یک فیلم اسلشر حوب هنوز هم بیننده دارد و فیلم های جدی در ژانر اسلشر کم هم نیستند. با نوشتار بهترین فیلم های اسلشر سینمای جهان همراه ما بمانید.
اسلشر چیست ؟
در تعریف زیرژانر “اسلشر” در ژانر وحشت، قاتل یا قاتلانی که عموماً نقاب دار هستند، به دنبال قربانیانی میگردند و آنها را با استفاده از ابزارها و ادوات تیز و برنده به قتل میرسانند.
با توجه به این توضیحات، “اسلشر” یک زیرژانر در ژانر وحشت میباشد که شامل الگوها و کلیشههای خاصی است که در طول زمان در کنار هم جمع شدهاند. این زیرژانر معمولاً تمرکز خود را بر روی قاتلان نقابدار و روشهای خشونتآمیز آنها برای قتل قربانیان میگذارد.
لطفاً توجه داشته باشید که “اسلشر” به عنوان یک زیرژانر وحشت، شامل فیلمهای مختلفی میباشد و هر فیلم ممکن است الگوها و ویژگیهای خاص خود را داشته باشد.
ژانر اسلشر با تکیه بر فیلم های هیجان انگیزی مانند Psycho و Peeping Tom در دهه 70 و 80 از طریق انتشاراتی مانند Black Christmas، Halloween، A Nightmare on Elm Street، Friday the 13th، و Child’s Play زبانزد شد و از آن موقع به بعد طرفداران زیادی دنبال بهترین فیلم های اسلشر جدید ترسناک بودند.
فیلم ترسناک اسلشر ، ژانری از فیلم های ترسناک هستند که در آن، قاتلی که معمولاً دچار مشکلات روانی است با استفاده از ابزار تیغهای یک یا چند قربانی را به قتل میرساند. اگرچه ممکن است اصطلاح اسلشر گهگاه بهطور غیررسمی بهعنوان یک اصطلاح عمومی برای هر فیلم ترسناکی که شامل قتل باشد، به کار رود، تحلیلگران فیلم به مجموعهی مشخصی از خواص اشاره میکنند که فیلمهای اسلشر را از سایر زیرژانرهای ترسناک دیگر مانند فیلمهای اسپلتر و وحشت روانشناختی متمایز میکند.
این فرنچایزها هنوز هم امروزه مورد احترام هستند و تعدادی از آنها همچون خفن ترین سریال اسلشر حتی در چند سال گذشته آثار مهمی را ایجاد کردهاند. بهترین فیلم های ترسناک اسلشر این حس را به ما میدهند که متعلق به دوران دیگری هستند و یا به نوعی حس نوستالژیکی را به ما میدهند. اگر به این ژانر علاقهی زیادی دارید توجه شما را به مقالهی احمقانه ترین اشتباهات در فیلم های اسلشر جلب میکنیم. در ادامه با بهترین فیلم های Slasher همراه ما بمانید.
بهترین فیلم های اسلشر
- بهترین فیلمهای اسلشر 2023
- فیلمهای اسلشر 2022
- بهترین فیلمهای اسلشر 2021
- بهترین فیلمهای اسلشر تمام دوران
اسلشر نسبت به زیرژانرهای دیگر ژانر وحشت تاریخچهای کوتاهتر دارد. اولین فیلم این سینما را روانی هیچکاک میشناسند چرا که منجر به تولید فیلمهایی شبیه به خود شد و بعد این سینما در قالب چند چرخه ادامه پیدا کرد تا به امروز که مخاطبان لطیفتر سینما از آن به عنوان فیلمهای «چندشآور» یاد میکنند، که البته این تلقی صحیح نیست و تماشاگران دلنازک سینما چنین نگاهی به بهترین فیلمهای اسلشر دارند. چرا که صحنههای به اصطلاح چندشآور از دید این دوستان، از خصوصیات سینمای اسلشر است و قابل حذف کردن نیست و حتی فیلمهای قدیمیتر هم با وجود معصومیت بیشتر سینما در آن دوران از آن بیبهره نیستند.
البته هستند مخاطبانی که از آن ور بام افتادهاند و فقط برای تماشای هر چه بیشتر سکانسهای بریده شدن و قطعه قطعه کردن دست و پای آدمها به سینما هجوم میبرند و حجم خشونت برایشان مهم نیست.
موضوعی که اتفاقا سبب پیدایش یک زیرژانر فرعی برای سینمای اسلشر شده که با نام «اسپلتر» (splatter) شناخته میشود. اسپلتر به فیلمهایی اطلاق میشود که با تمرکز هر چه بیشتر بر صحنههای قتل و چگونگی مرگ قربانیان، فوران خون را به شکلی اغراق شده و به دور از واقعیت نمایش میدهد و به جای دیالوگ، بیشتر بر ضجههای قربانیان تکیه دارد. در ادامه سعی میشود بهترین فیلم اسلشر به شما معرفی شود.
بهترین فیلم های اسلشر 2023
M3GAN
فیلم M3GAN، به عنوان یک فیلم اسلشری جدید و یکی از بهترین فیلم های ترسناک 2023 با اقتباس از داستانی از فیلمساز مشهور ترسناک جیمز وان است که یک فیلم علمی تخیلی هیجانانگیز میباشد که در 13 ژانویه اکران میشود. آلیسون ویلیامز در نقش یک سازندهی روباتیک بازی میکند که عروسکی شبیه به یک انسان را طراحی میکند که بتواند بهترین دوست هر کودک و خادم والدین باشد. این فیلم، در 13 ژانویهی سال 2023، توسط کمپانی یونیورسال اکران میشود.
جدیدترین فیلم های اسلشر 2022
Scream (2022)
- کارگردان مت بتینلی و تایلر جیلت
- تهیهکننده جیمز وندربیلت و پل نینشتاین
- نویسنده جیمز وندربیلت و گای بوسیک
یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر اسلشر به کارگردانی مت بتینلی-اولپین و تایلر جیلت است. همچنین کوین ویلیامسون نیز به عنوان تهیهکننده اجرایی در این قسمت فعالیت میکند.
این فیلم به عنوان پنجمین قسمت از مجموعه فیلمهای جیغ، که دنبالهای مستقیم از فیلم جیغ ۴ سال ۲۰۱۱ است و اولین سری است که به کارگردانی وس کریون که در سال ۲۰۱۵ درگذشت، کارگردانی نمیشود.
داستان زن جوانی را دنبال میکند که به زادگاه قدیمی خود بازمیگردد، تا فقط با قتلهای وحشتناک مرتبط با یک قاتل سریالی مخفی معروف روبرو شود. پنجمین فیلم جیغ تلاشی را بیشتر از همیشه برای حفظ مرز فراداستانیِ این فرنچایز نشان میدهد – و اغلب به نحو شگفتانگیزی موفق به انجام این کار میشود.
فیلم از همان سکانس ابتدایی، با تکرار معنادار و بازیگوشانه سکانس مشهور و آیکونیک جیغ وس کریون، نشان میدهد که مخاطبان، نوجوانان، رسانه، تکنولوژی و حتی خود سینمای وحشت در ۲۵ سال گذشته چه تغییراتی کردهاند.
بنابراین جای تعجب نیست که در جیغ جدید، شخصیت تارا (جنا اورتگا) که بهنوعی نسخه امروزی شده کاراکتر کیسی بکر (سیدنی پرسکات) فیلم اول است، در جواب پرسش قدیمی گوست فیس – فیلم ترسناک مورد علاقهات چیست؟ – به فیلمی مثل بابادوک (The Babadook) اشاره میکند. پاسخی که بنظر گوست فیس را آزرده میکند و در جواب از آن بهعنوان یک فیلم ترسناک حوصلهسر نام میبرد.
همچنین بخوانید: بهترین قاتلین در فیلم های اسلشر
Pearl
- کارگردان تی وست
- تهیهکننده جیکوب جافکه
- فیلمنامهنویس تی وست
- داستان تی وست
داستان فیلم در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ اتفاق میافتد و به بررسی ریشههای پرل، شخصیت شرور از ایکس میپردازد. وقایع قبل از فیلم قبلی اتفاق میافتند و بررسی میکنند که چگونه کابین، جایی که قتلعام ایکس در آن اتفاق میافتد، زمانی به عنوان پانسیون در طول جنگ استفاده میشد.
The Requin
یک فیلم ترسناک آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی Le-Van Kiet است. یک زن و شوهر مجروحش که پس از طوفان شدید گرمسیری در دریا گیر افتاده اند، در حالی که کوسههای سفید بزرگ در زیر آن حلقه میزنند، برای بقا میجنگند. این فیلم با بازی آلیشیا سیلورستون و جیمز تاپر به صورت ویدیویی در 28 ژانویه 2022 منتشر شد.
The Long Night
یک فیلم ترسناک آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی رابرت شپ و مارک یانگ و کارگردانی ریچ راگزدیل است. در این فیلم Scout Taylor-Compton، Nolan Gerard Funk، Jeff Fahey، Deborah Kara Unger به ایفای نقش پرداختهاند.
این فیلم در مورد زن و شوهری است که آخر هفته آرامشان زمانی که یک فرقه کابوسوار و رهبر دیوانهشان برای تحقق یک پیشگویی آخرالزمانی میآیند، چرخشی عجیب به خود میگیرد.
بهترین فیلم های اسلشر 2021
Wrong Turn (2021)
- کارگردان مایک پ. نلسون
- تهیهکننده جیمز هریس
- نویسنده آلن ب. مکالوری
Wrong Turn در سال 2003 فیلمی بود که در ادامه مجموعهای از دنبالههای فراموش نشدنی را تولید کرد. تقریباً بیست سال بعد از پخش قسمت اول این فیلم، مک اِلروی به عنوان نویسنده به این سری فیلم برمیگردد و با نوشتن یک ریبوت، مسیر فیلمهای Wrong Turn را به راهی کاملاً عجیب و متفاوت میکشد.
این به روزرسانی جدید فقط با نام تجاری پیچ اشتباهی اشتراک دارد، و در عوض با ایجاد یک سفر جادهای کاملاً گیج، و عجیب و غریب مسیر جدیدی را پِی میگیرد. این فیلم در داستانش گروهی از جوانان را دنبال میکند که برای تفریح در طبیعت از خانه خود فاصله میگیرند.
آنها میخواهند از همه چیز دور شوند تا بتوانند آنچه را که طبیعت در منطقه ویرجینیا ارائه میدهد کشف کنند. اما طبق یک قانون نانوشته، همیشه در آرامش چنین مکانهایی یک آشفتگی ذاتی نهفته است. این گروه جوان که از مسیر مورد نظر خود دور میشوند، در نهایت طعمه انسانهایی خاص میشوند، یک جامعه بدوی که قبل از جنگ داخلی آمریکا ادعای مالکیت این جنگل را داشتند.
مک اِلروی در بازسازی جدید پیچ اشتباهی با اقتباس از داستان فیلم اول فرنچایز، انسانهای عجیب الخلقه داستان را به یک فرقه جنگلی ظاهراً عقب مانده در تاریخ تبدیل میکند که میخواهند از شیوه زندگی خود قبل از جنگ داخلی آمریکا محافظت کنند.
با این کار، داستان فیلم جدید در تمثیل و استعارههایی گم میشود که اساساً به تیپ چنین اثری نمیخورد. با این اوصاف آنچه در این تلنگر ترسناک و خوش ساخت باقی مانده، یک داستان آشفته است که عمداً میخواهد خود را سیاسی و نمادگرا نشان دهد.
وجود گرایشهای جنسی متفاوت از زنان و مردان رنگین پوست و یک زوج همجنسگرا، و گفتگو مختصر درباره فمینیسم سفید، فیلم Wrong Turn را وارد وادی عجیبی از گنده گویی ساختاری میکند که فراتر از محتوای پوچ اثر در ژانر اسلشر است.
نسخه جدید پیچ اشتباهی با وجود ضعفهای عمده، بیش از آنچه که اکثر فیلمهای این فرنچایز میتوانند ادعا کنند، دارای ارزش تولید بسیار بالاتر از هر فیلم Wrong Turn تا کنون است.
Werewolves Within (2021)
فیلم گرگینه های درون یک فیلم کمدی و ترسناک است. این فیلم بر اساس یک گیم ساخته شده که در سال 2016 منتشر شده بود. نام آن مشابه خود فیلم، Werewolves Within (گرگینه های درون) است و توسط شرکت رد استورم انترتینمنت Red Storm Entertainment تولید شده و توسط یوبیسافت Ubisoft منتشر شده است. این بازی در قالب واقعیت مجازی طراحی شده بود.
برف سنگینی شهر را پوشانده است. به دلیل شرایط دشوار آب و هوایی، چند نفر مجبور میشوند در کنار هم در یک مهمانخانه سر کنند. در این میان فین و سیسیلی سعی میکنند آرامش همگان را حفظ کرده و از بروز اختلاف و دعوا جلوگیری کنند. البته در عین حال که باید ماهیت موجود ترسناکی که سر و کلهاش پیدا شده را کشف کنند.
فیلمهای پارودی میخواهند از عناصر شناخته شده در فیلمهای ترسناک وام گرفته و آنها را به طرز تمسخرآمیزی به کار ببرند اما فیلمهای کمدی باید خودشان متریال تازه برای ارائه دادن داشته باشند. البته گاهی پیش میآید که مرز این دو دسته بسیار باریک شده و تشخیصشان دشوار میشود. این فیلم در عین خندهدار بودن، آن بخشی از ذهنتان را که سرگرم حل کردن معما میشود را نیز درگیر میکند.
شخصیتپردازی و داستانهای فرعی این فیلم را به یک اثر خانگی آمریکایی Hot Fuzz مانند تبدیل میکنند. چرا که اینجا کارآگاهی نداریم و کاراکتری که میتوان گفت قدرت اصلی را دارد، فین است. کسی که تازه به این شهر آمده. به همین دلیل هیچکس از مظنون بودن در امان نیست.
Candyman (2021)
- کارگردان نیا داکستا
- تهیهکننده ایان کوپر
- فیلمنامهنویس جوردن پیل
از ایالات متحده آمریکا در چنین دوران حاشیه نشینی و بردگی نژادی، پدر زن جوان وقتی فهمید وارث او در انتظار پیوندی از مرد سیاه پوست است دیوانه شد. واقعیتی که تاجر ثروتمند را مجبور میکند دنیل روبیتیل را به دلیل تجاوز محکوم کند.
به دلیل چنین اتهامی، هنرمند مجازات میشود. اگرچه قبل از قطع شدن دستش، او در معرض هزاران زنبور عسل قرار میگیرد، که صورت و بدن او را از شکل طبیعی خود درمیآورند. این همان افسانه ای است که طرح فیلم 1992 را به وجود آورد و آن فیلم را به فیلمی ارزشمند تبدیل کرد.
داستان کندی من، روح سادیستی را دراماتیک میکند که به لطف فیلمهای ترسناک دهه 90 به شهرت رسید. و این فضا بیش از یک دهه در خواب بود. کارگردان فیلم به طرز شگفت انگیزی میتواند هنر، تعلیق و ماوراءالطبیعه را کنار هم قرار دهد تا در مورد مسائل مختلف و خارق العاده به فرمی صحبت کند تا ما را به شکل ناخودآگاه تحت تاثیر قرار دهد.
فیلم کندی من با پیرنگ داستانی هیجانانگیز و تازه خود به نسخه اصلی ادای احترام میکند. نیا داکوستا روح فیلم اصلی سال 1992 را باز میگرداند و ظاهرا آن را تقویت میکند. Candyman به لطف فعالیت تجاری فروشگاه های قدیمی و طولانی مدت ویدئویی به محبوبیت خاصی در دهه نود رسید.
هر پیامی که فیلم میدهد در پایان این اثر سینمایی تکراری است. همه چیز در ساختار روایی این فیلم به سوی جهنمی پیش میرود که بسیاری از آمریکایی های آفریقایی تباری که در زندگی خود رنج کشیدهاند، لذت ببرند و از آن برای به دست آوردن آن لحظات شگفت انگیز که بسیاری انتظار دارند استفاده کنند.
Fear Street (2021)
- کارگردان لی جانیاک
- تهیهکننده پیتر چرنین
- فیلمنامهنویس فیل گرازیادی
- داستان کایل کیلن
در این سه گانه ما با داستانهایی مرموز و پر از هیجان طرف هستیم. مجموعه خیابان ترس به کارگردانی زنی 41 ساله بنام لی جانیاک ساخته شده است. این هنرمند فیلمی ترسناک را در رزومه کاری خود دارد بنام ماه عسل (Honeymoon) که تنها فیلم بلند سینماییاش است.
در حالی که Sunnyvale مکانی بسیار آرام است که مردم از آن خوشحال و راضی هستند، قتل در Shadyside غیر معمول نیست. شبی، یک جوان بی هویت، یک قتل عام را در یک مرکز خرید انجام میدهد. تعجب همچنان موضوع مهمی نیست. اما وقتی جوانان هر دو شهر در یک مراسم عزاداری برای قربانیان دور هم جمع میشوند؛ این مسئله منجر به بحث و جدال داغی میشود.
به طور کلی، خیابان ترس – قسمت اول خیابان ترس یا Fear Street Part 1: 1994 در شروع ضعیف عمل میکند و کلیشهای. در حالی که مقدمه قاتلی که از طریق فروشگاه بزرگ روایت میشود کمی در ایجاد فضاسازی ناقص به تصویر کشیده شده است. داستان های مربوط به قهرمانان جوان خسته کننده است.
اما تضاد بین Sunnyvale و Shadyside امیدوار کننده تر است، اما به سختی مورد استفاده قرار میگیرد. در هر امری تضاد ما را به حقیقت چیزی که می]واهیم نشان دهیم بیشتر نزدیک میکند. تضاد باعث میشود مفاهیم بهتر در روان ما فرم خود را بگیرند. بپارادکس عامل اصلی شکلگیری و درک هر معنایی است. در این فیلم تضاد بین این دو شهر حقیقتا دلهرهای خاص را در ذهن ما نهادینه میکند.
جالب میشود وقتی لی جانیاک کارگردان و نویسنده همیشگیاش فیل گراتزیادی، مکالمه را به جادوگر برگرداند و اسلشگر کاملاً معمولی جلوه ای فوق العاده بدست آورد. حتی مخاطبان دو آتشهی این ژانر نیز قادر به پیش بینی همه آنچه که در ساختار روایی فیلم قرار میگیرد نخواهند بود. در عین حال، این مسئله میتواند منتظر ارجاعات بی شماری از داستان ترسناک باشد.
بهترین فیلم های اسلشر تمام دوران
Happy Death Day (2017)
Happy Death Day از طرح و ساختار خود برای اجرای تعداد زیادی کشتار خلاقانه استفاده میکند و فیلم در کنار وحشت خود کمی کمدی را به نمایش میگذارد. یا به عبارتی به یکی از بهتری فیلم های کمدی ترسناک تبدیل میشود. اما میشود گفت این فیلم بیشتر یک کمدی علمی تخیلی است تا یک فیلم اسلشر سنتی.
روز مرگت مبارک، فیلمی ترسناک و مهیج محصول سال ۲۰۱۷ به کارگردانی کریستوفر لندن است. در خلاصه داستان این فیلم آمدهاست، تری گلبمن در روز تولدش کشته میشود، اما او در همان روز دوباره از خواب بیدار میشود و باید این روز را هر بار سپری سازد و کشته شود تا کشف کند که چه کسی او را کشته است.
«روز مرگت مبارک» (Happy Death Day)، یکی از پرفروشترین فیلمهای ترسناک استودیوی بلامهوس در سال ۲۰۱۷، شاید از لحاظ هنری در حد و اندازهی «گسست» (Split) و «برو بیرون» (Get Out) نبود و به اندازهی آنها موردانتظار نبود، اما به نظر میرسید قرار بود به یکی از فیلمهای خوب دستهی دوم تبدیل شود.
مونتاژی در پردهی دوم فیلم است که تلاشهای خندهدار تری برای مخفیکاری و جاسوسبازی برای پیدا کردن قاتلش و مرگهای اجتنابناپذیرش را به تصویر میکشد. این مونتاژ گوشهای از چیزی را که این فیلم میتوانست باشد به نمایش میگذارد: یک اسلشر غیرجدی که خودش دستیدستی میخواهد که مسخرهاش کنیم و از مرگ به عنوان جوک استفاده میکند.
یک نمونه از پتانسیلهای هدررفتهی این فیلم و عدم بسط دادن ایدههایش را میتوانید در زمینهی جدی نگرفتن عواقب مرگهای تری دید. ماجرا این است که تری پس از چندباری کشته شدن و بازگشت به چکپوینت قبلی متوجه میشود مرگهایی که تحمل کرده بهطور کلی فراموش نشدهاند، بلکه روی بدن او تاثیرگذار بودهاند. یعنی به عبارت دیگر تری بینهایت جان برای مُردن ندارد، بلکه بالاخره پس از مدتی برای همیشه گیم اور خواهد شد. برای همیشه خواهد مُرد.
Hush (2016)
یک قاتل سادیستی هدفی را که تنها در جنگل است تعقیب میکند. Hush آن را با متمرکز کردن خود در اطراف یک قهرمان ناشنوا متمایز میکند و بعد کاملاً جدیدی را به جریان ساختاری فیلم میدهد.
یک فیلم ترسناک تهاجم به خانه، Hush دارای عملکرد خارقالعادهای از دو بازیگر اصلی خود است. این فیلم یک قهرمان داستان را در نظر میگیرد که توسط قاتل به عنوان یک “هدف آسان” دیده میشود و او را به یکی از باهوش ترین شخصیت های ترسناک مدرن تبدیل میکند. بهترین فیلم Slasher که میشود در این لیست از آن یاد کرد همین فیلم است.
نکتهی مهم «هیس» این است که فیلم فقط با الهامگیری از روی فیلمهای همسبکش و با استفادهی اصولی و درست از عناصر آشنای این ژانر به چنین تجربهی تازه و تاثیرگذاری صعود میکند، نه چیز دیگری! بهطوری که انگار برای اولینبار است که با چنین ترکیبی روبهرو شدهاید.
تمام اینها به خاطر این است که مایک فلاناگان مثل یک استاد واقعی میداند چگونه بهطرز مهارتآمیزی از این عناصر برای خلق چیزی نو استفاده کند. موضوع از این قرار است که «هیس» اولین باری نیست که فلاناگان ترکانده است. این نویسنده/کارگردان در سال ۲۰۱۳ هم فیلم درجهیکی به اسم «آکیولس» ساخته بود که از دیدهنشدهترین فیلمهای ترسناکِ خلاقانهی سالهای اخیر است.
فلاناگان اما در ساخت «هیس» چالش سختتری را پشت سر گذاشته است. «آکیولس» داستان و قوانین خیلی غیرمنتظرهای داشت، اما در برخورد با «هیس» ما از صد کیلومتری میدانیم با چه چیزی طرف خواهیم بود. سوال این است که چگونه میتوان عنصر پیشبینی پذیری را از فیلم حذف کرد و از دل متریالی دستمالیشده، انرژی و اشتیاق و هیجان بیرون کشید؟ «هیس» در تمام این ماموریتها سربلند بیرون میآید و فلاناگان موفق میشود تا جلوی فیلمش را از تبدیل شدن به یک بیمووی بیخاصیت و یک تریلر عامهپسندِ کمعمق بگیرد.
The Funhouse Massacre (2015)
هر فیلمی نباید نگاهی روشنگر به شیاطین درونی بشریت ارائه دهد. گاهی اوقات، تماشای شش قاتل که یک خانه تفریحی را به رودخانه ای از خون و مغز تبدیل میکنند، سرگرم کننده است. The Funhouse Massacre به سرعت جمع قاتلان اصلی خود را تشکیل میدهد که اکثر آنها فیلم را در یک آسایشگاه شروع میکنند.
The Funhouse Massacre یک فیلم ترسناک ایده آل است. نوعی تلنگر اسلشری که به غیر از عشق به هرج و مرج، چیزی از مخاطب خود نمیخواهد. قطعا این فیلم را میتوان بهترین فیلم اسلشر دانست که باید ببینید.
Halloween (2018)
پس از مجموعه ای از دنباله های خسته کننده، هالووین 2018 با تمرکز بر مایکل مایرز و لوری استرود به حالت اولیه باز میگردد. این فیلم فراتر از آن چیزی است که تمام دنبالههای این مجموعه را نادیده میگیرد، زیرا هالووین بسیاری از فضاها را به نفع پویایی سادهتر موش و گربهای حذف میکند. هالووین یک ادای احترام به فیلم های کلاسیک جان کارپنتر در سال 1978 است و مملو از کشتار و تنش هایی است که انتظار میرود.
این فیلم ثابت میکند که مایکل با انگلِ وحشتی که به جانِ قربانیاش انداخته، در تمام این مدت او را در چنگش داشته است. حالا لوری به یک معتادِ الکلی تنها تبدیل شده است که هیچ رابطهی خوبی با خانوادهاش ندارد؛ دخترش خاطرات بدی از دوران کودکیاش که مادرش او را همچون بچههای فیلم «کاپیتان فنتستیک» بزرگ میکرده دارد و لوری نمیتواند یک لحظه بدون ترسیدن و نگاه کردن پشت سرش آرام بگیرد.
بهترین فیلم های شبیه Halloween Kills
نقد فیلم Halloween Kills (2021)
Demons Never Die
ادریس البا، در طول دوران حرفهای خود، علاقه خاصی به بازی در فیلمهای ترسناک نداشته؛ اما به اندازه کافی برای ساختن آن اهمیت قائل بود. پروژه کمتر شناخته شده او، شیاطین هرگز نمیمیرند است که گروهی از نوجوانان افسرده را نشان میدهد که پیمان خودکشی بسته و قصد دارند در حین انجام آن، فیلم خودشان را ضبط کنند.
فیلم به جای تجزیه و تحلیل خودکشی و محرکهای آن، ترساندن را با معرفی یک قاتل زنجیرهای انتخاب میکند، سپس سردرگمی و تنش پدیدار میشود و هر یک از دانش آموزان، به دیگری مشکوک میشوند و پلیس باور نمیکند که واقعاً یک قاتل وجود دارد. بنابراین، طرح به یک معمای بزرگ تبدیل شده که فقط در پایان حل میشود.
Freakdog
توطئههایی درباره گروهی از دوستان که کسی را کشته و مجروح کرده سپس فرار میکنند تا از عواقب آن جلوگیری کنند، بسیار رایج است؛ اما Freakdog، به نوعی احساس منحصر به فردی دارد. این منحصر به فرد بودن تا حدی به این دلیل است که جنایت در یک بیمارستان اتفاق میافتد، جایی که دانشجویان پزشکی در حین مهمانی، سرایدار را زخمی میکنند و سعی دارند تا با استفاده از یک داروی آزمایشی او را از کما خارج کنند.
این فیلم، تلنگر اسلشر، علمی و ماوراءالطبیعه را به شیوهای متحول کننده در هم میآمیزد. به جای انتخاب مسیر کلیشهای که در آن سرایدار دیوانه میشود و به دنبال دانشآموزان میرود، او را مجبور میکنند تا تجربهای خارج از بدن داشته باشد و او را قادر میسازد شکنجهگرانش را تصاحب کند و باعث شود آنها یکدیگر را به قتل برسانند.
Freaky (2020)
همانطور که از نامش پیداست، در این فیلم قرار است همه چیز به یک فیلم اسلشر تبدیل شود. عجیب و غریب داستان یک قاتل سریالی با بازی وینس وان و یک دختر دبیرستانی با بازی کاترین نیوتون است.
این فیلم داستان این دو را در حالی روایت میکند که در یک روز جمعه که سیزدهم ماه است بدنهای این دو با جادوی یک خنجر خاص با یکدیگر جابهجا میشود و دختر مدرسهای خود را در بدن قاتل پیدا میکند. آنها فقط ۲۴ ساعت زمان دارند تا جادو را باطل کنند و به بدن خود برگردند وگرنه تا ابد به همان صورت خواهند ماند. فریکی به کمدی های کلاسیک جابجایی کالبد و اسلش های نوجوانانه ادای احترام میکند.
کریستوفر لندون پس از موفقیت فیلم Happy Death Day – روز مرگت مبارک و دنبالهی آن، در Freaky سراغ فرمول مشابه فیلم قبلی رفته است. لندون در Happy Death Day، دو فیلم Scream – جیغ و Groundhog Day – روز موش خرما را با هم درآمیخت و در Freaky نیز، سراغ دو فیلم معروف Friday the 13th – جمعه سیزدهم و Freaky Friday – جمعه عجیب و غریب رفته است.
درواقع فرمول لندون در هر دوی این فیلمها، ترکیب الگوی یک فیلمِ کمدی ملودرام موفق با فیلم اسلشر است. همچنین در این ترکیب، رد و پای فیلمهای دبیرستانی معروفی مانند The Breakfast Club جان هیوز دیده میشود. در Happy Death Day، ایدهی لوپ زمانی فیلم روز موش خرما را در ترکیب با الگوهای فیلم اسلشر در قالب یک فیلم دبیرستانی و نوجوانانه میبینیم.
تری (جسیکا روث) در Happy Death Day همانند بیل مورای فیلم روز موش خرما در یک روز از زندگیاش گرفتار شده و مجبور است بارها و بارها روز مرگش را پشتسر بگذارد. او میخواهد با پیدا کردن قاتلش از مرگ خود جلوگیری کند.
Evil Dead Trap
علیرغم عنوانش، “تله مردگان شیطانی” یک فیلم کمدی ترسناک است که در ردهی ماجراهای فرانچایز “مردگان شیطانی” با شخصیت Ash Williams قرار ندارد. به جای آن، اکثر زمان اجرای فیلم “تله مردگان شیطانی”، آن را یک اسلشر غیرمعمول، وحشتناک و شیک میسازد.
با این حال، یک پایان وحشیانه باعث میشود این فیلم به سختی فراموش شود. در حالی که تله مرده شیطان، تصاویر غمانگیز و سورئال خود را افزایش میدهد و راه خود را به اوج میرساند، اما همانقدر باورنکردنی و دلخراش است. جالب است بدانید که برخی از منتقدین میگویند:
یک فیلم اسلشری ژاپنی که قبل از مرگ باید ببینید.
Terrifier (2016)
وحشت در سینما در طول چندین دهه دلقک های دیوانه ای را به خود دیده است، و هیولای خنده دار Terrifier تقریباً 90 درصد آنها را شرمنده میکند. در یک ساختمان آپارتمانی متروکه، هنر دلقک این فیلم ترسناک مدرن شوخ طبعی شرورانه خاصی را دارد. قتلها به طرز مشمئزکنندهای خشونتآمیز هستند، عاملی که با زیباییشناسی و فضای زشت فیلم تقویت میشود.
این فیلم واقعا نیاز به یک طرح داستانی داشت. و شخصیت ها، برخی از افراد برای ریشه یابی. در عوض، سرعت ضعیف، عدم تنش و تعلیق باعث ایجاد نوعی تجربه فیلم کسل کننده شد. بله، هنر یک قاتل دلقک دیوانه و شرور است. اگر این تمام چیزی است که می خواهید، آنگاه آن را در اینجا خواهید دید که او مردم را زخمی، می کشد و قطعه قطعه می کند. مشکل این است که او کسی را زخمی می کند – مچ پای یک زن تقریباً کنده شده است – و صحنه بعدی، او در حال دویدن است.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
داستان واقعی کشتار با اره برقی در تگزاس از این قرار است که در حین سفر به تگزاس، یک گروه جوان مسیر خود را گم میکند و در یکی از جادههای فرعی با یک جوانی با رفتار عجیب و غریب آشنا میشوند. پس از وقوع چند اتفاق غیرمنتظره، اعضای گروه به تدریج در دام خانوادهای آدمخوار که در منطقهای دورافتاده نزدیک منزل خود زندگی میکنند، گرفتار میشوند.
برخی از منتقدین این فیلم را بهترین فیلم هیجانی ترسناک جنگلی میدانند که قبل از مرگ باید ببینید.
Peeping Tom
Peeping Tom، بدون شک بهترین نماهای نقطهنظر را در بین هر فیلمی دارد و این به این دلیل است که قاتل، مارک لوئیس، از یک دوربین قابل حمل برای ضبط لحظات مرگ قربانی خود استفاده میکند. هر صحنه در این فیلم، کاملاً وحشتناک است؛ زیرا تماشاگران هر آنچه را که قاتل میبیند را تماشا میکنند و حتی احساس این را دارند که به او کمک کنند.
با توجه به ماهیت گرافیکی این فیلم، پروژه پروتو اسلشر پس از انتشار به شدت سانسور و حتی در برخی مناطق ممنوع شد؛ اما سالها بعد به یک کالت تبدیل شد. امروزه، فیلم Peeping Tom بیرقیب است، مانند زوایای دوربین، که با زوایایی که در یکی از بزرگترین فیلمهای ترسناک روانشناختی ، یعنی روانی آلفرد هیچکاک شاهد بودیم، رقابت میکنند.
(Psycho (1960
- کارگردان آلفرد هیچکاک
- تهیهکننده آلفرد هیچکاک
- فیلمنامهنویس جوزف استفانو بر پایه روانی از رابرت بلاک
- بازیگران آنتونی پرکینز و جنت لی
- موسیقی برنارد هرمان
- فیلمبردار جان ال. راسل
- تدوینگر جرج توماسینی
- توزیعکننده پارامونت پیکچرز
فرانسوا تروفو، کارگردان سرشناس فرانسوی، در کتابش درباره هیچکاک، در ستایش از مهارت فنی هیچکاک در فیلم سازی، بعضی از عناصر فیلم، مثلا صحنه قتل در حمام را تشریح کرده است.
اما این اواخر، محققان فمینیست، فیلم را نه «یک تفریح ترسناک خوب» بلکه نشانگر وجه تاریک شخصیت هیچکاک قلمداد میکنند؛ فیلمسازی که در تمام آثار دوران کاری طولانی خود، زنان خوبرو و جذاب را در موقعیت هایی شرم آور و خطرناک قرار میدهد و اغلب با بیرحمی مجازات میکند.
در طول ساختار روایی فیلم روانی به ما گفته میشود که نورمن از لحاظ روانی دو شخصیتی است. پس از این که او مادر حسودش را به قتل میرساند، بار این گناه او را ناچار میکند این عمل خود را انکار کند و مادرش را در درون خود زنده نگه دارد. او جسد مادر را مومیایی و آن را حفظ میکند، مثل او لباس میپوشد، و حتی در لحظاتی با صدای او سخن میگوید و گاه با صدای خود و مادرش جر و بحث میکند.
بیشتر بخوانید:
- بهترین قاتلین در فیلم ها با ژانر اسلشر که در دنبالهها قویتر شدند
- بهترین قاتلین فیلم ها در ژانر اسلشر
- بهترین فیلم های خون آشامی تاریخ سینما + [2023]
- بهترین فیلم غیر انگلیسی در ژانر ترسناک 2023 و تمام دوران
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های اسلشر سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.
من طرفدار فیلمهای اسلشر و هارر هستم و خیلی از فیلمها رو مثل a serbian film, nekromantik گرفته که بر پایه اسلشر پدوفیلیایی و نکروفیلیایی هستش و به نظرم نه ترسناک نه اسلشر بلکه انزجارآوره تا فیلمهای ترسناک در سبک روح و جن مثل The Grudge، conjuring، ring, Dabbe, siccin, Paranormal Activity که دور از واقعیته و میخوان ترس و از طریق گریم و چهره یا موسیقی به مخاطب القا کنن که خب اگه جن هم باشه قابل دیدن نیست مثل فیلم کینه و… یا اسلشرهایی که خون و خونریزی زیادی دارن مثل wrong turn, Saw, hostel, … که ترس از از طریق خون و قطع عضو و کشتار بیرحمانه نشون میدن که خب اینم به نوعی دور از واقعیت عینی جامعه اس. به جرات میگم که هیچکدوم از این دسته فیلمها منو نترسوند. اما فیلمهایی مثل psychoو hush واقعا ترسناک بودن چون در حین تماشا ترس رو زیر پوست و تو درونت و استخونات حس میکردی و فضایی واقعی برای بیننده فراهم میکرد انگار نه انگار داری فیلم میبینی چون سعی در فریب مخاطب از طریق جامپ اسکر، گریم، موسیقی، فضا و… ندارن مثلا صحنه اخر فیلم روانی هیچکاک و شخصیت نورمن یا صحنه ی (اینجا خطر اسپویل برای این فیلمه!) کشته شدن دوس پسر سارا تو یه لحظه و از طریق بریده شدن شاهرگ گردن با یه چاقوی تیز . این یعنی قتل و این یعنی قاتل و یعنی ترس. انگار داری یه کلیپ قتل واقعی از یوتیوب میبینی.
من طرفدار فیلمهای اسلشر و هارر هستم و خیلی از فیلمها رو مثل a serbian film, nekromantik گرفته که بر پایه اسلشر پدوفیلیایی و نکروفیلیایی هستش و به نظرم نه ترسناک نه اسلشر بلکه انزجارآوره تا فیلمهای ترسناک در سبک روح و جن مثل The Grudge، conjuring، ring, Dabbe, siccin, Paranormal Activity که دور از واقعیته و میخوان ترس و از طریق گریم و چهره یا موسیقی به مخاطب القا کنن که خب اگه جن هم باشه قابل دیدن نیست مثل فیلم کینه و… یا اسلشرهایی که خون و خونریزی زیادی دارن مثل wrong turn, Saw, hostel, … که ترس از از طریق خون و قطع عضو و کشتار بیرحمانه نشون میدن که خب اینم به نوعی دور از واقعیت عینی جامعه اس. به جرات میگم که هیچکدوم از این دسته فیلمها منو نترسوند. اما فیلمهایی مثل psychoو hush واقعا ترسناک بودن چون در حین تماشا ترس رو زیر پوست و تو درونت و استخونات حس میکردی و فضایی واقعی برای بیننده فراهم میکرد انگار نه انگار داری فیلم میبینی چون سعی در فریب مخاطب از طریق جامپ اسکر، گریم، موسیقی، فضا و… ندارن مثلا صحنه اخر فیلم روانی هیچکاک و شخصیت نورمن یا صحنه ی (اینجا خطر اسپویل برای این فیلمه!) کشته شدن دوس پسر سارا تو یه لحظه و از طریق بریده شدن شاهرگ گردن با یه چاقوی تیز . این یعنی قتل و این یعنی قاتل و یعنی ترس. انگار داری یه کلیپ قتل واقعی از یوتیوب میبینی.
من طرفدار فیلمهای اسلشر و هارر هستم و خیلی از فیلمها رو مثل a serbian film, nekromantik گرفته که بر پایه اسلشر پدوفیلیایی و نکروفیلیایی هستش و به نظرم نه ترسناک نه اسلشر بلکه انزجارآوره تا فیلمهای ترسناک در سبک روح و جن مثل The Grudge، conjuring، ring, Dabbe, siccin, Paranormal Activity که دور از واقعیته و میخوان ترس و از طریق گریم و چهره یا موسیقی به مخاطب القا کنن که خب اگه جن هم باشه قابل دیدن نیست مثل فیلم کینه و… یا اسلشرهایی که خون و خونریزی زیادی دارن مثل wrong turn, Saw, hostel, … که ترس از از طریق خون و قطع عضو و کشتار بیرحمانه نشون میدن که خب اینم به نوعی دور از واقعیت عینی جامعه اس. به جرات میگم که هیچکدوم از این دسته فیلمها منو نترسوند. اما فیلمهایی مثل psychoو hush واقعا ترسناک بودن چون در حین تماشا ترس رو زیر پوست و تو درونت و استخونات حس میکردی و فضایی واقعی برای بیننده فراهم میکرد انگار نه انگار داری فیلم میبینی چون سعی در فریب مخاطب از طریق جامپ اسکر، گریم، موسیقی، فضا و… ندارن مثلا صحنه اخر فیلم روانی هیچکاک و شخصیت نورمن یا صحنه ی (اینجا خطر اسپویل برای این فیلمه!) کشته شدن دوس پسر سارا تو یه لحظه و از طریق بریده شدن شاهرگ گردن با یه چاقوی تیز . این یعنی قتل و این یعنی قاتل و یعنی ترس. انگار داری یه کلیپ قتل واقعی از یوتیوب میبینی. البته به شخصه سینمای کره رو تو هاررمووی دوست دارم چون در این زمینه قویه مانند فیلم the wailing, i saw devil, و .memories of murder و… ناگفته نمونه مجموعه اره هم خیلی خوب بود. ممنون از فیگار به خاطر مطلب خوبش.