نقد فیلم بیوه سیاه (Black Widow 2021) : بحران هویت در زیست ناتاشا

[yasr_overall_rating]در نوشتار نقد فیلم بیوه سیاه به کارگردانی کیت شورتلند ، قصد داریم به بررسی این فیلم هیجان انگیز و جدی بپردازیم. در ادامه با فیگار همراه باشید.

اسکارلت جوهانسون ، جاسوسی فوق العاده روسی با عقده الکترا، لذت خوبی برای ما ارائه میدهد که ما در پشت صحنه داستان، قاتلی در جهان سینمایی مارول خواهیم دید.

فیلم بلک ویدو که مدت‌هاست انتظارش را میکشیدیم توسط جک شفر نویسنده سریال وانداویژن به رشته تحریر درآمده است که با ذوق و شوقی خاص و دقیق توسط Cate Shortland کارگردانی شده است. این فیلم با کمی توجه می‌تواند ترکیبی از دو فیلم  Terminator 2 و Mission: Impossible: Impossible باشد که در ساختار روایی خود بدون شک با حفظ قوای لحنی یک ملودرام MCU را دارا است.

نقد فیلم بیوه سیاه (Black Widow 2021)

بحران هویت در زیست ناتاشا

در ادامه نوشتار نقد فیلم بلک ویدو به مطالبی که در زیر فهرست شده است خواهیم پرداخت:

  • معرفی و تاریخچه کامل شخصیت بیوه سیاه
  • تعمق در شخصیت ناتاشا رومانوف با توجه به فیلم بیوه سیاه
  • تحلیل فیلم بیوه سیاه

معرفی و تاریخچه کامل شخصیت بیوه سیاه

بیوه سیاه
بیوه سیاه , نقد فیلم بلک ویدو

ناتاشا رومانوف ، ملقب به بیوه سیاه ، یک شخصیت ابرقهرمانی محسوب میشود که در کتابهای کمیکس مارول حضور دارد. این شخصیت توسط استن لی خلق، و توسط نویسنده دان ریکو تکمیل و توسط هنرمند دان هک به تصویر کشیده شد. و اولین بار در قسمت 52 سزی کمیک تیلز آو ساسپنس به عنوان یک شخصیت شرور در داستان های آیرون من (Iron Man) حضور پیدا کرد. که در ماه آوریل 1964 منتشر شد.

داستان از قضیه محاصره شهر استالینگراد روسیه در طی جنگ جهانی دوم شروع میشود. در سال 1928 یک سرباز شوروی بنام ایوان پتروویچ در میان خرابه های جنگ بدنبال خواهر مفقود خودش میگشت. ولی هرچه او گشت نتوانست وی را پیدا کند.

در همین حین با یک زن و یک کودک در سازه ای مخروبه روبرو میشود. که در حال آتش گرفتن بود. زن از ایوان خواست که دختر کوچکش را با خود ببرد. او در میان سخنانش گفت که دخترش یک رومانوف است. احتمالاً یکی از نوادگان تزارهای قدیمی روسیه.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Werewolves Within 2021

واکنش منتقدان به انیمیشن Wish Dragon 2021


در نهایت ساختمان فرو می‌ریزد و والدین ناتالیا میمیرند. ایوان سرپرستی ناتالیا را به عهده می‌گیرد و از او مراقبت و نگهداری می‌کند. او حتی ناتالیا را به مدرسه فرستاد. ناتالی همیشه در مدرسه شاگرد اول بود. هم در تحصیل و هم در ورزش درجه یک بود. در واقع او پتانسیل های خود را در ژیمناستیک، رقص و ورزش‌های رزمی به خوبی نشان داد.

بلک ویدو
بلک ویدو ؛ نقد فیلم بیوه سیاه , نقد فیلم بلک ویدو

ایوانوف پس از مدتی ناتالیا را به یک جاسوس روسی بنام تراس رومانوف معرفی کرد و سرپرستیش را بر عهده گرفت. ناتالیا در کنار پدر خوانده جدیدش در کنار مرد دیگری که یکی از شاگردهای تراس بود به نام لوگان زندگی می‌کرد او از لوگان به عنوان عموی خودش نام می‌برد.

در آن مدت لوگان به ناتالیا آموزش داد که چگونه مبارزه کند. و دخترک هم در این کار بسیار خوب عمل میکرد. لوگان هم تا حدی اقدامات وحشیانه خود را کنار گذاشته بود تا به ناتالیا بیشتر توجه کند و او را برای آینده بهتر آماده کند.

اما روزی لوگان بعد از به پایان رساندن ماموریت مخفی خود و کشتن تراس، ناتالیا را ترک کرد به این امید که از آن زندگی خشونت باری که خودش و تراس درگیر آن بودند، ناتالیا را رها کند.

ناتالیا توانست سه ماه در بیابان به تنهایی دوام بیاورد. که این بار هم توسط ایوان پتروویچ نجات پیدا میکند. ایوان همه چیز خودش را باید ترک می‌کرد که بار دیگر از اوضاع ناتالیا سر در بیاورد.

در سال ۱۹۴۱ ناتالیا توسط یک فرد نازی ربوده میشود. که به لطف ابر قهرمان سرباز معروف کاپیتان آمریکا وی نجات پیدا می‌کند. در همین حین لوگان به آنها میپیوندد. که آنها متوجه می‌شوند ناتالیا از قصد می‌گذارد تا دزدیده شود.

Black Widow
Black Widow ؛ نقد فیلم بیوه سیاه , نقد فیلم بلک ویدو

لوگان در مقابل شلیک های نازیها خود را سپری برای نجات ناتالیا می‌کند. اما در نهایت ناتالیا لوگان را با شلیک یک گلوله می‌کشد، تا مزاحمی برای انجام ماموریت خود نداشته باشد.

در سال ۱۹۵۰ در یک ماموریت ایوان توسط گلوله مجروح می‌شود و خون زیادی از وی می‌رود. در همین حین با کسی آشنا می‌شود که وی پیشنهاد تزریق یک سرم را به ناتالیا می‌دهد. و وعده می‌دهد که با تزریق این سرم میتواند جان ایوان را نجات دهد.

اما برخلاف خواهش ایوان که این کار را ناتالیا نکند وی این درخواست را با توجه به عواقبی که داشت میپذیرد. در نهایت ناتالیا به مرکزی به نام اتاق سرخ برده می‌شود. مرکزی در روسیه که دختر های یتیم را شست و شوی مغزی میدادند تا آنها را تبدیل به مامور های مخفی خودشان بکنند.

در این اتاق آنقدر ناتالیا را از لحاظ بیولوژیکی دستکاری کردند که به لطف این آزمایش‌ها و شستشو های مغزی، باعث شد وی ظاهری جوان‌تر از قبل و عمری طولانی داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

نقد قسمت چهارم سریال لوکی (Loki)

نقد فیلم Fatherhood (پدرانگی)


به لطف این شستشو های مغزی خاطرات دروغینی به ذهن ناتالیا وارد شده بود که باعث شده بود فکر کند یک زن خانه دار است. بعد از این اتفاقات در همان اتاق سرخ استخدام می‌شود و در آنجا توسط سرباز زمستان آموزش می‌بیند که در همین حین رابطه احساسی بین آن دو نفر شکل می‌گیرد.

در نهایت پس از اتفاقاتی که برای ناتالیا می افتد او تبدیل به یک جاسوس حرفه ای میشود و بعد‌ها به ایالات متحده سفر کرد و یکی از ماموران شیلد شد. بعد از اتفاقاتی دیگر در نهایت ناتاشا به عضویت در تیم انتقام جویان در می آید. البته به عضویت دائمی و تمام وقت این تیم در نمی آید. زیرا سوگند نام‌های که آنها برای خود در نظر گرفته بودند برای ناتالیا جالب نبود.

در طی یک مأموریت برای سازمان شیلد ناتاشا به این حقیقت پی میبرد که همسر سابقش زنده است و او تبدیل به رد گاردین شده است. کاشف به عمل آمد که مرگ ساختگی الکسی شوستاکوف توسط سازمان KGB برنامه‌ریزی شده بود. در نهایت ناتاشای غصه‌دار تبدیل به یکی از برترین جاسوسان آنها شود.

لازم به ذکر است که ناتاشا در آینده زندگی خود با یک بیوه سیاه دیگر به نام یلنا بلووا (Yelena Belova)برخورد می‌کند و با او در برهه‌ای از زمان وارد رقابت میشود. در واقع یلنا فردی دیگر بود که در اتاق سرخ آموزش دیده بود. و بسیار دوست داشت که تنها بلک ویدو باشد و نسبت به این موضوع بسیار وسواس داشت.

این دو بلک ویدو در طی یک مأموریت با هم برخورد می‌کنند و تلاش می‌کنند تا یک سلاح زیستی را بازیابی کنند. آن دو با هم به مبارزه میپردازند ولی کمی بعد به توافق می‌رسند و تصمیم می‌گیرند ظاهر خودشان را با یکدیگر عوض کنند. تا یلنا متوجه شود اگر روزی برایش اتفاقی بیفتد مافوق هایش هیچ اهمیتی برای زنده بودن یا مرده بودن او قائل نیستند.

ناتاشا علاوه بر یک بلک ویدو دیگر باز هم یکی از برترین ماموران شیلد به حساب می‌آمد. نکته مهمی که وجود دارد ناتاشا رومانوف اولین بلک ویدو به حساب نمی‌آید. قبل از او کس دیگری نقش او را به عهده داشت. اما به اندازه ناتاشا معروف نبود.

ناتاشا بارها و بارها ثابت می‌کند که یکی از بهترین گردآورندگان اطلاعاتی دنیای مارول است. وی به چندین زبان مختلف تسلط دارد و در زمینه ی هک رایانه‌ای تخصص بسیار بالایی دارد.

ما این شخصیت های جذاب را قرار است در فیلم جدید مارول به نام بلک ویدو (Black Widow 2021) ببینیم. در ادامه با فیگار همراه باشید تا با نقد فیلم بیوه سیاه از اوضاع ساختاری روایت این فیلم به کارگردانی کیت شورتلند شما را بیشتر در جریان بگذاریم.

Black Widow Comic
Black Widow Comic ؛ نقد فیلم بیوه سیاه , نقد فیلم بلک ویدو

تعمق در شخصیت ناتاشا در فیلم بیوه سیاه

این فیلم پس از وقایع کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی اتفاق می افتد. اسکارلت جوهانسون البته به عنوان ناتاشا رومانوف یا بیوه سیاه برمیگردد. او در حال فرار است.

اما ابتدا او را در کودکی در اوهایو، در سال 1995 (با بازی Ever Anderson) میبینیم. او با خواهرش یلنا (ویولت مک گراو) و والدین آنها، الکسی (دیوید هاربر) و ملینا (راشل ویس) زندگی میکند. یلنا میافتد و زانوی خود را زخمی می‌کند. ملینا به او می‌گوید:

تو یک دختر شجاع هستی. درد فقط شما را قویتر می‌کند.

یک روز الکسی به خانه می آید، با ملینا گفتگو می‌کند و به دختران می‌گوید که زمان ماجراجویی بزرگی فرارسیده است که همیشه درباره آنها صحبت کرده بودند. یک صحنه تعقیب و گریز پر از تنش که شامل هواپیما، اتومبیل های پلیس و تیراندازی است را شاهد هستیم.

گفتن از این فیلم بدون تعمق کافی در زندگی ناتاشا رومانوف بسیار دشوار است. همه چیز به اتاق سرخ برمی‌گردد. یک برنامه آموزشی روسی که در آن بیوه های سیاه از طریق شستشوی مغزی و تمرینات بدنی شدید دگرگون می‌شوند. این اتاق توسط Dreykov (ری وینستون)، مردی بی روح که راهی برای کنترل اراده آزاد ایجاد کرده است، اداره می‌شود.

همه چیز دست به دست هم می‌دهند تا ناتاشا را به یلنا برسانند. که اکنون توسط یوهانسون و پوگ بازی میشود. پیچ و خم ها، درگیری ها و صحنه های تعقیب و گریز زیادی در فیلم وجود دارد. اما همه چیز به همین موضوع خلاصه می‌شود: ناتاشا قصد دارد درایکوف را بکشد. اما کار سختی است؛ درواقع درایکوف پتانسیل فوق العاده ای ایجاد کرده است که می‌تواند حرکت حریف خود را تقلید کند.

تصویری از اسکارلت جوهانسون در فیلم بیوه سیاه ؛ نقد فیلم بیوه سیاه
تصویری از اسکارلت جوهانسون در فیلم بیوه سیاه ؛ نقد فیلم بیوه سیاه

فیلم بیوه سیاه چیزی بیش از ماموریت ناتاشا در این طرح وجود ندارد. اما شورتلند از این اقدام صرف نظر نمی‌کند و 40 دقیقه اول از این فیلم 2 ساعته و 13 دقیقه ای تقریباً به تعقیب و گریزهای بی وقفه می‌گذرد. که حقیقتا همه چیز در بازی اسکارلت در همین سکانس‌های اکشن بی نظیر جلوه گر می‌شود. قابل ذکر است که همانطور که گفته شد تمام مهارت و پتانسیل ناتاشا در ورزش های رزمی در این سکانس‌ها مفهوم می‌شود.

تحلیل فیلم بیوه سیاه

این فیلم ما را با حضور Black Widow در دنیای سینمایی مارول ، با یک داستان افسانه ای از آسیب های خانوادگی، بحران هویت و رقابت دو ابرقهرمان هم‌جنس یعنی ناتاشا و یلنا با بازی ، که سرگرم کننده با بازی فلورنس پیو ارائه میدهد.

فیلم بلک ویدو به کارگردانی کیت شورتلند ، هیجان یک فیلم جاسوسی را به نحو احسنت به ما می‌دهد. سرانجام به مأمور مخفی، اسکارلت جوهانسون انتقام جو، فیلم اختصاصی خود را می‌دهند. گرچه این فیلم در حقیقت به عنوان یک درام خانوادگی ناکارآمد و مقدمه ای پر مخاطب برای یلنا بلوا ، به نظر می‌رسد؛ اما فیلمی بسیار سرگرم‌کننده است.

تصویری از یلنا و ناتاشا در فیلم بیوه سیاه ؛ نقد فیلم بیوه سیاه
تصویری از یلنا و ناتاشا در فیلم بیوه سیاه ؛ نقد فیلم بیوه سیاه

در حالی که بسیاری از اقدامات و ارتباطات با دنیای سینمایی مارول در فیلم بیوه سیاه وجود دارد، و برخی از موارد را که در این دنیای سینمایی به تصویر کشیده نشده بود را توضیح می‌دهد و نکاتی دیگر را برای ادامه دادن دنیای خود تنظیم می‌کند؛ فیلم با یک تفاوت صادقانه روبرو می‌شود. حداقل از این فرنچایز گسترده و وسیع در برخورد با آسیب های زنانه و سو استفاده از آن‌ها، به روشی صادقانه استفاده شده است.

ما می‌توانیم در این فیلم قطعات کوچک و مهمی از شخصیت ناتاشا را ببینیم (چه کسی می دانست او برای سرگرمی فیلم های جیمز باند را تماشا می‌کند؟) اما همچنین با یک انسان دیگر که شخصیتی خاص را دارا است مواجه می‌شویم. ناتاشا و یلنا در مورد زندگی خود و گذشته مشترک خود صحبت می‌کنند. (فلش بک‌هایی که وجود دارد از دوران کودکی آنها و “والدین” آنها صحبت می‌شود).

به عنوان یکی از تولیدات سینما مارول ، درگیری و انفجارهای زیادی در این درام هم وجود دارد. بیوه سیاه از نظر سکانس های اکشن بسیار بی‌نظیر عمل کرده است. به راحتی می‌شود نمونه‌های این سکانس‌ها را در کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان هم مشاهده کرد.

این فیلم جدید از مارول همچنین پرداخت داستان‌ها و داستان‌هایی را که بلک ویدو قبلاً در فیلم‌های مختلف مثل انتقام جویان به آن اشاره شده بود را کامل می‌کند. تا تصویری واضح تر از این که چرا او برای جبران گذشته خود باید انقدر زجر بکشد.

با بیوه سیاه ، مارول بار دیگر در چندین جبهه خودی نشان می‌دهد. در کتابها، مرگ بیشتر از اینکه حالت دائمی باشد، یک ناراحتی جزئی است و اگر این اتفاقات مهمی باشد، او ممکن است بخواهد لباس چرمی خود را آنقدر تمیز نگه دارد. با این حال، این فیلم سال ها بازی جوهانسون در فازهای سوم و چهارم را جبران می‌کند در حالی که شاید مهمتر از هرچیز، پیو را به عنوان درخشان ترین ستاره MCU معرفی می‌کند.

نقد فیلم بیوه سیاه
نقد فیلم بیوه سیاه , نقد فیلم بلک ویدو

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم بیوه سیاه

  • کارگردان: کیت شورتلند
  • تهیه‌کننده: کوین فایگی
  • نویسنده: اریک پیرسون
  • داستان: ژاک شفر و ند بنسون بر پایه بیوه سیاه اثر استن لی
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، فلورنس پیو، دیوید هاربر، او.تی. فاگبنلی، ویلیام هرت، ری وینستون، ریچل وایس و نانا بلوندل
  • موسیقی: لورن بالفه
  • فیلم‌بردار: راب هاردی
  • تدوین‌گر: متیو اشمیت
  • شرکت تولید: مارول استودیوز
  • توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی
  • تاریخ‌ انتشار: ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ (ایالات متحده آمریکا)
  • مدت زمان: ۱۳۳ دقیقه
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی
  • هزینهٔ فیلم: ۱۵۰–۲۰۰ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم بیوه سیاه با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *