نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time ؛ گذشته را رها کنید

در نوشتار نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time در رابطه با غریزه evanglion با شما وارد دیالوگ می‌شویم. با فیگار همراه باشید.

پس از نه سال انتظار، سرانجام چهارمین و آخرین قسمت از مجموعه فیلم های “اوانجلیون” منتشر شد، هیدئاکی آنو با توجه به به روز رسانی های فنی و داستان کاملا متفاوت تا چه انداره موفق به انسجام پایان بندی شده است؟ با توجه به اینکه دو کارگردان به اوانجلیون اضافه شده است؟

با در نظر گرفتن این واقعیت که انیمیشن سه بار در هر زمان ، چهارمین سری از فیلم های اوانجلیون است، نکات زیادی برای ارائه به بینندگان جدید دارد. این فیلم با پایانی همیشه امیدوارکننده، فلسفه های پیشنهادیِ کنجکاو و جلوه هایِ بصری درخشان ، بسیاری را مجاب می‌کند تا در رابطه با ارزش‌گذاری روی این انیمیشن تامل ویژه ای داشته باشند، خواه این آخرین اثر اوانجلیون باشد با ویژگی های مشترک و مرتبط از قبل.

نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time

گذشته را رها کنید

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time خواهید خواند به شرح زیر است:

  • منظور از مجموعه فیلم های اوانجلیون چه بود؟
  • زندگی یک چرخه دنباله دار از خوشی و ناخوشیست!
  • حلقه
  • تکامل در گرو هنر اول

کسانی که با داستان اوانجلیون آشنا نیستند ممکن است احساس کنند که از داستان جدا شده اند. به همین ترتیب، تأثیرِ پایان ممکن است بدون آگاهی از ایجادِ آن، همان سرمایه گذاری احساسی را نداشته باشد.

از آنجا که این اثر بر درگیریِ درونی، رشد و توسعه احساسی شخصیت ها تمرکز می‌کند اما آنو خالق اثر با تاکید بر رسیدن به مفهوم رهایی و آنکه گذشته از آن ما نیست و مسیرِ زندگی که به سبک خویش به نمایش کشیده است همچنین مشاهده  چالش ها و کشمکش های درونی و رشد شخصیت ها در روند داستان این فرصت را به ذهن مخاطب میدهد که بدون دیدن آثار گذشته این تامل ایجاد شود، هرچند که دیدن سری اوانجلیون خالی از لطف نیست.

منظور از مجموعه فیلم های اوانجلیون چه بود؟

ابتدا باید از این منظر مورد بررسی قرار داد که منظور از مجموعه فیلم های اوانجلیون در سطح اولیه درآمدزایی بود، اما آیا هدف هنریِ فراتری برای اوانجلیون وجود داشت؟

منطقی ترین دلیل هنری برای اوانجلیون همیشه پایان دادن به آن بوده است اما انیمیشن سه بار در یک زمان چیزهای زیادی برای توجه دارد، یکی از جالب ترین ایده ها این بود که تنها این راه اندازی مجدد اوانجلیون نبود بلکه به نوعی ادامه روند جهان در یک نوع حلقه بود، به این معنی که هر چند سه بار داستان را به پایان رساند اما این امر بر مجموعه و مجموعه اصلی فیلم ها نیز تأثیر می‌گذارد. همه چیز بر روی این فیلم سوار بود و روی عرشه آن چیده شده بود.

مطمئناً نقص فیلم‌های قبلی بازسازی را جبران نمیکند، اما میتواند طرح گیج کننده خود را به پایان برساند و در نهایت فیلم اوانجلیون را به گونه ای به آرامش برساند که حتی سری اصلی نتوانست، چگونه؟

این اجازه را میدهد تا شخصیت ها کنشگر باشند. بسیاری از اوانجلیون توسط شخصیت هایی که با خودشان مبارزه میکردند تعریف می‌کنند مانند مبارزه با افسردگی، احساسِ خود، گذشته آنها و موارد دیگر…


بیشتر بخوانید:


به همین دلیل است که این سریال شهرت ناعادلانه ای از “آن نمایش که همه در آن گریه میکنند” به دست آورد. گاهی اوقات مأیوس کننده بود، اما آنچه که ارزش آن را داشت این بود که ببینیم شخصیت ها چگونه با مبارزات خود برخورد میکنند یا نمیکنند.

شخصیت اصلی به نام شینجی، در افسردگی خود فرو می‌رود و با تمایل به زندگی اصلاً دست و پنجه نرم نمی‌کند. سرانجام، همانطور که در پایان سریال اصلی، End of Evangelion دیدیم در نهایت او زندگی را انتخاب می‌کند. همه چیز خوب و الهام بخش پیش رفت اما بعد از آن چه شد؟

انتخاب کردن با زندگی کردن با آن انتخاب، متفاوت است. بعد از انتخاب برای شما چه اتفاقی می‌افتد؟ و اینجا انیمیشن سه بار در هر زمان، بهترین کارِ خود را انجام می‌دهد. با نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time همراه ما باشید.

احیا و محافظت از حیات ؛ نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time
احیا و محافظت از حیات ؛ نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time

زندگی یک چرخه دنباله دار از خوشی و ناخوشیست!

در ابتدای انیمیشن سه بار در یک زمان شینجی افسرده است، جهان تا حدی به لطف اقدامات او ویران شده است. او عملاً بی صدا است، از خوردن غذا امتناع می‌ورزد و هیچ کاری نمی‌کند مگر اینکه خودش را جمع و جور کند.

دوستانش سعی می‌کنند او را وادار به صحبت کنند اما موفق نمی‌شوند. ری شخصیت دیگر موفق می‌شود از تنفر خود گذر کند و توضیح دهد که با او دوست است. زیرا او را به عنوان یک دوست بدون هیچ استدلال عمیق دوست دارد.

این چیزی است که موفق می‌شود شینجی را وادار به چرخاندن به سمت امید کند. او شروع به انتخاب برای زندگی، غذا خوردن، تعامل با دیگران و مقابله با فرشتگان و دیگر نیروهایی می کند که بقایای دنیای قدیمی خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زندگی یک چرخه دنباله دار از خوشی و نا خوشیست این همان چیزی است که پایان واقعی اوانجلیون را آغاز میکند و قوس های احساسی شخصیت ها قبل از حرکت به اوج میرسد. بهترین مثال در این مورد شینجی و پدرش است.

در همه ی نسخه ها، مجموعه و فیلم های بازسازی ، گندو با شینجی سرد و دور است. آنها به سختی با یکدیگر صحبت میکنند، اما رابطه این دو یک ستون فقرات مهم برای یکدیگر است و توضیح می دهد که چرا آنها مانند هم رفتار میکنند.

در انیمیشن سه بار در یک زمان، سه بار به ما یک مبارزه کامل بین پدر و پسر را نشان میدهد، نبردی که به ذهن آنها می رسد و حتی قطعات اصلی مجموعه ای که در اطراف آنها به عنوان مجموعه های واقعی فیلم فرو می ریزد را نشان میدهد. این دعوا به آنها این اجازه را می دهد تا همه احساسات بزرگ و پیچیده خود را در مورد یکدیگر، قبل از کند شدن سرعت، از بین ببرند.


بیشتر بخوانید:


گندو از ایده های شکست خورده خود دست میکشد، شکست را می پذیرد و دور می شود. او شینجی را به نابودی نمیکشاند همچنین تلاش نمیکند همسر مرده اش را بازگرداند. او برای صلح با خود این را انتخاب میکند، تنها به دلیل انتخاب شینجی برای زندگی اتفاق می‌افتد. شینجی تصمیم می گیرد که این رویارویی رخ دهد.

شینجی نسخه اخر اوانجلیون سه بار در یک زمان را با افسردگی آغاز میکند اما بلند میشود و کار را انجام میدهد تا بتواند سرانجام از هر چیزی که برایش آزاردهنده است عبور کند.

خوشبختانه فیلم به خاطر این کار به او پاداش می دهد. در فیلم های قبلی شینجی تصور می کرد که جهان را بدتر کرده است، بسیاری از مردم را کشته است، اما میساتو نشان میدهد که اگر شینجی کاری نکرده بود، به هر حال همه می مردند. اقدامات او جهان را بهتر کرد. در ادامه با نوشتار نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time همراه فیگار بمانید.

حلقه، جهانِ شینجی است ؛ نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time
حلقه، جهانِ شینجی است ؛ نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time

حلقه

شیوه ای که این فیلم نشان میدهد، به لحاظ موضوعی به این گمان می افزاید که جدول زمانی اوانجلیون، جهان، یا هر چیز دیگری در یک حلقه بوده است. شبیه زندگی است. شما می توانید اتفاقات بزرگی در مورد تغییراتی که می خواهید ایجاد کنید، اما گاهی اوقات زندگی آن را طوری پیش می برد که نمی توانید جلویش را بگیرید. کنش های شما به دنبال شما می آیند.

گفتن، راحت تر از انجام دادن است. حلقه، جهان شینجی است و خالق اثر، آنو می خواهد همه افراد یاد بگیرند که باید پای انتخاب هایی که کرده اند بمانند و همچنین آنها باید سخت تلاش کنند تا تغییری پایدار ایجاد کنند در غیر این صورت به همان جایی که شروع کرده اند، باز می گردند. در اینجا، تغییرات در نهایت اتفاق می افتد.

حلقه به این دلیل به پایان میرسد که شینجی و بقیه از پوچی خود عبور میکنند. آنها با اشتباهات خود روبرو می شوند، ایرادات خود را می پذیرند و سعی میکنند بهتر باشند. آنها تا حدودی با عملیات برتر مکانیکی مانند پرتاب ناوهای جنگی به عنوان موشک کار می کنند و پاداش دریافت می کنند. پایان اجازه می دهد تا به شیوه خود، در آرامش باشد. این فقط در مورد روابط عاطفی نیست شینجی به کسی احتیاج نداشت که او را تعمیر کند همانطورکه آسوکا نیازی به پایان رابطه نداشت.

میزان های موسیقی خود پیام آور خبر هستند ؛ نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time
میزان های موسیقی خود پیام آور خبر هستند ؛ نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time

تکامل در گرو هنر اول

برجسته ترین ویژگی انیمیشن سه بار در یک زمان موسیقی متن آن است، که شیرو ساگیسو آهنگهای انگلیسی و ژاپنی را با هم ترکیب می کند تا هر صحنه را ارتقا بخشد. این در کنار هنر سینمایی یک تجربه باورنکردنی شاعرانه را ارائه می دهد. گاهی اوقات، استفاده از CGI احساساتی بودن تصویر را تضعیف میکند.


بیشتر بخوانید:


این عجیب است زیرا لحظاتی وجود دارد که می توان از این گرافیک ها بسیار سود برد، برخلاف صحنه هایی که از آنها استفاده میکند و به شیوه معمول انیمه، با خدمات طرفداران و زوایای خود، در برخی از پلان ها، تناسب بدنی نامناسب و جزئیات مه آلود از دور، انیمیشنِ کم رنگی به چشم میخورد.

همچنین در عین حال شاید تصور شود آنو خالق اثر، میخواهد بیش از حد در این آشفتگی و  گیج بودنِ پایان جهان، ایده های جالب، ایده های هیجان انگیز بصری و لحظات شخصیتی با بار احساسی، بسیار زیاد به وجود آورد که به سختی هم میتوانید از حیرت و احساس خارج شوید و علاوه بر آتش بازی مبالغه آمیز انیمه در سبک های مختلف انیمیشن، سعی میکند راه حلی برای بسیاری از احساسات اوا ایجاد کند. گاهی اوقات بهتر و گاهی اوقات با ریتم خسته کننده روایت پیش می رود اما این ریتم در اختیار معنای روایت داستان است.

از همین رو چیزی که این امر را به پایانِ مطلوب تبدیل کرده است، این است که آنها رها کردند، درست مانند آنو به شیوه خودش که به مخاطب میگوید شخصیت ها و جهان را رها کنید، تمام شد، حلقه شکسته است. آرامش خود را حفظ کنید، ادامه دهید و گذشته را رها کنید…

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time سپاس‌گزار هستیم. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


4 thoughts on “نقد انیمیشن evangelion 3.0+1.01 thrice upon a time ؛ گذشته را رها کنید

  1. سلام
    تازه الان تموم کردم فیلم رو
    اومدم نقد هاش رو بخونم
    شینجی بزرگسال تو دنیای جدیدش توی ایستگاه قطار از خواب بیدار میشه و ماری را پیدا میکنه (بهترین شخصیت تو فیلما!!!) البته خودم تو سریال طرفدار asuka بودم
    تو طرف دیگه ایستگاه ، Rei، Asuka و Kaworu بزرگسال رو هم می بینیم. پس اینا هم زندن
    بزرگ شدن یکی از چیزهایی بود که pilot ها نمی تونستن انجام بدن و در دنیای جدید بالاخره توانستند بزرگ بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *