نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021) ؛ یک دختر مُداماتیک و برتری طلب

در این نوشتار به نقد فیلم Cruella به کارگردانی کریگ گیلسپی میپردازیم. در ادامه با سایت فیگار همراه ما باشید تا با بررسی فیلم کروئلا محصول سال 2021 بیشتر در رابطه با این فیلم بدانیم.

کروئلا دختری عصیان گر نوجوان به نام Estella (اما استون) را دنبال میکند، دختری درخشان و خیالی که مصمم است با خلاقیت هایش نام خود را همه جا سر زبان ها میاندازد. فیلم در دهه 1970 در لندن و طی جنبش پانک راک (به اختصار پانک، نام سبکی از موسیقی راک و جنبش ضدّ نظام حاکم است که در اواسط دههٔ ۱۹۷۰ میلادی متولّد شد.) شکل میگیرد.

او با دو سارق جوان که تمایل به کارهای شیطانی را دارند، دوست میشود و این سه نفر موفق میشوند در خیابان های لندن به آن شکل که عشقشان میکشد امرار معاش کنند.

بارونس فون هلمن (اما تامپسون)، یک شخصیت زیبای افسانه ای که به طرز وحشتناکی، مُد روز را در چنگالش دارد، یک روز متوجه استعداد استلا در حوزه مُد میشود. با این وجود دوستی آنها زنجیره ای از حوادث و اکتشافات را به حرکت در می آورد که استلا را وادار میکند تا جنبه تاریک خود را بپذیرد و به کروئلای سرسخت، مُداماتیک و انتقام محور تبدیل شود. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Cruella همراه فیگار بمانید.

نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

یک دختر مُداماتیک و برتری طلب

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم CRUELLA خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • یک دختر مُداماتیک و برتری طلب
  • مقایسه
  • ساختار روایت هم جذاب است
  • بدون دنیای مُد کروئلایی وجود نخواهد داشت
  • گذشته ای که به کروئلا اعتماد به نفس میدهد
  • تکنیک
  • نبرد بین کروئلا و مُد
  • کلام آخر
  • عوامل فیلم
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021

بررسی های اولیه درباره داستان پر زرق و برق کریگ گیلسپی در مورد داستان یک شخصیت شرور از دیزنی بنام کروئلا دویل (Cruella de Vil شخصیتی داستانیست که در سال ۱۹۵۶ توسط دودی اسمیت در رمان صد و یک سگ خالدار خلق شده‌است. او اولین بار در سال ۱۹۶۱ در انیمیشن صد و یک سگ خالدار محصول شرکت والت دیزنی حضور پیدا کرد.) مثبت بوده است و به نظر میرسد فیلم در این زمینه خارق العاده عمل کرده است.

اما استون بخاطر تصور شیطانی که در شخصیت خبیث “101 Dalmatians” داشت، مورد ستایش قرار گرفت. اکنون اما تامپسون به خاطر بازی در نقش بارونس فون هلمن، رئیس یک خانه مد شیک ستایش میشود. این همان اولین نگاهی میباشد که میشود با دیدن این فیلم به کلیت فیلم داشته باشیم.

همانطور که در مطلب دیگری از سایت فیگار تحت عنوان واکنش منتقدان به فیلم کروئلا (Cruella 2021) ؛ لایو اکشن جدید دیزنی و در ابتدای همین نوشتار گفته شد، فیلم در دهه 1970 لندن، با حضور طراح مد جوان Estella de Vil استارت میخورد تا اینکه سرانجام به افسانه ای بیرحم و ترسناک معروف به Cruella تبدیل میشود.

گیلسپی، مانند بسیاری دیگر از فیلمسازان مستقل، دستیابی به موفقیت خود با کارگردانی در دیزنی آغاز کرد. این سازنده فیلم پیش از این در دو فیلم “بهترین ساعتها” و “بازوی میلیون دلاری” با دیزنی همکاری کرده بود که هیچ کدام از آنها موفق به فروش گیشه نشدند.

جوئل فرای، پل والتر هاوزر (پس از “من، تونیا” با گیلسپی دوباره متحد میشوند)، تونی مک نامارا، فیلمنامه نویس نامزد اسکار برای فیلمنامه “مورد علاقه”، با همکاری دانا فاکس، فیلمنامه “کروئلا” را نوشته اند و بر اساس طرح “الین بروش مک کینا”، و ” کلی مارسل، فیلمنامه نویس فیلم ونوم 2021 و استیو زسیس. گلن کلوز، که کروئلا د ویل را در نسخه لایو دیزنی “صد و یک دالمیشی” در سال 1996 به تصویر کشید، تهیه کننده اجرایی “کروئلا” میباشد.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021

مقایسه ؛ نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

اما استون در مورد کروئلا میگوید:

سخت است که شخص را از همان ابتدا کاملاً بد بدانید.

برنده اسکار در مشهورترین اقدام داستانی دیزنی Cruella De Vil Origins Origin که به تازگی در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده است، در نقش مد لباس معروف بازی خواهد کرد. هنگامی که اولین تریلر منتشر شد، بلافاصله مقایسه با یک فیلم که اخیرا برنده جایزه اسکار شد یعنی – جوکر – انجام شد.

استون در همین راستا، میگوید:

از بسیاری جهات با جوکر بسیار متفاوت است.

اگرچه تمایزهای آشکاری بین این دو فیلم وجود دارد، استون میبیند که چگونه ممکن است خطوط موضوعی بین آنها ترسیم شود. وی ادامه میدهد:

من هرگز خودم را با خواکین مقایسه نمیکنم. کاش بیشتر شبیه او باشم.

ساختار روایت هم جذاب است ؛ نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

داستان و روایت اصلی در فیلم کروئلا، از همان آغاز استارت خود را میزند. کروئلا با موهای زائد خود متولد و خیلی سریع تبدیل به یک شورشی جوان با گرایش به افراط میشود. در مدرسه خود، Estella (نسخه سازگارتر Cruella) با آنیتا دارلینگ دوست میشود و تقریباً با بقیه دشمن است.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021, تحلیل فیلم کروئلا

رویاهای او برای تبدیل شدن به یک طراح مد در شهر کوچک آنها اتفاق نخواهد افتاد، بنابراین آنها برنامه ای را برای رفتن به لندن تنظیم میکنند. با این حال، قبل از رفتن آنها باید مقداری پول بدست آورند. اوضاع طبق برنامه پیش نمیرود و استلا در خیابان های لندن با توله سگ خود تنها ول میشود.

در آنجا با یاسپر جوان، هوراس و سگ وینک آشنا میشود. آنها با هم به خانواده گریفتگان تبدیل میشوند، و به مرور به یک هنرمند متخصص و دزد تبدیل میشود. استلا (اما استون) از پتانسیل مهارت های طراحی خود در رابطه با لباس استفاده میکند.

بیشتر بخوانید:

همه اینها وقتی موقعیت ابتدایی خود را در لیبرتی، فروشگاه بزرگ کسب میکند، تغییر میکند. بزودی او نظر بارونس (اما تامپسون) معروف ترین طراح لندن را به خود جلب میکند. کار برای بارونس منجر به برخی افشاگری ها در مورد گذشته او میشود که او را در مسیر تبدیل شدن به یکی از بدنام ترین افراد شرور در تمام دوران قرار میدهد.

فیلم Cruella اوقات خوب و جسورانه، کاملاً تاریک و بسیار سرگرم کننده را فراهم میکند. همانطور که گفته شد این فیلم بینندگان را به دهه 1970 لندن منتقل میکند و تصاویری نفس گیر و صحنه های خیره کننده بصری ارائه میدهد.

در حالی که منشا یکی از شرورترین شرورانی میباشد که تاکنون نمونه آن را به این فرم با بازی خانم استون ندیده بودید. اما استون کاملاً دیوانه وار کروئلا غیر عادی را به تصویر میکشد در حالی که اما تامپسون کاملاً شخصیت شرور بارونس را به شکل مکمل در کنار استون به چهره و ذهن شما میچسباند. آنها همراه با بقیه بازیگران اجراهای پر انرژی را ارائه میدهند که به این زودی ها فراموش نخواهید کرد.

کارگردان کریگ گیلسپی به خاطر پذیرش اشرار و نشان دادن جنبه ای از آنها معروف است که باعث میشود شما تقریباً نسبت به انتخاب های آنها دلسوزی کنید. فقط کافیست به فیلم من، تونیا نگاه کنید. جهت گیری تند او همراه با رویکرد منحصر به فرد او نسبت به این شخصیت واقعاً داستان کروئلا را به سرگرم کننده ترین شکل ممکن زنده میکند.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021, تحلیل فیلم کروئلا

بدون دنیای مُد کروئلایی وجود نخواهد داشت ؛ نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

این فیلم بدون مُد در مورد کروئلا نخواهد بود. در حالی که هرج و مرج بر انتخاب های کروئلا حاکم است، بارونس کنترل بیشتری دارد. مد در این فیلم فقط مربوط به چیزی نیست که به نظر خوب می آید یا مربوط به چیزی نیست که عجب به نظر میرسد، بلکه یک سلاح است.

کروئلا از آن برای حمله به ملکه باسابقه طرح ها، بارونس، استفاده میکند. در این نبرد خلاقیت، بارونس ممکن است دوران اوج خود را پشت سر بگذارد، اما مانند هر انسان بیرحمی از پذیرفتن شکست امتناع میورزد. در حالی که آنها وارد نبرد میشوند، بینندگان برای دیدن ظاهر مورد علاقه خود کار سختی دارند.

یک جشن بصری نه تنها از نظر مد بلکه در مجموعه ها وجود دارد. نور، جزئیات و پالت های رنگی به جدایی این دو جهان کمک میکند، دیدن برخورد آنها بسیار سرحال کننده است. کروئلا نوعی دختر در فضای پانک راک است که علیه سیستمی که میخواهد او را در نطفه خفه کند عصیان خود را نشان میدهد و همه سکانس ها را با این فضاسازی به زیبایی به نمایش میگذارد. او خشمگین است و باید خشمگین باشد.

بیشتر بخوانید:

مد و تصاویر فقط بدون بازی های متعهدانه و ترسناک بازیگران به این حد نمیرسید. اما استون همه چیز را با عنوان کروئلا به تصویر میکشد و کاملاً جنون را در آغوش میگیرد تا به خود بقبولاند که عصیان در لابلای جنون میتواند هر سیستم حاکمی را به نابودی نزدیک کند.

در حالی که اما تامپسون شما را به فکر میراندا پریستلی در فیلم Devil Wears Prada به عنوان یک فرد خوب میاندازد. آنها با هم بر روی صفحه نمایش برجسته هستند، توجه ویژه ای را که شما با کمال میل انجام میدهید خواستار هستند. نگاه کردن به آنها دشوار است اما هاوزر، همانطور که معرف حضورتان هست، صحنه ها را میدزد.

شوخ طبعی کاملاً متعادل با فضای تاریک و بد رنگ، به نمایش گذاشته میشود. کمدی در این فیلم موج میزند اما نه آن کمدی قابل انتظار. کمدی در فیلم کروئلا در دل عصیان استلا شکل میگیرد.

این نکته حتما در ذهن شما باشد در فیلمی که از نظر تصویری و اجرایی همه چیز را در حد اعلا به تصویر میکشد، یکی از بهترین موسیقی متن ها را نیز ارائه میدهد.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021, تحلیل فیلم کروئلا

گذشته ای که به کروئلا اعتماد به نفس میدهد ؛ نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

با شروع پیش گفتاری که وقایعِ منجر به مرگ مادر استلا را توضیح میدهد، کروئلا قبل از اینکه 10 سال بعد را به ما نشان دهد، انگار وقت خود را تلف کرده است. دلایل مهم بودن این صحنه های ابتدایی بعداً بیشتر آشکار میشوند، زمانی که استلا حقایق تندی را درباره کودکی خود می آموزد همه چیز تغییر میکند.

در بیشتر موارد، فیلمنامه Dana Fox ،Tony McNamara ،Aline Brosh McKenna ،Kelly Marcel و Steve Zissis، کمدی، اکشن، تعلیق و درام را به نرمی ترکیب میکند. گفتگوها حتی گاهی شوخ طبعانه است و شخصیت ها حتی اگر همیشه خوش رو نباشند سرگرم کننده هستند، خصوصاً استلا که ضدقهرمان است و به دور از شخصیتی که الگوی خوبی باشد.

چیزی که او و بارونس را به عنوان شخصیت بسیار جذاب میکند این است که هر دو سرسخت و با اعتماد به نفس هستند و از گفتن نظرشان نمیترسند، بنابراین وقتی کروئلا سبک مد خود را توسعه میدهد با یکدیگر درگیر میشوند. این درگیری به نحو اعجاب انگیزی سرگرم کننده و هیجان انگیز به تصویر کشیده میشود.

بیشتر بخوانید:

در زیر لایه های سرگرمی و کمدی که فیلم ارائه میدهد، تاریکی و تراژدی زیادی وجود دارد که بعداً به سطح زمینی که استلا روی آن قدم میگذارد افزوده میشود و به پیچیدگی و همچنین درام روانشناختی فیلم می افزاید.

فیلمنامه نویسان به وضوح ماهیت انسان و نحوه استفاده و سو استفاده خودشیفتگان مانند بارونس از قربانیان خود را هنگام روشن شدن آتش درونی آنها برای برتری طلبی به خوبی میفهمند. و اینکه چقدر در اعماق وجود آنها یک کودک ناامن و زخمی وجود دارد به خوبی برای همه دست اندرکاران فیلم درک شده است.

در بعضی مواقع، پویایی بین استلا و بارونس شبیه پویایی قدرت در فیلم های ابرقهرمانی میشود. تونی مک نامارا، یکی از فیلمنامه نویسان فیلم کروئلا، اتفاقاً یکی از نویسندگان فیلمنامه The Favorite میباشد. مهمتر از همه این است که فیلم ایده های خود را به کدام سو میبرد؛ ایده هایش را از کجا میگیرد. بنابراین کروئلا عمیق تر و تاریک تر جلو میرود که باعث میشود در سطح انسانی جذاب تر شود.

هر دو Ema نمایش های زنده و جذابی را ارائه میدهند و تماشای بازی آنها با یکدیگر بسیار شگفت انگیز است. آنها به وضوح با نقش های خود بسیار چفت میشوند. همین حرف را میتوان در مورد جان مک کریا در نقش آرتی، یک صاحب فروشگاه لباس که با استلا / کروئلا دوست است، و همچنین مارک استرانگ کم ارزش به عنوان ساقی بارونس، زد.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021, تحلیل فیلم کروئلا

تکنیک ؛ نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

ستاره اصلی فیلم اما خودِ مفهوم مُد میباشد که بسیار شیک فیلم را مزین کرده است و حقیقتا میتوان شخصیت اصلی فیلم کروئلا را همین مُد دانست. و مطمئناً جوایز بهترین طراحی لباس را در پایان سال همین فیلم کروئلا باید بگیرد.

طراحی گریم و مو نیز درجه یک به نظر میرسد. همچنین لازم به ذکر است که موسیقی متن با برخی از آهنگ های کاملاً متناسب با دوره زمانی دهه 1970 انتخاب شده است. استفاده کوتاه از CGI سبک خاصی را نیز به کل فیلم اضافه میکند، بنابراین این قطعاً نوعی فیلم است که چشمهای شما را به خوبی در تسخیر خود قرار میدهد.

از مجموعه های زیبا، خسته کننده و پیچیده طراح تولید فیونا کرومبی گرفته تا مدل های موی افسانه ای توسط نادیا استیسی و فیلمبرداری توسط نیکلاس کاراکاتسانیس و ارزش باشکوه نیکلاس بریتل، هر هنرمند در این فیلم و صدها نفری که در پشت صحنه کار میکنند، حقیقتا چیزی را تولید میکند. این فیلم در مقیاس حماسی کارساز شده است که یک جشن مطلق برای تماشای آن را به ارمغانن میاورد.

بیشتر بخوانید:

اما این مسائل در لباس هایی خلاصه شده است که توسط جنی بیوان، برنده دو بار اسکار طراحی شده است، جایی که کروئلا واقعاً خود را از لحاظ هنری جدا میکند. خلاقیت و تبحر بیوان در ایجاد جسورانه ترین، بزرگترین و بزرگترین طرح لباس که ما از زمان ماجراهای پریسیلا، ملکه صحرا دیده ایم، حیرت انگیز است.

اگرچه چندین سکانس مربوط به لباس وجود دارد که واقعا نفس گیر است، اما یک طراحی لباس خاص وجود دارد که بدون شک به عنوان یکی از به یادماندنی ترین لحظات در تاریخ سینمای جهان میباشد. باید خودتان ببینید و لاغیر. قابل توصیف نیست.

حتی اگر طراحی های زیبا، مو، لباس، گریم و تولید، خبرساز شود، Cruella چیزی فراتر از این مسائل خیره کننده بصری است. کارگردان کریگ گیلسپی داستانی عجیب را به سینما آورده است. و فیلمی ساخته است که به طور اعجاب انگیزی شخصیتی را زنده میکند و به او سفری و تجربه ای می بخشد که تمام رنگ ها و بافت های زندگی بعدی او را پر کند.

موسیقی متن، ساخته شده از آهنگ های کلاسیک راک که کاملاً با داستان و شخصیت ها ادغام شده اند، بنیادی است که هر چیز دیگری بر اساس آن بنا شده است. آهنگ های راک، از The Doors گرفته تا Rolling Stones تا Nancy Sinatra، کاملاً مکان و زمان را به تصویر میکشد و غوطه وری مخاطب را در ساخته های پانک راک Cruella’s کاملاً تقویت میکند.

فضای کلی پانک این فیلم چیزی است که آن را واقعاً از هر فیلم دیگری که دیزنی ساخته است جدا میکند. در اینجا یک حس واقعی هرج و مرج وجود دارد، دنیایی از هرج و مرج در یک داستان کاملاً ساختار یافته.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021, تحلیل فیلم کروئلا

نبرد بین کروئلا و مُد ؛ نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

نبرد اراده و عصیان آلود بین کروئلا و بارونس که نیمه دوم فیلم را اشغال میکند، کمال مطلق سینمایی است. سطح بسیار بالای هنری که در این فیلم به نمایش درآمده گیج کننده است و واضح است که دیزنی از هیچ هزینه ای صرف نظر نکرده و هر پنی را میتوان روی صفحه مشاهده کرد.

Cruella De Vil ممکن است یک شخصیت شرور کارتونی به نظر برسد، اما در اینجا ما او را به عنوان یک شخصیت کاملا تحقق یافته، با احساسات و دلشکستگی، رویاها و آسیب دیدگی میبینیم. گیلسپی دنیایی را در اطراف استلا / کروئلا بنا میکند، که حالتی دلسوزانه و قابل تکرار است، اما در عین حال رنگ و بویی با جنون و هرج و مرج، به درخشش در هر دو اجرا و داستان.

در مورد اجراها، شما نمیتوانید چیزی بهتر از اما استون و اما تامپسون بخواهید، با بازی شخصیت هایی که همه چیز و همه را در مسیر خود میجوید و به نظر میرسد که آنها در حال انجام این کار هستند ولاغیر.

بیشتر بخوانید:

به ویژه استون در نقش دوگانه استلا و کروئلا هر گوشه از روان شخصیتها را واکنش پذیر و پرانرژی در خود کاوش میکند. استون برای هر شخصیتی که بازی میکند یک آشفتگی طبیعی به ارمغان می آورد، و هنگامی که به عصیان و تاریکی که جنگ صلیبی انتقام جویانه او علیه بارونس را القا میکند، همه چیز تغییر میکند.

نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021
نقد فیلم Cruella ؛ نقد فیلم کروئلا 2021

کلام آخر ؛ واکنش منتقدان به فیلم کروئلا (Cruella 2021)

با یک سوال نوشته خود را به پایان میرسانم. آیا کروئلا را کودکان میتوانند ببینند؟

در حالی که هیچ بحثی درباره اوج هنرمندی، زیبایی، سرگرمی و جسارت در این فیلم وجود ندارد، نویسندگی و اجرای آن نوشته هم به شکل خارق العاده ای ذهن شما را میرباید. این فیلم در هر دسته ای جا نمیگیرد. این یک فیلم از دیزنی میباشد.

این یک فیلم اساساً در مورد دو طراح مد زن است که سعی دارند یکدیگر را نابود کنند، موسیقی های دهه 60 و 70 را با حال و هوای glam / punk rock تنظیم میکنند. کروئلا علی رغم لحن، موضوع و یا الهام، برای همه ساخته شده است، حتی کودکان.

بیشتر بخوانید:

این یک تجربه سینمایی پر زرق و برق، سرکش، پرانرژی، جسورانه و دیوانه وار سرگرم کننده است که برای هرکسی با هر سنی میتواند مفید واقع شود. کودکان حال حاضر در عصر تکنولوژی نیاز به این نوع فیلم ها و برنامه ها دارند. نیاز دارند تا عصیان را زودتر از موعد یاد بگیرند. نیاز دارند اعتماد به نفس را از کودکی یاد بگیرند.

کروئلا هر آنچیزیست که ما از سینما باید بدانیم. با خیال راحت این فیلم را ببینید.

عوامل فیلم ؛ واکنش منتقدان به فیلم کروئلا (Cruella 2021)

  • کارگردان: کریگ گیلسپی
  • تهیه‌کننده: اندرو گان، مارک پلات و کریستین بلور
  • فیلمنامه‌نویس: دانا فاکس و تونی مک نامارا
  • داستان: آلین بروش مک کنا، کلی مارسل و استیوزیسیس
  • بازیگران: اما استون، اما تامپسون، جوئل فرای، پاول والتر هوزر، امیلی بیچام و مارک استرانگ
  • فیلم‌بردار: Nicolas Karakatsanis
  • تدوین‌گر: تاتیانا اس. ریگل
  • شرکت‌های تولید: والت دیزنی پیکچرز و گان فیلمز
  • توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • زبان: انگلیسی , تحلیل فیلم کروئلا

بیشتر بخوانید:

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با نقد فیلم Cruella مایه افتخار و خرسندی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.


One thought on “نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021) ؛ یک دختر مُداماتیک و برتری طلب

  1. بنظر من این فیلم فوق العادس نشون میده که نباید بد مطلق باشیم مثل بارونس که حتی به دخترش رحم کرد و خوب مطلق مثلا اگه کروئلا واقعا فکر میکرد مادرش پشیمون شده مهربونی زیاد بود چون باز میکشتش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *