یک فضاپیمای خودکار با فناوری هوش مصنوعی ساخته خواهد شد

محققان د دانشمندان نجوم، در حال بررسی ساخت فضاپیما با هوش مصنوعی هستند که بتواند بدون هیچ دخالتی از ایستگاه مداری پهلو بگیرد.

طبق گزارش فیگار و به نقل از نشریه اسپیس، این فضاپیما با استفاده از هوش مصنوعی توسعه داده می‌شود و قادر است بدون نیاز به هیچ دخالتی از ایستگاه مداری، به طور خودکار پهلوگیری را انجام دهد. دانشمندان باور دارند که راه‌هایی برای مدیریت اتصال فضاپیماها به صورت مستقل وجود دارد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:

برای اطلاع از آخرین اخبار سینمای جهان، می‌توانید به بخش اخبار سینما و تلویزیون یا کانال تلگرامی فیگار مراجعه کنید.


ساخت فضاپیما با هوش مصنوعی

پهلوگیری فضاپیما در حضور فضاپیمای دیگر در مدار، یک فرآیند حساس است و نیاز به مانورهای دقیقی برای اتصال دارد. یک خطا می‌تواند منجر به برخورد و شکست مأموریت شود. پهلوگیری بدون حضور انسان در فضا چالشی است؛ اما این فرآیند در مدار زمین، به انجام می‌رسد. اگر مهندسان بخواهند فضاپیمایی کاملاً خودکار بسازند، باید از فناوری‌های روز استفاده کنند که بسیاری از فضاپیماهای فعلی این توانایی را ندارند.

برخی از محققان طرحی را پیاده‌سازی کرده‌اند که این قابلیت را به یک سیستم هوش مصنوعی کاملاً مشابه چت‌بات (Chatbot) واگذار می‌کند. از دهه 60 میلادی، دانشمندان تلاش داشته‌اند تا رایانه‌ها را به گونه‌ای پیشرفت داده که بتوانند مانورهای اتصال را انجام بدهد. چالش اصلی در اینجا این است که محاسبات دقیق برای مسیرهای لازم برای اتصال نیاز به قدرت محاسباتی زیادی دارند.

«سایمون دامیکو«، استاد هوانوردی در دانشگاه استنفورد و یکی از محققان این پروژه، اظهار داشته است:

برای اینکه هوش مصنوعی بتواند در فضا به عملکرد مناسبی برسد، باید آن را به گونه‌ای توسعه داد که بتواند بازدهی مطلوبی داشته باشد.

ساخت فضاپیما با هوش مصنوعی

تمرکز بر فضا از طریق زمین، به ویژه زمانی که از دور انجام می‌شود و هیچ ارتباط زنده‌ای با سیستم ندارد، چالش بزرگی در مأموریت‌های فضایی است. در حال حاضر، تحقیقات و آزمایشات روی پهلوگیری خودکار در حضور فضاپیماها در حال انجام است.

از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیشرفته برای تشخیص و پیگیری فضاپیماها و انجام مانورهای دقیق پهلوگیری استفاده می‌شود. این الگوریتم‌ها بر اساس داده‌های حسگرها و نظارت بر موقعیت و حرکت فضاپیماها کار می‌کنند. همچنین، توسعه فناوری‌های نوینی مانند رادارهای با دقت بالا، دوربین‌های ویدئویی و لیزری و سیستم‌های مکان‌یابی پیشرفته نیز در جهت بهبود پهلوگیری خودکار در فضا در حال انجام است.

به طور کلی، این تحقیقات در جهت افزایش امنیت، دقت و کارایی پهلوگیری فضاپیماها بدون نیاز به دخالت انسان راهبردی محسوب می‌شود که می‌تواند در مأموریت‌های فضایی آینده مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ ساخت فضاپیما با هوش مصنوعی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *