نقد قسمت دوم سریال قبله عالم ؛ غرور و تعصب

در نوشتار نقد قسمت دوم سریال قبله عالم به بررسی این سریال تاریخی اما غیر تاریخی می‌پردازیم. این سریال را ادامه بدهیم یا خیر؟! در ادامه با فیگار همراه باشید.

در قسمت اول با کم و کاستی های این سریال و شخصیت ها و موضوع فیلم آشنا شدیم و گفتیم توقع داریم در قسمت دوم سریال قبله عالم به بعد شاهد مسائل اجتماعی و قاجاری باشیم.

فعلا چراغ شبکه نمایش خانگی روشن و این بازار پررونق است و در دورانی که با تاخت و تاز مداوم کرونا امن‌ترین انتخاب ممکن برای مردم همچنان حضور در خانه است، ساخت و پخش سریال‌های تازه به بساط این سرگرمی دامن می‌زند.

نکته جالب اینجاست که هرچه جلوتر می‌رویم، در روایات و ژانر و موقعیت‌های داستانی سریال‌ها تنوع بیشتری می‌بینیم و این بار نوبت به یک کمدی تاریخی با عنوان قبله عالم رسیده است. در ادامه با قسمت دوم سریال قبله عالم با فیگار همراه باشید.

نقد قسمت دوم سریال قبله عالم

غرور و تعصب

نقد قسمت دوم سریال قبله عالم
بررسی قسمت دوم سریال قبله عالم ؛ نقد قسمت دوم سریال قبله عالم

قسمت دوم سریال قبله عالم مشخص می‌کند که با چه سریالی از نظر کیفی روبه‌رو هستیم؛ این سریال ایرانی اثری است که نمی‌توان آن شکل که باید از آن انتظار داشت. حداقل تا به اینجای کار چنین بوده است.

قصه تازه در پایان قسمت دوم شروع می‌شود و باید دید به کجا ختم خواهد شد. قبله عالم قسمت دوم پر شده از شوخی‌های جنسی، بی‌شرمانه و مبتذل که نه خنده‌دار است و نه به دل می‌نشیند. مقایسه‌ی قبله عالم با سریال قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری، شدنی نیست؛ چراکه اولی به هر طریقی می‌خواهد بامزگی کند و دومی تبدیل شده به یک سریال کمدی که هنوز طراوت خودش را پس از این همه سال حفظ کرده است. قبله عالم تا به انتهای قسمت دوم مشکل میزانسن ندارد، اما از لحاظ محتوا در فقر کامل می‌باشد.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های ایرانی 1400


وقتی صحبت از درام‌های تاریخی می‌شود، مخاطب عادت کرده به دیدن لباس‌های پر زرق‌وبرق، گریم‌های سنگین و شنیدن دیالوگ‌های کتابی لذا وقتی صحبت از کمدی تاریخی می‌شود، با دو رویکرد عمده مواجهیم. در حالت اول، قرار نیست که چیزی از روایت‌هایی تاریخی به هجو کشیده شود و در حالت دوم اینکه نباید سریال از حالت گفته های شوخی به گفته های جنسی و مبتذل تبدیل بشود.

تلفیق لحنِ امروزی با پوسته‌ی تاریخی در قسمت دوم قبله عالم بیشتر از پیش حس می‌شود و بازیگرهای اصلی یعنی حامد کمیلی و هادی کاظمی اینبار در این قسمت عملکرد خوبی داشتند.

اما متاسفانه با یک متن و سناریو بسیار ضعیف روبرو هستیم و نه شخصیت‌پردازی‌های به درد بخوری که در ذهن‌مان جا خوش کنند. قسمت دوم سریال قبله عالم پر از سکانس‌های دکوری با نماهای تزئینی است.

کارگردان تلاش می‌کند تا جلال و شکوهِ همایونی ناصرالدین شاه را در گذشته به نمایش بکشد، اما زیاده‌روی در این موضوع بیننده را به ستوه می‌آورد. از آن سو، کارگردان روی سکانس‌هایی با مضمون جنسی مانور می‌دهد.

نقد قسمت دوم سریال قبله عالم

نقد قسمت دوم سریال قبله عالم
نقد قسمت دوم سریال قبله عالم ؛ بررسی قسمت 2 سریال قبله عالم

از دود و دم و بساطِ منقل گرفته تا به نمایش کشیدنِ غریزه‌ی جنسی ناصرالدین شاهِ خیالی. بی‌هدفی در سریال قبله عالم موج می‌زند. نه تنها متنِ سریال قبله عالم پر از ایراد است، بلکه در زیر متنِ قصه چیزی نهفته ندارد که مخاطبش را شگفت‌زده کند.

بیننده که ما باشیم بیشتر از تماشای چنین اثرِ بسیار بد، پوچ و صد البته فوق‌العاده بدترکیب شگفت‌زده می‌شویم ؛ این اثر را میتوان گفت دستمالی تاریخ به نوعی زبان بسیار امروزی و مستعمل که با شوخی های بسیار زننده و جنسی و ممنوعیات الکی مثل الکل مشروب عرقیات گیاهی و بحث داروی تقویتی که مردانگی شاه را تقویت کند که بسیار این سریال را پیش پا افتاده کرده است.

روند کلی قسمت هم مثل قسمت قبل بود شاید آنقدری که باید سریع نبود و کند بود و به همین خاطر برای عده ایی کسل کننده بود و شیرینی لازم را برای جذب تماشاگر نداشت.


بیشتر بخوانید:


درمورد آخر داستان قسمت دوم قبله عالم که ترور شاه است؛ برای بیننده جای سوال است که خود شاه است یا بدل شاه زیرا که آخر داستان میبینیم شاه یا بدلش به همراه ضل الدوله یا همان آقای کاظمی به یک امام زاده میروند که هم شاه یک زیارتی کند و هم با مردم دیدار داشته باشد.

در آنجا میرزا رضای کرمانی را دیدیم که با اسلحه ایی به شاه یا بدلش شلیک کرد و ترور اتفاق می‌افتد. این تیکه ممکن است شما را به یاد واقعیت اصلی تاریخ یعنی ترور ناصرالدین شاه که توسط کرمانی کشته شد بیندازد. با توجه به حرف های ضل الدوله که با شاه داشت میشد برداشت کرد که این شخصیت بدل شاه است چون با شاه هیچگونه آنجور صحبتی نمی‌کرد.

در مورد این صحنه عمدا یا سهوا  یک سری سردرگمی هایی ایجاد شد که طریقه ی صحبت کردن حامد کمیلی در امام زاده شبیه به شاه بود. و حتما در بخش کامنت بیان کنید نظرات خود را که شاه خودش بود یا بدل؟!

نقاط قوت

  • جنبه فنی مثل گریم، نورپردازی و فیلم‌برداری
  • ایفای نقش هادی کاظمی، حامد کمیلی
  • طراحی صحنه

نقاط ضعف

  • شروع ضعیف سریال در قسمت اول
  • ایفای نقش شقایق دهقان
  • شخصیت‌پردازی مهدعلیا
  • ابتذال و سخیف بودن قصه
  • فاقد هر گونه محتوای زیرمتنی یا ارجاعات فرامتنی
  • کمرنگ شدن بازیگر خانم سوگل خلیق که در قسمت اول خوب عملکرد داشت

از نسخه ایی مثل خوب بد جلف دیدنی تر است، تقریبا، البته! و به نوعی اگر خیلی بیکار بودید میتوانید این سریال را ببینید تا بیکار نمانید.

مشخصات

  • ژانر: تریخی ٫ عاشقانه ٫ کمدی
  • توسعه‌دهنده: فلیمو
  • نویسنده: حامد محمدی
  • کارگردان: حامد محمدی
  • بازیگران: حامد کمیلی، هادی کاظمی، شقایق دهقان، سام درخشانی، اردشیر رستمی، پژمان بازغی، مارین ون هولک، سروش صحت، سوگل خلیق، سمانه پاکدل، زهرا بهروزمنش
  • راوی: محمدرضا علیمردانی
  • سازنده موسیقی متن:‌ امیر توسلی
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی
  • تولید و تهیه کننده: منوچهر محمدی
  • پخش: شبکهٔ اصلی
  • نمایش خانگی: پلتفرم فیلیمو
  • انتشار اولیه: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

بیشتر بخوانید:

امید است، از نوشتار نقد قسمت دوم سریال قبله عالم لذت کافی را برده باشید. شما می‌توانید با دانلود قسمت دوم قبله عالم از طریق این لینک با تمام کیفیت‌ها به شکل نیم بها، به تماشای آن بنشینید.

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت دوم سریال قبله عالم سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *