نقد فیلم 7 زندانی (7 Prisoners) ؛ رها کردن خود در اصول فقر و بدبختی !

فیلم 7 Prisoners یک درام اجتماعی برزیلی است که در شهر سائوپائولو به کارگردانی الکساندر موراتو، نویسنده یک فیلم بلند تا کنون به نام سقراط (2018) اتفاق می‌افتد. با نوشتار نقد فیلم 7 زندانی همراه فیگار بمانید تا به بررسی این فیلم خاص بپردازیم.

کارگردان این فیلم، به مسائلی مربوط به کثیف‌ترین، بی‌رحمانه‌ترین و ناعادلانه‌ترین جنبه جامعه برزیل می‌پردازد. این فیلم در جشنواره‌های ونیز و تورنتو حضور داشته و اکران محدودی در ایالات متحده در تاریخ 5 نوامبر داشته است.

ماتئوس 18 ساله برای ارائه زندگی بهتر به خانواده‌اش در کشور، شغلی در محل دفن زباله سائوپائولو می‌پذیرد، اما خود را در دنیای خطرناک قاچاق انسان گرفتار می‌بیند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم 7 Prisoners همراه فیگار بمانید تا در رابطه با برده‌داری مدرن بیشتر بدانیم.

نقد فیلم 7 زندانی (7 Prisoners)

رها کردن خود در اصول فقر و بدبختی !

نقد فیلم 7 زندانی
نقد فیلم 7 زندانی, تحلیل نقد فیلم 7 زندانی

7 زندانی به مسئله‌ای می‌پردازد که در همه جای دنیا رایج است. مرد جوانی که در این کشور زندگی می‌کند، ماتئوس (کریستین مالهیروس)، به همراه چند دوست، در جستجوی رفاه به شهر بزرگ، در این مورد سائوپائولو، می‌رود.

در ادامه ساختار روایی فیلم هفت زندانی سفری آغاز می‌شود که دقیقاً به سوی آینده‌ای مرفه نخواهد بود، بلکه به سوی یک حال جهنمی است. جوان‌ها خیلی زود متوجه می‌شوند که وعده‌های قرارداد کاری و دستمزد، کاغذی بیش نیست.

ماتئوس و دوستانش در موقعیتی قرار می‌گیرند که در یک انبار زباله تحت نظارت ظالمانه دون لوکا (رودریگو سانتورو) کار می‌کنند. آن‌ها باید ساعت‌ها بدون دستمزد، شرایط بد بهداشتی و زیر بار ظلم کار کنند. تلاش برای فرار به شدت سرکوب می‌شود، درواقع جوانان تهدید به ازار و اذیت خانواده‌هایشان می‌شوند.

بنابراین، 7 زندانی دارای تمام عناصر آشنای درام اجتماعی (بهترین فیلم های اجتماعی) مرتبط با سختی‌های فقر است. و در ایده برده‌داری مدرن که به همه امیدها پایان می‌دهد، منتج می‌شود. همه این مسائل در دستگاه خشونت‌بار یک مافیای (بهترین فیلم های مافیایی 2022 و 2021) اصیل شکل می‌گیرد. با این حال ماتئوس راهی پیدا می‌کند تا با تلاش برای نزدیک شدن به دون لوکا، زنده بماند.

نقد فیلم 7 زندانی
بررسی فیلم 7 زندانی, نقد فیلم 7 Prisoners, بررسی فیلم 7 Prisoners

نقد فیلم 7 Prisoners

7 زندانی تصویری کاملاً تیره و تار از سمت کمتر خوش‌شانس برزیل را نشان می‌دهد. از این جهت، فیلم چند ماهیت دارد: عکسی است از واقعیتی کثیف و ضد بشری. این نکته تشخیصی است که نه تنها نشانه‌ها را به تصویر می‌کشد، بلکه مکانیسم‌های ساختاری را نیز نشان می‌دهد که امکان بقای یک برده‌داری مدرن را فراهم می‌کند.

در نهایت، این داستان مارسلوس است، مرد جوانی که برای زنده ماندن (بهترین فیلم های نجات و بقاء) به برده خود نزدیک می‌شود. چیزی که به عنوان یک استراتژی بقا استارت می‌خورد به چیزی وسیع‌تر خود را وصل می‌کند. در نهایت، همه چیز منجر به یک دوراهی اخلاقی می‌شود که همه این مسائل را به طبقه اجتماعی انسان‌ها و جایگاهشان در آن مرتبط می‌کند.

ماتئوس در طول ساختار روایی فیلم، کانون اخلاق است. نوکری او باعث می‌شود که امتیازاتی داشته باشد و در نهایت در فواصل مختلف به نوعی کاپو اردوگاه‌های کار اجباری سابق نازی‌ها تبدیل می‌شود.

فیلم ممکن است بخواهد در مورد جامعه کنونی برزیل به ما نکته‌ای را بگوید، جایی که اگر در سمتی خاص به دنیا بیایید، تنها چیزی که وجود دارد بدبختی است. مگر اینکه اصول خود را رها کنید. الکساندر موراتو شخصیت ماتئوس را آنقدر مبهم می‌کند که ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که او قرار است به چه نحوی تصمیم بگیرد.

نام ماتئوس، ممکن است دلیلی داشته باشد. به ماتیو قدیس رسول گفته می‌شود که او یک باجگیر در خدمت رومیان بود و مردم خود و طبقه خود او را خائن می‌دانستند. این مفهوم در طول ساختار روایی بسیار احساس می‌شد. از سوی دیگر نمی‌توان از موضوع قاچاق انسان چشم پوشی کرد که تنش و شکاف اخلاقی را در دنیای اصولی بشر پر رنگ‌تر می‌کند.

7 زندانی از یک مکان بسیار ساده استفاده می‌کند، گویی دوربین مدام در موقعیتی جریان پیدا می‌کند که حس یک دفتر اسناد رسمی را به ما می‌دهد. این نوع فیلمبرداری و فضاسازی‌ها غیرمعمول نیستند که در فیلم‌های اجتماعی دوربین روی دست بهمراه با بازیگران در مکان‌های تنگ به این ور آنور بشتابد!

بازیگران را بدون هیچ گونه لباس و گریم خاصی می‌بینید. که این نوع طراحی گریم و لباس هم باز چیزی رایج در سینمای اجتماعی است که قرار است همه چیز را به طبیعی‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشد.

سرعت روایت به نحوی است که تا انتهای فیلم حس خستگی به شما دست نمی‌دهد. جدای از نشان دادن یک واقعیت تلخ و وحشتناک، اساس این فیلم، توسعه شخصیت‌ها و ظرافت‌هایی است که آنها به دست می‌آورند. شاید فیلم 7 Prisoners گاهی اوقات به نظر می‌رسد که گیر کرده و در ایده‌ای که توسعه آن می‌تواند همه چیز را تاثیرگذارتر به مخاطب نشان دهد احساس گیجی می‌کند. اما این گیجی خیلی مشخص نیست. همه طراحی‌ها و اقدامات تیم تولید فیلم تلاششان را کرده‌اند تا محیطی کثیف، خنثی و ناامیدکننده نشان دهند. جایی را نشان دهند که غم و اندوه غالب است.

نتیجه گیری

نقد فیلم 7 زندانی
نقد فیلم 7 زندانی, تحلیل نقد فیلم 7 زندانی

7 زندانی خلاصه ای زشت از بی‌ارزش بودن بخش خنثی جامعه برزیل است. فیلم، سرنوشت‌گرایی و بردگی مدرن، قاچاق انسان و تبانی منفعت‌طلبان و پلیس را نشان می‌دهد. اندوه واقعی در طول فیلم، نه تنها از مفهوم سوء استفاده، بلکه از این نگاه اجمالی به وجود می‌آید که تنها راه نجات، سرکوب وجدان است. دوراهی‌های اخلاقی زیادی را در فیلمی که به شکلی ناامیدکننده و طبیعت‌گرایانه فیلمبرداری شده است، خواهیم یافت.

مشخصات فیلم

 

  • سال: 2021
  • مدت زمان: 93 دقیقه
  • کشور برزیل
  • کارگردان: الکساندر موراتو
  • فیلمنامه: تاینا مانتسو، الکساندر موراتو
  • فیلمبردار: خوائو گابریل د کی‌روش
  • موسیقی: فیلیپه پوپری، ریتا زارت، تیاگو آبراهائو
  • ژانر: درام
  • توزیع کننده: نتفلیکس

بازیگران

  • کریستین مالهیروس (ماتئوس)
  • رودریگو سانتورو (لوکا)
  • برونو روشا
  • ویتور جولیان (ازکیل)
  • لوکاس اورانمیان (ایزاکی)
  • سسیلیا هوم دی ملو
  • دیرس توماز

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم 7 زندانی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *