نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf ؛ گذشته ی تلخ

گذشته باز می‌گردد و این‌بار ما به تماشای وزیمیر می‌نشینیم. در ادامه با نوشتار نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf با فیگار همراه باشید.

ویچر رمانی لهستانی اثر آندری ساپکوفسکی است که به لطف قلم قوی او و همچنین بازی‌های ویدیویی به شهرت جهانی رسید. حتی اگر اهل خواندن کتاب نیستید به لطف سی دی پراجکت رد (  CD Projekt RED  ) سازنده‌ی بازی‌های ویدیویی ویچر با این مجموعه تا حدودی آشنا هستید.

انسجام در روند داستان، جلوه‌های ویژه، شخصیت‌های جذاب، پراکندگی زمانی و گوشزد درباره‌ی این که ویچر قبل از آن‌که به قدرت‌های فراطبیعی‌اش دست پیدا کند یک انسان است، هیجانی را در بیننده ایجاد کرده و او را میخکوب این انیمیشن می‌کند. در ادامه با جستار نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf با ما بمانید.

نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf

گذشته ی تلخ

  • ویچر چیست؟
  • معرفی the witcher
  • داستان انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها ۲۰۲۱
  • نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf
  • سخن آخر
  • مشخصات

ویچر مجموعه داستان‌های خیالی آندری ساپکوفسکی است که به 20 زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده و در دسترس علاقه‌مندان این ژانر قرار گرفته است.

اگر شما علاقه‌مند به مجموعه داستان‌های خیالی و هیجان انگیز هری پاتر هستید به شما پیشنهاد می‌کنم حتما ویچر را دنبال کنید. شاید این مقایسه چندان درست نباشد اما محیط خیالی داستان، نبرد با اهریمن، جادوگران، ساحران، هیولاهایی جهش یافته و دشمنانی غیرواقعی شما را ناخودآگاه به یاد هری می‌اندازد و شما را مجذوب خود می‌کند.

ویچر چیست؟

نقد انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها
نقد انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها

شاید بهتر باشه بپرسید ویچر کیست؟ برای پاسخ این سوال باید به قوه تخیل نویسنده در خلق این شخصیت‌ها رجوع کنیم. ویچر یک نوع شکارچی هیولا است که به همین سبب دیگران آن‌ها را برای کشتنشان استخدام می‌کنند.

ویچرها گونه‌هایی کم و نادر هستند، انسان‌هایی که با تمرین‌های زیاد و البته به لطف جادو، طب‌ سنتی وداروهای گیاهی‌اش به ابرانسان‌هایی قدرتمند تبدیل شده‌اند.

برای افزایش قدرت خود به نوشیدن اکسیرهایی می‌پردازند که برای انسان‌های عادی دیگر کشنده و بسیار سمی هستند. برای آن‌که یک انسان به ویچری قدرتمند تبدیل شود باید مراحلی را بگذراند.

تمرین‌هایی سخت، تزریقاتی سخت‌تر و سربلند بیرون آمدن از امتحاناتی مثل آزمون یا محاکمه‌ی علف‌ها (Trial of the Grasses ) از جمله کارهایی است که باید برای یک ویچر شدن انجام داد.


بیشتر بخوانید:


دو نکته‌ی قابل توجه وجود دارد، اول اینکه همه ویچر نمی‌شوند، در آزمون علفزار تنها یک سوم انسان‌های انتخاب شده موفق می‌شوند و نکته‌ی دوم که بسیار مهم و حائز اهمیت بوده، طول عمر یک ویچر است.

ویچرها خیلی بیشتر از انسان‌های معمولی و تقریبا عمری معادل جادوگران و ساحران دارند به همین دلیل دیرتر به آغوش مرگ می‌روند مگر اینکه کشته شوند و از بین بروند.

معرفی the witcher

نقد انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها
نقد انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها

ساپکوفسکی برای ورود به مسابقه‌ی داستان‌های علمی، تخیلی مجله‌ی فانتزی لهستانی به نام فانتاستیکا، شروع به نوشتن داستان کوتاه ویچر کرد.

ویچر مورد توجه منتقدان و خوانندگان قرار گرفت و امروز ۳ مجموعه داستان کوتاه و ۵ رمان بلند از ویچر در دسترس مخاطبانش قرار گرفته است. شخصیت اصلی داستان گرالت نام دارد. گرالت یک شکارچی اهرمن است که از دوران کودکی خود آموز‌ش‌های لازم برای تبدیل شدن به یک ویچر را دیده است.

داستان در مکانی خیالی اتفاق می‌افتد. قاره‌ای که قاره نام دارد. شاید از خود بپرسید دلیل ساپکوفسکی برای این نام‌گذاری چه بوده؟ در مکانی که ساکنانش معتقدند تنها قاره‌ی موجود در زمین است چه دلیلی برای نام‌گذاری جز این وجود دارد.

قاره، امپراطوری‌های بزرگی دارد که شخصیت داستان در سفر بین این امپراطوری‌هاست. در بین سفر نبردهایی اتفاق می‌افتد و گرالت به کشتن و از بین بردن دشمنان می‌پردازد.

گرالت ابرانسانی آموزش دیده است. جنگ‌جویی شجاع با روحیه‌ای انسانی که گاهی شاهد لجاجت‌هایش و گاهی شاهد شرافت‌هایش هستیم.


بیشتر بخوانید:


درست است که مردم از ویچر و ساحره‌ها فاصله می‌گیرند اما آن‌ها تنها فرشته‌ی نجاتشان در این قاره حساب می‌شوند. در ادامه با داستان انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها ۲۰۲۱ همراه فیگار بمانید.

داستان انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها ۲۰۲۱

نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf ( ویچر کابوس گرگ ها )
نقد انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها

بعد از شهرت جهانی the witcher شبکه‌ی نتفلیکس شروع به ساخت انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf کرد. انیمیشن ویچر کابوس گرگ‌ ها، داستان وزیمیر را بیان می‌کند.

در قسمت پایانی فصل اول سریال ویچر ( the witcher ) به شخصیت اصلی انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf یعنی وزیمیر اشاره شده است.

در آن اپیزود صدایی با مضمون ( منتظرت بودم ) توجه گرالت را جلب می‌کند و نام وزیمیر از زبان گرالت شنیده می‌شود. نتفلیکس خلاصه‌ی داستان کابوس گرگ‌‌ ها را منتشر کرده است و در آن وزیمیر را را اینگونه معرفی می‌کند :

وزیمیر مدت‌ها قبل از تعلیم گرالت و پس از اینکه با درخواست ( قانون سوپرایز ) از سوی دگلان اسرارآمیز مواجه می‌شود، ماجراجویی خود را به عنوان یک ویچر آغاز می‌کند.

داستان انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها ۲۰۲۱ به معرفی وزیمیر می‌پردازد. وزیمیر کودکی است که همراه پدرش برای اربابی زورگو کار می‌کند. از همان آغاز انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها متوجه عشق آتشین وزیمیر نسبت به دختری شاد و سرزنده با آرزوی آرامش به نام الیانا می‌شویم.

دو نوجوانی که با جود شرایط سخت همچنان آرزو می‌کنند و به هم عشق می‌ورزند. داستان شکل گیری وزیمیر ویچر از جایی شروع می‌شود که همسر ارباب توسط هیولایی تسخیر می‌شود.

وزیمیر در بازار با مردی رو‌به‌رو می‌شود که نشانی از جنس نقره به گردن دارد. آن مرد که بعدها در جایگاه استاد وزیمیر قرار می‌گیرد در ازای دریافت سکه همسر ارباب را از چنگال اهرمن بیرون می‌کشد. وزیمیر مسخ او می‌شود و از آنجایی که هدفش همیشه رسیدن به پول و جاودانگی است برای رهایی از آن محیط برای آینده‌ای روشن الیانا را ترک می‌کند.


بیشتر بخوانید:


وزیمیر در حین آموزش کم می‌آورد اما با خواندن نامه‌ی الیانا که برایش گفته بود پدرت مرده، شهر از بین رفته و تمام ساکنانش از جمله من آنجا را ترک کرده‌ایم. اکنون از تو می‌خواهم همچون من با قلبی آزرده تمام خاطراتمان را در سینه خاک کرده و به دنبال سرنوشت خودمان برویم.

انگیزه به وزیمیر برمی‌گردد. از دست دادنی که قدرت می‌آفریند. سرانجام او موفق می‌شود و مانند دیگر ویچرها در ازای پول هیولا می‌کشد. داستان شکل می‌گیرد. دشمنان دست به کار می‌شوند. گذشته بر‌میگردد و وزیمیر درگیر نبردهای پی‌در‌پی می‌شود. در حین این جنگ‌ها رو‌به‌رو شدن با الیانا تنها نقطه‌ی عطف داستان است.

مردی جوان رو‌به‌روی زنی سالخورده قرار می‌گیرد و یادآوری می‌کند که ویچر عمری طولانی دارد. در ادامه با نوشتار نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf ( ویچر کابوس گرگ ها ) همراه ما باشید.

نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf

نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf ( ویچر کابوس گرگ ها )
نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf , نقد انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها

اکنون به نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf می‌پردازیم. ویچر کابوس گرگ ها انیمیشنی جذاب است، انیمیشنی که محدودیت سنی دارد. در انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها با صحنه‌هایی روبه‌رو هستیم که مناسب هر رده‌ی سنی‌ای نیست. این تنها نکته‌ای است که قبل از دیدن آن باید توجه کنید.

در این انیمیشن درگیر بازی‌های قدرت، پادشاهان بی‌کفایت و همچنین حیله‌هایی فریبنده و ناعادلانه برای رسیدن به مقام و ثروت می‌شویم. گروهی از ساحران با ویچر‌ها همراه می‌شوند و اهریمنانی را خلق می‌کنند. به واسطه‌ی توانایی ساحران، ویچرها که از زمان آموزششان آماده‌ی نبرد هستند برای حفظ جان مردم در ازای سکه شروع به نابود کردن اهریمن‌های خودساخته می‌شوند.

دشمنانی جهش یافته که ترس را در مردم دوچندان می‌کنند. مردم برای حفظ جان خود گاهی مجبور به قربانی کردن فرزندانشان می‌شوند. آن‌ها را پیشکش ویچرها می‌کنند و باز ویچری دیگر متولد می‌شود.

عدم کفایت فرمانروایان امپراطوری‌ها و همچنین درگیری گروه‌هایی همچون لشن‌ها، ساحران و الف‌ها هرج و مرج‌هایی را در شهر به وجود آورده و امنیت مردم را به خطر انداخته است. بی‌خیالی پادشاه دلیل محکمی بر این بی‌انضباطی است که در طول داستان در جلسات مختلف دربار بارها به مخاطب نشان داده شده است.

رو‌به‌رو شدن با عشق گذشته و نشان دادن وجهه‌ی انسانی ویچر نقطه قوت داستان است. ضعف وزیمیر در برابر الیانا بارها در طول این ۸۳ دقیقه به ما یادآوری می‌کند که با وجود آن‌همه کشت و کشتار وزیمیر همچنان روحیه‌ی انسانی خود را حفظ کرده است.

پایان داستان تلخ تنها بدی داستان انیمیشن ویچر کابوس گرگ ها است. هرچند که هر پایانی جز این منطقی به نظر نمی‌رسید اما حداقل می‌شد علت مرگ معشوق ضربه‌ی کشنده‌ی عاشق نباشد و تماشاچی را تا آمدن قسمت بعدی در غم و اندوه نگذارد.

پایان داستان یک نکته‌ی قابل تامل داشت. وقتی وزیمیر عشقش را به آرزوی نوجوانی‌اش رساند و الیانا در آغوش اولین و واقعی‌ترین عشقش در کنار دریاچه جان داد اشک‌های وزیمیر که عمق احساس او به الیانا را نشان می‌داد سرازیر شد. اشک‌هایی از روی درد و غم‌هایی که آدمی را بزرگ و نیرومندتر می‌سازند.

سخن آخر

اگر از من می‌شنوید حتما به دیدن این انیمیشن بپردازید مطمئن باشید مثل من در انتظار قسمت بعدی آن، سایت‌ها را زیر‌ و رو خواهید کرد. انیمیشینی جذاب و خاطره انگیز در انتظار شماست.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن The Witcher Nightmare of the Wolf سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *