نقد فیلم Ted K ؛ تبدیل ناامیدی به خشونتی قاتلانه‌وار

تد کی یک فیلم بیوگرافی معمولی از تد کاچینکسی نیست، درست مثل اسپنسر که یک فیلم زندگینامه معمولی از پرنسس دایانا نیست. با نوشتار نقد فیلم Ted K با فیگار بمانید.

قبل از اینکه کلمه اینسل (مشخصه‌های مباحثات در فوروم‌های اینسل غالباً وجود خشم، مردم گریزی، ناراحتی و تنفر از خود، مردستیزی یا زن‌ستیزی، نژادپرستی و داشتن حس استحقاق نسبت به محبوبیت و موقعیت اجتماعی است و در آن از خشونت نسبت به کسانی که از نظر اجتماعی فعال و محبوبند حمایت می‌شود.) ابداع شود و خطر تروریسم به طور کامل متوجه احوالان زندگی بشری شود، تد کاچینسکی در کابین خود در جنگل نشسته بود و مشغول نوشتن دسته‌هایی از تفکرات اکوفاشیست‌ها و ساختن بمب‌ها بود.

نابغه ریاضی که به قاتل تبدیل شده است، معروف به Unabomber، موضوع فیلم جدید تونی استون است، پرتره‌ای آشنا و اما غریب از مردی که ناامیدی‌هایش به خشونت قاتلانه‌وار تبدیل می‌شود.

نقد فیلم Ted K

تبدیل ناامیدی به خشونتی قاتلانه‌وار

فهرست مطالبی که در اداکه نوشتار نقد فیلم Ted K خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K
نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K

ما ابتدا تد را در دوردست از میان درختان با نگاهی جاسوس‌گونه می‌بینیم، در حالی که در پیش‌زمینه ماشین‌ها سعی در شکستن آنچه کائنات برای ما رقم می‌زنند دارند. سر و صدای ماشین ها و آن پهپاد که در طول فیلم حکم مگس پر رویی را دارد، حکایت از اتفاق بدی می‌کند.

اواخر دهه 1970 است و تد (با بازی شارلتو کوپلی با چشمانی منحصر به فرد و وحشی) به جنگل در کوه‌های مونتانا می‌رود و زیست خود را آنجا ادامه می‌دهد. حتی تنها شخصیت ساختار روایی این فیلم در خلوتگاه دور از دنیای بشری خود دائماً توسط مدرنیته پر سر و صدا مورد نفوذ و هجوم قرار می‌گیرد.

اسنوموبیل‌ها در زمستان، موتورسواران در تابستان و عملیات درخت‌کشی در تمام طول سال به ایجاد صدایی ناخوشایند کمک می‌کنند که به لطف طراحی صدای تیم تولید فیلم، به نظر می‌رسد در سر تد فرو می‌رود و فرار او از جامعه صنعتی مدرن را غیرممکن می‌کند.

امتیاز Rotten Tomatoes، Metacritic و IMDB

 

View this post on Instagram

 

A post shared by فیگار | Figar (@figar_ir)

روانشناسی ساختار روایی

نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K
نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K

تد کی با تمرکز بر هفت سال قبل از دستگیری، در حالی که تد (شارلتو کوپلی) زندگی زاهدانه‌ای را در وسط جنگل شروع کرده است، زمینه یا بینش زیادی در مورد اینکه تد قبل از ترک کامل جامعه چه کسی بود، ارائه نمی‌کند. یا چه چیزی ممکن است او را به این کار سوق دهد.

فیلم که در همان جنگلی که در آن زندگی می‌کرد فیلم‌برداری شده و 25000 صفحه از دفتر خاطرات رمزگذاری‌شده‌اش را به‌عنوان پایه‌ی آن استفاده می‌کند، تمام سعی خود را کرده تا بی‌طرف بماند، گویا ما در طول ساختار روایی فیلم استراق سمعی خاص را تجربه می‌کنیم.

در حالی که او غرولند می‌:ند، مشتش را به سمت هواپیماهای بالای سرش تکان می‌دهد، و دست به دامن خانواده می‌شود. او علیه سیستم صنعتی، گاهی به طور کلی، گاهی به طور خاص، تخریب طبیعت، تکثیر فناوری، که پیش بینی می‌کند سقوط ما خواهد بود، انتقاد می‌کند.

ساخت بمب تنها یکی از کارهای روزمره او در کابین تنگش می‌شود که فضاسازی‌ها به همراه کلوز‌آپ‌های زیاد ما را به سمت کلاستروفوبیک از نگاه بیننده هدایت می‌کند. تد بیشتر از شرارت یا شرور بودن یک فرد مضطرب را به تصویر می‌کشد که در حاشیه‌ی جامعه وجود دارد.

در حالی که سلامت روانش به هم می‌خورد، او به دنبال تسکین درد خود با انتقام است. ناتوانی در درگیر شدن به هیچ روش معنی‌داری، ارسال نامه‌های خشونت‌وار و عجیب برای دشمنان خیالی آنچنان شبیه شخصیت‌پردازی آشکار روان‌شناسی تد است که باور کردنش بسیار سخت است.

گاهی اوقات با این فیلم احساس بیگانگی می‌کردم، فیلمی که کارش را کمی بیش از حد خوب انجام می‌دهد و تد کی را به‌عنوان یک نوع ناشناخته در ذهن من نقاشی می‌کند، اما بازی شارلتو کوپلی مدام مرا به سمت خود می‌کشاند.

امروزه دستور پخت دقیق او از یک شخصیت عصیان‌گر فقط برای او شناخته شده نیست؛ بلکه برای انسان‌های حال حاضر روی کره‌ی زمین به شدت آشنا و اذیت‌کننده است. اما مواد تشکیل دهنده آن شامل روان رنجوری است. خشم پیچیده، ناامیدی، عظمت درونی، تنهایی، قطع ارتباط، برتری، حقارت، و موارد دیگر.

با این حال استون تصمیم می‌گیرد او را در شرایطی عمدتاً پیش پا افتاده نشان دهد، حتی تروریسم او به کارهای کوچک معمولی که توسط مردی منزوی انجام می‌شود، ختم نمی‌شود. فیلم تنها کاپلی را دارد. افراد دیگر فقط پاورقی هستند و حتی قربانیان او نیز اندک حضور را دارند.

او سوژه بزرگترین شکار انسان در تاریخ FBI است، اما ما هیچ حسی در مورد آن نداریم. فیلم هیچ حس فوریت یا درام ندارد. تد کی فقط یک مرد غمگین و تنهاست که مشغول کارش است. فیلم نه رحمت می‌خواهد، نه همدردی، فقط سعی می‌کند ما را به درون ذهن و رویاپردازی‌های تد ببرد و حتی گاهی موفق می‌شود.

منافع شخصی

نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K
نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K

نحوه محصور شدن تد تقریباً کمیک می‌شود. کابین تد باید پر سر و صداترین آرامگاه تاریخ باشد – مشابه فیلم شان پن با عنوان به درون طبیعت وحشی (2007) – این است که هیچ راهی برای فرار وجود ندارد. فقط یک بیابان کوچک در حال محو شدن باقی مانده است.

تد در ادامه مواد منفجره دست ساز خود را به کار می‌گیرد و در سراسر کشور برای “مأموریتی رویا‌گونه” در حالی که در ساختاری که توسط فیلمنامه نویسان استون، گدی دیویس و جان روزنتال از هزاران صفحه نوشته کاچینسکی جمع آوری شده است، نارضایتی‌های خود را توضیح می‌دهد، می‌رود.

در ابتدا، تد چهره‌ای رقت‌انگیز را به تصویر می‌کشد، با دوچرخه‌ای که به شهر می‌رود و عینک آفتابی درشت به چشم می‌زند. کاملا مشخص، بدخواهی و زن ستیزی خاص او به راحتی آشکار می‌شود. اگرچه تد دشمنان ایدئولوژیک را هدف قرار می‌دهد، اما تد اذعان می‌کند که بمب‌هایی که برای از بین بردن افراد طرفدار و باعث و بانی تکنولوژی را استفاده می‌کند، بیش از آنکه تغییرات اجتماعی را در پی داشته باشند، به نفع خود هستند.

توهم یا زیست نامتعارف

نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K
نقد فیلم Ted K, بررسی فیلم Ted K, تحلیل فیلم Ted K

تد کاچینکسی که بیشتر با نام The Unabomber شناخته می‌شود، در یک کابین 10×12 در جنگل‌های لینکلن، مونتانا زندگی می‌کرد. می‌توان گفت که این ممکن است برای دیوانه کردن هر کسی کافی باشد، اما کارگردان تونی استون پرتره دقیق و منحصر به فردتری از تبار یک مرد از یک فرد تنها متمایل به مفاهیم تروریستی را ارائه می‌دهد.

علیرغم شخصیت‌پردازی نسبتا خوب تد، کوپلی در درک شخصیت تراژیک مردی که متقاعد به توهمات خود است. در واقع، عملکرد کاپلی آنقدر قوی است که تلاش‌های گاه و بیگاه استون برای به تصویر کشیدن جنون تد با شکوفایی سینمایی بیهوده جلوه می‌دهد.

این نکته به ویژه در مورد یک دوست دختر خیالی صادق است: دوست دختری به مثابه یک ترانه‌ی عاشقانه که زیست نامتعارف تد را به زندگی انسان‌های متعارف نزدیک می‌کند. در نهایت، تصاویری که فیلم تد به ما نشان می‌هد، همانند پرتره یک قاتل سریالی (1989) اثر جان مک ناتون کار می‌کند – فیلمی که همراه با فضاسازی‌های بصری نقل قول می‌کند – و با ظهور تروریسم راست افراطی در ایالات متحده امروز بسیار مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Ted K سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *