بهترین مستند های سیاسی ؛ بهمراه مهم‌ترین‌ها در سال 2021

در این نوشتار قصد داریم به معرفی و بررسی بهترین مستند های سیاسی منتشر شده و مهم‌ترین آنها در سال 2021 بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانیم اکثر فیلم‌های ساخته شده برگرفته از حوادث و رویدادهای واقعی هستند که در طول تاریخ رخ داده است اما این آثار تمام واقعیت را به تصویر نمی‌کشند برای جذب مخاطب و یا بنا به دلایل دیگر به تغییرهای کوچک وبزرگی می‌پردازند.

مستند ها در ژانرهای مختلفی از جمله روانشناسی، تاریخی، علمی، حیات وحش، سیاسی و زمینه‌های دیگر ساخته می‌شوند که هر کدام مخاطبان خود را دارند.

یکی از مهم‌ترین مسائل هر کشور سیاست آن است که سرنوشت و آینده یک جامعه را مشخص می‌کند از این رو برای تمام مردم اهمیت دارد

امروز قصد داریم به مستندهای سیاسی که امروزه مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند و طرفداران زیادی پیدا کرده است بپردازیم و چندتا از بهترین مستند سیاسی 2021 منتشر شده را به شما معرفی کنیم.

بهترین مستند های سیاسی

بهمراه مهم‌ترین‌های سال 2021

  • (سیزدهمین) 13th
  • (هر روز شورش) Every Day Rebellion
  • (9/11:داخل اتاق جنگ رئیس جمهور) 9/11: Inside The President’s War Room
  • (گاراژ خیابان 26ام: روایت ناگفته پلیس فدرال در مورد 11 سپتامبر) The 26th street Gaarage: The FBI’s Untold Story OF 9/11
  • (راجر و من) Roger & Me
  • (مرگ کارگر) Workingman’s Death
  • (پارک مجازات) Punishment Park
  • (بولینگ برای کلمباین) Bowling columbine
  • (روزهای صفر) Zero days
  • (یک روز در سپتامبر) One Day in September
  • (من کاکا سیاه تو نیستم)I am not your negro
  • (مایکل مور در ترامپلند)Michael moore in trumpland
  • (آخرین کشتی) The Last Cruise
  • (زمستان در آتش) winter on fire
بهترین مستند های سیاسی
بهترین مستند های سیاسی

در ادامه می‌خواهیم بهترین مستند‌های سیاسی معرفی شده را به بررسی کنیم پس با فیگار همراه باشید:

(سیزدهمین) 13th

مستند سیاسی بهترین
(سیزدهمین) 13th

سیزدهمین به کارگردانی ایوا دوونی سال 2016 در جشنواره نیویورک منتشر شده که به نژاد پرستی وبرابری حق و حقوق زندانیان در زندان‌های ایالات متحدهُ آمریکا می‌پردازد که طبق سیزدهمین قانون اساسی این کشور برده داری به جز مجازات جرم و جنایت ممنوع است اما بند اصلاحیه اجازه کار اجباری به زندانیان را می‌دهد.

این مستند سیاسی بهترین مستندی است که از طریق نتفلیکس در دسترس عموم قرار گرفت نظر منتقدان را به شدت به خود جلب کرد و نامزد جایزه اسکار در هشتاد و نهمین دوره جایزه اسکار شد.

بیشتر بخوانید:

(هر روز شورش) Every Day Rebellion

مستند سیاسی بهترین
(هر روز شورش) Every Day Rebellion

هر روز شورش ساختهُ آرمان ریاحی و آرش ریاحی یکی از بهترین مستند های سیاسی است که سال 2014 در کشور آلمان منتشر شده، این مستند 118 دقیقه‌ای در کشورهای دیگر مانند سوییس، اوکراین، اتریش، اسپانیا و فرانسه اکران شده است.

این فیلم در ابتدا قرار بود به نارضایتی و اعتراضات مردم ایران در سال 1388 بپردازد اما با اوج گرفتن و ازدیاد این تظاهرات در سراسر جهان باعث ساخت و تولید این مستند شد، لازم به ذکر است ساخت این فیلم حدود 4 سال طول کشیده است.

تهیه کننده مستند هر روز شورش استفان مور بوده و در شصت و چهارمین جشنواره برلین اکران شده و برنده جوایز مختلفی از جمله سینمای صلح و جایزه تماشاگران جشنواره فیلم‌های مستند کپنهاگ شده است و امتیاز 7.4 را از IMDb کسب کرده.

(9/11:داخل اتاق جنگ رئیس جمهور) 9/11: Inside The President’s War Room

بهترین مستند سیاسی 2021
بهترین مستند سیاسی 2021

اکثر مردم دنیا حداقل یکبار داستان حوادث 11 سپتامبر را از اخبار یا مستند‌های تاریخی و سیاسی دیگر شنیده‌اند اما اینبار این مستند که محصول کشور آمریکاست این حادثه را از نگاه رئیس جمهور (جرج دابیلو بوش) روایت می‌کند.

این مستند 90 دقیقه‌ای به کارگردانی آدام ویشارت توسط اپل اورجینال فیلم، اپل استودیوز، بی بی سی فیلم تولید و در سال 2021 منتشر شده است.

در این اثر کالین پاول، بن اسلینی، دیک چینی، کاندولیزا رایس، جف دنیلز و پیتر جنینگز حضور پر‌رنگی دارند، این مستند امتیاز 7.6 را از IMDb کسب کرده و یکی از بهترین مستند های سیاسی 2021 است.

بیشتر بخوانید:

(مرگ کارگر) Workingman’s Death

مستند سیاسی بهترین
مستند سیاسی بهترین

این فیلم مستند به کارگردانی میشائل گلاووگر در سال 2005 در کشور اتریش ساخته و در جشنواره فیلم ونیز اکران شده است، از تهیه کنندگان این مستند می‌توان به پپی دانکوارت، اریش لانکر و میریام کینته اشاره کرد.

فیلمبردار این اثر سیاسی ولفگانگ تالر بوده، این مستند برنده جوایز مختلفی همچون جایزه بهترین مستند آلمان، جشنواره بین المللی فیلم خیخون، جشنواره فیلم لندن جایزه گریرسون و جایزه بهترین مستند فیلم زردآلوی طلایی ایرون شده است.

(یک روز در سپتامبر) One Day in September

مستند سیاسی بهترین
مستند سیاسی بهترین

این مستند داستان کشتار مونیخ را نشان می‌دهد و در قسمت‌هایی که فیلمی از این رخداد در دسترس نبود با رایانه شبیه سازی شده است، مستند یک روز در سپتامبر به کارگردانی کوین مک دانلد یکی از بهترین مستند های سیاسی است.

بیشتر بخوانید:

(پارک مجازات) Punishment Park

بهترین مستند های سیاسی
بهترین مستند های سیاسی

این مستند که اشاره به جنگ ویتنام دارد به کارگردانی پیتر واتکینز در کشور آمریکا ساخته شده و بازیگرانی همچون کارمن آرکنزیانو، هارولد بیولیو، جیم بوهان، استن آرمستد و پائول آلیانس در این فیلم مستند هنرنمایی کرده‌اند.

برای ساخت اثر پارک مجازات حدود 95 هزار دلار هزینه شده است و خشونت نیروهای نظامی آمریکا و کشتار دسته جمعی معترضان را به تصویر می‌کشد.

(من کاکا سیاه تو نیستم) I am not your negro

مستند سیاسی بهترین
مستند سیاسی بهترین

این اثر هنری به کارگردانی رائول پک در سال 2016 برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد که خاطرات زندگی جیمز بالدوین ساخته شده که تاریخ نژاد‌پرستی آمریکا را به نمایش می‌گذارد، این مستند را ساموئل ال جکسون در نود و پنج دقیقه روایت می‌کند.

مستند من کاکا سیاه تو نیستم برنده یازده جایزه بین‌المللی شده و مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و یکی از بهترین مستند های سیاسی می‌باشد.

(گاراژ خیابان 26ام: روایت ناگفته پلیس فدرال در مورد 11 سپتامبر) The 26th street Gaarage: The FBI’s Untold Story OF 9/11

بهترین مستند های سیاسی 2021,
بهترین مستند های سیاسی 2021

این مستند که بهترین مستند سیاسی 2021است به کارگردانی شاون افران و جاد الریخ ساخته شده است که داستان تغییر مقر پلیس فدرال پس از حملات 11 سپتامبر را روایت می‌کند که تام سلک بازیگر آمریکایی در این مستند نقش آفرینی کرده است.

بیشتر بخوانید:

(روزهای صفر) Zero days

بهترین مستند های سیاسی
بهترین مستند های سیاسی

روزهای صفر به کارگردانی الکس گیبنی به حملات سایبری آمریکا و اسرائیل به برنامه‌های اتمی ایران می‌پردازد، این مستند آمریکایی سال 2016 در جشنواره فیلم برلین منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

(مایکل مور در ترامپلند) Michael moore in trumpland

بهترین مستند های سیاسی
بهترین مستند های سیاسی

در واقع مایکل مور مستندساز و فعال سیاسی است که این مستند را برای حمایت از هیلاری کلینتون یازده روز قبل از انتخابات 2016 منتشر کرد و در این مستند پیش‌بینی شده بود که ترامپ انتخاب خواهد شد، او معتقد بود که اگر چه وعده‌های ترامپ زیباست اما او به هیچکدام عمل نمی‌کند، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس این مستند مایکل مور بوده.

(بولینگ برای کلمباین) Bowling columbine

بهترین مستند های سیاسی
(بولینگ برای کلمباین) Bowling columbine

این مستند که در سال 2002 در کشور آمریکا منتشر شده یکی از شاهکارهای مایکل مور مستند ساز معروف آمریکایی است که کشتار در دبیرستان  کلمباین را روایت می‌کند و از قانون حمله اسلحه در این کشور انتقاد می‌کند. این فیلم که یکی از بهترین مستند های سیاسی است برنده جایزه اسکار بهترین مستند 2003 شده است.

(آخرین کشتی) The Last Cruise

بهترین مستند سیاسی 2021
بهترین مستند سیاسی 2021

این مستند که محصول کشور آمریکاست داستان کشتی دایموند پرنسس را روایت می‌کند که بزرگ‌ترین شیوع کرونا در این کشتی آمریکایی رخ داده است، فیلم‌های این مستند توسط مسافران و کارکنان این کشتی گرفته شده است که یکی از بهترین مستند های سیاسی 2021 است.

مارک جورگنسن، جری جورگنسن، ربکا فریژر و کنت ان فریژر در این مستند 40 دقیقه‌ای حضور دارند، آخرین کشتی توانسته امتیاز 6.4 را از IMDb کند.

(زمستان در آتش) winter on fire

بهترین مستند های سیاسی
(زمستان در آتش) winter on fire

این اثر مشترک آمریکا، اوکراین و انگلیس توسط یک کمپانی تهیه و با کارگردانی یوگنی آفینیفکس در نتفیلیکس بخش شده است، این مستند به هیاهو و آشوب اوکراین در سال‌های 2013 و 2014 اشاره می‌کند که دربارهُ گروهی از دانشجویان معترض است که با سرکوب شدید پلیس مواجه شده بودند که همین موضوع باعث ایجاد یک انقلاب بزرگ و استعفای ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور شد.

این مستند برنده جوایز مختلفی از جمله جشنواره فیلم ونیز و جشنواره بین المللی فیلم تورنتو و جوایز ارزنده دیگر شده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستند های سیاسی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *