تصویر جدید جیمز وب از سحابی پروانه

به تازگی، تصویر جدید جیمز وب از سحابی پروانه منتشر شده که بازخوردهای زیادی را از سمت ناسا برای طرفداران دنیای نجوم به همراه داشته است.

جیمز وب ، به شکار عکس‌های خفن دنیای بی‌کرانه‌ی نجوم معروف است و بامداد امروز، این تلسکوپ، عکس جیمز وب و سحابی پروانه را برای ناسا منتشر کرد و بلا فاصله، پس از شکار سحابی پروانه توسط جیمز وب این تصویر، در فضای اینترنت، پخش شد.

سحابی پروانه و عکس جیمز وب یکی از عکس‌های پر بازدید دنیای نجوم در چند هفته‌ی اخیر، پس از اندکی استراحت بود.

تصویر جدید جیمز وب از سحابی پروانه

تصویر جدید جیمز وب از سحابی پروانه
سحابی پروانه و عکس جیمز وب

M۲-۹ یا همان سحابی پروانه‌ای، یک سحابی سیاره‌نمای پروانه شکل می‌باشد که در فاصله ۲۱۰۰ سال نوری از ما قرار دارد. بال‌های سحابی در این رنگ‌های مشخص، بسیار زیبا هستند و پیش از این، تصاویری کم کیفیت از آن منتشر شده بود که در نهایت، جیمز وب عکس با کیفیت این سحابی را برای ناسا، ارسال کردچ.

در مرکز این پروانه، دو ستاره درون یک دیسک گازی به وسعت ۱۰ برابر مدار پلوتو می‌چرخند. لایه بیرون‌رانده‌شده حاصل از ستاره‌ درحال مرگ، ظاهری دوقطبی به این سحابی بخشیده‌ است.

در ادامه می‌توانید عکس جیمز وب و سحابی پروانه را ببینید:

تصویر جدید جیمز وب از سحابی پروانه
شکار سحابی پروانه توسط جیمز وب

سحابی پروانه چیست؟

ان‌جی‌سی ۶۳۰۲ یا سحابی پروانه یا سحابی حشره یا کالدول ۶۹، نام یک سحابی سیاره‌نمای دوقطبی است که در صورت فلکی کژدم واقع شده‌است. ساختار این سحابی، یکی از پیچیده‌ترین ساختارهایی است که در سحابی‌های سیاره‌نما مشاهده شده است.

طیف نوری سحابی پروانه، نشان می‌دهد که ستاره مرکزی آن یکی از داغ‌ترین ستاره‌ها در کهکشان است؛ آن چنان که دمای سطح آن بالای ۲۰۰٫۰۰۰ درجه کلوین بوده که بیانگر این است که اندازه این ستاره باید بسیار بزرگ باشد.

این ستاره مرکزی یک کوتوله سفید بوده و اخیراً با استفاده از دوربین ارتقاء یافته «میدان عریض» نصب شده بر تلسکوپ فضایی هابل کشف شده است. ستاره ذکر شده در حال حاضر دارای جرمی حدود ۰٫۶۴ جرم خورشید بوده و توسط یک صفحه استوایی متراکم منحصربه‌فرد تشکیل شده از گاز و غبار، احاطه شده است.

بیشتر بخوانید:

بازنشر محتوای شبکه های اجتماعی تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزماً بازتاب دیدگاه رسانه فیگار نیست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *