مخاطب ابله طرف نیستند و هرکسی با توجه به تجربیات و سوادش میتواند تحلیل کند. حتی اگر این تحلیل در خودآگاه اتفاق نیوفتد. باید بفهمند که با زرق و برق کار پیش نمیرود و باید برای ارائه اثر به مخاطب زمان بگذارند تحقیق کنند ریسک کنند و خون دل بخورند. علاقهمندیم نوشتار بررسی قسمت ۱ تا ۶ سریال خاتون را با جملهای از فرانسیس فورد کاپولا به اتمام برسانیم:
بدون خطر کردن هنری نمیتوان وجود داشته باشد. به این میماند که بدون آمیزش توقع بچه داشته باشید.
بازیگران و عوامل
- ژانر: درام، تاریخی، عاشقانه
- نویسنده: تینا پاکروان
- کارگردان: تینا پاکروان
- بازیگران: نگار جواهریان، اشکان خطیبی، میرسعید مولویان، شبنم مقدمی، بابک حمیدیان، رضا بهبودی، ستاره پسیانی، شاهرخ فروتنیان، بهناز جعفری، فرخ نعمتی، مهران مدیری، مهران غفوریان، پیام دهکردی، مهتاب ثروتی، مهدی قربانی، عاطفه رضوی، پژمان بازغی، غزل شاکری، محمد شیری، قربان نجفی، سروش صحت، بهنام شرفی، علی فروتن، داریوش موفق، آیدا ماهیانی
- موسیقی از: کیهان کلهر
- کشور سازنده: ایران
- زبان اصلی: فارسی، گیلکی (محدود)
- شمار فصلها: ۱ ؛ نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون
- شمار قسمتها: ۱۶ ؛ نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون
- تهیهکننده: علی اسدزاده
- مکان تولید: ایران
- فیلمبرداری: هومن بهمنش
- تدوینگر: محمد نجاریان
- مدت: ۵۰ دقیقه
- توزیعکننده: نماوا (ایران)
بیشتر بخوانید:
- نقد سریال ترکی فاطما (2021 Fatma)
- نقد سریال ترکی عطیه (Atiye)
- نقد فیلم ترکی معجزه در سلول شماره هفت
- نقد بخش اول فصل 5 سریال Money Heist
- بررسی فصل دوم سریال see
- نقد سریال Nine Perfect Strangers
- نقد فصل دوم سریال تد لاسو (Ted Lasso)
- نقد سریال آموزش جنسی (Sex Education 2019)
از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت 1 تا 6 سریال خاتون سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقدها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.
نقد خوبی بود، شخصیت پردازی ضعیف و آشفته این سریال زیر زرق و برق صحنه پردازی آن پنهان شده است. من چند نقد در این زمینه خواندم بنظرم نقد مسعود صادقی در روزنامه ستاره صبح هم اصولی بود و از زوایای دیگری این شخصیت پردازی ضعیف را نقد کرده بود.
در خاتون قافیه به تنگ آمد
setaresobh.ir/fa/main/detail/81679
ممنون مطالعهش میکنم
دوست عزیز برعکس فقه اسلامی، در فقه روشنفکرانه قانونی وجود داره که دوست آقای شما حتما باید به زن تون دست بزنه و لمسش کنه
به نظر میرسه شما خیلی روشنفکر باشید ولی این قانونی که گفتینو من جایی ندیدم ؛ )
یه سریال تاریخی متفاوت بود . چه بهتر که مثل سریال های دیگ با گفتار خسته کننده حرف نمیزنن . تو تاریخ هم مشروبات و معاشقه هم بوده . ینی میگید نبوده؟
البته من دیگ این سریال رو نمبینم چون دیگ هیچ اتفاق خاصی نمیافته و بی مزه شده واقعا
با سلام و احترام. اگه اجازه بدید جوابِ جفت نظراتونو همینجا بدم. اطلس عزیز لطفا به من نشون بدید کجای نقد گفتم که مشروب و معاشقه نباید نشون داده بشه یا کجا گفتم توی تاریخ نبوده؟ مگه میشه نباشه؟ الانم هست. همیشه خواهد بود. بنده عرض کردم:”هیچ مشکلی با این مسائل نداریم و معتقدیم هنر محدودیت نمیشناسد. مسئله وقتی است که میبینیم این آزادیهای نیمبند (بخوانید یواشکی) را با دادن باج به سیستم سانسورینگ در خود اثر به دست آوردهاند” شما یا نقدو کامل نخوندین یا جاهایی که به دردتون نمیخوره رو ندید میگیرید. من از یه سبک نخ نما صحبت کردم که با دادن باج سیاسی (بد نشون دادن سیستم پادشاهی)، آزادی نیمبند (همون معاشقه و…) میگیره و این از اساس و پایه غلطه. چون شما یه درست رو میفروشی (البته بازم توی نقد نوشتم که من با سیستم شاهنشاهی هم مخالفم ولی…) تا یه درستِ نیمبند بخری. این ازین.
توی کامنت بعدیتون منو جمع بستین. نمیدونم از روی احترامه یا یکی کردن من با دیگران. اگه دومیه که باید بگم اینطور نیست. من از یه سیستم پیروی نمیکنم. نقد من دیدگاه شخصیمه. فارغ از هر سیستمی. بیاید یه نگاهی به مفهوم نقد بندازیم:”نقد به بررسی و ارزیابی هر چیزی، همچون یک نشریه، خدمات یک شرکت، فیلم، بازی ویدیویی، موسیقی (بررسی یک آهنگ به لحاظ موسیقایی)، کتاب اطلاق میشود. واژه نقد در مفهوم لغوی آن، تفکیک صحیح از غیر صحیح و خالص از ناخالص است. به عبارت دیگر، نقد به معنای محک زدن شیء و قرار دادن آن در دو دسته سالم و ناسالم است.” من طبق این تعریف نقد کردم و میکنم. اینکه نظر کسی عوض شه یا نشه هم دست من نیست. فارغ از منه. هیچ تلاش مضاعفی هم برای این نمیکنم.
آخرشم فرمودید نقد من از روی غرض بوده. دوست عزیز من شخصا اشکان خطیبی و نگار جواهریان رو به جهت تئاتری بودنشون به شدت دوست دارم و بازیهاشونو رفتم و دیدم از نزدیک. علاقه شخصی دارم یعنی بهشون. اما نقد علاقه شخصی نمیشناسه. فلذا غرضی هم در کار نیست.
در انتها هم بگم که لطفا موقع خوندن هر مطلبی “دقت کنید”، “تحلیل کنید” و بعد نظر بدید. من الان چند دیقه از وقتمو گذاشتم تا جواب شما رو بدم این یعنی احترام گذاشتم به شما و نظرتون. شما هم با، بادقت خوندن متن من، به من میتونید احترام بذارید.
ممنون از نظرتون : )
اینجور ک از نقد فهمیدم . شماها سریال هایی تو سبک پدر و ستایش دوس دارید . اقا جون خب بیننده ها خوششون اومده . من نمیدونم چرا بزور میخواین نظر مردمو عوض کنید . این نقد کاملا مشخصه از روی غرض ورزی نوشته شده