نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها

[yasr_overall_rating]در این نوشتار قرار است با هم نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) را بخوانیم. این اثر جدیدترین انیمیشن ساخت شرکت دریم ورکز است.

فیلم Spirit Untamed در مورد یک دختر است که مادرش را از دست داده و بین او و اسبی به نام اسپیریت (Spirit) یک رابطه عاطفی شکل می‌گیرد.

این انیمیشن به کارگردانی الین بوگن (Elaine Bogan) ساخته شده و در آن از صداپیشگانی چون جیک جیلنهال (Jake Gyllenhaal) و جولین مور (Julianne Moore) استفاده شده است. صداپیشه نقش اصلی یعنی لاکی (Lucky) کسی نیست جز ایزابلا مرسد (Isabela Merced) که فیلم بلند دورا و شهر گمشده طلا (Dora And The Lost City of Gold) را در رزومه خود دارد. سایر صداپیشگان شامل ایزا گونزالز (Eiza Gonzalez) و مک کنا گریس (Mckenna Grace) هستند. گریس را پیش از این در کنار کریس اوانز در فیلم Gifted دیده‌ایم.

با ما در ادامه این مطلب با نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) همراه باشید تا این انیمیشن را بررسی کنیم و ببینیم از جنبه‌های مختلف چگونه عملکردی داشته است.

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021)

کارتونی برای بچه‌ها

در لیست زیر مواردی را مشاهده می‌کنید که در این مقاله آورده شده است.

  • خلاصه داستان: کارتونی برای بچه‌ها
  • سطح فنی
  • نظر منتقدان
  • اگر از این فیلم خوشتان آمده
  • کلام آخر
  • عوامل
نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها
نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : خلاصه داستان

لاکی پرسکات (Lucky Prescott) دختر بچه کوچکی است که به تازگی به شهر جدیدی نقل مکان کرده است. او خیلی زود با یک ماستنگ – اسب وحشی – به نام اسپیریت رفیق می‌شود. البته این اسمی است که خود لاکی به او داده و ما هم از این پس او را با همین نام می‌خوانیم. لاکی و دوستانش تصمیم می‌گیرند اسپیریت را از این زندگی رقت‌بار نجات داده و او را به جایی که واقعاً باید باشد برگردانند یعنی دامن طبیعت.

این فیلم مورد عجیبی است چرا که متعلق به یک فرنچایز است که اولین فیلم آن در سال 2002 تولید شده. این فیلم جدید “دنباله/بازسازی” است و نه این است و نه آن. دنباله ساختن به این معنی نیست که همان کاراکتر را بگیریم و همان داستان را به شیوه دیگری بیان کنیم.

به ادامه داستان فیلم برگردیم. لاکی در یک شهر شلوغ با خاله خود کورا زندگی می‌کند. مادر او فوت شده است اما در زندگی پربار خود سوارکار اسب‌های نمایشی بوده و افتخارات زیادی را کسب کرده است. لاکی و خاله‌اش (با صداپیشگی مور) برای دیدن پدر او به مناطق روستایی با مزارع بزرگ و اصطبل‌های نگهداری اسب‌ها سفر می‌کنند. لاکی انجا با اسپیریت آشنا می‌شود و خیلی زود بین این دو ارتباط خاصی شکل می‌گیرد.

البته در ابتدا برای دختر کوچکی که در شهر زندگی کرده سواری بر یک اسب وحشی کاری دشوار و پر مخاطره است. همین موضوع سبب می‌شود تا جیم، پدر لاکی سعی کند او را از این اسب دور کند. البته جیم از سوار شدن عزیزانش بر اسب خاطره خوشی ندارد چرا که همسرش و مادر لاکی خود در یک حادثه سوارکاری جانش را از دست داده است.

خوشبختانه فیلم از این بابت در دام یکنواختی نمی‌افتد. لاکی دو دوست دیگر به نام‌های پرو و ابیگل دارد که خود دستی در سوارکاری دارند و اسب‌های خودشان را سوار می‌شوند. آن‌ها نیز با دیدن اسپیریت از او خوششان می‌آید. به همین خاطر تصمیم می‌گیرند به لاکی سوارکاری بیاموزند. ماجراهایی که این سه با هم از سر می‌گذرانند سرگرم‌کننده و بامزه است و ما را به نرمی با خود همراه می‌کند.

در این میان اما یک دلال اسب خبیث هست که می‌خواهد اسپیریت را از آن خود کند. سه کودک تصمیم می‌گیرند با وجود تمام سختی‌ها، اسپیریت را به خانه اصلی خود یعنی دشت‌های آزاد بازگردانند؛ همان جایی که به آن تعلق دارد.

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : سطح فنی

فیلم Spirit Untamed یک انیمیشن دیدنی و آموزنده است که برای بچه‌ها و حتی بزرگسالان سرگرم‌کننده است. سطح فنی این انیمیشن اما نسبت به شرکتی که در آن ساخته شده متاسفانه بسیار ضعیف است. اگر نام دریم ورکز DreamWorks در کنار این کارتون نمی‌آمد قطعاً توجه خیلی کمتری را به خود جلب می‌رد. این انیمیشن از سبکی از انیمیشن‌سازی استفاده کرده که بسیار بی روح و دم دستی است. پیش از تماشای این فیلم امکان ندارد فقط با دیدن بخش‌هایی از آن بتوانید حدس بزنید کار کدام شرکت است و گمان می‌کنید تولید شده توسط یک شرکت نوپای گمنام است.

برای این که بهتر با ابعاد این مسئله آشنا شوید بهتر است چند مورد از کارهای دیگر این کمپانی نام ببریم:

  • شرک
  • ماداگاسکار
  • کونگ فو پاندا
  • بچه رئیس
  • چطور یک اژدها را تربیت کنیم (How To Train A Dragon)
  • مگامایند (Megamind)
  • فیلم زنبوری (Bee Movie)
نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها
نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها

متاسفانه فیلم Spirit Untamed در طراحی کاراکتر و سبک و سیاق ویژه انیمیشن‌سازی، به گرد پای هیچ یک از ساخته‌های ده-بیست سال اخیر دریم ورکز نمی‌رسد. گروه سنی مخاطب این فیلم هر چه هم باشد – حتی بچه‌های پنج تا ده ساله – چنین سطحی از زیبایی بصری برای یک اثر ساخته شده توسط یکی از بزرگ‌ترین استودیوهای انیمیشن‌سازی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

داستان وقتی بغرنج‌تر می‌شود که می‌فهمیم این کارتون متعلق به یک فرنچایز است. از اولین اثر مربوط به این مجموعه که در سال 2002 اکران شده، ما اسبی به نام اسپیریت را داریم. این اثر با نام Spirit: Stallion Of The Cimarron داستان اسپیریت را دنبال می‌کند که اسبی رها و آزاد است و برای اولین بار با انسان روبرو شده و اتفاقاتی در پی آن رخ می‌دهد.

دومین اثر از این مجموعه یک سریال کارتونی به نام Spirit Riding Free است که از 2017 آغاز به پخش کرده و 78 اپیزود دارد. این سریال گروه‌ سنی کم سن و سال‌تری را در نظر گرفته بود و همانطور که از یک سریال کارتونی انتظار می‌رود از نظر کیفی چندان چشم‌گیر نبود. اما بسیار محبوب شد و دریم ورکز سعی کرده این محبوبیت را حالا حالاها استفاده کند.

ساخت یک فیلم بلند در ادامه این دو اثر تصمیم عجیبی به نظر می‌رسد. شما نمی‌توانید یک اسب که در سال 2002 خلق شده را بگیرید و حدود ده سال بعد با آن یک فیلم سینمایی بسازید بدون اینکه باعث افت بصری کار شود.

دریم ورکز اگر به پرداختن به این داستان خیلی اصرار داشت می‌توانست با ماندن در این فرنچایز یک کاراکتر جدید به عنوان اسب معرفی کند و به این ترتیب سطح فنی کار را خیلی بهتر و حرفه‌ای تر کند. اما این کار را نکرده و مشخص نیست در دنیای امروز که بهترین و زیباترین انیمیشن‌ها ساخته و اکران می‌شوند با چه امیدی قصد رقابت با این رقبای قدرتمند را دارد.

البته نمی‌توان بی انصاف بود. درست است که کاراکترهای فیلم Spirit Untamed نخراشیده و خام هستند و به یاد نمی‌مانند، مناظر طبیعی، دشت‌ها، دره‌ها، بیابان‌ها و صخره‌های به تصویر کشیده شده در این کارتون بسیار چشم‌نواز است و سطح کار را یک تنه بالا برده است.

در ادامه نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) در این مقاله در کنار ما بمانید تا چند نظر از منتقدان را راجع به این اثر بخوانیم و ببینیم ان‌ها در این باره چه فکری می‌کنند.


بیشتر بدانید: نقد فیلم کروئلا 2021


نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : نظر منتقدان

مایک مک گراناگان در آیل سیت از چهار ستاره به این فیلم سه داده و نوشته:

انیمیشن این فیلم بسیار زیباست به ویژه در صحنه‌هایی که فضاهای باز جلوی شهر نمایش داده می‌شود. سبک بصری گرمی که دارد به سفری که لاکی و اسپیریت با هم طی می‌کنند جان می‌دهد. با وجود این موضوع و تمام خوبی‌های ریز و درشت دیگری ه دارد، این فیلم حتی نزدیک سطح فیلم‌های پیکسار نیست. این اثر فاقد داستان سرایی پخته و خلاقیت‌های بصری است. مخاطب این کارتون بچه‌های نه ساله به پایین هستند؛ البته اگر والد هستید می‌توانید از شادی بچه‌ها شاد باشید.

خلیل جانسون در پانچ درانک کریتیکز می‌گوید:

با اینکه فیلم اصلی از زبان خود اسب بود و از زاویه دید او تعریف می‌شد، به این معنی نیست که نسخه بی‌زبان و ساکت اسپیریت لحظات خاص خود را در این فیلم جدید ندارد. در نهایت این کارتون بسیار موفق خواهد شد و بچه‌ها و پدر و مادرها فقط کافی است از تماشای آن در سینماها لذت ببرند.

لویزا مور در اسکرین زیلاتس می‌نویسد:

فیلمنامه آن خام است اما به مرور بهتر می‌شود. کمی طول می‌شود تا فیلم حسابی جا بیفتد اما وقتی بالاخره می‌تواند ایده “بهترین روش زندگی وحشی و آزاد بودن است.” را درست پیاده کند، روی غلتک می‌افتد. Spirit untamed یک فیلم شیرین و گرم با قلبی تپنده است که داستانی الهام‌بخش فراتر از زمان را در مورد شجاعت بیان می‌کند. این فیلمی است که همه دختران جوان باید ببینند.

ریچارد پراپز در ایندیپندنت کریتیک چنین می‌گوید:

با روحی مهار نشدنی و قلبی نترس، کارتون Spirit Untamed یکی از بهترین انیمیشن‌های ساخته شده تا اینجای سال 2021 است و قطعاً یکی از بهترین تجربه‌های من از تماشای فیلم در سالن‌ها بوده. این از آن دسته از فیلم‌هایی است که با گرمی و جذابیت ذاتی خود به زیر پوستتان رفته و شما را به کاراکتر اصلی علاقه‌مند می‌کنند.

در آخرین بخش از نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) به معرفی فیلم‌های مشابه می‌پردازیم.

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها
نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کارتونی برای بچه‌ها

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : اگر از این فیلم خوشتان آمده

اگر از فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) خوشتان آمده و به ارتباط انسان‌ها و حیوانات به ویژه اسب‌ها علاقه دارید می‌توانید از تماشای این برنامه‌ها لذت ببرید.

  1. فیلم اسب رویایی Dream Horse 2021 / بازیگران: تونی کولت (Toni Collette)، دمین لوییس (Damian Lewis)، کاترین جنکینز (Catherine Jenkins)

دریم یک اسب مسابقه است که توسط یک بارتندر به نام جن پرورش پیدا کرده و تربیت شده است. جن همسایه‌ها را راضی می‌کند در پرداخت هزینه‌های نگهداری از دریم مشارکت کنند تا بتواند در مسابقات حرفه‌ای رقابت کند. این سرمایه‌گذاری جواب می‌دهد و دریم به امید تازه‌ای برای این مردم تبدیل می‌شود.

  1. زیبای سیاه Black Beauty 2020 / بازیگران: مک کنزی فوی (Mackenzie Foy)، ایان گلن (Iain Glen)، کلیر فورلانی (Claire Forlani) و با صداپیشگی کیت وینزلت (Kate Winslet)

جو به تازگی در یک حادثه والدینش را از دست داده و مجبور است با دایی‌اش که یک پرورش‌دهنده اسب مسابقه است زندگی کند. آنجا با یک اسب وحشی به نام بیوتی آشنا می‌شود. عشق بین این دو زندگی هر دو را متحول می‌کند و امید را به آن‌ها باز می‌گرداند حتی وقتی بیوتی را به دلیل مشکلات مالی می‌فروشند و این دو سالیان سال از هم دور می‌مانند.

  1. اسب وحشی (ماستنگ) Mustang 2019 / بازیگران: ماتیاس شونارتز (Matthias Schoenaerts)، بروس درن (Bruce Dern) و جیسون میچل (Jason Mitchell)

این فیلم داستان یک زندانی را دنبال می‌کند که در یک برنامه باز پروری با محوریت اموزش و تربیت اسب‌های وحشی شرکت می‌کند.

  1. هارتلند Heartland / بازیگران: امبر مارشال (Amber marshall)، گراهام واردل (Graham Wardle)، میشل مورگان (Michelle Morgan)، شان جانستون (Shaun Johnston)

این مجموعه یک سریال کانادایی است که در چهارده (!) فصل از سال 2007 به روایت داستان زندگی یک خانواده می‌پردازد. ایمی وان‌ترین عضو خانواده، توانایی مادر مرحومش در تربیت اسب‌های آسیب دیده را به ارث برده و یاد می‌گیرد چطور این مهارت را به کار گرفته و تقویت کند.

نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) : کلام آخر

انیمیشن Spirit Untamed یک کارتون خوب و سرگرم‌کننده سات. اگر خود صاحب فرزندی هستید، این کارتون برای بچه‌های کوچک بسیار مناسب است. داستان سر راست و مناظر زیبایی دارد و درس مقاومت و صبوری را به فرزندتان می‌آموزد در عین حال که او را با غم از دست دادن عزیزان آشنا می‌کند. اما شاید خودتان نتوانید زیاد از آن لذت ببرید چرا که پیچیدگی داستانی خاصی ندارد و برای بزرگسالان زیاد خاص نخواهد بود. در پایان نقد فیلم Spirit Untamed (روح آزاد 2021) باید گفت، این انیمیشن ماندگار نیست و حرف تازه‌ای نمی‌زند. دنیای جدیدی را نیز خلق نمی‌کند و همانی را که می‌شناسیم به ما نشان می‌دهد. اگر خوره فیلم هستید و یا کارتان به انیمیشن ارتباط دارد یا صرفاً کارتون زیاد تماشا می‌کنید کارتون Spirit Untamed گزینه خوبی برای تماشا است اما اگر به دنبال یک فیلم حرفه‌ای و قدرتمند هستید که تا ابد در ذهنتان بماند، این فیلم از آن دسته نیست.

عوامل

  • کارگردان: الین بوگان، انیو تورسان
  • تهیه کنندگان: کارن فاستر، تیم پاور
  • نویسندگان: جان فوسکو، کریستین هان، کاترین نولفی، اری والینگتون
  • صدا پیشگان: جیک جیلنهال، جولین مور، ایزابلا مرسد، مارسای مارتین، مک کنا گریس

بیشتر بخوانید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *