نقد فیلم Endangered Species ؛ گونه های در معرض خطر 2021

[yasr_overall_rating]در این نوشتار از فیگار به نقد فیلم Endangered Species می‌پردازیم. با ما و سایت فیگار همراه باشید تا بیشتر در رابطه با فیلم گونه های در معرض خطر 2021 بدانید.

یک خانواده آمریکایی تصمیم می‌گیرند برای یک تعطیلات خانوادگی به آفریقا سفر کنند. در این مسیر با مشکلاتی روبرو می‌شوند که حاکی از اختلافات عمیق و مشکلات حل نشده آن‌ها است.

از همان آغاز سفر تفاوت‌ها مشخص است و به چشم می‌آید. لارن (با بازی Rebecca Romijn) یک دکتر است که از وقتی دختر کوچکی بوده به بازدید از آفریقا علاقه بسیاری داشته است. برعکس همسرش جک (با بازی فیلیپ وینچستر Philip Winchester) که در اوایل فیلم خودش نیز مانند شغلش تا حدودی خشک است.

وینچستر و کارگردان این فیلم یک بار دیگر به کارگردان یعنی ام. جی. بَست (M. J. Bassett) پیوسته و این دو پیش از این سابقه همکاری را داشته‌اند.

در ادامه نقد فیلم Endangered Species (گونه های در معرض خطر 2021) ما را همراهی کنید تا از زاویه‌های مختلفی به بررسی این اثر سینمایی بپردازیم.

نقد فیلم Endangered Species (گونه های در معرض خطر 2021)

در لیست زیر می‌توانید مواردی را که در این نقد آورده شده مشاهده کنید:

  • خلاصه داستان
  • بازی‌ها
  • نظر منتقدان سینمایی
  • سخن آخر
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021
نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021

نقد فیلم Endangered Species (گونه های در معرض خطر 2021) : خلاصه داستان

کنیای شرقی همواره یکی از هیجان‌انگیزترین مقاصد توریستی برای شهروندان غربی به شمار می‌رود. اتفاقاً فیلم‌های بسیاری با این مضمون ساخته شده است. جدیدترین مورد آن، نقد فیلم Endangered Species (گونه های در معرض خطر 2021) است که در مورد یک خانواده آمریکایی است که با هم به سفری تفریحی در کنیای غربی می‌روند تا به اصطلاح سنگ‌هایشان را وا بکنند.

در این سفر اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که به اعضای این خانواده و به بینندگان اثبات می‌شود که ما هم تفاوت چندانی با این گونه‌های جانوری در حال انقراض نداریم. مسافران این فیلم از پنج نفر شامل یک پدر و مادر و دو فرزند به اضافه دوست‌پسر یکی از فرزندان می‌شود. لورن، جک، نوآ، زویی و دوست‌پسرش بیلی. نقش زویی را دختر کارگردان یعنی ایزابل بست (Isabel Bassett) بازی کرده است. ایزابل بست از قضای روزگار جزو نویسندگان این فیلم نیز بوده است. نوآ اما دوست‌پسرش را با خود نیاورده و دلتنگش است.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


از لحظه شروع فیلم تا وقتی این خانواده به مقصد سفر می‌رسند، تقریباً از تمام اختلافات، نزاع‌ها و پیش‌داوری‌ها با خبر می‌شویم. آن‌ها به پارک ملی آمبوسلی (Amboseli National Park) رسیده‌اند. مدت کوتاهی پس از آغاز این ماجرا اما اتفاقاتی رخ می‌دهند که شخصیت‌های داستان را در یک چرخه بازخورد عمل و عکس‌العمل می‌اندازند.

علاقه ام. جی. بست به حیوانات بر کسی پوشیده نیست. او یک پیام واضح در این فیلم برای بیننده دارد: با حیات وحش درنیفتید. برای یک پدر که به تازگی شغل پردرآمدش را از دست داده استفاده از گزینه‌های ارزان‌تر در سفر بسیار معمول است. درخت فاجعه وقتی محصول می‌دهد که پدر خانواده ارزان‌ترین گشت جنگلی را انتخاب می‌کند. چه مشکلی ممکن است پیش بیاید؟ آن هم وقتی یکی از اعضای خانواده به بیماری دیابت مبتلاست؟

در این فیلم فیلیپ وینچستر اندکی از نقش‌های معمول خود یعنی نر آلفا فاصله گرفته است. او و همسرش زوج زیبایی هستند که اول ممکن است حسادت بیننده را برانگیزند. همسر زیبا، فرزندان زیبا و شغل پردرآمد. همچین شخصی چه مشکلی ممکن است داشته باشد؟

بیشتر فیلم به نشان دادن دیالوگ‌هایی با مضمون دعواهای خانوادگی می‌گذرد. راستش هیچ دلیلی ندارد که مخاطب به این دیالوگ‌ها کمترین اهمیتی بدهد.

نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021
نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021

به نظر می‌رسد عنوان فیلم یعنی “گونه‌های در معرض خطر” بیشتر به آدم‌های این داستان اشاره دارد تا به حیواناتی که بازدید می‌کنند. مشکلات داخلی و تصمیمات اشتباه این افراد را در معر خطر قرار می‌دهد و باعث می‌شود از خودمان سوال کنیم؛ آیا واقعاً ما اشرف مخلوقات هستیم؟ یا قدرت و حکمت ما در مرکز یک جنگل مورد قضاوت قرار می‌گیرد؟

داستان پیش از هر چیز راجع به بقاء است. بقای اعضای این خانواده و مهمان ناخوانده‌شان از چنگال حیات وحشی آفریقا؛ و بقای ما بینندگان از چنگال یک فیلم خسته‌کننده و بی‌مورد که تکرار مکررات است و هیچ تلاشی برای خلاق بودن و متفاوت بودن به خرج نمی‌دهد ای کاش کسی به کارگردان گفته بود که صرف استخدام بازیگران جذاب و بردن لوکیشن فیلمبرداری در مکانی سرسبز و زیبا با همراهی حیوانات وحشی از فیلم یک فیلم خوب نمی‌سازد.

برای فیلمی که سوژه اصلی آن جانوران جنگلی آفریقایی هستند، کاش حداقل تیم بهتری برای خلق حیوانات استخدام می‌شد. کرگدن خشمگینی که از فرزند خود دور افتاده از همان اوایل فیلم به ما می‌فهماند که با چگونه فیلمی روبرو هستیم. دیگر سال 2021 است و چنین عملکرد ضعیفی در حوزه جلوه‌های ویژه گناهی نابخشودنی محسوب می‌شود.

این افراد پشت سر هم تصمیمات اشتباه می‌گیرند. تصمیماتی که بر هر عقل سلیمی مسلم است نباید انجام بگیرد. خانواده هالزی از این سفر چیزی یاد نمی‌گیرند و هیچ تغییر چشم‌گیری نمی‌کنند. حداقل چیزی که این فیلم می‌توانست به ما بدهد، تماشای روند تبدیل شدن این آدم‌ها به پدر، مادر، فرزند و پارتنر بهتری بود که گویا نویسندگان تصمیم گرفته‌اند همین مورد را نیز از ما دریغ کنند. در تمام طول فیلم وقتی شخصیت‌های داستان با انواع خطر مرگ روبرو می‌شوند دست از دعواهای بچگانه و تکه و طعنه پراکندن برنمی‌دارند که واقعاً تماشای آن را به روندی دردناک بدل می‌کند.

در میان این اتفاقات اما مادر خانواده بر اثر بیماری دیابت خود و نبود کمک‌های اولیه پزشکی به کما می‌رود. بعد در اواخر فیلم به طرز معجزه‌آسایی به هوش آمده و می‌تواند کیلومترهای طولانی را پیاده روی کند. جل الخالق!


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره


شاید این حرف خیلی سنگدلانه باشد اما کاراکترهای نگون بخت این فیلم آنقدر بی دست و پا و احمق نوشته شده‌اند که هر گونه حس همدلی و دلسوزی را از مخاطب می‌گیرند و بیشتر منتظریم تا بلاهای بیشتر و بیشتری سرشان بیاید.

نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021
نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021

این فیلم حتی از آن فیلم‌هایی نیست که بتوان در موردش گفت با پرداخت بهتر و تیم فنی قوی‌تر موفق‌تر می‌شد. هسته اصلی فیلم مشکل دارد. به عبارتی خشت اول این فیلم کج است و در نتیجه تا ثریا هم کج می‌رود. اگر هدف نویسندگان و کارگردان از این فیلم نشان دادن زشتی و کراهت قاچاق اعضای حیوانات وحشی بوده، نشان دادن حیواناتی که از خشم تا سر حد دیوانگی رسیده و قصد جان این آدم‌های از همه جا بی‌خبر را دارند، به هیچ وجه حس ترحم بیننده را برنخواهد انگیخت. برای تاکید بر مظلوم بودن یک موجودیت باید روی همان موجود تاکید شود و نباید در شمایل موجوداتی خبیث نشان داده شود.

خانواده هالزی (Halsey) بهتر بود قبل از تصمیم به هزاران کیلومتر را پیمودن، اختلافات خود را در خانه حل می‌کردند تا ما دیگر مجبور نباشیم یک ساعت و چهل و یک دقیقه بحث‌های طولانی و از پیش نوشته شده را تماشا کنیم و می‌توانستیم این زمان با ارزش را صرف فعالیت مفیدتری بکنیم.

بازی‌ها ؛ نقد فیلم Endangered Species

بازی‌هایی که بازیگران این فیلم از خود ارائه می‌دهند بد نیست و قابل قبول است. البته مفاهیم پیچیده و احساسات فراموش شده‌ای در این فیلم به نمایش گذاشته نمی‌شود که نشان دادنشان سخت باشد. وقتی می‌توان میزان مهارت یک بازیگر را سنجید که در مقابل یک دیالوگ سنگین یا یک اتفاق غیر معمول قرار گیرد. سر و کله زدن با همسر و بچه و شیر و پلنگ زحمت چندانی ندارد و استعداد چندانی نمی‌طلبد.

نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021
نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021

اگر از این فیلم خوشتان آمده (یا نیامده! در هر صورت)

فیلم کمدی مخلوط (Blended) یک فیلم کمدی با بازی آدام سندلر (Adam Sandler) و درو بری مور (Drew Berrymore) است که در فضایی خانوادگی مشکلات بزرگ کردن فرزندان با یک والد را به شیوه‌ای بامزه نمایش می‌دهد. معمولاً تمام افرادی که این فیلم را دیده‌اند از صحنه‌های کمدی آن روده‌بر شده و در لحظات احساسی آن، قلبشان به تپش افتاده است. اگر از فضای جنگلی آفریقا و تماشای حیوانات وحشی خوشتان آمده تماشای این فیلم صد در صد توصیه می‌شود.

نقد فیلم Endangered Species (گونه های در معرض خطر 2021) : نظر منتقدان سینمایی

کریستین دریر در سایت نایتز اند ویکندز می‌نویسد:

قطعاً فیلم Endangered Species فیلم گیشه‌ای تابستان امسال نیست. کاراکترها بسیار کلیشه‌ای هستند و تکراری، و داستان آن پر از حفره‌های فیلمنامه‌ است. اما مادامی که انتظارتان از این فیلم را “خیلی” پایین بیاورید می‌توانید از اکشن و چند صحنه خنده‌دارِ دور از انتظار در آن لذت ببرید.

کیت هاک در سایت Parent Preview راجع به این فیلم گفته است:

اینجا پتاسیل هدر رفته داریم. این فیلم پیامی واضح علیه قاچاقچیان شکار گونه‌های جانوری دارد. این جرم بسیار وحشیانه و غم‌انگیز است و هر چقدر توجه جهانی به این مسئله بیشتر جلب شود بهتر است. اما نمی‌توانم تماشای آن را به شما توصیه کنم. از ابتدا تا انتها، کاراکترها و دیالوگ‌های آن احمقانه و سطحی هستند، و مگر اینکه دلتان بخواهد حس کنید از شخصیت‌های درون یک فیلم باهوش‌تر هستید، ای فیلم شما را دیوانه خواهد کرد.

سایت ابسنت انترتینمنت در نقدی راجع به این فیلم نابخردانه چنین می‌گوید:

در کنار بازی‌های بد، داستان اصلی مصنوعی و زورکی، درامای خانوادگی خسته کننده، جلوه‌های ویژه سطح پایین و چند تعقیب و گریز خسته، تقریباً تنها چیزی که این فیلم دارد نیت خوب است که با چند منظره زیبا و چشم‌گیر همراه شده است. البته همین نیت خوب هم وقتی این خانواده را می‌بینیم که در حیات وحش دخالت کرده و طبیعت بکر آفریقا را انگولک می‌کنند زیر سوال می‌رود. البته که قاچاقچیان دزدهای پست فطرتی هستند اما این خانواده از ابلهان دست کمی از آن‌ها ندارند.

سایت پانچ درانک کریتیکز نیز در مورد این فیلم چنین عنوان کرده است:

در حالی که داستان همان گونه پیش می‌رود که انتظارش را دارید، فیلمنامه بست کاری می‌کند که این موضوع که آیا این خانواده در منوی بوفه آفریقایی قرار می‌گیرد یا نه برایتان اهمیت پیدا کند. اوکانل همان انرژی دیوانه واری که از او انتظار داریم را به نمایش می‌گذارد، و باعث می‌شود دلمان بخواهد او و رفای شاخ کرگدن جمع‌کن او تحقیر شوند. در مورد ایزابل بست اما، اینجا مهم‌ترین نقش خود را ایفا می‌کند و به طرز دور از انتظاری به زویی عمقی را داده که فکرش را نمی‌کردیم. این فیلم به نوعی دومین فیلم از سه گانه بست با موضوع اصلی قاچاقچیان حیات وحش است. او از معدود کارگردان‌هایی است که می‌تواند از پس این کار بربیاید در عین حال که می‌تواند سرگرممان کند.

شان پاتریک در ووکال میدیا چنین می‌گوید:

من برای نیت خیرخواهانه پشت فیلم چیزی جز تحسین ندارم اما این یک فیلم خوب نیست. کاراکترها جالب نیستند و کم‌ترین همدلی ممکن را برای انسانیتشان در بیننده برمی‌انگیزند. نقش‌های در نظر گرفته شده در این فیلم رندوم و ناهمگون است. ربکا رامیجن به نظر می‌رسد برای هر فیلمی به جز این مناسب است. اوکانل از آن طرف، اجرایی بیش از اندازه پر انرژی دارد و اجرای او نسبت به درامای سنگین این فیلم نامناسب است و هماهنگی ندارد.

در بخش پایانی با ما همراه باشید تا یک جمع‌بندی کلی در باب این فیلم سینمایی داشته باشیم.

نقد فیلم Endangered Species (گونه های در معرض خطر 2021) : سخن آخر

در پایان نقد فیلم گونه‌های در معرض خطر (Endangered Species 2021) باید نوشت، در بهترین حالت یک فیلم سرگرم‌کننده است آن هم نه برای همه.

این فیلم پیام خوبی دارد و می‌توانست آموزنده باشد اگر ساختاری به این ضعیفی و پرداختی انقدر دم دستی نداشت. من یک صفت خاص برای توصیف این دست از فیلم‌ها به کار می‌برم. فیلم‌های کاربنی. عوامل تولید این فیلم و به ویژه نویسندگان و کارگردان آن مانند کاربن یک سری ایده و المان‌های مفهومی و بصری را از فیلم‌های دیگر کپی کرده‌اند و اثری ساخته‌اند که از خود هیچ هویتی ندارد.

وقتی می‌گوییم فیلم Endangered Species، یک چیزی از آن به یادمان نمی‌آید که قبلاً در فیلم‌های دیگر ندیده باشیم. فیلم گونه های در معرض خطر فیلم خوبی نیست و در لیست فیلم‌های شما جایی ندارد. به جای آن می‌توانید از ده ها بلکه صدها فیلم ارزنده لذت ببرید. حتی اگر مقصود شما از تماشای فیلم، صرفاً سرگرم شدن است، باز هم نباید این فرصت را به “هر” فیلمی بدهید.

این فیلم از آن دسته از فیلم‌هایی است که مشخص نیست دقیقاً برای چه منظوری ساخته شده اما با هر هدفی هم که بوده، قطعاً در آن شکست خورده است.

نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021
نقد فیلم Endangered Species ؛ نقد فیلم گونه های در معرض خطر 2021

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Endangered Species

  • کارگردان: ام. جی. باست
  • نویسنده: ام. جی. باست و ایزابل باست بر اساس داستانی از پاول کرونل
  • بازیگران: ربکا رومجین، فیلیپ وینچستر، ایزابل باست و مایکل جانستون

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *