معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک ؛ تاریکی مطلق در سینما

ژانر دارک در قرن 21 جایگاه ویژه‌ای در سینمای تاریک امروزه پیدا کرده است. ما در این مقاله سعی داریم به معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک بپردازیم.

امروزه و در قرن 21 با زیادتر شدن مرگ، کشتار‌های جمعی، قتل، خودکشی، بیماری و تجاوز، تاثیرات مخرب و منفی بر روی هنر و سینما گذاشته و همین امر باعث شده تا کارگردان‌های بزرگ سینمای هالیوود و جهان دست به ساخت فیلم‌های دارک و تاریک بزنند تا بیننده بتوانند بُعد سیاه جامعه‌ی امروزی را بهتر درک کند. ما در این مقاله سعی کردیم به شکل خاص معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک بپردازیم.

ژانر دارک به جنبه‌های منفی زندگی می‌پردازد و سعی می‌کند با انسان‌های امروزی همراهی کند.

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک

تاریکی مطلق در سینما

با هم نگاهی کلی به اسامی بهترین فیلمهای ژانر دارک بیاندازیم.

این لیست بروزرسانی خواهد شد…


فیلم‌های دارک همیشه از سمت مردم نمرات خوب، و از سوی منتقدان نقدهای مثبتی را دریافت می‌کردند. این فیلم‌ها از لحاظ روانشناختی (معرفی و تحلیل بهترین فیلم‌ های ترسناک روانشناختی تاریخ) تاثیر گذار و ترسناک تلقی می‌شوند.

با هم نگاهی به معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک بیاندازیم.

We Need to Talk About Kevin

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
بهترین فیلمهای ژانر دارک
  • کارگردان : لین رمزی
  • بازیگران : ازرا میلر، تیلدا سوینتون، جاسپر نول
  • سال انشار : 2011
  • امتیاز : 7.5

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های روانشناختی تاریخ سینما است که درباره‌ی مادرِ یک پسر جوان دبیرستانی می‌باشد که سعی دارد تا با نوشتن نامه به همسر سابقش با غم خود و احساسات و مسئولیتش در برابر کارهای فرزندش کنار بیاید.

تحلیل فیلم باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
تحلیل فیلم باید درباره‌ی کوین حرف بزنیم

فیلم زنی به اسم ایوا با بازی فوق العاده‌ی تیلدا سوینتون می‌باشد که نقش یک مادر را که ظاهراً نا خواسته بچه‌دار شده است را روایت می‌کند. تیلدا در نقش این مادر فوق‌العاده عمل کرده است و می‌توان گفت یکی از بهترین فیلم‌های دوران بازیگری‌اش را انجام داده است.

اما دنیای پسر این زن بسیار متفاوت است. او یک پسر شرور با عقایدی عجیب است و بر خلاف رفتارش بسیار باهوش عمل می‌کند.

کارگردانیِ لین رمزی در این فیلم بسیار تاثیرگذارتر از دیگر آثار این کارگردان مشهور می‌باشد. کارگردان با استفاده از حس تعلیق فیلمنامه را دچار پیچیدگی‌هایی می‌کند که باعث می‌شود این فیلم تبدیل شود به یکی از برترین فیلمهای دارک در تاریخ سینما.

فیلم از همان ابتدا دردناک (بهترین فیلم های افسردگی) و غمگین (بهترین فیلم های غمگین 2022 و 2021) شروع می‌شود و روایدادهای مختلف در طول فیلم، این اثر را جذاب تر از آن چیزی که هست نشان می‌دهند.

Grams 21

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
بهترین فیلم ژانر دارک
  • کارگردان : آلخاندرو گُنزالس
  • بازیگران : شان پن، نائومی واتس، بنیسیو دل تورو
  • سال انتشار : 2003
  • امتیاز : 7.7

21 گرم، فیلمی درام (بهترین فیلم های درام 2022 و 2021) و جنایی (فیلم ها و سریال‌های جنایی ومعمایی) ساخته‌ی کرگردان معروف مکزیکی به اسم آلخاندرو گُنزالس می‌باشد که داستان مردی است که یک پدر به همراه دو فرزند خردسالش را در تصادفی زیر می‌گیرد که موجب مرگ آنها می‌شود. قلب این پدر به بیماری که در حال مرگ بود پیوند داده می‌شود و او را نجات می‌دهد. بعد از این اتفاق، مرد با قلب پیوندی به دنبال خانواده‌ی فرد اهدا کننده می‌گردد.

تحلیل فیلم 21 گِرم

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
تحلیل فیلم 21 گِرم

واژه‌ی 21 گرم دقیقا به مرگ اشاره دارد، زیرا طبق تحقیقات یک دانشمند در قرن 18 انسان وقتی می‌میرد 21 گرم از وزنش کاسته می‌شود و شاید به همین علت این فیلم یکی از بهترین فیلمهای ژانر دارک می‌باشد.

فیلم حول محور سه شخصیت مختلف می‌چرخد. شان پن در نقش مردی چهل ساله با قلبی ناتوان، نائومی واتس نقش زنی را بازی می‌کند که با یک تراژدی بزرگ روبرو می‌شود و بنیسیو دل تورو در نقش یک متهم است که دچار عذاب وجدان شده است. پن و واتس بازی ساده و در عین حال قدرتمندی را ارائه می‌دهند اما این شخصیت دل تورو است که دارای جذابیت‌های زیادی می‌باشد و باعث می‌شود بیننده عاشق و شیفته‌ی فیلم شود.

این فیلم یک اثر دارک و در عین حال مدرن است. 21 گرم فیلمی متفکرانه از آلخاندرو گُنزالس است که یک روایت خطی اما در عین حال پیچیده در طول فیلم را به شما نشان می‌دهد. شما در این فیلم به تمرکز احتیاج دارید تا اتفاقاتی که به ترتیب در فیلم رخ می‌دهد را درک کنید.

Sin City

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
  • کارگردانان : فرانک میلر، کوئینتن تارانتینو، رابرت رودریگز
  • بازیگران : بروس ویلیس، جسیکا آلبا، مایکی رورک
  • سال انتشار : 2005
  • امتیاز : 8.0

چهار داستان اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022) و دلهره آور (بهترین فیلم های دلهره آور 2022) متفاوت که در مرکز آنها مردی درشت اندام با چهره‌ای خشن قرار دارد که به دنبال انتقام از قاتل معشوقه‌اش می‌باشد که با پلیس فاسد شهر گناه درگیر می‌شود و بعد از یک اشتباه وحشتناک تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

تحلیل فیلم شهر گناه

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
تحلیل فیلم شهر گناه

می‌توان گفت فیلم شهر گناه، به کارگردانی فرانک میلر، کوئینتن تارانتینو و رابرت رودریگز بهترین فیلم ژانر دارک می‌باشد که بر اساس کمیک شهر گناه ساخته شده است.

پیشنهاد ساخت فیلم ابتدا توسط رودریگز به میلر داده می‌شود، اما به دلیل عدم اطمینان از موفقیت این فیلم مخالفت می‌شود. رودریگز تصمیم می‌گیرد بخش کوتاهی از فیلم را به میلر نشان دهد تا نظرش را جلب کند و در انجام این کار موفق هم بود. اما آنچنان این فیلم پر ستاره سروصدا کرد که کوئینتن تارانتینو هم به عنوان کارگردان مهمان به لیست این فیلم دارک پیوست.

داستانی کلاسیک و کمیک محور به همراه فضای تاریک و سیاه سفید فیلم باعث می‌شود این اثر در بین تمامی رقبای خود خاص باشد. فیلم روایت خشونت و فساد اجتماع پایین طبقه و تبهکار را نشان می‌دهد.

خلاقیت‌های سه کارگردان، به همراه تیم بازیگری قوی و جلوه‌های بصری راضی کننده یک فیلم دارک را به بیننده نشان می‌دهد.

Black Swan

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
برترین فیلمهای ژانر دارک
  • کارگردان : دارون آرنوفسکی
  • بازیگران : ناتالی پورتمن، میلا کونیس، وینسنت کسل
  • سال انتشار : 2010
  • امتیاز : 8

نینا سیرز دختری است که همه‌ی دوران کودکی خود را مشغول یادگیری رقص باله بوده است. نینا به عنوان یک بالرین حرفه‌ای و ستاره‌ی یک شرکت معتبر، در تلاش برای به دست آوردن رقاص برای تئاتر معروف دریاچه‌ی قو است. اما طراح رقص‌های این باله توانایی های نینا را دست کم میگیرد و استعداد او را زیر سوال می‌برد.

تحلیل فیلم قوی سیاه

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک

زبان از شاهکار سینمایی دارون آرونوفسکی قاصر است. یک فیلم با تلفیق موسیقی کلاسیک و رقص باله در ژانر دارک.

کارگردانیِ بی نقص آرونوفسکی، فیلم‌ برداری‌های دقیق و موسیقی متن زیبا و دلنشین در این فیلم باعث شده تا این فیلم برترین فیلمهای ژانر دارک قرار بگیرد. فیلم قوی سیاه یک تجربه‌ی بسیار تاریک و در عین حال جذاب را برای بیننده رقم می‌زند.

بازی ناتالی پورتمن در نقش اصلی این فیلم جزو ماندگار ترین بازی‌های این بازیگر در کارنامه‎‌ی هنری‌اش در کنار میلا کونیس می‌باشد. تجربه‌ی پرواز و همزمان سقوط، حس هرج و مرج و جنون در این فیلم باعث می‌شود تا بیننده تمرکز خود را کاملا از دست بدهد و این اثر را به یک اثر مریض (بهترین فیلم های مریض) و ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022) تبدیل کند.

A Clockwork Orange

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
بهترین فیلم ژانر دارک
  • کارگردان : استنلی کوبریک
  • بازیگران : مالکوم مک دووِل، پاتریک مگی، آدریانه کوری
  • سال انتشار : 1971
  • امتیاز : 8.3

پرتقال کوکی یکی از بهترین فیلم‌های استنلی کوبریک (بهترین فیلم های استنلی کوبریک) است که گروهی از بزهکاران را در آینده‌ی دیستوپیایی (نوعی جنبش به بی عدالتی) انگلستان با هدایت الکساندر دراج به عنوان رهبر گروه نشان می‌دهد. الکساندر دراج پس از مدتی به زندان انتقال داده می‌شود تا در آنجا روش‌های درمانی جدیدی را روی آن آزمایش کنند.

تحلیل فیلم پرتقال کوکی

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
تحلیل فیلم پرتقال کوکی

این فیلم که جزو فیلم‌های ممنوعه‌ی سینما (بهترین فیلم های ترسناک ممنوعه جهان ؛ فیلم خیلی ترسناک در حد مرگ) است، در سال 1971 و پس از اکران در برخی از کشور‌های جهان ممنوع اعلام شد و اکران نشد. اما باز هم کوبریک موفق شد یک اثر ماندگار در زمینه‌ی فیلم‌های ژانر دارک به یادگار بگذارد.

کوبریک با این فیلم نشان داد که همیشه شخصیت‌های اول فیلم همیشه مهربون و شکست ناپذیر نیستند و با خلق کارکتر الکساندر دراج انقلابی در صنغت فیلمسازی ایجاد کرد.

کمتر فیلمی مانند این فیلم خشونت و شکنجه‌های سکسی را به تصویر می‌کشد. در حالی که جنایات الکس در ابتدای فیلم بسیار خشن است اما کاری که دولت در ادامه‌ی فیلم با او انجام می‌دهد بسیار بدتر از چیزی است که الکس مرتکب شده. هدف از ساخت این فیلم نشان دادن شکنجه‌هایی که دولت انگلستان با مخالفشانش انجام می‌داد بود.

Requiem for Dream

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
  • کارگردان : دارون آرنوفسکی
  • بازیگران : جرد لتو، جنیفر کانلی، الن بارستین
  • سال انتشار : 2000
  • امتیاز : 8.3

فیلم معروف و محبوب مرثیه‌ای برای یک رویا درباره‌ی بیوه‌ای بازنشسته به نام سارا می‌باشد که در یک اپارتمان کوچک زندگی می‌کند. او مدتی قرص‌های لاغری مصرف می‌کند و به آنها ااعتیاد پیدا می‌کند و در نتیجه سلامت روان سارا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

از طرفی دیگر پسر سارا به همراه دوستش که معتاد هستند تصمیم دارند به فروشنده‌های مواد تبدیل شده و کار خود را گسترش دهند.

تحلیل فیلم مرثیه‌ای برای یک رویا

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
تحلیل فیلم مرثیه‌ای برای یک رویا

این فیلم یک اثر هنری در رابطه با مواد مخدر و اثرات مخربش است. فیلمی سیاه و تیره از جوانای که آینده خودشان را درگیر مواد مخدر می‌کنند.

این فیلم با کارگردانی دارون آرنوفسکیِ خلاق، یکی از برترین فیلمهای ژانر دارک می‌باشد که بیننده را از همان ابتدا جذب داستان می‌کند. این اثر آرنوفسکی با سرعت بالایی دارد و به بیننده فرصت تفکر نمی‌دهد. سرعت بالای فیلمنامه، تدوین بی نقص و موسیقی اغوا کننده‌ی از سری نقاط قوت فیلم است.

جرد لتو (بهترین فیلم های Jared Leto) در نقش پسر معتاد سارا یکی از درخشان‌ترین بازی‌های تاریخ سینما را انجام می‌دهد. جنیفر کانلی عالی و بدون عیب است.

بیشتر بخوانید:

Se7en

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
  • کارگردان : دیوید فینچر
  • بازیگران : برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی
  • سال انتشار : 1995
  • امتیاز : 8.6

کارآگاه جوانی که تازگی به نیویورک منتقل شده است با همکاری کارآگاه دیگری که در شرف بازنشستگی است قدم به قدم به حل یک پرونده‌ی مرموز می‌پردازند. اما در این بین حوادثی رخ می‌دهد که شرایط را تغییر می‌دهد.

تحلیل فیلم هفت

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک
تحلیل فیلم هفت

این فیلم فراتر از یک فیلم کارآگاهی و معمایی (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) می‌باشد. فیلم هفت به کارگردانی دیوید فینچر (بهترین شخصیت های فیلم های دیوید فینچر) که همیشه جزو بهترین فیلم های تاریخ سینما (بهترین فیلم‌ها) بوده است و همچنین همیشه از سمت منتقدین برتر سینمای جهان تحسین شده.

شاید برد پیت چیزی که شایسته‌اش بود را از این فیلم دریافت نکرد و همیشه رسانه‌ها مجذوب رابطه‌ی او با آنجلینا جولی بودند اما نباید فراموش کرد که برد پیت در این فیلم بسیار قدرتمند عمل کرد.

مورگان فریمن با بازی در این فیلم نشان داد بازیگر بزرگ و کهنه کاری است و همیشه می‌توان روی آن حساب باز کرد.

کوین اسپیسی هم جزو بازیگرانی بود که در این فیلم خوش درخشید و نشان داد که طیف وسیعی در بازیگری در فیلم‌های مختلف دارد.

اما استعداد دیوید فینچر و نحوه‌ی بازی گرفتن از بازیگران بود که به فیلم روح می‌بخشید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ژانر دارک سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

بهترین فیلم های ژانر دارک چه فیلم هایی هستند؟

شاید بهترین فیلم های ژانر دارک فیلم های مرثیه‌ای برای یک رویا و شهر گناه باشند.

بهترین فیلم ژانر دارک از لحاظ امتیاز دهی کدام فیلم است؟

بهرین فیلم ژانر دارک از لحاظ امتیاز دهی فیلم هفت با نمره‌ی 8.6 می‌باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *