نقد فصل اول سریال سیاوش ؛ در ظاهر متفاوت، در باطن تکراری

در نوشتار نقد فصل اول سریال سیاوش به عملکرد ساختاری آن می‌پردازیم که آیا ارزش دارد فصل دوم را نگاه کنیم یا خیر؟! با فیگار همراه باشید.

سریال سیاوش به‌ عنوان یکی از جدیدترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در هجده اپیزودی که از فصل اول تا امروز از خودش نمایش داده نه آن‌قدر قدرتمند ظاهر شده که در رده بهترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی قرار بگیرد و نه آن‌چنان ناامیدکننده ظاهر شده که دیگر ارزش تماشاکردن هم نداشته باشد. با نقد فصل اول سریال سیاوش همراه فیگار باشید.

نقد فصل اول سریال سیاوش

در ظاهر متفاوت، در باطن تکراری

نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش
نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش

فصل اول سریال سیاوش به پایان راه خود رسید و با ایجاد طرح سوالاتِ جدیدی، بیننده یا مخاطبان سریال را تا فصل بعدی به حال خود رها می‌کند. سریال در ۱۸ اپیزودش بیشتر به یک بیمار شباهت دارد؛ فردی که گاهی سر حال و سر کیف است و گاهی بد حال و حتی رو به موت.

سریال سیاوش تماشایی شروع می‌شود و مخاطبین سریال، ناگهان وارد بخشی از زندگیِ فردی کشتی‌گیر به اسم سیاوش ساقی می‌شوند. سریال از لحاظ متن متاسفانه به مشکل می‌خورد. نه این‌که داستان سر راست نباشد، بلکه نمی‌توان در نیمه‌ی اول فصل فهمید که قضیه از چه قرار است و اصلا چرا باید به پای این سریال نشست و بدبختی‌های سیاوش و خانواده‌اش را نگاه کنیم؟!

اگر بخواهیم تنها یک دلیل و نه بیشتر برای تماشای سریال سیاوش بیاوریم، بدون شک ایفای نقش مجید صالحی را در نقش صابر ساقی مثال خواهیم زد. مجید صالحی ثابت کرده که بازیگر ماهر و کاربلدی است که برای‌اش هیچ محدودیتی وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:


صالحی این باور را که بازیگرهای کمدی نمی‌توانند به خوبی در آثار غیرکمدی خوش بدرخشند را دور انداخت و به شکلی فوق‌العاده دیالوگ‌هایش را ادا کرده و با اعتماد جلوی دوربین نقش بازی کرد. این ایفای نقش به حدی خوب عملکردش را نشان داد که بازیِ بازیگران مطرحی همچون رضا کیانیان و گیتی قاسمی اصلا به چشم نمی‌آید.

نقد فصل اول سریال سیاوش

نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش
نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش

سیاوش با نقش آفرینی میلاد کی‌مرام کشتی‌گیری است که پس از سال‌ها تلاش و کوشش به اردوی تیم ملی دعوت شده و حالا باید در مسابقات انتخابی المپیک شرکت هم کند. اما نامزد او یعنی مرجان به شکل ناگهانی و ناامیدکننده‌ای تصمیم گرفته تا ارتباطش را با سیاوش قطع کند.

سیاوش که نمی‌داند دلیل کم‌رنگ‌شدن این رابطه چیست با عصبانیت و خشم از اردوی تیم ملی خارج می‌شود تا دلیل آن را بفهمد و متوجه می‌شود که نامزدش به بیماری کبد مبتلا شده و باید هر چه زودتر جراحی پیوند کبد متاسفانه انجام دهد در غیر اینصورت جانش را از دست می‌دهد.

مرجان که فرصت زیادی ندارد باید هزینه سنگین این جراحی را بپردازد اما توانایی پرداخت رقم سنگین آن را بر اساس شرایط مالی خود و خانواده‌اش نمی‌بیند. بنابراین سیاوش که تازه دلیل دوری خودخواسته نامزدش را درک کرده، وارد عمل می‌شود و تلاش می‌کند تا سرمایه مورد نیاز برای انجام این جراحی را فراهم کرده و نامزدش را نجات دهد. در شرایطی که سیاوش در یک قدمی حضور در مسابقات جهانی قرار دارد، همه چیز برای حفظ سلامتی مرجان تغییر می‌کند.

او که به هر دری زده تا هزینه جراحی پیوند کبد مرجان را فراهم کند به واسطه دوست صمیمی‌اش، سینا با نقش آفرینی محمد ولی زادگان در برابر نصرت با بازی رضا کیانیان قرار می‌گیرد. نصرت پدر مارال است.


بیشتر بخوانید:


مارال که مشکلات روانی دارد، روزگاری نامزد سیاوش بوده اما حالا از خانه پدرش فرار کرده و آشفته‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. با این حال نصرت می‌داند که دخترش عاشق سیاوش است و به همین دلیل از کشتی‌گیر عاشقی که برای نجات نامزد خودش به او پناه آورده، درخواست می‌کند که با دخترش ازدواج کند و ماجرا شروع می‌شود.

نصرت می‌داند که مارال با زندگی در کنار سیاوش به آرامش می‌رسد و به سیاوش قول می‌دهد که اگر دخترش را به آرامش برساند، زندگی خوبی برای آن‌ها بسازد. اما سیاوش که با هدف قرض‌کردن پول به نصرت پناه آورده بود، متوجه می‌شود که برای نجات نامزدش باید وارد رابطه دیگری شود. در این میان برادر سیاوش یعنی صابر هم از زندان آزاد می‌شود و به خانواده‌اش بازمی‌گردد. سیاوش در نهایت موفق می‌شود مارال را از شرایط وحشتناکی که داشته خارج کند و هزینه جراحی نامزدش را بپردازد اما مرجان حین عمل جراحی جانش را از دست می‌دهد.

نقد فصل اول سریال سیاوش

نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش
نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش

از نکات منفی که متاسفانه در این سریال می‌توان نام برد اولین و مهمترین شخصیت، مارال با بازی ترلان پروانه است به شدت تو ذوق می‌زند. این بازیگر از همان ابتدا اصلا به درد چنین نقشی نمی‌خورد و احتمالا کارگردان، ترلان پروانه را به خاطر چهره‌ی کودکانه و معصومانه‌اش برای این نقش برگزیده. فاصله‌ی سنی بین کی‌مرام و پروانه از یک طرف و رفتارِ اغراق‌آمیز شخصیت مارال از طرف دیگر موجبِ‌ ایجاد یک بحران جدی در ذهن مخاطب سریال می‌شود.

اگر مشکلات عدیده‌ی فیلم‌نامه‌ی سریال سیاوش را کنار بگذاریم، کارگردانِ این سریال کار بلد است. درواقع به خوبی میداند که چطور قاب ببندد و مفهوم مورد نظرش را به خوبی به بیننده انتقال دهد.

اگر قرار باشد به غرور سیاوش هرچند که یا اغراق موج میزند یا غیر معقول است پی ببریم، به‌واسطه‌ی چند قاب و یک کات ملایم این اتفاق رخ می‌دهد. اگر قرار باشد درد و غمی را حس کنیم، موسیقی از یک طرف و هنر تدوین از طرفی دیگر به دادِ کارگردان می‌رسد و متریال‌ها به خوبی در کنار یکدیگر معنا می‌یابند.


بیشتر بخوانید:


اگر از آن کارمندِ کاغذی و بی‌خودِ نصرت که رئیسش را «داداش» خطاب می‌کند بگذریم، خنثی‌ترین شخصیت کسی نیست جز زن نصرت. رویا جاویدنیا نه ایفای نقش خوبی در این سریال دارد و نه بارِ خاصی از لحاظ داستانی روی دوشش سنگینی می‌کند.

گریم بسیار بدی هم که برای شخصیت زن نصرت یعنی سودابه در نظر گرفته شده، دلیل سومی است برای دوست نداشتنِ این کاراکتر. به طوری که اگر این شخصیت از سریال از همان ابتدا حذف می‌شد، یک ذره هم تغییری در سایر وقایع رخ نمی‌داد.

داستان سریال سیاوش تاحدودی کلیشه‌ای به نظر می‌رسد و سریال هم برای بیرون‌آمدن از محدودیت‌های کلیشه‌گونه‌اش تلاش خاصی نمی‌کند. به همین دلیل سریالی که سروش محمدزاده کارگردانی کرده در بهترین حالت اثری لقب می‌گیرد که در اوج کلیشه‌ای‌بودن، تلاش‌هایی برای متفاوت‌بودن هم می‌کند. اما در نهایت سیاوش در دسته بهترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی قرار نمی‌گیرد و صرفا درامی اجتماعی است که در روایت تکراری یک داستان کلیشه‌ای هم درجا می‌زند.

سریال سیاوش در فصل اول اشکالات حائز اهمیتی دارد که کام بیننده را تلخ می‌کند. با این حال ایفای نقش ستودنی مجید صالحی و در درجه‌ی بعدی وسواس کارگردان از جنبه‌ی تکنیکی موجب می‌شود تا بتوان به آینده‌ی این سریال ابراز امیدواری کرد و در فصل دوم هم از لحاظ متنی هم ایفای نقش بازیگرا عملکرد بهتری داشته باشد.

نقاط قوت

  • وسواس کارگردان در بخش هنری
  • تدوین و موسیقی
  • ایفای نقش قابل ستایش مجید صالحی
  • شخصیت‌پردازی صابر و سیاوش

نقاط ضعف

  • نبود انسجام در طرح کلی داستان
  • شخصیت‌پردازی کودکانه‌ی مارال و ایفای نقش نه‌چندان دلچسب ترلان پروانه
  • ناتوانی کارگردان در نمایش عشق بین سیاوش و مارال و همچنین عشق بین سیاوش و همسر اولش
  • شخصیت بسیار خنثیِ سودابه (زن نصرت) و بازی و گریم بسیار بد رویا جاویدنیا
نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش
نقد سریال سیاوش , نقد فصل اول سریال سیاوش , بررسی سریال سیاوش , بررسی فصل اول سریال سیاوش

مشخصات

  • ژانر: درام اجتماعی
  • نویسنده: پویا سعیدی، علی امیرریاحی و امیررضا رشتی
  • کارگردان: سروش محمدزاده
  • بازیگران: میلاد کی مرام , رضا کیانیان, مجید صالحی, ترلان پروانه, خسرو شهراز, گیتی قاسمی, سوگل خلیق, علیرضا جعفری, مهدی حسینی نیا, ناهید مسلمی و محمدرضا صولتی
  • آهنگ پایان: پرواز همای
  • آهنگساز: مسعود سخاوت دوست
  • کشور سازنده: ایران
  • زبان اصلی: فارسی
  • شمار فصل‌ها: دو فصل
  • شمار قسمت‌ها: ۱۸
  • تهیه‌کننده: مهدی یاری
  • مکان تولید: تهران
  • فیلم‌برداری: مهران ممدوح
  • تدوین‌گر: سیامک مهماندوست
  • مدت: ۵۰ دقیقه
  • تولیدکننده: موسسه سرو رسانه پارسیان
  • توزیع‌کننده: اوا
  • پخش: شبکهٔ اصلی شبکه نمایش خانگی
  • فرمت تصویر: صفحه عریض، ۱۶ به ۹ پال
  • فرمت صدا: دالبی دیجیتال کانال ۵/۱
  • نخستین نمایش: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹- ۷ خرداد ۱۴۰۰
  • انتشار اولیه: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹

بیشتر بخوانید:

امید است، از نوشتار نقد فصل اول سریال سیاوش لذت کافی را برده باشید. از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فصل اول سریال سیاوش سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *