کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و ارتباطش با سریال زخم کاری

مالکی یکی از صندلی های یک ور افتاده روی تراس را برداشت و گذاشت کنار نرده و نشست رویش. خیره شد به شب. در ادامه با فیگار و نوشتار کتاب بیست زخم کاری باشید.

عنوان کتاب و جملات انتخابی از نمایشنامه مکبث شکسپیر بر تارک کتاب، به شدت نمادین و معنادار است. به نظر می رسد که حسینی‌زاد و ناشر رمان او، به نمایندگی از جریان روشنفکری عمدتا چپ‌گرا در دهه 60، به تلافی همان دوران منازعه‌ ناگزیر پساانقلاب، تسویه حساب ادبی با جریان سیاسی-مذهبی صورت داده که جریان روشنفکری آن را مسئول حذف یا سرکوب خود در گذشته می‌داند.

کتاب بیست زخم کاری

نقد و بررسی و ارتباطش با سریال زخم کاری

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و ارتباطش با سریال زخم کاری
کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و ارتباطش با سریال زخم کاری

کسب مال و ثروت، پیشرفت در زمینه‌های مختلف، رسیدن به مقام و منصب‌های بالا، به‌دست آوردن شهرت و… از جمله مفاهیمی هستند که در ذات فضیلت محسوب می‌شوند و مسیر رسیدن به سعادت را هموار می‌کنند؛ اما حرص و طمع هنگام کسب آن‌ها، در بسیاری از موارد باعث می‌شود تا انسان دست به کارهایی ناشایست بزند و در چاه بدی‌ها و زشتی‌ها سقوط کند.

رمان بیست زخم کاری، که این روزها به واسطه سریال دیدنی زخم کاری با بازی درخشان جواد عزتی، دوباره مورد توجه قرار گرفت، رمانی در ژانر تریلر بوده به طور کلی داستان این سریال، الهام گرفته از داستان آن می باشد. از طرفی دیگر، هردو این آثار را می توان مرتبط با اثر شگفت انگیز مکبث نوشته ویلیام شکسپیر دانست.

کتاب بیست زخم کاری اثر محمود حسینی زاد یکی از پرکشش ترین و جذاب ترین رمان هایی است که طی دهه اخیر در ایران به چاپ رسیده است. این روزها کتاب رمان بیست زخم کاری حسابی نایاب شده است، اما چرا؟

حسینی‌زاد به جز ترجمه‌هایی که از زبان آلمانی دارد، نگارش کتاب‌های داستانی «این برف کی آمده؟»، «آسمان کیپ ابر» و «سرش را گذاشت روی فلز سرد» را هم در کارنامه دارد و «بیست زخم کاری» متاخرترین اثر داستانی او در حوزه تالیف است.

کتاب در هر صفحه اش نبردی است سرتاسر از برد شر بر علیه شر. مالکی، مرد جوان و ضدقهرمان کتاب که از همان صفحات ابتدایی نشانه های رفتارهای شرورانه اش در داستان مشهود هست و رفته رفته این رفتار رنگ و بوی غلیظ تر به خود می گیرد علنا نماد انسانی است با پتانسیل یک فرد شرور که بر علیه بالادست خود ریزآبادی و پسران شورشی به پا می‌کند.

هر روز، نمونه‌های زیادی از زیاده‌خواهی‌ها و جاه‌طلبی‌ها در اطرافمان می‌بینیم. در بسیاری از خانواده‌ها بر سر تقسیم ارث و میراث درگیری‌های شدید به وجود آمده است. کارمندان زیادی برای این‌که خودشان به مقام بالاتر برسند، پیش رئیس شرکت از همکاران خود بدگویی کرده‌اند. دوستی‌های زیادی بعد از شراکت‌ در یک کار مشخص، به هم خورده است.

بسیاری از خویشاوندان بر سر مسائل مالی، با یک‌دیگر قهر کرده‌اند. به سبب بحث‌های اقتصادی، پدرهای زیادی اسم فرزندان خود را از شناسنامه‌شان خط زده‌اند. در بسیاری از موارد برادر به برادر خود، رحم نکرده و به راحتی سر او را کلاه گذاشته است و خواهران زیادی بر سر مسائل اقتصادی با یک‌دیگر قطع رابطه کرده‌اند. زوج‌های زیادی به علت حرص و طمع طلاق گرفته‌اند و فرزندان طلاق روزبه‌روز بیشتر می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ایرانی 1400


کتاب بیست زخم کاری

کتاب بیست زخم کاری
کتاب بیست زخم کاری

همان طور که می‌توانیم در لا به لای رمان بیست زخم کاری، آثار و رگه هایی از افکار و جریان فکری ویلیام شکسپیر بیابیم، به آن معناست که محمود حسینی زاد، جزو آن دسته از شکسپیر دوستانی است که افکار شکسپیر در آثارشان نمود فراوانی دارد. اگر اثر جاودان مکبث را مطالعه کرده باشید و در کنار آن رمان بیست زخم کاری را هم بخوانید، متوجه خواهید شد که تم داستانی و موضوع کلی این دو اثر بسیار نزدیک به هم بوده و شباهت های فراوانی با هم دارند. موضوع کلی هر دو اثر قدرت است. قدرت بیشتر و بیشتر و عطشی که روز به روز افزایش می‌یابد.

عنصر مکان، یکی از عناصر مهم داستان «بیست زخم کاری» است که سعی شده در جهت هویت‌بخشی مستقل به اثر، از آن بهره‌برداری شود. به این‌ترتیب داستان این‌رمان در تهران، کلاردشت، کیش، اوکراین و جاده‌های شمالی کشور جریان دارد و هنگام حضور شخصیت‌ اصلی یعنی مالکی در تهران، هم چشم‌اندازهای شمیران و دماوند، مرتب پیش روی مخاطب گذاشته می‌شوند؛ مثلا: «دماوند، انتهای سمت راست پنجره عریض و طویل،‌ زیر برف سنگینی بود. سمت چپ دماوند، کوه‌های شمیران با نوک‌های برفی و پایین‌تر، برج‌ها و اتوبان‌های زیر غبار. همه زیر آسمانی که آبی‌اش سرد بود و آفتابش سرد.» نویسنده درباره مکان رخ دادن اتفاقات، تعلیقی به کار نگرفته اما تا صفحه چهارم کتاب که مالکی وارد جاده کلاردشت به مرزن‌آباد می‌شود، صحبتی از مکان نشده و تازه از صفحه چهارم به بعد است که مخاطب با آن روبرو می‌شود.

رمان در روایت به شدت رئالیستی خود، سرتاسر مضمون شر را در ساحت های مختلف پرده برداری میکند. شاید برای خواننده های ناآشنا با رمان در تعریف غیرکلاسیکش نحوه قصه پردازی در رمان بیست زخم کاری توی ذوق بزند و ایراداتی همچون تحمیل شدن قصه و تعریف قصه به جای اتفاق افتادن قصه را به این کتاب وارد کنند که از نظر من کاملا پرت است. رمان بسیار روان و ریزپردازانه قصه اش را پیش می برد و همه اتفاق های داستان به صورت زنجیروار و متکی به روایت و تم داستان به پیش میرود.

روابط علت و معلولی در داستان بسیار دقیق است و کتاب پیرنگی قوی دارد. داستان بیست زخم کاری گره‌های متعددی دارد که همین نکته باعث ایجاد کشمکش و درگیری در روند داستان می‌شود و حس تعلیق را به مخاطب منتقل می‌کند. حسینی‌زاده برای روایت کتاب سبکی جدید را انتخاب کرده و نوع نگارش کتاب، در واقع چیزی بین رمان و نمایشنامه است. بیشتر جملات کتاب کوتاه است و این مسئله باعث شده تا ریتم کلی کتاب تند باشد و حس هیجان در خوانندگان به اوج خود برسد.

سریال زخم کاری

کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و ارتباطش با سریال زخم کاری
کتاب بیست زخم کاری ؛ نقد و بررسی و ارتباطش با سریال زخم کاری

ساخت فیلم و سریال از روی کتاب‌های مختلف، شیوه‌ای مرسوم است و قدمتی طولانی دارد. سریال‌های موفق زیادی در جهان وجود دارند که از فیلمنامه‌های اقتباسی استفاده کرده‌اند. سریال سرگذشت ندیمه از روی کتابی با همین نام به نویسندگی مارگارت اتوود، ساخته شده است. ایده‌ی سریال خانه‌ پوشالی با بازی درخشان کوین اسپیسی، از کتاب سه جلدی مایکل دابز آمده است و… . در ایران هم نمونه‌های موفق زیادی از این فیلم‌ها و سریال‌ها وجود دارد. بهمن فرمان‌آرا فیلم شازده احتجاب را با نگاهی به اثر هوشنگ گلشیری ساخته است و داریوش مهرجویی فیلم جذاب مهمان مامان را از کتاب خواندنی هوشنگ مرادی کرمانی اقتباس کرده است. تازه‌ترین اثری که با اقتباس از کتابی ایرانی ساخته شده، سریال زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان است.


بیشتر بخوانید:


در غرب به حدی از سریال‌سازی رسیده‌اند که حالا حالاها ما کار داریم تا به آن حد برسیم اما به آن‌ها هم اگر نگاه کنیم مخاطب یک‌دفعه در پایان انگار به قول قدیمی‌ها سنگ رو یخ می‌شود. حتی سریال معروف «بازی تاج و تخت»، سریال «مد من» و سریال پربیننده‌ «بریکینگ بد» که همه این‌ها یک‌دفعه در قسمت آخر مثل یک سیلی به صورت بیننده می‌خورد.

ویلایی که مهدویان برای مالکی انتخاب کرده به هیچ وجه آن ویلایی نیست که در کتاب وجود دارد که صحنه‌ نهایی بتواند در آن‌جا رخ دهد. مورد بعدی این است که با کاراکترهای اضافی که مهدویان به داستان وارد کرده، از جمله سمیرا که این زن واقعا غیرقابل کنترل است و اگر عوامانه بخواهیم بگوییم حالت خل و چل پیدا کرده، یا برای مثال منصوره که اصلا در کتاب وجود ندارد، چرا که در کتاب شخصیت منصور هست که پسر ریزآبادی است؛ و یا ناصر که باز ناصر هم واقعا یک سایکوپات نشان داده می‌شود.

مشخصات کتاب بیست زخم کاری

  • عنوان: بیست زخم کاری
  • نویسنده: محمود حسینی‌ زاد
  • ژانر: گنگستری، تعلیقی
  • انتشارات: چشمه
  • چاپ اول: ۱۳۹۵
  • چاپ آخر: چاپ چهارم (۱۳۹۹)
  • تعداد صفحات: ۱۲۷ صفحه

بیشتر بخوانید:

امید است، از نوشتار کتاب بیست زخم کاری لذت کافی را برده باشید. از همراهی شما تا انتهای نوشتار کتاب بیست زخم کاری سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *