نقد فیلم No Time To Die ؛ عاشقانه‌ای تمام عیار لابلای یک اکشن خاص !

کاری جوجی فوکوناگا جیمز باند را می‌شناسد. زمانی برای مردن نیست با بازنشستگی باند آغاز می‌شود. با نوشتار نقد فیلم No Time To Die همراه فیگار بمانید.

باند در ساحلی گرمسیری زندگی می‌کند و روزهای خود را با کارهایی چون ماهی‌گیری می‌گذراند، قبل از اینکه دوباره به نبرد دعوت شود. البته که او از بازنشستگی متنفر است و همیشه در پی فرصتی برای بازگشت به کار خیز بلندی برمی‌دارد.

طرفداران جیمز باند می‌توانند روزها با یکدیگر بحث کنند که کدام بازیگر بهترین بازیگر 007 است. شما می‌توانید در مقاله بهترین بازیگر جیمز باند که ما برای شما آماده کردیم نظر سایت فیگار را در رابطه به بازیگران 007 جویا شوید.

اما احتمالاً باید موافقت کنید که دنیل کریگ مانند همه خوب بوده است. دیگر نوبت بازیگر فیلم No Time to Die با پایان درخشان خود می‌رسد، که نه تنها در دوران او بلکه در کل دوره فیلم های جیمز باند برجسته ترین عنصر است.

اگرچه عناصر مورد انتظار ما در این فیلم بیداد می‌کند. ابزارهای جالب، صحنه های هیجان انگیز اکشن که فیلم زمانی برای مردن نیست را به یکی از بهترین فیلم های اکشن تاریخ سینما تبدیل می‌کند، سکانس ابتدایی خیره کننده و غیره – هیچ فیلم باندی به این شکل کامل نبوده. در ادامه با نوشتار نقد فیلم No Time To Die  همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم No Time To Die

عاشقانه‌ای تمام عیار لابلای یک اکشن خاص !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار بررسی فیلم زمانی برای مردن نیست خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم No Time To Die, نقد فیلم زمانی برای مردن نیست
نقد فیلم No Time To Die, نقد فیلم زمانی برای مردن نیست

ما به عنوان تماشاچی ترجیح می‌دهیم او را در محل کار و در لابلای یک ساختار روایی پر از تنش و تعلیق ببینیم. در پایان این ماجراجویی طولانی و پربار، بیشترین چیزی که برای ما باقی می‌ماند این است:


شاید زمان بازنشستگی جیمز باند فرا رسیده باشد. نه فقط Craig’s Bond. کل ایده باند.


تحلیل ساختاری روایت

نقد و بررسی جیمز باند 25, بررسی فیلم زمانی برای مردن نیست
نقد فیلم No Time To Die, بررسی فیلم زمانی برای مردن نیست

این فیلم برخی قواعد روایت در مورد شخصیت را زیر پا می‌گذارد و آن را بین ادبیات خلق شده توسط یان فلمینگ و سینمایی که در آن در طول 60 سال شش بازیگر مختلف وجود داشته است، متمایز می‌کند. در این فیلم، شخصیتی که توسط دانیل کریگ بازی می‌شود صحنه را با شگفتی نهایی ترک می‌کند.

در یک فیلم باند شما به طرح مبتکرانه و ابتکاری نیاز دارید، زیرا بسیاری از آنها مانند مجموعه ماموریت غیرممکن در حال کپی کردن هرگونه ساختارند. شما نیاز به یک ریتم کامل بین اکشن و تعقیب و گریزهای پر از آدرنالین، شوخی‌های خوشمزه، ابزارهای فوق العاده و یک عنصر سکسی خاص در شخصیت‌ها دارید تا بتوانید شروری را که در آستانه سلطه بر جهان است، شکست دهید.

فیلم No Time to Die دو ساعت و 43 دقیقه طول می‌کشد و طولانیترین فیلم باند این مجموعه است، اما پر جنب و جوش، مست کننده با ریتم بالا، به طوری که شما متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

برای شروع، باید بگوییم که طرح این بار بیهوده و بی دلیل، پیچیده نیست. در واقع، این فیلم با ساختار روایی و هسته مرکزی بسیار ساده شروع می‌شود. یک سلاح شیمیایی با تکنولوژی بالا ساخته شده است و اکنون همه چیز در خطر قرار دارد. اگر این اتفاق بیفتد، برای نسل بشر فاجعه بار خواهد بود. تلاش‌های باند برای جلوگیری از این اتفاق او را با دشمنی با نام بلوفلد (کریستوف والتز) و همچنین یک پسر بد جدید، لیوتسیفر صفین (رامی ملک) رو در رو می‌کند. در این راستا نومی (لشانا لینچ)، به عنوان مأموری که به لقب 007 زسیده است و رسماً عضو MI-6 نیست، به او کمک می‌کند.

پس از سکانس افتتاحیه، وقتی باند و مادلین از هم جدا شدند، آنها دوباره متحد می‌شوند تا از شرور سابق بلوفلد (کریستوف والتز) بازجویی کنند، که اکنون در سلول خاصی در لندن محبوس شده است، جایی که او بیشتر شبیه هانیبال لکتر است تا یک دیوانه پرحرف.

بیشتر بخوانید:

اما شرور اصلی فیلم Lyutsifer Safin، (رامی مالک) است که قبل از اینکه ما آن را بشناسیم حضور پر تنش خود را در فیلم نشان می‌دهد. صفین، مردی بزرگ با چهره ای بدشکل و پوزخندی تحقیرآمیز، صدای نوازشگر موجودی شیطانی را دارد که حریف را هیپنوتیزم می‌کند. گاهی اوقات از ماسک Noh استفاده می‌کند که معمولاً در تئاتر ژاپن استفاده می‌شود. او در جزیره ای دور افتاده زندگی می‌کند که در آن در حال تکمیل سم خود و تمام پروژه منحرف خود است.

صفین (که نامی شبیه به گاز عصبی کشنده سارین دارد) باعث درامی می‌شود که جیمز باند را در وضعیتی ناامیدکننده قرار می‌دهد. باند برای نجات جهان و خودش وجود دارد. اما آیا او می‌تواند مادلین و ماتیلد کوچک را از چنگال صفین نجات دهد؟

زمانی برای مردن نیست به قول خود عمل می‌کند و کریگ پیچیده ترین و انسانی ترین اجرای باند را ارائه می‌دهد و چرخه پنج فیلم خود را به طرز چشمگیری پایان می‌دهد.

باربارا بروکلی و مایکل ویلسون، تهیه کنندگان قدیمی باند، مسیر متفاوتی را با اجرای کریگ در مجموعه باند دنبال کردند و موضوعات داستانی خاصی را در نظر گرفتند که بینندگان را بیشتر وارد زندگی شخصی باند کرد.

بیشتر بخوانید: لحظه شماری برای زمان مرگ دنیل کریگ

این رویکرد با مرگ وسپر Lynd در کازینو رویال شروع شد و از طریق Quantum of Solace ، Skyfall و Spectre دراماتیک و ساختارمند شد. این موضوعات در No Time to Die به طور قابل توجهی شکل خودش را می‌گیرد. بخش‌های بزرگی از فیلم به بررسی نحوه مأموریت باند نه به عنوان یک جاسوس بلکه به عنوان یک مرد اختصاص داده شده است.

دوستی باند با همتای آمریکایی خود فلیکس ساتر (جفری رایت) قطع شده است و روابط حرفه ای گاه و بیگاه بین او و رئیس سابق M (رالف فاینس) به اوج خود می‌رسد.

مهمتر از همه، لی سیدو به عنوان دوست دخترش باز می‌گردد. کریگ و سیدو مطمئن می‌شوند که ما می‌دانیم این شخصیت ها هرگز از دوست داشتن یکدیگر دست برنداشته اند. آنچه بین آنها اتفاق می افتد نباید خراب شود، مگر اینکه بگوییم فینالی برای No Time to Die وجود دارد که بسیار احساسی تر از هر چیزی است که ما در تصویر نوستالژیک 007 دیده ایم.

نتیجه گیری اینبار نامتعارف به نظر می‌رسد… “آیا باند می‌تواند جهان را نجات دهد؟” سوال این است که “آیا باند می‌تواند در زندگی خود خارج از بازی جاسوسی معنا پیدا کند؟” تأکید بر عامل انسانی چیزی است که این فیلم را متمایز می‌کند.


من برای شما داستانی می‌گویم، این داستان یک مرد است. نام او باند، جیمز باند است. (مادلین به دخترش ماتیلده)


تحلیل تکنیکی

بررسی فیلم No Time To Die, تحلیل فیلم No Time To Die, نقد و بررسی جیمز باند 25, بررسی فیلم زمانی برای مردن نیست
بررسی فیلم No Time To Die, تحلیل فیلم No Time To Die

اتفاقات جالبی در حاشیه رخ می‌دهد که فیلم را به اندازه کافی سرگرم کننده می‌کند. یکی از مهمترین نکات، تجدید دیدار کریگ (دختری با خالکوبی اژدها) با آنا د آرماس (Blade Runner 2049 ، Overdrive) است، به عنوان پالوما، یک مامور تازه آموزش دیده که به طور موقت با او همکاری می‌کند. ارتباط دلپذیری که آنها در Knives Out ایجاد کرده بودن باری دیگر تکرار می‌شود. آنها اینجا، در فیلم زمانی برای مردن نیست هم فضاسازی خوبی را با چاشنی کمیک ایجاد می‌کنند. آنها در کنار هم فوق العاده هستند. هر چند د آرماس به اندازه کافی حضور ندارد.

بیشتر بخوانید:

از طرفی لیشانا لینچ (کاپیتان مارول) به عنوان نومی، مامور MI6 که شماره 007 سابق باند را تصاحب کرده است، به شدت جذاب ظاهر می‌شود. فیلم اجازه می‌دهد تا اقدامات هیجان انگیزی از جمله تعقیب و گریز در خیابان‌های باریک، فرار از قایقی در حال غرق شدن و درگیری پیچیده در محوطه صفین انجام شود.

کاری جوجی فوکوناگا و لینوس سندگرن، فیلمبردار برنده اسکار (لا لا لند) این سکانس‌ها را نه تنها برای هیجان، بلکه برای ایجاد فضاسازی شوم شخصیت های شرور و خبیث دراماتیک می‌کنند. برای مثال، یکی از جنون های بلوفلد از فضاسازی‌هایی ایجاد می‌شود که مرتبط با چشم بیونیک وحشتناک او است – که صحنه های اکشن جذابی را به تصویر می‌کشد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم No Time To Die و بخش فلسفی این نقد همراه ما بمانید.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – نهلیسم

نقد فیلم No Time To Die, نقد فیلم زمانی برای مردن نیست

زمانی برای مردن نیست آخرین قسمت جیمز باند و آخرین قسمتی است که دانیل کریگ در آن بازی می‌کند. عملکرد او به عنوان طرح یا هسته نمایشی یک روایت متزلزل، که در پی سکانس های اکشن چشمگیر و تأثیرگذار بر پرده هایی است که منجر به اوج تکان دهنده‌ای از یک مرد با جاه‌طلبی‌های خاصش می‌شود.

زمان بیشتر از هر چیزی در عنوان دیده و حس می‌شود. فیلم تداعی کننده گذرگاه غم انگیز زمان است. قهرمانی که تا کنون فنا ناپذیر بوده تا کره زمین را از شر انبوهی از عوامل مخرب نجات دهد، حالا شک دیگری از زیستن را باید تجربه کند.

انتقاد از قدرت یا انتقاد از خشونت بر شخصیتی مانند جیمز باند اصلا جالب نیست. انتقاد از فاشیسم یا ماهیت مسیحایی طرح همچون فیلمی مانند Dune به همان جالب است. نقد قدرت در فیلم هایی که می‌خواهند با قدرت بجنگند و خودشان ادعای نقد قدرت را دارند جالب است. نقد فیلم باید قدرت پنهان را آشکار کند، همانطور که باید تغییر تصویر خشونت را در فیلمی مانند جیمز باند نشان دهد و چیزی مانند انتقاد از خشونت یا انتقاد از قدرت را آشکار کند، نه برعکس.

از شش دهه اتومبیل های باحال، قاتلان سکسی، ابر شرورهای شیطانی و تصاویر سینمایی جاودانه، فیلم زمانی برای مردن نیست از طریق ساختار و فضاسازی های فلسفی طور فیلم Spectre (2015) ممکن است عمیق ترین فیلم در همه فیلم‌های جیمز باند باشد.

باید بدانید که جیمز باند همچنان ادامه می‌یابد، شتاب ایجاد می‌کند، یک “نیروی غیرقابل توقف” بزرگ است. بلوفلد در جای خود قرار دارد. “جیمز باند” نیهیلیسم است. شبح گسترده ای که با 007 و بشریت روبرو می‌شود و در جستجوی روایتی معنادار و امیدوار کننده در جهان شگفت انگیز است که توسط علم و فناوری خاص خود آشکار می‌شود. نیهیلیسم همیشه عامل مخفی درون مدرنیسم بود.

زمین.

تنها.

در میان ستارگان.

بی صدا.

گونه های ما در این جهان چیست؟ آینده چطور؟ 007 چطور؟

مشخصات فیلم

  • کارگردان کری فوکوناگا
  • تهیه‌کننده مایکل ویلسون و باربارا براکلی
  • فیلمنامه‌نویس نیل پورویس، رابرت وید، کری فوکوناگا و فیبی والر-بریج
  • داستان نیل پورویس، رابرت وید و کری فوکوناگا بر پایه جیمز باند اثر ایان فلمینگ
  • بازیگران دنیل کریگ، رامی ملک، لئا سیدو، لاسانا لینچ، بن ویشاو، نائومی هریس، جفری رایت، کریستف والتس و ریف فاینز
  • موسیقی هانس زیمر
  • فیلم‌بردار لینوس ساندگرن
  • تدوین‌گر الیوت گراهام و تام کراس
  • شرکت تولید مترو گلدوین مایر و ایون پروداکشنز
  • توزیع‌کننده یونایتد آرتیستس (آمریکایی شمالی) و یونیورسال پیکچرز (بین‌المللی)
  • تاریخ‌های انتشار ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۱ (رویال آلبرت هال)، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (پادشاهی متحده) و ۸ اکتبر ۲۰۲۱ (ایالات متحده)
  • مدت زمان ۱۶۳ دقیقه
  • کشور ایالات متحده
  • زبان انگلیسی

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم زمانی برای مردن نیست سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


2 thoughts on “نقد فیلم No Time To Die ؛ عاشقانه‌ای تمام عیار لابلای یک اکشن خاص !

  1. این همه … شر ترجمه شده نوشتی که چی بشه ؟
    حتی یک پاراگراف هم به درد بخور بیننده نبود
    قبل از انتشار مطلب ، میخونن و بررسیش میکنن بعد اون دکمه انتشارو فشار میدن
    بهتر کار کنین یا اصلا کار نکنین

    1. درود بر تو دوست زیبا و با ادبم… نکته اول اینکه فیلم به شکل دوبله شده و پرده ایش توی سایت دانلود روزانه از دو هفته پیش موجود بود.

      نکته دوم اینکه، به جای ناسزا گفتن از قضاوت نا بجا و ناوارد خودداری کن. فیلم رو از روی پرده دیدیم و نقد کردیم…

      نکته سوم اینکه، خیلی مشتاقم نقد به درد بخور شمارو بخونم… به شرط اینکه هم از لحاظ تکنیکی، هم ساختاری، هم فلسفی و هم روانشناختی فیلم رو بررسی کرده باشید. کاری که داره سایت فیگار برای اولین بار توی ایران میکنه…

      نکته چهارم اینکه، همین یک پاراگراف در نقد کاملا جواب شما رو در حوزه نقد فلسفی میده:

      زمان بیشتر از هر چیزی در عنوان دیده و حس می‌شود. فیلم تداعی کننده گذرگاه غم انگیز زمان است. قهرمانی که تا کنون فنا ناپذیر بوده تا کره زمین را از شر انبوهی از عوامل مخرب نجات دهد، حالا شک دیگری از زیستن را باید تجربه کند.

      شما نوع نگاهت رو باید عوض کنی، یک منتقد انقدر بی ادب نباید باشه. باید در نقد کردن انعطافی پر از ادب و تربیت به خرج بده… (اسمتونو به نظرم تغییر بدید… منتقد ننویسید)

      موفق باشی همراه عزیزم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *