نقد فیلم شانگ چی (Shang Chi) ؛ دنیای سینمایی مارول با لحنی متفاوت

در دنیای سینمایی مارول، بیست و پنجمین فیلم برای اولین بار صحنه را برای یک ابرقهرمان آسیایی آماده می کند. با نوشتار نقد فیلم شانگ چی همراه فیگار بمانید.

دنیای سینمایی مارول با داستان یک شخصیت کمیک که چندان شناخته شده نیست، اما تاریخ پیچیده خودش، شانگ چی را دارد، در مسیر جدیدی قرار می‌گیرد.

هسته ساختار روایی فیلم Shang Chi به خو ون وو برمی‌گردد. مردی که هزاران سال در میان بشر زیست کرده است. حلقه های قدرتمند با قدرت های عرفانی اساس این این شخصیت را تشکیل می دهند، زیرا او را جاودانه و شکست ناپذیر می‌کنند. Xu Wenwu که همیشه تشنه قدرت بیشتر است، از حلقه ها استفاده می‌کند و کشور به کشور را تحت کنترل خود قرار می‌دهد. با نوشتار نقد فیلم شانگ چی همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم شانگ چی (Shang Chi)

دنیای سینمایی مارول با لحنی متفاوت

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم شانگ چی خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد shang chi, تحلیل فیلم shang chi
نقد shang chi, تحلیل فیلم shang chi

یک روز Xu Wenwu تصمیم می‌گیرد تا هنرهای رزمی منحصر به فرد مردم افسانه ای تالو را به چنگ آورد. او با یانگ لی ملاقات می‌کند که با وجود ده حلقه قدرتمندش می‌تواند به راحتی او را شکست دهد. در حین دعوا اتفاقی برای خو ون وو می‌افتد. او عشق غریب اما آشنایی را تجربه می‌کند و تصمیم می‌گیرد زندگی قبلی خود را کنار بگذارد. او ده حلقه را کنار می‌گذارد، با یانگ لی ازدواج می‌کند.

تحلیل ساختاری – حاصل عشق

نقد فیلم شانگ چی, بررسی فیلم شانگ چی, تحلیل شانگ چی, نقد شانگ چی
نقد فیلم شانگ چی, بررسی فیلم شانگ چی, تحلیل شانگ چی, نقد شانگ چی

شانگ چی و خواهرش شیالینگ از عشق به دنیا آمده اند. Xu Wenwu برای اولین بار در زندگی خود واقعاً خوشحال است. قاتلان استخدام شده از یک سازمان رقیب ظاهر می‌شوند و یینگ لی را ترور می‌کنند. شوهرش بلافاصله به حالت قبل (با 10 حلقه) برمی‌گردد. او شانگ چی را به یک قاتل فوق العاده تبدیل می‌کند و به عنوان یک نوجوان به او مأموریت می‌دهد تا قاتل یانگ لی را ترور کند.

اما شانگ چی نمی خواهد یک قاتل باشد. او مخفی می‌شود و از آن به بعد در سانفرانسیسکو زندگی می‌کند تا پدرش او را پیدا نکند. اما این مسئله برای مدت طولانی ادامه پیدا نمی‌کند. قاتلان به زودی شانگ چی را شکار می‌کنند. او می‌خواهد به خواهرش که او نیز پدرش را ترک کرده است، هشدار دهد و برای این کار به ماکائو سفر می‌کند. در ادامه قرار است او در مقابل یک ماجراجویی وحشیانه بایستد، که در پایان آن نابودی بشریت می‌تواند متوقف شود.

فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings بخشی از فاز 4 در MCU (دنیای سینمایی مارولبهترین فیلم های مارول 2022 و بهترین فیلم های مارول 2021 ) است، اما در مقایسه با Black Widow (نقد فیلم بیوه سیاه ) به وضوح در فضای Endgame پس از رویدادهای شناخته شده قبلی قرار دارد. نکات کوچک مختلفی در این زمینه وجود دارد.

از سوی دیگر، فیلم با «مرد آهنی 3» پیوند تنگاتنگی دارد، از یک سو بن کینگزلی را در نقش ترور اسلاتری (یک بازیگر استخدام شده برای ترسیم یک تروریست افسانه ای به نام ماندارین است، او اولین بار در فیلم ۲۰۱۳ مرد آهنی ۳ ظاهر شد.) بازمی‌گرداند.

از سوی دیگر هویت ماندارین (به عنوان یک دانشمند نابغه، و دارای مهارت ابرانسانی در هنرهای رزمی به تصویر کشیده می‌شود. اگرچه منبع اصلی قدرت او ده حلقه جادویی می‌باشد که از فناوری بیگانه یک کشتی فضایی سقوط کرده بدست آورده است. هر یک از حلقه‌ها دارای قدرت‌های متفاوتی هستند و هر کدام بر روی انگشت خاصی دست می‌شوند.) را آشکار می‌کند.

علاوه بر کینگزلی، تعداد کمی از بازیگران غیرآسیایی وارد بازیگران شدند: تیم راث و فلوریان مونته‌آنو به عنوان یکی از اعضای پست سازمان تروریستی ده حلقه به عنوان استثناهای دیگر ذکر شده‌اند. جدای از آن، فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه ( واکنش منتقدان به فیلم شانگ چی ) حس و حال سینمای ناب آسیایی را دارد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم شانگ چی همراه فیگار بمانید.

تحلیل تکنیکی – ووشیا

نقد shang chi, تحلیل فیلم shang chi
نقد shang chi, تحلیل فیلم shang chi

در ابتدا این فیلم مانند یک ماجراجویی خالص ووشیا (سبکی در ادبیات معاصر، سنتی، سینما و تلویزیون است. ووشیا از دو کلمه وو که هنرهای رزمی یا نبرد را شرح می‌دهد و کلمه شیا که جوانمرد، قهرمان، سلحشور، لیدر مبارز را شرح می‌دهد ترکیب شده‌است.) به نظر می‌رسد.

فیلم شانگ چی تصاویری از فضاهای بی پایان، قلعه ها و ارتش های عظیم ارائه می‌دهد. بخش کوتاه در سانفرانسیسکو به سرعت به ماکائو منتهی می‌شود. اما این لوکیشن قوی به طرز شگفت‌آوری کمی تغییر پیدا کرده است. زیرا شانگ چی و افسانه ده حلقه مستقیماً به سراغ تصاویری می‌رود که فیلم‌هایی مانند ببر و اژدها را از نظر اجتماعی قابل قبول کردند. نخلستان های بامبو، دهکده های زیبا، چشم انداز طبیعی رنگارنگ. همه چیز متناسب یک دوئل برای بقای جهان در مکانی خلوت مهیا می‌شود، هیچ ساختمان بلندی واژگون یا منفجر نمی‌شود.

با این وجود، شانگ چی و افسانه ده حلقه طبیعتاً اکشن عالی ( بهترین فیلم های اکشن 2022 ) نیز برای ارائه دارد. اولین ساختار دراماتیک اکشن طور این فیلم، زمانی شکل می‌گیرد که شانگ چی برای اولین بار در یک اتوبوس هر کاری می‌کند تا از دست قاتلان نجات پیدا کند، حرکات جالبی را در حال و هوای ورزش های رزمی ( بهترین فیلم های رزمی 2022 و بهترین فیلم های رزمی 2021 ) در برابر آن‌ها نشان می‌دهد.

دومین صحنه اکشن قوی در ماکائو شعله ور می‌شود. در داربست یک آسمان خراش عظیم. در سکانس نیز، شانگ چی کنترل جنون آمیز فیزیک خود را نشان می‌دهد و رقص بدنی او به طرز چشمگیری آکروباتیک است. هم در این صحنه اکشن و هم در اتوبوس، کامبات های دست به دست غالب هستند. به طرز چشمگیری با نماهای عمدتا بلند و با موسیقی مناسب فضاسازی شده است.

مبارزه‌ای دیگر که قابل ذکر است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، درگیری Xu Wenwu و Ying Li یک سکانس فوق العاده زیبا از به تصویر کشیده شدن شخصیت هایی است که در ابتدا با هم با نفرت مبارزه می‌کنند و سپس با هر حرکت احساس بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند. سکانسی فوق‌العاده که به سادگی به شیوه‌ای زیباشناختی دراماتیک می‌شود و مدت‌ها بعد از فیلم تاثیرش بر ذهن هر بیننده بر جای می‌ماند.

نقد فیلم شانگ چی, بررسی فیلم شانگ چی, تحلیل شانگ چی, نقد شانگ چی,
نقد فیلم شانگ چی, بررسی فیلم شانگ چی, تحلیل شانگ چی, نقد شانگ چی

متأسفانه، فیلم فرمول مشابه MCU را با اختلاط تصاویر از طریق CGI در آخرین اکت فیلم به خود می‌گیرد که به نوعی آن ساختاری که کارگردان به عنوان لحن خود جهت دراماتیک کردن فیلم ساخته بود، از شخصیت ها دور می‌شود. چیزی که در پایان به دست می آوریم یک صحنه مبارزه نهایی شتابزده است که به شدت به CGI با عناصر خارق العاده ای که فیلم معرفی می‌کند متکی است. کارگردان Destin Daniel Cretton به خاطر قطعات اکشن‌اش شناخته نمی‌شود، زیرا او از دنیای سینمای مستقل می‌آید و فیلم‌های زیادی که روی توسعه شخصیت‌ها متمرکز شده‌اند، به همین دلیل است که فیلم به نوعی لحن خاصی به خود گرفته است.

سکانس‌های اکشن نمایش‌های باورنکردنی از هنرهای رزمی را به نمایش می‌گذارند در حالی که از کلیشه‌های معمولی که مخاطبان می‌شناسند دور می‌شوند. چیزی که شکست می‌خورد، سومین عملی است که فرمول معمول MCU را در یک قطعه مستقل عالی برای ژانر ابرقهرمانی به‌عنوان یک کل ترکیب می‌کند.

ممکن است به اندازه دیگر فیلم‌های MCU قوی نباشد، اما صحنه‌های مبارزه‌ای شگفت‌انگیز و بازی‌های باورنکردنی از سوی بازیگران آسیایی به رهبری سیمو لیو و تونی لیونگ به شدت تاثیر گذار هستند.

یکی از قابل توجه ترین چیزها، توسعه همه شخصیت ها در فیلم شانگ چی است. شاید به نظر یک داستان معمولی و موضوعی کلیشه‌ای را دارا باشد که موضوع سفر قهرمان در سینما و ادبیات را باهم ترکیب کرده است، اما اخیراً فیلمی پیدا نمی‌شود که همه شخصیت ها در آن حضور داشته باشند. و ما در این فیلم فقط در مورد شخصیت اصلی صحبت نمی‌کنیم، همه آنها ساختار روایی خود را به خوبی ساخته و پرداخته‌اند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم شانگ چی همراه فیگار بمانید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل روانشناختی – تضادهای درونی

نقد فیلم شانگ چی, بررسی فیلم شانگ چی, تحلیل شانگ چی, نقد شانگ چی, نقد shang chi, تحلیل فیلم shang chi, تحلیل روانشناختی شانگ چی
نقد shang chi, تحلیل فیلم shang chi, تحلیل روانشناختی شانگ چی

نیمه اول فیلم یک سفر احساسی از چگونگی تبدیل شدن ون وو به رهبر ده حلقه را نشان می‌دهد. ما با شانگ چی آشنا می‌شویم، مردی که با روش های پدرش و خردی که از مادر مرحومش به او عطا شده، در تضاد است. شانگ چی به دلیل رها کردن همه چیز حتی خانه، با خواهرش ژیالینگ (منگر ژانگ) نیز رابطه تیره‌آمیزی دارد. ژیالینگ که سعی می‌کند تایید پدرش را به دست آورد، در نهایت بدون نیاز به برادرش زندگی خود را به تنهایی می‌سازد.

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings فیلمی است که در مورد خودسازی نیز صحبت می‌کند، به خودتان شجاعت می‌دهید و خودتان را می‌شناسید تا بتوانید تمام تهدیدهایی را که ما را آزار می‌دهند نابود کنید: نه تنها هیولاهای خارجی، بلکه تهدیدهای درونی. ما در سرتاسر فیلم شخصیت هایی داریم (به ویژه افراد مسن) که پیام هایی از این دست را برای انگیزه دادن به قهرمانان داستان برای رسیدن به هدفشان ارسال می‌کنند (“اگر هیچ هدفی نداشته باشید، به هیچ چیز نخواهید رسید”).

به طور کلی، Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings یک تغییر روند خوب در ریتم دنیای مارول است زیرا وارد فاز چهار MCU با یک قهرمان جدید می‌شویم. این فیلم در دنیای پر بیننده مارول واقعاً فرهنگ آسیایی را ارج می‌نهد زیرا فیلم به اندازه کافی زمان خود را بر روی شخصیت هایش در نیمه اول متمرکز می‌کند و خانواده و هویت را به عنوان مضامین قوی در داستان اصلی شانگ چی در نظر می‌گیرد.

مشخصات فیلم

  • کارگردان: دستین دنیل کرتون
  • نویسنده: دیوید کالاهام، دستین دنیل کرتون، اندرو لاهام
  • تهیه کننده: کوین فایگی، جاناتان شوارتز
  • بازیگران: سیمو لیمو، آکوافینا، منگر ژانگ، فالا چن، میشل یئو
  • موسیقی: جوئل پی وست
  • فیلم‌بردار: بیل پوپ ؛ نقد فیلم شانگ چی
  • تدوین‌گر: نت سندرز، الیزابت رونالدسدوتیر، هری یون
  • شرکت تولید کننده: مارول استودیوز ؛ نقد فیلم شانگ چی
  • کشور: آمریکا ؛ نقد فیلم شانگ چی
  • زبان: انگلیسی ؛ نقد فیلم شانگ چی
  • مدت زمان: 132 دقیقه

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل شانگ چی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *