نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

بلاخره سریال مورد انتظار ارباب حلقه‌ها منتشر شد و ما در این نوشتار به نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت خواهیم پرداخت.

سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت، که پُر هزینه‌ترین سریال تاریخ تلویزیون نامگذاری شده است، صبح امروز منتشر شد و توانست انتظار هوادار بی‌شمار این دنیای فوق فانتزی را به سر برساند.

ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت، یک مجموعه‌ی تلویزیونی آمریکایی است که بر اساس رمان‌های فانتزی ارباب حلقه‌ها، اثر جی. آر. آر. تالکین ساخته شده است. این مجموعه توسط دو کارگردان قوی به اسم‌های شورانرهایش جی.دی. پین و پاتریک مک‌کی برای سرویس پخش اینترنتی آمازون پرایم ویدئو ساخته شده. داستانش در دوران دوم سرزمین میانی جریان دارد که هزاران سال قبل از داستان‌های هابیت و ارباب حلقه‌های است. داستان اصلی سریال، به وقایع سرزمین میانه، و دوره‌ی دوم مجموعه کتاب‌ها می‌پردازد.

نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

  • پاسخ به پرسش‌های احتمالی

شما می‌توانید فهرست مطالبی که در نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت آماده کردیم را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

فصل اول این سریال، شامل 8 قسمت است که در جمعه‌ها و از شبکه‌ی آمازون پرایم پخش می‌شود. این شبکه، سریال حلقه‌های قدرت را برای فصل دوم نیز تمدید کرده است. از مهم‌ترین بازیگران این سریال، می‌توان به مارفید کلارک، رابرت آرامایو، اسمائیل کروز کوردوا، نازنین بنیادی و جوزف ماول نام برد.

در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید جهت دیدن نقد ویدئویی ۳ قسمت ابتدایی سریال به کانال فیکست در یوتیوب مراجعه کنید:

تا به الان این سریال در وبسایت راتن تومتوز 84%، در متاکریتیک، نمره‌ی 71 و در وبسایت IMDB نمره‌ی 7 را کسب کرده و توانسته قابل قبول به‌نظر برسد.

داستان عصر اول داستان‌های تالکین

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها

پیش از دیدن این سریال، یاید توجه داشت که آقای جی آر. آر تالکین، یکی از بزرگ‌ترین نویسنده‌های رمان‌های فانتزی می‌باشد که جلد‌های زیادی از این دنیای گسترده‌ی ارباب حلقه‌ها منتشر کرده است. او از جمله نویسنده‌هایی می‌باشد که همیشه داستان خود را از ابتدا آغاز می‌کند و به همه‌چیز می‌‌پردازد و هیچ چیز را از قلم نمی‌اندازد. داستان‌های او از سه دوره یا همان عصر تشکیل شده‌اند که سه سری ارباب حلقه‌ها در دوره‌ی سوم و سریال آن در دوره‌ی دوم رخ می‌دهد.

اما چه اتفاقاتی باعث می‌شود که این عصر اتفاق بیافتد و سائورون به دشمنی عظیم برای الف‌ها و انسان‌ها تبدیل شود. سائورون در عصر اول سری کتاب‌های تالکین حضور دارد و او شخصیتی است که در فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، به صورت یک تک چشم مشاهده می‌کردیم.

جی آر. آر تالکین در ابتدای داستان نویسی خود، از ابتدای یک جهان، یعنی خدای یگانه آغاز کرده که ما او را به اسم ایلواتار می‌شناسیم. این خدای یگانه، ابتدا الهه‌هایی را می‌آفریند که هر کدام آن‌ها، جنبه‌های متفاوتی از اتفاقات طبیعی، مانند خدای آب، آتش، آهنگر، و… دارند. این خدای یگانه، پس از آفرینش زمین، این الهه‌ها را به زمین می‌فرستد تا آمادگی این دنیا را برای موجوداتی که در آینده می‌خواهند به آن سرزمین بروند را مهیا کند.

همانند داستان‌های اساطیری یونان، و هر داستان مذهبی دیگری، یکی از این الهه‌ها، که قدرتمند‌ترین آن‌ها نیز بوده، منحرف می‌شود و دیگر از ایلواتار پیروی نمی‌کند و سعی دارد تا زمین را با جاه‌طلبی‌های خودش، تسخیر کند. این الهه، خودش را همتای ایلواتار می‌دانست و جنبه‌ای از پوچی ایلواتار را حس می‌کرد که هیچکدام از خدایان، قدرت درک آن را نداشتند.

به مرور زمان که زمین، جایی مناسب برای زندگی الف‌ها و انسان‌ها می‌شود، الف‌ها از رویای صد ساله بیدار می‌شوند و به این زمین می‌روند و در زمانی که الف‌ها و خدایان با یکدیگر در سرزمین خود زندگی می‌کردند، یک الف باهوش، سنگ‌های قدرتمندی را می‌سازد که سیلماری نام دارند. این سنگ‌ها، قدرت نگه‌داشتن نور درختان را درون خود داشتند که آن درخت‌ها، به جای ماه و خورشید این دنیا عمل می‌کنند.

اهمیت این سنگ‌ها در عصر اول، مانند قدرت حلقه‌ها در عصر دوم و سوم بود و اکثر جنگ‌ها در عصر اول، بر سر این سنگ‌ها بود. داستان این سنگ‌ها، از جایی آغاز می‌شود که ملکور، سنگ‌ها را می‌دزدد و برای خودش یک تاج، با آن سنگ‌ها اختراع می‌کند. او از سرزمین خدایان فرار، و به سرزمین میانه می‌رود تا شروع کند به فتح سرزمین‌های متفاوت آن منطقه و عصر اول را آغاز می‌کند.

زمانی که سنگ‌ها دزدیده می‌شوند، الف‌ها سوگند می‌خورند که تا نفس‌های آخرشان، برای بازگرداندن آن‌ها، تلاش کنند و آن را از ارباب تاریکی پس بگیرند. این سوگند الف‌ها، باعث جنگ‌های پُر شماری می‌شود که از حماسه‌های (بهترین فیلم های حماسی 2022) مختلفی الهام می‌گیرند و لذت جالبی برای خواننده‌ی کتاب‌ها دارند. خدای تاریکی، پس از کسب قدرت سنگ‌ها، الف‌ها را به قدری شکنجه می‌دهد که به اورک تبدیل می‌شوند و اورک‌ها اینگونه متولد می‌شوند.

خدای تاریکی، در این میان خادمی وفادار و خوش‌قیافه‌ای به نام سائورون پیدا می‌کند که مانند خودش قدرت‌های جادویی دارد و یکی از قدرت‌هایش، تبدیل کردن خودش، به هر فرد دیگری است. سائورون قلعه و حکومتی می‌سازد و در آن شروع به تولید موجودات شیطانی می‌کند که چند نمونه از آن‌ها را در سریال ارباب حلقه‌ها مشاهده کردیم. در این میان، دو جنگ بزرگ و عظیم و چند نبرد کوچک رخ می‌دهد که در همه‌ی آن‌ها، خدای تاریکی الف‌ها را شکست می‌دهد و سرزمین میانه را تسخیر می‌کند.

تحلیل روایی

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

در روایت کلی داستان این سریال، شاهد بودیم که الف‌ها سرزمین میانه را از دست داده، و تنها برادر گالدریل، که یک جنگجوی برجسته بود، مرده است. در همین ابتدای داستان، ما شاهد یک حس انتقام، از سوی نقش اصلی سریال هستیم و می‌خواهیم تلاش یک دختر، برای انتقام خانواده‌اش را ببینیم. در همان ابتدا، شاهد فضای فانتزی‌گونه‌ی روایت ارباب حلقه‌ها هستیم و در دنیایی مملو از اتفاقات جادویی رها می‌شویم که می‌تواند ما را به یاد گذشته‌ی این فیلم‌ها بیاندازد.

برخلاف سری فیلم‌هایی که قبلاً از این مجموعه دیده بودیم،  سریال حلقه‌های قدرت یک گروه اصلی از ماجراجویان را دنبال نمی‌کند؛ بلکه داستان را بین چندین شخصیت اصلی تقسیم می‌کند و ما را بین هر خط داستانی رها می‌کند. این انتخاب، بیشتر در دنیای فانتزی‌های مدرن رخ می‌دهد و داستان‌های جدید‌تر هستند که گستره‌ی شخصیتی زیادی را در یک سریال، یا فیلم، به نمایش می‌گذارند.

در کنار گالدریل و الروند، ما خط داستانی انسان‌ها، و یک الف ماجراجو به اسم آروندیر را داریم که در کنار یکدیگر به خط روایت کلی این سریال کمک شایانی می‌کنند. شخصیت‌های جدیدی که در این سریال معرفی می‌شوند، از فضای کتاب و رمان فاصله دارند و این امر به گونه‌ای عجیب می‌باشد. به گفته‌ی دو کارگردان اصلی سریال شنیده‌ایم که داستان از ساختار کلی وفادارانه‌ای الگو می‌گیرد و باید ببینیم در ادامه، هواداران رمان‌های مشهور ارباب حلقه‌ها به چه شکلی واکنش خود را نشان می‌دهند.

در دو قسمت اول سریال، شاهد بودیم که داستان عجله‌ای برای پیشروی ندارد و همان قدر هم نمی‌خواهد کسل‌کننده به‌نظر برسد. اما با همه‌ی این تلاش‌ها ما شاهد بودیم که جزئیات داستان آنچنان اهمیت ندارد و سریع از پرشی به پرشی دیگر می‌خیزد. شاید خط داستانی‌های زیادی که سریال از روی کتاب الهام گرفته است، کار را برای پرداختن به جزئیات سخت کند، اما همچنان دو قسمت ابتدایی منتشر شده و تا آخر این فصل راه زیادی مانده است. در ادامه مطلب بررسی دو قسمت اول حلقه های قدرت با تحلیل ساختاری خدمت شما هستیم.

در قسمت سوم این مجموعه، شاهد مجموعه اتفاقاتی بودیم که از درام سریال کاسته، و موضوع اکشن ، و هزاران معما را پیش می‌کشد. داستان‌های تالکین، به مجموعه مبارزات زیادی معروف است که می‌تواند هر بیننده‌ای را میخکوب کند و در قسمت سوم، به وضوح این حالت اکشن خوب و قابل قبول، به صورت عالی درآمده بود. همچنین روند کند داستان گویی نیز پیشرف چشمگیری داشت و در یک 60 دقیقه‌ی این قسمت، لحظه‌ای درنگ برای بیننده ایجاد نشد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل ساختاری

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

ساختار کلی دو قسمت ابتدایی سریال، به طور کلی قابل قبول بود و ما توانستیم هم از لحاظ تدوین، فیلمبرداری، نورپردازی، موسیقی و غیره، عناصر فوق قوی را شاهد باشیم. اما سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت، با خرج هنگفتی که برای تنها یک فصل خود کرده، تمامی نگاه‌ها را به سمت خود کشانده و لحظه‌ای اشتباه در ساختار فیلم، می‌تواند به معنای شکست کامل برای او به شمار بیاید.

جلوه‌های ویژه، که مهم‌ترین بخش سریال ارباب حلقه‌ها می‌باشد، تا حد زیادی قابل قبول بود و توانست نمره‌ی قبولی را دریافت کند. اما در سکان‌های دریایی، که انهای قسمت اول و در طول قسمت دوم مشاهده می‌کردیم، به شکلی مصنوعی وارد عمل شدند که باز هم می‌تواند به سرمایه‌گذاری برگردد که شاید حرفه‌ای در نظر گرفته نشده‌است. اما نمی‌توان ایراد و انتقاد الکی گرفت و از نظر برخی از طرفداران دو آتیشه‌ی دنیای ارباب حلقه‌ها، این سریال توانسته تا حد زیادی خواسته‌ی آن‌ها را برآورده کند.

بخش بزرگی از قسمت سوم این سریال، با جلوه‌های ویژه بود و به گفته‌ی برخی منتقدان، این یک اثر هنری، در اثر تکنولوژی است و سازندگان این مجموعه، به بهترین شکل توانسته‌اند شهر نومه‌نور را با جلوه‌های ویژه‌ی خاص به هوادارن منتقل کنند.

در بحث گریم، این سریال واقعا سنگ تمام گذاشته و همه‌ی موجودات را توانسته تا حد بالایی با شباهت از کتاب الگوبرداری کند و کار خودش را به نحو احسنت انجام دهد. اکشن سریال نیز در همان ابتدا به ما نشان می‌دهد که شاهد اکشن‌هایی دلپذیر و هیولا‌های زیاد هستیم.

تغلیق اصلی سریال، بر عهده‌ی موسیقی متن بود که آن هم به شکلی عجیب توانست دنیای فانتزی ارباب حلقه‌ها را برای انسان تداعی کند و برای کسانی که با موسیقی‌های جادویی و حماسی ارباب حلقه‌ها بزرگ شدند، تجدید خاطره باشد.

برادر گالدریل کیست؟

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
تحلیل دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها

در نقد سریال ارباب حلقه ها سوالاتی پیش می‌آید که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، برادرِ گالدریل بود که چرا مرگ او تأثیر مستقیمی بر روی روند سریال داشته. در ابتدای قسمت اول سریال ارباب حلقه‌ها، شاهد بودیم که داستان الف‌ها، توسط یک راوی بازگو می‌شود و می‌بینیم که یک الف، که برادر نقش اصلی سریال است، به صورت تراژیکی کشته می‌شود.

جسد او که پس از جنگ پیدا شد، توسط سائورون نشونه گذاری شده و خواهر او در طول سریال باید متوجه شود که منظور سائورون از آن علامت چیست. حضور برادر گالدریل، کوتاه بود، اما تأثیراتی که بر روند داستان دارد، می‌تواند تا فصل‌ها ادامه داشته باشد و می‌تواند پرده بردارد که او واقعا چه کسی است.

اگر داستان‌های کتاب را مرور کرده باشید، متوجه می‌شوید که برادر گالدریل، آخرین نسل الف‌ها، از عصر اول داستان‌های تالکین است و او پلی میانِ این عصر و عصر دوم که سریال در آن رخ می‌دهدف می‌باشد.

آیا در قسمت دوم، شاهد یک اورک بودیم؟

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

همانطور که در ابتدای نوشتار بررسی دو قسمت اول حلقه های قدرت گفته شد، اورک‌ها موجوداتی هستند که فاقد هرگونه عاطفه هستند و صرفاً با بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن به فکر کشتن انسان‌ها و الف‌ها هستند. این موجودات، الف‌هایی بودند که توسط سائورون شیطان‌صفت شکنجه شدند و به این شکل درآمدند.

در سکانسی از قسمت دوم سریال، شاهد هستیم که ثیو، به همراه مادرش که نقش او را نازنین بنیادی بازی می‌کند، با یک موجودی ناشناخته و ماسک‌دار درگیر می‌شوند و در پایان ماسک او برداشته می‌شود. همانطور که در تریلر‌های زیاد سریال، و در تصاویری از کتاب‌های تالکین دیده‌ایم، این موجودات قیافه‌ای به همین شکل دارند و در برهه‌ی زمانی زیادی، تهدید‌های دردسرسازی برای انسان‌ها بودند. با تمام این تفاسیر موجود، می‌توان اعلام کرد که اولین حضور اورک‌ها، در قسمت دوم بوده است و در ادامه‌ی شاهد حضور بیشتر آن‌ها نیز خواهیم بود.

قسمت سوم این سریال، به خوبی پاسخ این سوال ما را بیان کرد و به ما نشان داد که حتی یک اورک، می‌تواند چقدر بی‌رحم باشد و جز درست‌کردن زشتی و پلیدی، هیچ چیز دیگری را به چشم نبیند.

در انتهای قسمت دوم، گالدریل چه کسی را می‌بیند؟

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

گالدرین که در انتهای قسمت اول سریال، در دریا افتاد و مسیر طولانی را شنا کرد، در قسمت دوم، انسان‌هایی را دید که از موجود بخ اسم کرم در حال فرار هستند و در نهایت یک مرد او را نجات می‌دهد. آن‌ها مسیر خود را ادامه می‌دهند تا به خشکی برسند و در انتهای قسمت، وقتی که گالدرین به هوش می‌آید، چهره‌ی مردی را می‌بیند که با افتاب صورتش پوشانده شده و سوار یک قایق است.

این کشتی که در پایان قسمت شاهدش هستیم، به شدت شباهت‌های زیادی به کشتی‌های نومه‌نور دارد. نومه‌نور، یک جزیره از قلمروی انسان‌ها در دوران دوم است که هدیه‌ای از طرف والار به اداین بود. نومه‌نور دارای تمدّن بزرگی بود اما با گذشت زمان، طمع نومه‌نوریان به نامیرا شدن شروع شد. آن‌ها به اصرار سائورون، و با جاه‌طلبی‌های خود می‌خواستند سرزمین‌های نامیرا را تسخیر کنند، اما نتوانستند و در آخر در زیر دریا، فرو رفتند. به گفته‌ی برخی از داستان‌ها و فرضیه‌های موجود، این کشتی، از سرزمین نومه‌نور می‌آید.

نماد سائورون در سریال چیست؟

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
تحلیل دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها

در سری فیلم‌های ارباب حلقه‌ها، نماد اصلی سائورون یک چشم عظیم بود که وحشت را به چشم همه می‌انداخت. اما در سریال حلقه‌های قدرت، این نماد به یک چنگک سه نیزه‌ای شباهت دارد. این نماد، در اکثر موقعیت‌های سریال حضور دارد و به کلی به ظنر می‌آید که نماد مهمی نیز است.

در قفسه‌ی سینه‌ی برادر گالدریل، در پناهگاه سرد و برفی سائورون، و… این شکل به صورت نمادین به وجود می‌آید و بیننده را می‌ترساند. حقیقت این نماد این است که سائورون تنها یک نماد ندارد و در هر دوره‌ی زمانی، برای اینکه بتواند ردپایی از خودش به‌جای بگذارد و نیرو‌های مختلفی را تحت فرمان خودش بپذیراند، از الگو‌های متفاوتی استفاده می‌کند.

چه چیزی در جعبه‌ی دورین است؟

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

دورین‌ها، که افرادی کوتوله در دنیای ارباب حلقه‌ها هستند، یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین خاندان این دنیا به شما می‌رند که در سریال، نحوه‌ی دشمنی آن‌ها، با الف‌ها را می‌بینیم. در پایان ملاقات گیملی، و الروند، مشاهده می‌کنیم ارباب دورین‌ها یک جعبه‌ای، حاوی یک شیء نورانی به آن نشان می‌دهد که هویت آن، برای همه، ناآشناست.

صحبت‌هایی هم بین دورین سوم با پسرش گفته می‌شود که الروند، نشانه‌های عجیبی از خودش نشان می‌دهد یا خیر که، اسرار این جعبه بیشتر برای بیننده گیج‌کننده به نظر برسد. طبق دیده‌هایی که از تریلر سریال به دست ما رسیده است، این جعبه می‌تواند حاوی قطعه‌ای نقره‌ای باشد که آغاز کننده‌ی عصر جدیدی می‌باشد. همه‌ی فرضیه‌ها بر اینکه محتویات درون جعبه، سنگ میتریل باشد نیز عیان شده است.

هویت انسانی که از آسمان آمد چیست؟

نقد دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت
نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت

بدون شک، عجیب‌ترین و گُنگ‌ترین اتفاق دو قسمت ابتدایی سریال، حضور مردی بود که کل آسمان سرزمین میانی را طی کرد و در انتها به زمین کوبیده شد و فرود آمد. این مرد، برای کره‌ی زمین، و کره‌ی زمین برای این مرد، یک غریبه به شمار می‌رفت و بازیگر نیز توانست به خوبی، این حس گیجی را به مخاطب بدهد.

شبکه‌ی آمازون، در ابتدای امر تریلر‌ها نیز، هویت این مرد را ناشناخته و پنهان نگه داشته. اما این راز و معما، مدتی کم محقق میابد و ما در اواسط قسمت دوم، مشاهده می‌کنیم که او چه قدرتی دارد و می‌تواند چه کار‌هایی انجام دهد. در اینجا، تمام جزئیات کلیدی که تاکنون درباره‌ی غریبه از آسمان فاش شده است، همراه با برخی پیش‌بینی‌ها و تئوری‌های آزمایشی برای اینکه این شخصیت چه کسی است به ذهن هوادار می‌آید. تمامی فرضیه‌ها بر این است که او شاید تنها کسی است که می‌تواند قدرت را از سائورون بگیرد.

در یوتیوب می‌توانید نقد و بررسی ویدئویی سریال ارباب حلقه ها در یوتوب کامل را ببینید:

اپیوزد 10 FiCast – نقد و بررسی 3 ابتدایی سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال ارباب حلقه ها: حلقه‌های قدرت سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *