نقد مینی سریال Midnight Mass (مراسم نیمه شب) ؛ محوریت دین همراه با ترس

امروز قرار است، به نقد مینی سریال Midnight Mass بپردازیم، با فیگار و نوشتار نقد سریال مراسم نیمه شب و داستان وحشتناکش با ما بمانید.

مینی سریال مراسم نیمه شب ، سریالی در ژانر ترسناک، معمایی و درام به کارگردانی مایک فلنگن ‌است. این مینی سریال محصول مشترک دو کشور آمریکا و کانادا است که توسط شرکت نتفلیکس تولید شد.

فصل اول این مینی سریال ۷ قسمت دارد که داستانی وحشتناک را در خلال موضوعات روزمره و عادی نشان می‌دهد. این سریال که محوریت دین را زیر سوال می‌برد، با ورود یک کشیش به روستا آغاز می‌شود، با ما و نوشتار نقد مینی سریال Midnight Mass همراه باشید تا به بررسی این سریال معمایی بپردازیم.

نقد مینی سریال Midnight Mass

محوریت دین همراه با ترس

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد مینی سریال Midnight Mass به آن‌ها خواهیم پرداخت به شرح زیر است:

نقد سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب
نقد سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب

فلانگن، کارگردان سریال مراسم نیمه شب مهارت عجیبی در خلق داستان‌های وحشتناک و ترسناک دارد. این سریال که سری جدیدی از سریال‌های نتفلیکس است، شخصیتی که درگیر گوشه‌گیری و انزوا است را با ترس و وحشت به مخاطبش نشان می‌دهد، سریالی که نمونه جدیدی از داستان‌های وحشتناک نتفلیکس است. در ادامه با نوشتار نقد مینی سریال Midnight Mass همراه فیگار بمانید.

تحلیل ساختاری روایت – شخصیتی منزوی درگیر وحشت

نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی مینی سریال Midnight Mass
نقد سریال Midnight Mass, بررسی مینی سریال Midnight Mass

داستان فیلم بین مردمان جزیره‌ای دور افتاده به نام کروکت اتفاق می‌افتد، داستان درباره‌ی شخصیتی به نام ریلی فلین با بازی زک گیلفورد است، مردی که در بین اهالی از احترام برخوردار نیست، او پس از اتفاق وحشتناکی که برایش می‌افتد به سمت خانه و خانواده‌اش برمی‌گردد، چرا که چاره‌ای جز این ندارد.

اما دلیلی که او را به خانه برمی‌گرداند، اتفاق وحشتناکی نیست که برای او افتاده، بلکه او برای دیدن صحنه‌ای می‌آید که یک کشیش آن را انجام می‌دهد، صحنه‌ای به ظاهر معجزه آسای یک کشیش که با بازی همیش لینکلتر دراماتیک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بازیگران این مینی سریال عبارتند از: کیت سیگل در نقش ارین گرین، هنری توماس در نقش اد فلین، راهول کوهلی در نقش کلانتر حسن، سامانتا اسلویان در نقش بو کین، آنابت گیش در نقش دکتر سارا گانینگ، کریستین لمان در نقش آنی فلین، رابرت لانگ استریت در نقش جو کولی، کریستال بالینت در نقش دالی، مایکل تروکو در نقش وید، آنارا سایمون در نقش لیزا، راهول عبوری در نقش علی حسن و مت بیدل در نقش استورج. در ادامه با نوشتار نقد مینی سریال Midnight Mass همراه ما بمانید.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – چگونه دین قاتل انسان می‌شود

نقد سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب
نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب

این سریال اولین تجربه حرفه‌ای فلانگن از ابتدای کار خود در صنعت فیلمسازی است، او از سال ۲۰۱۰ روی داستان این سریال کار می‌کرد و فیلم مراسم نیمه شب را تبدیل به سری فیلم‌های ترسناک نتفیلیکس در سال ۲۰۲۱ کرد. استفان کینگ، فلانگن را برای بازی بازیگران و همچنین فیلمنامه قوی این اثر ستایش کرده است و به لطف بررسی های اولیه، در حال حاضر توانسته ٪۹۵ گواهی تایید اعتبار از سایت راتن تومیتوز را دریافت کند.

وقتی صحبت از ژانر وحشت و ترسناک می‌شود، موضوعات مذهبی، تصاویر کتاب مقدس و جزئیات قابل تامل که می‌تواند با آن همراه باشد، همیشه کاملا با هم هماهنگ هستند و همانطور که فلانگن اشاره می‌کند، پیدا کردن ارتباط بین دین و داستان‌های وحشتناک دشوار نیست.

او می گوید:

وقتی بچه بوده و در حال مطالعه کتاب مقدس بوده است، نمی‌توانسته عناصر وحشتناکی که در انجیل به هم پیوند خورده را نادیده بگیرد.

او همچنین می‌گوید در بخشی از کتاب انجیل خوانده که:

شما فرشتگان در حال گشت زنی و ذبح اولین نوزادان قرار گرفته‌اید. شما باعث شده‌اید که رودخانه‌ها به چشمه‌های خون تبدیل شوند و شما خدایی دارید که بسیار مشتاق است مردم را به اراده و با تمام خشونتش بکشد. شما شیاطینی دارید، و با مارها صحبت می‌کنید، مردم را از هم جدا می‌کنید، شکنجه می‌کنید و همه چیز نزد خداوندتان است.

ریچارد لینکلتر کارگردان مطرح آمریکایی در مصاحبه با سایت راتن تومیتوز گفته است:

ما کشیشانی در کلیسا داشتیم که به ما کمک می‌کردند، مطمئن شویم همه چیز و هر آنچه به ما گفته‌اند درست و صحیح است. اما اگر شما کاتولیک یا یهودی یا برای هر مذهب دیگری هستید، فکر می‌کنم شاید تا به حال گناه و مفهوم آن را درک کرده باشید. من فکر می‌کنم همه ما می‌توانیم بدون در نظر گرفتن پیشینه فرقه‌ای و مذهبی خود به درک و تفاهم با یکدیگر برسیم.

بیشتر بخوانید:

فلانگن در کلیسای کاتولیک بزرگ شده و بخشی از دوران کودکی خود را در یک محراب گذرانده، او به همین دلیل، بسیاری از بازیگران را مجبور کرد، تا از دانش عمیق خود از کتاب مقدس به عنوان ابزاری اساسی در بیان این داستان استفاده کنند.

نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی مینی سریال Midnight Mass
نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی مینی سریال Midnight Mass

 رابطه او با کلیسا ممکن است در طول این سال‌ها تکامل یافته باشد، اما فلانگن بر این اطمینان است که مراسم نیمه شب، دین را بد جلوه نمی‌دهد. فلانگن همچنین می‌گوید:

ما بسیار مراقب بودیم تا مطمئن شویم که این سریال و داستانش دعوت هر فردی به دین با هر اعتقادی را زیر سوال نبرد.

ارزش‌های اصلی این داستان، به طور کلی بسیار رویکرد مذهبی دارد، ارزش‌هایی چون: همدلی، مهربانی، توجه به همنوع خود را به مخاطبش نشان می‌دهد، که این موضوع خود نشان‌دهنده میزان درک ما از باورهای مقدس‌طور و ایمان است.

برخلاف سریال Flanagan’s Haunting که در نتفلیکس پخش شد، سریال مراسم نیمه شب نتوانسته است، به زیبایی داستان اشباح و این قبیل موجودات را به درستی به مخاطبش نشان دهد.

در این سریال نوع دیگری از ماهیت و صفات تهدیدگونه نیز وجود دارد. هر کجا که ایمان و دین در کنار یکدیگر باشند، تعصب بیجا نیز چندان جدا از آن نیست. فلانگن در ادامه توضیح می‌دهد:

تعصب و پرخاشگری، و اینجور چیزها در عمق نمایش پخته و کامل می‌شوند. چگونه می‌توانید کسی را که فکر می‌کنید یک فرد منطقی یا معتقد است یا فردی که فکر می‌کنید کمی شبیه شما است، ببرید و او را به این مکان برسانید که به مرحله‌ای برسد که برای عقیده یا ایمان یا هر چیزی شبیه آن خود را بکشد؟

چیزی که فلانگن سعی بر رساندن مفهومش دارد این موضوع است که، چگونه دین قاتل انسان می‌شود. این سریال اولین پروژه‌ی کاری نیست که فلانگن مفهوم ایمان و اعتیاد را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و به بررسی آن می‌پردازد.

این موضوعی است، که در طول اقتباس او از فیلم Doctor Sleep انجام شده است و بخش هایی از آن در فیلم The Haunting of Hill House نیز ظاهر می‌شود. گفته می‌شود که، ضربه‌هایی که او از اعتیاد به مشروبات الکی خورده است، باعث ایجاد این موضوع و داستان در ذهن او شده.

او همچنین اعتراف می‌کند که معتاد شده و همین مسئله او را به ساخت این سریال تشویق کرده، وی همچنین گفته است:

این یک نمایش بسیار متفاوت با دیگر ساخته‌هایم است، سه سال صبوری من در ورای این نمایشنامه است. احساس می‌کنم این یک مکالمه ناقص من با خودم بوده است.

تک گویی‌های داخلی فیلمنامه، مناظره‌ها و بحث هایی که فلانگن در طول این مدت حساس با خود داشته، در کل به نوشتن این سریال ختم شده است. او ادامه می‌دهد که:

این صحبت‌ها آنقدر در ذهن من جدایی ناپذیر بوده که آنها به نوعی در ذهن من کنار گذاشته می‌شدند. این فیلم‌نامه جایی بود، که من عقاید و باورها و حتی ترس‌هایم را به عنوان ثبت دیدگاهم و باورهایم در طول تمام زندگی‌ام با مخاطبم به اشتراک گذاشتم.

وقتی نوبت به دیدن یک کشیش در یک داستان وحشتناک می‌رسد، انتظارات رایج مخاطبان این است، که او یک شخصیت شرور و منفی است. فلانگن راه متفاوتی را برای معرفی این شخصیت به مخاطب انتخاب می‌کند، فلانگن می‌گوید:

وقتی در داستان معلوم می‌شود، که پدر پل هنوز می‌تواند همه کارهای وحشتناکی را که برای داستان به او احتیاج داشتم انجام دهد، در حالی که فردی خوب با انگیزه‌ای خالص بوده، آن وقت احساس کردم، ما در حال ساخت یک سریالی درباره همان چیزی که آرزویش را داشتم، هستیم.

بیشتر بخوانید:

از روز اول، لینکلیتر تصمیم گرفت اصالت و حقیقت را به نقش و فیلمنامه بیاورد. یکی از اولین گفتگوهای وی با مایک این بود که ا در این ژانر نقش یک کشیش را بازی می‌کند. فقط می‌خواهد مطمئن شود که شما از او نمی‌خواهید که منحرف بشود یا هر چیزی شبیه به این برای او اتفاق بیافتد. کشیش سعی می‌کند، تا آنجا که می‌تواند کار درست را انجام دهد، تا آنجایی که درک می‌کند که کار درست چیست.

نقد سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب
نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب

ارزیابی منصفانه این است، که بگوییم مسلمان زیادی در سرگرمی‌ها و تفریحات امروزی ندیده‌ایم. روحانی رحول کوهلی اینجاست تا این دیدگاه ما را تغییر دهد. با توجه به فیلم Haunting of Bly Manor، که ترکیبی از دو قطب فرهنگی و دینی بود، او را برای بازی در این نقش بسیار هیجان زده کرد. شما قهرمان اصلی آمریکایی نیز در سینما دارید، جان وین کسی که ابر قهرمان آمریکاست. 

ما به راحتی می‌توانیم داستان عاشقانه‌ای را که در اواسط این فیلم است، را نام ببریم، اما این پویایی رابطه‌ای را که بین رایلی زک گیلدورد و ارین کیت سیگل شکل می‌گیرد، کمرنگ می‌کند. نتیجه نشان می‌دهد، که چگونه عشق می‌تواند در طول زمان تغییر و رنگ عوض کند.

یکی از چیزهایی که شما از این سریال یاد می‌گیرید، این است که وقتی کمی بزرگتر می‌شوید و وارد اواخر سی و چهل سالگی می‌شوید، این احساس را دارید که اگر به دبیرستان بروید، شاید همه اتفاق و لحظات خوب بار دیگر رخ دهد، سیگل می‌گوید: نه، این موضوع تمام شده، شما در هر دو دهه نا امیدی را می‌بینید و احساس می‌کنید که معصومیت دوران کودکی از بین رفته. او می‌گوید، آنچه باقی می‌ماند، چیزی عمیق‌تر است: درک صبورانه کسی که واقعاً دیده است که شما چه کسی هستید.

مراسم نیمه شب مستقیما به قطب بندی و تحولات سیاسی جامعه ما نمی‌پردازد، اما برای پیوند نقاط بین داستانی که فلانگن و تیمش از وضعیت کنونی جهان بیان می‌کنند، نیروی زیادی لازم نیست.

ترکیبی از ترس، اطلاعات غلط و محرومیت از حق خود را به عنوان ترکیبی قوی نشان می‌دهند، که می‌تواند منجر به اعمال ناگفتنی تحت عنوان ایدئولوژی دینی شود. این یک ایده تیره و تار است، که با واقعیت امروز ما و جهانمان مطابقت دارد.

اما به یاد داشته باشید که این یک داستان از فلانگن است، هرچه اوضاع تاریک و نگران کننده‌تر باشد، او مطمئن می‌شود که شخصیت‌های خود را با عشق و همدلی آمیخته کرده و در طول مسیر آثار امید برای مخاطب به جای می‌گذارد.

آنابت گیش، در مورد این سریال می‌گوید: دیدن این سریال نیاز به گوش دادن عمیق و توجه بسیار دارد. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم، که برای درک آنچه در حال حاضر در جهان ما اتفاق می‌افتد، دسترسی واقعی برای بررسی باورهایمان وجود دارد. بنابراین، امیدوارم مردم به دنبال آن روند. من فکر می‌کنم نکته خاص و منحصر به فردی در این نمایشنامه است، که آن را از دیگر سریال‌ها جدا می‌کند.

نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی مینی سریال Midnight Mass, نقد سریال Midnight Mass, بررسی سریال مراسم نیمه شب
نقد مینی سریال Midnight Mass, بررسی مینی سریال Midnight Mass

مشخصات فیلم

  • کارگردان: مایک فنلگن
  • نویسنده: مایک فلنگن، جیمز فلنگن، جف هوارد، دنی پارکر
  • بازیگران: کیت سیگل، زک گیلفورد، کریستین لمن، سامانتا اسلویان، ایگبی رینی، راهول کوهلی
  • تهیه کننده: نتفلیکس

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال Midnight Mass سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *