صحنه های سانسور شده زخم کاری ؛ سکانس هایی که نباید دید

در نوشتار صحنه های سانسور شده زخم کاری قصد داریم به نماهایی از سریال زخم کاری اشاره کنیم که کم تر دیده شدند یا سانسور شده اند. در ادامه با فیگار باشید.

همه چیز با رو کردن یک تصویر از یکی از بازیگران این سریال اوج گرفت. هانیه توسلی بازیگر سریال زخم کاری با انتشار تصویری از یک سکانس حذف شده در قسمت ششم این سریال جریانی خاص را به روند پربازدید شدن این سریال راه انداخت.

وی قبل‌تر در فیلمی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، درباره داستان سریال زخم کاری به این شکل توضیح می‌دهد که این سریال درباره طمع است. طمع انسان‌هایی که همه آنها به لحاظ اخلاقی بالا پایین هایی دارند و حالا باید ببینیم که این طمع چگونه می‌تواند روی زندگی تک تک آن‌ها همچون بختک بیفتد. اما سانسور تا این حد برای من عجیب است.

صحنه های سانسور شده زخم کاری

سکانس هایی که نباید دید

از انبوه موج اعتراض‌ها به مدل و فضاسازی های جواد عزتی به هنگام سیگار کشیدن تا سانسورشدن بدن وی در نقش مالک و لاک زدن او و عشق ورزی وی برای همسرش و سانسور حضور مالک در کنار منصوره، تمام آن‌چیزی است که باعث شده این سریال از آنچه که باید پر طرفدار تر قلمداد شود. در نتیجه این مسائل باعث شد صدای کارگردان سریال زخم کاری، آقای محمدحسین مهدویان به سانسور‌های اعمال شده در بیاید.

بیشتر بخوانید:

نقد سریال زخم کاری ؛ زخمی که کارساز نمی‌شود!

نقد قسمت نهم سریال زخم کاری ؛ کشتاری بی‌خود


 

محمد حسین مهدویان (کارگردان زخم کاری)
محمد حسین مهدویان (کارگردان زخم کاری)

زخم کاری، نام 46 مین و جدیدترین سریال نمایش خانگی است که باعث شده همه چیز را در دنیای سریال سازی با سانسورهایش تغییر دهد و در این مدت نیز خوش درخشیده است. اما همانطور که گفته شد با گذشت 6 هفته از پخش آن، شاهد سانسور ها و ممیزی هایی بودیم که بنا به گفته کارگردان اثر، این نخستین سانسور سریال نبوده و در قسمت های پیشین نیز با چنین نکته هایی درگیر بوده اند.


بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های عاشقانه 2021

بهترین سریال های خارجی تمام شده


محمد حسین مهدویان (کارگردان زخم کاری) در صفحه اینستاگرامش درباره صحنه های سانسور شده زخم کاری نوشت:

از دوازده مورد سانسور قسمت هفتم سریال زخم کاری که قسمت مهم و هیجان انگیزی هم هست، ۱۰ موردش را انجام دادیم و در ۲ مورد دیگر به‌خاطر جلوگیری از آسیب جدی به ساختار روایی داستان، تصمیم به تعدیل صحنه‌ها گرفتیم. با این حال ساز و کار سانسور باعث شد که همان دو مورد هم پذیرفته نشود تا تعدیل شود و بدون دلیلی قانع کننده اصرار به حذف کاملشان داشتند.

در قسمت ششم که خیلی هم قسمت چالش برانگیزی بوده، منصوره و مالک (جواد عزتی) یکدیگر را در کیش می‌بینند و بعد از خوردن شام به اتاق مالک در هتل می‌روند. در سکانس بعد منصوره در تراس اتاق نشسته و یکی از خدمه هتل دو لیوان نوشیدنی برای او می آورد و قسمت ۶ به پایان می‌رسد اما به نظر می‌رسد ادامه این قسمت سانسور شده و صحنه حضور مالک در کنار منصوره حذف شده است.

سکانسی که هانیه توسلی از سانسور آن شکایت کرد
سکانسی که هانیه توسلی از سانسور آن شکایت کرد

هانیه توسلی در رابطه با صحنه های سانسور شده زخم کاری گفته است:

چیزی که ما اجازه داریم در سریال‌هایمان نشان دهیم یک‌صدم چیزی است که در جامعه می‌بینیم، در صورتی که هر چه آدم به واقعیت نزدیک‌تر شود می‌تواند کاربرد و اثر بهتری داشته باشد، چون ما الان داریم راجع به آدم‌هایی قصه‌ای تعریف می‌کنیم که همه آنها به لحاظ اخلاقی مشکلاتی دارند و حالا باید ببینیم که تبعات آن چه می‌شود. نمی‌دانم؛ امیدوارم فضا کمی بازتر شود.

البته برخی از کاربران هم موافق سانسور بوده و سریال مهدویان یعنی سریال زخم کاری را علتی بر ترویج بی بندوباری می‌دانند. این دسته از کاربران می‌گویند که اینگونه سریال ها را می‌شد در ماهواره هم دنبال کرد؛ ما به دنبال محتوایی سالم بودیم.

زخم کاری از آن دسته از آثاری بود که از همان آغاز توانست مخاطب را درگیر خود کند و به این ترتیب امید بسیاری است که در هفته های آینده بیش از پیش نیز مورد توجه قرار بگیرد. سوای از قصه پرکشش و جذاب، حضور بازیگران حرفه ای نیز تاثیر به سزایی در بیشتر دیده شدن کار داشته است. در این میان می‌توان به هنرمندانی از جمله جواد عزتی , رعنا آزادی ور , الهه حصاری , هانیه توسلی و سعید چنگیزیان اشاره کرد.

هانیه توسلی در سکانسی از سریال زخم کاری
هانیه توسلی در سکانسی از سریال زخم کاری

ازسوی دیگر علی سعد معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا بدون صدور بیانیه رسمی در توئیتر نوشت:

در رابطه با قسمت هفتم سریال زخم‌کاری جهت تنویر افکار عمومی: اصلاحات در نظر گرفته شده توسط کارگزاری محتوایی در دو مرحله توسط گروه‌های مختلف تخصصی بررسی شد که نهایتاً با تایید ضرورت اعمال اصلاحات، پلتفرم ملزم به اجرای آن شد. ‏موارد اصلاحی از اواسط هفته به پلتفرم اعلام شده که زمان کافی برای اعمال آنها در اختیار عوامل تولید بوده است.

طرح عمومی نکات محتوایی اصلاح شده را در رسانه‌ها نقض غرض دانسته و به نوعی ترویج آنها می‌دانیم. […] مبنای جنجال پیاپی، به عنوان یک تکنیک بازاریابی را برای زیست بوم رسانه‌های صوت و تصویری کشور، مضرّ می‌دانیم. نکات فوق در حالی است که عزم ساترا در حمایت از پلتفرم‌ها و حتی تلاش آن برای پخش معدود تولیدات باقیمانده که قبلاً مجوز تولید از سایر نهادها گرفته‌اند علیرغم انتقادات فراوان و تحمیل هزینه‌های قابل توجه به ساترا، بر همگان آشکار و مبرهن گردیده است.

اما در این میان برخی هم به اعتراض محمدحسین مهدویان به صحنه های سانسور شده زخم کاری انتقاد کرده اند. کاربری در این رابطه نوشت:
محمدحسین مهدویان، مدیران فرهنگی بی‌مسوولیت رو تهدید کرده اگه شاهکار زخم کاری رو سانسور کنید از فیلیمو میرم نتفلیکس:))))) اینا هم گرفتن ما رو حضرت عباسی و واقعا قدرنشناسن. پول و امکانات مفت رو خرج اینا کرده بعد اینا تهدید می‌کنن.
مهدویان تاکید کرده که چند پلتفرم بزرگ بین‌المللی از جمله نت‌فلیکس برای سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و ایده‌های فیلم‌سازان ایرانی ابراز تمایل کرده‌اند. تردید نکنید که به زودی زود پلتفرم‌های خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبه‌های فرهنگی ما هم مثل نخبه‌های علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد.
جواد عزتی در نقش مالک
جواد عزتی در نقش مالک

او در پایان با گله مندی از عملکرد این مدیران نوشت:

چرا با تنگ‌نظری و فشار آثار خلاق هنرمندان نجیب ایرانی را به پیکره‌هایی زخم‌خورده و محتضر بدل می‌کنید که عقیم و بی‌اثر باشند تا بازارشان از سکه بیفتد؟ چه‌کسی از این رویه سود می‌برد؟. لااقل برای مدت کوتاهی دست‌تان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم. شاید بتوانیم در این روزگار دشوار، به اندازه یک سریال، یک فیلم یا یک موسیقی زیبا برای دقایقی هم که شده مردم‌مان را به خوشی در آغوش بگیریم و شعله‌ی امید را در دل جوانان این خاک زنده نگه داریم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار صحنه های سانسور شده زخم کاری سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *