نقد و بررسی فیلم The Northman (مردی از شمال 2022)

The Northman فیلمی خاص، دراماتیک و غافلگیرکننده است. این فیلم برای هرکسی ساخته نشده است، برای فروش نیست. با نوشتار نقد فیلم The Northman با فیگار بمانید.

می‌توان این فیلم را به عنوان یک نفس تازه در تولیدات پرهزینه دید. فیلم از تمام آن بودجه در لابلای روایت داستان استفاده می‌کند و موفق می‌شود تاثیر بسیار جدی و منحصربه فردی را روی بیننده بگذارد.

نقد فیلم The Northman

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم The Northman خواهید خواند به شرح زیر است:

  • خلاصه داستان فیلم مرد شمالی
  • بدنبال یک ماجراجویی
  • کلاسیک‌گرایی ماجراجویانه
  • تکنیک
  • آتش
  • یک تعلیق طاقت‌فرسا
  • نتیجه‌گیری
  • مشخصات فیلم
    • بازیگران
نقد فیلم The Northman
نقد فیلم The Northman

The Northman (مرد شمالی) فیلم جدید کارگردان تحسین شده رابرت اگرز است. کارگردانی که برای دو اثر اولش، جادوگر و فانوس دریایی، شناخته و تحسین شده است، ظاهراً عاشق جهان‌های اساطیری است، اکنون کار جدید خود را برای نمایش و تاثیرگذاشتن در اختیار ما گذاشته.

کارگردان با دور شدن از ژانر ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022)، آملث را به ما معرفی می‌کند، شخصیت یک افسانه اسکاندیناوی که بسیاری از مورخان از آن به عنوان هملت، یعنی تراژدی شکسپیر یاد می‌کنند.

جهت اطلاعات کافی در رابطه با ژانر ترسناک می‌توانید از طریق صفحه‌ی زیر اقدام کنید:

خلاصه داستان فیلم مرد شمالی

فیلم The Northman، یک ماجراجویی حماسی با ریتم بسیار بالا، که داستان یک شاهزاده وایکینگ جوان را دنبال می‌کند که مصمم به انتقام مرگ پدرش است. در این فیلم بازیگران برجسته‌ای به رهبری الکساندر اسکارسگارد، نیکول کیدمن، کلس بنگ، آنیا تیلور جوی، اتان هاوک، بیورک و ویلم دافو حضور دارند.

بدنبال یک ماجراجویی

رابرت اگرز ثابت کرده است که عاشق اسطوره‌ها و فولکلور است. این مسئله در دو فیلم قبلی او مانند جادوگر یا فانوس دریایی نشان داده شده و تأثیر این مفاهیم را در داستان‌هایش آشکارا می‌بینید و به فیلم‌هایش قدرت و اهمیت بیشتری می‌بخشد.

علاوه بر این، کارگردان، با وجود و کمک برادرش گاهی اوقات نشان می‌دهد که در مستندسازی هم بسیار عالی عمل می‌کند. از خود فولکلور و گردآوری داستان‌ها و اسطوره‌ها گرفته تا بازسازی یک گویش باستانی نیوانگلند برای یکی از فیلم هایش. وقت و عشقی که او در تک تک آثارش می‌گذارد بی‌شک قابل تحسین است.

به همین دلیل و به خاطر سهمی که او در ژانر وحشت داشته است، تعجب‌آور نیست که کارگردان تحسین‌های متعدد منتقدان را پشت سر خود داشته باشد و تحسین بی قید و شرط مخاطبانش را هم در جیبش بگذارد و برود دنبال ساخت فیلم بعدی. حالا کارگردان برمی گردد، اما او این کار را با یک ماجراجویی وایکینگ‌طوری انجام می‌دهد، بدون اینکه پایه‌های اسطوره‌ای، فولکلور و فضای تعلیق‌وار فیلم‌هایش را رها کند.

کلاسیک‌گرایی ماجراجویانه

تحلیل فیلم مردی از شمال, بررسی فیلم مردی از شمال
تحلیل فیلم مردی از شمال, بررسی فیلم مردی از شمال

اولین چیزی که در The Northman برجسته می‌شود کلاسیک بودن آن در نوشتن یک ماجراجویی با چالش‌های بسیار کلیشه‌ای و هدف کاملا مشخص از ابتدا است. علاوه بر این، این اثر Eggers بیشتر برای تماشاگرانی است که تحت تأثیر حجم عظیمی از فضای اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022) قرار می‌گیرند. ساختن فضا با ریتم بسیار پایین و رشد بی‌حال شخصیت‌هایی که می‌توانیم در کارهای قبلی این کارگردان ببینیم، از بین رفته است. این بار، همه چیز سریع‌تر، واضح‌تر و ماجراجویی‌تر است.

مرد شمالی با نوید یک ماجراجویی فراموش نشدنی وایکینگی می‌درخشد که بیننده را با داستانی اسطوره‌ای آشنا می‌کند؛ درواقع بیننده با یک زیست پر مغز روبرو است. علاوه بر این، یکی دیگر از منابع قدرتمند در روایت او، نگارش صحنه‌هایی با فانتزی (بهترین فیلم های فانتزی 2022) نسبتا خاص می‌باشد که حواس تماشاگر را قطعاً به بعد دیگری از شخصیت‌ها منتقل می‌کند. این فضای فانتزی در فیلم مملو از نمادها و ایجاد پیشزمینه‌هایی است که بیننده را در صحنه‌های اصلی داستان غافلگیر می‌کند.

از طرفی فیلم مردی از شمال فیلمی است که مانند قهرمان داستان ما از هدف خود منحرف نمی‌شود. این مسئله باعث می‌شود بیننده در انتها نتیجه‌گیری محکم‌تری بگیرد و به قول تئاتری‌ها به کاتارسیس برسد.

تکنیک

تحلیل فیلم مردی از شمال, بررسی فیلم مردی از شمال
نقد فیلم مردی از شمال

رابرت اگرز توانایی بی‌سابقه‌ای در ساختن صحنه‌ها با کنش‌های بسیار بالا و جدی نشان می‌دهد. او نماهای غنی می‌سازد که در آن چندین اتفاق می‌افتد، اما روشی که او به کار می‌گیرد تا در آن اکشن‌های متوالی در هم بیامیزد، حتی بهتر است. به این ترتیب او در نهایت تسلط ستودنی در میزانسن را نشان می‌دهد.

گاهی اوقات استفاده افراطی این کارگردان از طراحی حرکت و میزانسن که با حرکت روان دوربین برجسته می‌شود، احساسی مصنوعی را در بیننده برمی‌انگیزد، که شخصاً فکر می‌کنم از تجربه‌ی در دل ماجرا قرار گرفتن بیننده می‌کاهد.

از سوی دیگر، فیلم مردی از شمال با دوربینی بازی می‌کند که روی محور بصری قرار دارد و با اغراق بسیار زیاد چهره‌ها و نگاه‌های خشونت‌آمیز برخی از شخصیت‌هایی را که مشتاق انتقام هستند، به تصویر می‌کشد. گریم یکی از مهم‌ترین نکات بهنگام فیلمبرداری Jarin Blaschke برای دستیابی به حداکثر انتقال حس می‌باشد.

آتش

تحلیل فیلم The Northman, نقد فیلم مردی از شمال, تحلیل فیلم مردی از شمال, بررسی فیلم مردی از شمال
تحلیل فیلم The Northman

اینجاست که صحبت از آتش را آغاز می‌کنیم، عنصری اساسی در فیلم، رهایی بخش و پرشور، اما می‌سوزد و نابود می‌کند. تقریباً مانند تارکوفسکی که خانه‌ها را به آتش می‌کشد، رابرت اگرز در این فیلم به آتش استفاده‌ای رسا و نمادین می‌دهد. این نکته بسیار حائز اهمیت است که بدانید همواره آتش عنصری بسیار خاص در فیلم‌شناسی اگرز بوده است.

جنبه دیگری که باید برجسته شود، تضاد نور آتش با تصاویری که ارائه می‌شود، تصاویری که سایه‌ها و اقدامات انتقام‌جویانه را به بیننده نشان می‌دهد. حسی که در تضاد با نور آتش در خانه‌ها و سرسبزی طبیعت منتقل می‌شود، گویای این است که شاید طبیعت خود شریک جرم است و سعی می‌کند نیت حیواناتی را که با آنها مماشات می‌کند پنهان نگه دارد. وقتی صحبت از طبیعت شد، باید زیبایی آثار به جا مانده از فیلم را برجسته کنم. هدیه‌ای برای حواس!

یک تعلیق طاقت‌فرسا

بررسی فیلم The Northman, تحلیل فیلم The Northman, نقد فیلم مردی از شمال, تحلیل فیلم مردی از شمال, بررسی فیلم مردی از شمال
بررسی فیلم The Northman

ما عادت کرده‌ایم که در فیلم‌های این کارگردان به لطف جو خفه‌کننده‌ای که به طور نامحسوس در استخوان‌های ما نفوذ می‌کند، احساس فلج‌کننده را تحمل کنیم. در این فیلم تعلیق از منبع دیگری سرچشمه می‌گیرد، یعنی خامی برخی اقدامات خشونت‌آمیز. خشونت در فضای این فیلم با موسیقی متن، اتفاق تاثیرگذارتری را شکل می‌دهد؛ اصوات موسیقی با صدای فالشِ شخصیتِ اصلی فیلم همچون یک وحشیِ کمال‌گرا حس خشونت را دو برابر می‌کند.

نتیجه گیری


The Northman (مرد شمالی) یک وحشیگری به تمام معنا که به یک فیلم تبدیل شده است، یک نمایش وایکینگی که در شبکیه چشم تماشاگر رسوب می‌کند. رابرت اگرز موفق می‌شود داستانی خارق‌العاده و مملو از نمادها را با توانایی انتقال احساسات به بیننده خلق کند.

مشخصات فیلم

  • سال: 2022
  • مدت زمان: 136 دقیقه
  • کشور: ایالات متحده آمریکا
  • کارگردان: رابرت اگرز
  • فیلمنامه: رابرت اگرز، اسجون سیگوردسون
  • فیلمبردار: یارین بلاشکه
  • موسیقی: رابین کارولان، سباستین گینزبورو
  • ژانر: ماجراجویی
  • توزیع کننده: یونیورسال پیکچرز

بازیگران

  • الکساندر اسکارسگارد در نقش آملث
  • نیکول کیدمن در نقش ملکه گودرون
  • ایتان هاوک (King Aurvandil War-Raven)
  • آنیا تیلور جوی (اولگا جنگل توس)
  • گوستاو لیند (توریر مغرور)
  • الیوت رز (گونار)
  • ویلم دافو (هایمیر احمق)

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The Northman سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


3 thoughts on “نقد و بررسی فیلم The Northman (مردی از شمال 2022)

  1. به نظر من اصولا مشکل پروپاگاندا ساز های هالیوود درست فیلم ندیدنه!!! مثلاً کسی که میخواد بره شجاع دل بسازه ، کسی که میخواد وایکینگ ها بسازه، یا او فیلم مایکل مان که اسمش حضور ذهن ندارم فعلاً بسازه یااصلا مارول بسازه باید یه شاهکار استادانه‌ای مثل این بشینه قشنگ سر حوصله ۷۲۱ بار ( عدد حساب شدست با توجه به تایم فیلم ) اره ۷۲۱ بار ببینه بعد بره فیلمش بسازه . اگه مخاطب میلیونی نداشت که غوغا کنه بعد شما هرچی خواستی بگو. ۷۲۱ بار دیدن این فیلم به نظرم برای هر فیلم بینی و فیلمسازی در این ژانر واجبه ( یا فیلمی به این قدرت.)

  2. این رئالیسم جادویی دیگه چه مزخرفیه؟ یارو هر جا گیر میکرد یکی ظاهر میشد به دادش میرسید. چرا برا بقیه ظاهر نمیشد؟ آها این بر حق بود با معجزه کارش پیش میرفت؟ دم متخصق جلوه های ویژه اش گرم ولی داستان در حد قصه های دو صفحه ای برای کودکان خشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *