نقد فیلم Awake (بیدار 2021) ؛ شیوع ویروسی از جنس بیداری

[yasr_overall_rating]در این نوشتار به نقد فیلم Awake به کارگردانی مارک راسو می‌پردازیم. در ادامه با سایت فیگار همراه ما باشید تا درباره این فیلم عجیب بیشتر بدانید.

اگر بشریت توانایی خوابیدن را کاملاً از دست بدهد چه اتفاقی میافتد؟ این پیش فرض فاجعه بار، دنیای فیلم بیدار مارک راسو را با انواع سکانس‌های هرج و مرج طور باز می‌کند. زیرا بشریت با هر لحظه بیداری به جنون میرسد، مگر اینکه فقط در چند روز یک چیزی برای معجزه کردن پیدا شود.

به نظر میرسد که این درمان ممکن است در یک دختر جوان با چشمانی خاص به نام ماتیلدا (آریانا گرینبلات) باشد. به نوعی، او یکی از معدود روح های زمانه‌ی فیلم است که هنوز قادر به خوابیدن است.

درست زمانی که شعله ور شدن خورشید بیشتر فناوری های انسانی را از بین برد، او با مادرش جیل (جینا رودریگز) و برادرش نوح (لوسیوس هووس) در یک تصادف رانندگی به داخل دریاچه‌ای میافتند.

به طور خلاصه، به نظر میرسید که دختر کوچک در دریاچه غرق شده، اما او به طرز معجزه آسایی جان سالم به در می‌برد. در حالی که خانواده در اولین روز این فیلم آخرالزمانی از تراژدی اجتناب میکنند.

نقد فیلم Awake (بیدار 2021)

شیوع ویروسی از جنس بیداری

نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021
نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021

در فیلم بیدار ، همانطور که گفته شد ما مادری بنام جیل آدامز (جینا رودریگز) را دنبال میکنیم، که یک کارمند سابق ارتش است، سعی میکند بچه هایش را به امنیت برساند زیرا همه به دلیل کمبود خواب آرام آرام عقل خود را از دست میدهند و همچون زامبی به یکدیگر آسیب می‌زنند.

به نظر میرسد ماتیلدا دختر جیل تنها کسی است که هنوز میتواند به خواب رود. بنابراین جیل سعی میکند کاری کند که دخترش دست دانشمندانی که میخواهند فاجعه بی خوابی را درمان کنند نیافتد.

مارک راسو ممکن است خودش این داستان را بعد از چند شب بی خوابی نوشته باشد، زیرا فیلم بیدار بسیار وحشتناک نوشته شده است که حتی یک بچه میتواند پیچ ​​و تاب ها را ببیند.

جیل و خانواده‌اش با متعصبان مذهبی، زندانیانی که شورش میکنند، آنارشیست های تشنه به خون و سرانجام – تاسیسات ارتش که همه در آن کنترل خود را از دست میدهند، روبرو میشوند.

چیزی که برایتان شرح دادم فقط آغاز هبوط بشریت به شیدایی کم خوابی است. جیل، یک مأمور امنیتی بی پروا و از کهنه سربازان مبتلا به PTSD، بواسطه شغل خود می‌داند که روانشناسان و پزشکان برای یافتن درمانی برای این معضل در یک مکان دوردست جمع می‌شوند. اما جیل با دیدن شکنجه هایی که دکتر مورفی (جنیفر جیسون لی) بر زندانیان جنگ تحمیل کرده است، تردید دارد که میتواند برای نجات او و بچه هایش به دانشمندان اعتماد کند.

راسو، که به همراه برادرش جوزف، این روایت ترسناک آخرالزمانی و اپیدمی آلود را نوشتند، با افزودن سهم مخاطب برای شخصیت های اصلی ما، تنش ها را در سرتاسر فیلم بیدار حفظ می‌کنند.


بیشتر بخوانید: 

نقد فیلم Hitmans Wifes Bodyguard

نقد فیلم Summer of 85 (تابستان ۸۵ 2020)


جیل نه تنها مجبور است با مهاجمانی که به خاطر کم خوابی یا بی‌خوابی به طرز وحشتناکی مثل زامبی عمل می‌کنند مبارزه کند، بلکه با وخیم تر شدن وضعیت خود نیز روبرو میشود. به علاوه انحطاط پسرش و انبوهی از افرادی که میخواهند دخترش را به چنگ بیاورند ببیند بسیار او را در تنش گرفتار کرده است.

نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021
نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021

آیا او میتواند درمان این بی‌خوابی آنها را پیدا کند و خواب را به آن‌ها برگرداند؟ این فیلم مرا یاد یکی دیگر از فیلم‌های نتفلیکس یعنی فیلم جعبه پرنده با بازی ساندرا بلاک با همین رویکرد که یک مادر ناامید بچه های خود را از شر یک اپیدمی نجات میدهد انداخت.

اما راسو و آلن پون فیلمبردار فیلم بیدار یک پالت رنگ روشن تر به فیلم میدهند و شخصیت ها به نظر نمیرسد تا پایان به طرز ناخوشایندی در تاریکی فرو روند. داستان برادران راسو بسیاری از ایده ها را شامل میشود، مانند تجربه آسیب زای جنگ جیل و بازگشت آشفته او به زندگی غیرنظامی، غریزه انسانی نسبت به خشونت در مواقع بحرانی و یافتن امید به آینده در نسل جوان. گاهی اوقات، به دلیل انتقال داستان به مشاجره بعدی، و سکانس بعدی ممکن است این ایده ها را ناکافی حس کند.

رودریگز در فیلم بیدار با چنان قاطعیتی نقش جیل را بازی میکند که وقتی سلامت روان او رو به زوال میرود، تغییر شدید آن را ما هم حس می‌کنیم. زبان بدن او از یک قهرمان اکشن و آموزش رزمی به کسی نزدیک میشود که با نگاه خیره و مبهم متمرکز، فیزیک او را محاصره می‌کنند.

رابطه این شخصیت با پسرش نوح از یک یادداشت پرتنش شروع میشود اما در طول فیلم با ظرافتی خاص و متناسب با ساختار روایت و کم کم تغییر میکند، به هوئوس این فرصت را میدهد که هم یک نوجوان بدخلق را که از مادر غایب خود عصبانی است بازی کند و هم شخص دیگری را که به دلیل تراژدی فروتن است، گرینبلات با همان انرژی همیشگی‌اش بازی می‌کند و صحنه های احساسی فیلم را پیش میبرد. گرینبلات لحظات سختی را پشت سر میگذارد و هر چالشی را در سطح خاص خود برآورده میکند.

بیدار علاوه بر اینکه به اندازه کافی ترس و عجیب بودن را در لابلای ساختار خود دارد، احساس ترس و پارانویا را به خوبی به تصویر می‌کشد، تا وحشت خود را وحشتناک و لذت بخش کند.

نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021
نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021

نقد فیلم Awake (بیدار 2021)

این فیلم یک فیلم هیجان‌انگیز بی عیب و نقص نیست، اما به اندازه کافی عناصر مختلفی مانند نمایش های بی‌نظیر رودریگز و گرینبلات را برای لذت بردن برای ما به تصویر می‌کشد. همچنین یک داستان عجیب و غریب وجود دارد که Rasos از تحقیقات خود در مورد کمبود خواب، در مورد چگونگی پرواز چند روزه برای از بین بردن ذهن فرد با سرعت سریع، بیان کرد. در مرکز خشونت و هرج و مرج، تلاش یک خانواده برای پیوستن به هم آنها را سالم و سرحال نگه میدارد.

فیلم با یک سری مسائل احمقانه شکل می‌گیرد که برای من سوال‌های زیادی را باقی می‌گذارد. در ابتدای فیلم، تمام ماهواره ها شروع به سقوط میکنند، در حالی که من بواسطه هیچ علم و دانش خاصی، نمی‌توانم درک کنم که برق در سراسر زمین ناگهانی نابود شود، ماهواره ها شروع به سقوط کنند. سالها طول میکشد تا پوسیدگی مداری انجام شود و بله، سرانجام آنها خراب میشوند. اما فقط به دلیل اینکه برق بر روی زمین نیست، یک دوش ماهواره ای عظیم برقرار نخواهد شد.

در این فیلم آخرالزمانی جمعیت از یک بیماری رنج میبرد. هیچ کس نمیتواند بخوابد. بنابراین، فیلم بیدار با رمز و رازهای خود درمورد اینکه چه چیزی باعث آن شده است، کار میکند و جلو می‌رود. مردم چگونه زنده میمانند؟ اگر درمانی وجود داشته باشد چه؟ و در همان زمان متوجه میشویم که ماتیلدا جوان یکی از معدود افرادی است که شاید تنها کسی است که موفق به چرت زدن میشود در حالی که جهان به هرج و مرج و دیوانگی سقوط میکند. بسیار مضحک است که ما علت را نخواهیم فهمید.


بیشتر بخوانید: 

نقد سریال لوسیفر Lucifer : فصل پنجم و هر آنچه که باید بدانید

جدیدترین سریال های اپل تی وی پلاس : حضور گلشیفته فراهانی


بیدار نوعی سفر ذهنی برای جستجوی این پاسخ ها ایجاد میکند، بالاخره این فیلم بر این اساس استوار است که بعد از چندین ساعت نخوابیدن حواس ما کمتر سر جایش می‌ماند و توانایی استدلال ما نیز به فضا و فنا میرود.

نویسندگان فیلمنامه نگران این نیستند که با افسانه هایی که در فیلم ایجاد کرده‌اند، به خوبی بازی کنند و علت‌های درست درمانی به ما و تماشاگران تحویل دهند و با بهانه اینکه شخصیت ها چند روز برای زنده ماندن فرصت دارند، سرانجام با عجله به چندین گذرگاه خود در ساختار روایت بسنده می‌کنند و میرسند.

بنابراین، به نظر نمیرسد که این فیلم وقت داشته باشد تا لحظاتی را خلق کند که میبینیم این خانواده واقعاً مورد تهدید قرار گرفته است. به هر حال، مشکل بزرگ بین آنها این است که بچه ها به خاطر گذشته ناآرامی که دارند با مادرشان کنار نمی آیند، اما در عین حال باید همه اینها را هم کنار بگذارند تا دور هم جمع شوند تا بیرون بروند از این زندگی پر از نابودی و مرگ و میر.

نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021
نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021

نقد فیلم Awake (بیدار 2021)

فیلم بیدار بحران مرکزی بی خوابی را خیلی عمیق بررسی نمیکند، ترجیح میدهد اقدامات کشف شده را با برنامه های پزشکی مورفی و نبرد جنسی جیل با خارجی های به همان اندازه خسته برجسته کند، ایجاد یک چالش جالب بازیگری برای بازیگران، توهمات و خستگی جسمی برای بازی کردن.

وضوح واقعی داستان راضی کننده نیست، اما تصاویر به خوبی ارائه می‌شوند که برخی از بینندگان ممکن است همین روایت نصفه نیمه و تکه پاره راضی شوند با راسو که سعی میکند مخاطب را گول بزند همراه شوند.

به شکل خلاصه اگر بخواهم بگویم باید بدانید که فیلم بیدار یک فیلم از لحاظ گرافیکی خشن و دارای تعلیق تاریک است. یک رویداد جهانی باعث از بین رفتن وسایل الکترونیکی شده و باعث میشود انسانها نتوانند بخوابند، این بدان معنی است که شخصیت ها به تدریج از کمبود خواب دیوانه میشوند.

این امر به طور متفاوتی بر افراد مختلف تأثیر میگذارد، اما به نظر میرسد اکثر آنها خشونت بیشتری نشان میدهند. این فیلم این مسئله را به صورت گرافیکی در تیراندازی، غرق شدگی، تصادف با ماشین، درگیری، برق گرفتگی و سایر مرگ های وحشتناک نشان میدهد.

شخصیت اصلی در تلاش است تا دو فرزند خود را که به دلیل مشکل قبلیش یعنی مواد مخدر، حضانت آنها را از دست داده است، نجات دهد. او هنوز هم برای بدست آوردن پول بیشتر قرص میفروشد. او که یک سرباز سابق است، مهارت های زنده ماندن دارد که همین امر به او کمک میکند تا ساختار روایت این فیلم را کمی اکشن و هیجان انگیز کند.

نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021
نقد فیلم Awake ؛ نقد فیلم بیدار ؛ دانلود فیلم Awake 2021

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Awake (بیدار 2021)

  • کارگردان: مارک راسو
  • نویسنده: جوزف راسو و مارک راسو بر اساس داستانی از گرگوری پویریر
  • بازیگران: جینا رودریگز، آریانا گرینبلات، لوسیس هویوس و شمیر اندرسون

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم بیدار با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *