نقد سریال MODOK (موداک 2021) : دیدنی و نوآورانه

موداک یک سریال کارتونی از دنیای مارول است که از سرویس استریم هولو پخش می‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا به نقد سریال MODOK (موداک 2021) بپردازیم.

موداک جزو معدود سریال‌هایی است که نقش اول قصه یک ویلن است که قصد تسخیر جهان را دارد. موداک در عین حال که سرگرم فتح جهان و رسیدن به نقشه‌های شومش است باید زندگی خانوادگی خود را نیز حفظ کند. او یک همسر و دو فرزند دارد.

این مجموعه به کارگردانی الکس کمر (Alex Kamer) و اریک تاونر (Eric Towner) ساخته شده است. از صداپیشگان این سریال کارتونی می‌توان از پتون آزوالت (Patton Oswalt)، ملیسا فومرو (Melissa Fumero)، ایمی گارسیا و بن شوارتز (Ben Schwartz) نام برد.

پیشاپیش از اینکه تا انتها نقد سریال MODOK (موداک 2021) را دنبال می‌کنید از شما ممنونیم.

نقد سریال MODOK (موداک 2021)

دیدنی و نوآورانه

در لیست زیر عنواین آورده شده در نقد موداک را خواهید خواند:

  • خلاصه داستان: دیدنی و نوآورانه
  • نظر منتقدان
  • کلام آخر
  • عوامل تولید
نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک
نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک

نقد سریال MODOK (موداک 2021) : خلاصه داستان

موداک یک پسر بچه عجیب و غریب با سری بزرگ و دست و پاهای کوچک است. وقتی مادرش می‌خواهد به او در برابر سختی‌های زندگی دلداری بدهد، به او می‌گوید که مطمئن است پسرش روزی جهان را تغییر خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

واکنش منتقدان به فیلم کروئلا 2021

بهترین فیلم های 2021

موداک البته از این جمله چنین برداشت می‌کند که باید جهانی را به زانو درآورد. در نتیجه اقدام به انجام کارهای شرورانه می‌کند و زیردستانی را برای کمک به او در این عمل خباثت‌آمیز استخدام می‌کند.

اما موداک هر چقدر هم که خطرناک و مخوف باشد و هرچقدر هم که قدرتش را بتواند به رخ مردم دنیا بکشد، یک مشکل اساسی دارد. موداک از اداره کردن زندگی خانوادگی خود ناتوان است. میانه‌ش با همسرش شکرآب شده و او درخواست طلاق داده است.

موداک و همسرش یک دختر و یک پسر دارند. حال موداک بالاخره دریافته باید بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کند؛ در عین حال که با قهرمانانی مثل آیرون من (Iron Man) می‌جنگد. شرکتی که موداک تاسیس کرده هم زیاد موفقیت‌آمیز عمل نکرده است. بنابراین موداک باید تکانی به خود داده و زندگی‌اش را باز پس گیرد.

تناقض بامزه در خانواده موداک این است که همسرش جودی (Jodie) یک مرشد در زمینه توسعه فردی است. البته آنقدرها هم معصومانه رفتار نمی‌کند و گاهی از او خباثت‌هایی سر می‌زند که مشخص می‌کند چرا با موداک به هم می‌‌آیند.

رابطه جودی و موداک به تار مویی بند است چرا که همسرش به تازگی درخواست طلاق داده است. و صد البته که موداک زیاد با این قضیه خوب کنار نمی‌آید.

در این میان یک واندر من (WondarMan) نچسب وجود دارد که در کنار شغل اصلی‌اش یعنی قهرمانی، به طور پاره وقت مدل لباس زیر هم هست. این واندر من دل جودی را به دست آورده و حالا موداک باید بر سر پس گرفتن دل همسرش با این قهرمان فیت و خوش هیکل رقابت کند.

متاسفانه یا خوشبختانه، دخترش تنها کسی است که این شمایل عجیب را به ارث برده و مانند پدرش سوار بر یک صندلی بین زمین و آسمان شناور است.

نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک
نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک

سریال موداک ارجاعات بسیار به جا و بامزه‌ای به فرهنگ عامه از جمله گیم و کارتون‌های دیگر دارد برای مثال اشاره به مورتال کامبت (Mortal Kombat) و سریال کارتونی باکوگان (Bakugan).

شخصیت موداک برای نخستین بار در سال 1967 توسط استن لی (Stan Lee) و جک کربی (Jack Kirby) خلق شد. البته ظاهر او در کامیک بوک‌ها بیشتر رعب‌آور و مخوف است تا مضحک و طنزآلود.

خالقان این سریال، پیش از این نیز در سال 2005 در پروژه ربات مرغی (Robot Chicken) همکاری داشته‌اند. این اثر یک مجموعه تلویزیونی است که با روش استاپ موشن ساخته شده است.

ارجاعات فرهنگی در این سریال غلیظ‌تر بوده و بهتر است پارودی خوانده شوند تا ارجاع. استخدام این تیم برای تولید سریال موداک بهترین گزینه ممکن بوده چون شکل و شمایل موداک به خودی خود طنزآمیز به نظر می‌رسد.

پس وقتی با دیالوگ‌های طنز همراه شود هارمونی معرکه‌ای از موجودی غریب و لحظات خنده‌دار به وجود می‌آید. نقش صداپیشه موداک، آزوالت را نیز به هیچ وجه نمی‌توان در به دل نشستن این کاراکتر و کشش داشتن سریال انکار کرد.

اقدام مارول (Marvel) برای ساخت و تولید سریال موداک MODOK در راستای تصمیمات عاقلانه و به جای این شرکت در توجه به بازار سریال و تسخیر آن است.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم مارپیچ Spiral 2021

نقد فیلم Enfant Terrible (بچه بد 2021)

مارول پیش از این نیز سریال‌هایی تولید کرده اما سه مورد اخیر آن یعنی وانداویژن (Wandavision) و فالکون و سرباز زمستان بار دیگر ثابت می‌کند که این کمپانی می‌داند چطور باید به اقتضای زمانه تغییر کند، متحول شود و رشد کند.

در دنیای شلوغ سریال‌ها عقب ماندن از این عرصه فقط به ضرر استودیوها است و برعکس، اگر حساب شده و دقیق باشد و محتوای خوبی برای ارائه وجود داشته باشد موجب می‌شود تا نام استودیو در کنار سریال‎‌های بزرگ قرار گرفته و علاوه بر نشانه گرفتن خیل عظیم سریال بازها، سود هنگفتی نصیب تولیدکنندگان کند.

این سریال با تکنیک استاپ موشن ساخته شده است. موداک MODOK خلاصه عبارت Mental Organism Designed Only For Killing است که به معنی “ارگانیسم ذهنی که فقط برای کشتن طراحی شده” می‌باشد.

این شخصیت مدت‌هاست که در دنیای کتاب‌های مصور مارول حضور دارد. قطعاً برای موجودی با این شمایل ساختن لایو اکشن و دیدن آن در قالب انسانی زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد.

البته با تکنیک‌های CGI احتمالاً کار زیاد دشواری نیست – همانطور که با استفاده از این تکنیک‌ها در فیلم آلیس در سرزمین عجایب، سر ملکه سرخ با بازی هلنا بونهام کارتر را بزرگ‌تر جلوه دادند – اما مدیوم انیمیشن برای پرداختن به چنین شخصیتی بهترین گزینه ممکن است.

این سریال نیز مانند شکست ناپذیر (Invincible) علی رغم کارتونی بودنش مناسب بچه‌ها نیست و برای مخاطب بزرگسال ساخته شده. هرچند اساساً به نظر می‌رسد خود کتاب‌های کامیک نیز بیشترشان به دلیل نمایش صحنه‌های خشن و ضرب و شتم و خونریزی، مناسب بچه‌ها نباشند؛ چه رسد به انیمیشن که این خشونت را در قالب صدا و تصویر هم عرضه می‌کند.

طنز بی پرده‌ای که در این سریال جریان دارد شاید برای بیننده یادآور ددپول (Deadpool) قهرمان دیگری از دنیای مارول باشد که از جوانمردی در برابر حریف به دور است و در عین حال که جوک‌های مثبت هجده سال می‌پراند، سر دشمنان را از تنشان جدا می‌کند.

با وجود خون و خونریزی، حال و هوای کلی این سریال به یک سیت کام می‌ماند که در آن نقش اول قصد دارد زندگی حرفه‌ای و شخصی‌اش را سر و سامان دهد و از آشفتگی نجات پیدا کند.

در طول این سریال با ضد قهرمان‌های دیگری هم روبرو هستیم که با موداک دچار درگیری می‌شوند. یک آدم بد دیگر در سریال معرفی می‌شود که قصد نابودی نقش اول این نمایش را دارد.

نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک
نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک

اما در انتهای این فصل مشخص نمی‌شود که سرنوشت این موجود چه خواهد شد و بینندگان باید تا فصل بعدی منتظر بمانند. در نهایت موداک با وجود این ویلِن، باید تصمیم بگیرد کجای جهان ایستاده و می‌خواهد آن را فتح کند، ویران کند و یا از دست بقیه آدم بدها نجاتش دهد.

هر چند که سریال موداک طنز است اما به طرز تحسین‌کننده‌ای، در لحظات مواجه شدن با موضوعات سنگین‌تر و عمیق‌تر، جدیت لازم را پیدا می‌کند و از این سریال یک انیمیشن متعادل می‌سازد.

به نظر می‌رسد در فیلم‌ها و سریال‌های ابرقهرمانی با یک ساب ژانر جدید روبرو هستیم: دنبال کردن زندگی یک قهرمان – در مورد موداک، یک ابرقهرمان – در قالب یک انسان عادی با تمرکز بر روابط شخصی و خانوادگی او.

سریال میراث ژوپیتر نمونه مشخص‌تر این موضوع است و بیشتر به تعریف کردن چگونگی اداره کردن اعضای خانواده و به طور ویژه چالش‌های سر و کله زدن با فرزندان اشاره دارد.

جذابیت این سریال در این است که هر کاری دوست داشته باشد انجام می‌دهد. هر طور که دلش می‌خواهد قهرمانان مارول را برای حضور افتخاری دست چین می‌کند.

هر جوری که دوست داشته باشد جنگ را ترسیم می‌کند. از سلاح‌هایی که دوست دارد استفاده می‌کند ولو عجیب و دور از ذهن مانند دو بعدی کردن حریف. همین رگه‌هایی از مسخره بازی که در تار و پود این برنامه وجود دارد موجب شده خاص باشد و مرزی برای خلاقیت قائل نشود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Four Good Days (چهار روز خوب 2020)

نقد فیلم Mainstream (جریان اصلی 2020)

از شما ممنونیم که تا اینجا نقد سریال MODOK (موداک 2021) را مطالعه کردید. در بخش‌ پایانی این مطلب به خواندن چند نظر از منتقدان و صاحب‌نظران می‌پردازیم تا ببینیم در مورد سریال MODOK چه فکری می‌کنند.

نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک
نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک

نقد سریال MODOK (موداک 2021) : نظر منتقدان

آستین برک با دادن نمره 7.5 از ده در این باره نوشته است:

سریال MODOK سبک بذله‌گویی سریع را با چاشنی ویژه طرفداران مارول ترکیب کرده و برایتان اوقات خوشی به ارمغان می‌آورد.

دنیل هارت به کارتون موداک از پنج 3.5 داده و گفته:

موداک مارول شوخی‌های خوبی دارد که باث می‌شود به سادگی بتوانیم از آن لذت ببریم. همانقدر است که برای جولان دادن تخیلاتمان در دنیای مارول کافی است.

موداک اما به مذاق گریس رندولف زیاد خوش نیامده. گریس گفته:

اصلا بامزه نیست. تمام صحنه‌ها از “موداک” اشباع شده. در حال حاضر آنقدر سریال خوب با محوریت ابرقهرمانی هست که لازم نیست وقتتان را با موداک تلف کنید.

برایان تالریکو در مجموع از انیمیشن موداک راضی بوده و نوشته است:

برخی از اپیزودها از بقیه به یاد ماندنی‌تر هستند. اما یک نبوغ کلی در آن موج می‌زند که باعث می‌شود بتوان از ایرادهایی که به آن وارد است صرف نظر کرد. به ویژه با حضور این صداپیشگان خبره و خفن.

باب استراوس به این سریال نمره ¾ داده و چنین نقل کرده:

بدون شک این برنامه حاصل نبوغی نابکار است که به تولید برنامه‌ای تماشایی درباره یک ابر-ضدقهرمان منجر شده است.

هریسون آبوت در سایت فلیکرینگ میث نوشته:

هیچوقت فکرش را نمی‌کردم به این اعتراف کنم اما موداک تبدیل به یکی از کاراکترهای مورد علاقه من از مارول شد و بی صبرانه منتظرم ببینم قدم بعدی این ضدقهرمان چیست.

یوسف کی در باب موداک چنین می‌گوید:

موداک مارول سفری هیجان انگیز و سرگرم کننده است که دیالوگ‌های بامزه‌ای دارد. همچنین داستانی دارد که راجع به آن فکر شده و عمق دارد. صد البته که از آن برنامه‌هایی نیست که بیننده را به فکر ببرد اما نیازی هم نیست که این گونه باشد. قطعاً موداک ارزش تماشا کردن دارد.

دنیل فینبرگ در هالیوود ریپورتر نوشته است:

صداپیشگی درست و ارجاعات سریال باعث می‌شوند تا به راحتی بتوان ده اپیزود موداک را پشت سر هم تماشا کرد و اذیت نشد. اینکه هدف سریال چیزی بیش از سرگرم کردن بیننده است بستگی به دیدگاه شما دارد.

ریچارد روپر می نویسد:

این سریال یک کمدی بزرگسالانه است که با صداگذاری حرفه‌ای و نویسندگی قدرتمند همراه شده. تا قبل از رسیدن به قسمت آخر موداک، حسابی شیفته آن می‌شویم.

سندی شیفر گفته است:

موداک گاهی نمی‌تواند به نرمی بین خباثت و سیاهی و خلوص نیت در رفت و آمد باشد. اما آزوالت، بلام و سایر صداپیشگان آن زمین بازی خوبی را برای نمایش توانایی‌هایشان پیدا کرده‌اند.

نقد سریال MODOK (موداک 2021) : کلام آخر

در پایان نقد سریال MODOK (موداک 2021) باید گفت، سریال خلاقانه ساخته شده و تکراری از آب در نیامده است. هر چند خط داستانی آن کمابیش همانی است که انتظار داریم.

بیشتر بخوانید: سوتی های فیلم های سینمایی 2021

مقدار زیادی جنگ و دعوا و حضور افتخاری برخی قهرمانان از گروه انتقام جویان و مردان اکس. شاید داستان سریال موداک زیاد نوآورانه نباشد اما پرداختش بسیار بدیع بوده و قطعاً با تماشای آن اوقات خوبی را سپری خواهید کرد.

شاید با شوخی‌های سریال MODOK آشنایی داشته باشید و با حال و هوای کلی آن زیاد غریبه نباشید اما موداک سریالی است که به تیم درستی سپرده شده و خروجی درستی به دست آمده.

موداک سرگرم‌کننده و جذاب است و از همه مهمتر اینکه استاپ موشن است؛ و در دنیای استاپ موشن این انیمیشن از نظر بصری بسیار سطح بالا و حرفه‌ای کار شده است.

نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک
نقد سریال MODOK ؛ نقد سریال موداک

عوامل سریال ؛ نقد سریال modok

  • ژانر: انیمیشن بزرگسالان
  • Stop motion
  • کمدی
  • داستان علمی تخیلی
  • ابرقهرمان
  • ساخته شده توسط جوردن بلوم و پاتن اسوالت
  • بر اساس MODOK توسط استن لی و جک کربی
  • با بازیگری پاتن اوسوالت، آیمی گارسیا، بن شوارتز، ملیسا فومرو، وندی مک لندون-کووی، بک بنت، جون دالی و سام ریچاردسون
  • آهنگساز: دانیل روخاس
  • کشور مبدا ایالات متحده
  • زبان (های) اصلی انگلیسی
  • تهیه کنندگان اجرایی: جردن بلوم، پاتن اوسوالت، کریم زریک و جف لوب
  • شرکت (ها) تولید کننده: مارول استودیو، تلویزیون مارول، انیمیشن Marvel و Stoopid Buddy Stoodios
  • شبکه اصلی Hulu

بیشتر بخوانید:

 

ممنون که تا آخر نقد سریال MODOK (موداک 2021) را همراهی کردید. منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما در قسمت کامنت این مقاله هستیم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *