بیوگرافی آرین وزیردفتری به مناسبت قاچاق فیلم بی رویا ؛ از فیلم کوتاه تا فیلم بلند

آرین وزیر دفتری کارگردان، نویسنده و تهیه‌کنننده سینما است. در ادامه با بیوگرافی آرین وزیردفتری به مناسبت قاچاق فیلم بی رویا همراه فیگار بمانید.

آرین وزیردفتری کیست ؟ آرین وزیردفتری، یکی از کارگردانان جوان و موفق کشورمان، متولد یازدهم تیرماه ۱۳۶۷ در تهران است. او در دوران دانش‌آموزی با ساخت فیلم‌های کوتاه، به کارگردانی وارد شد و سپس با عضویت در کانون فیلمسازان جوان، در حوزه کارگردانی تجربه کسب کرد. او همسر شادی کرم رودی است.

وزیردفتری فیلم‌های سینمایی مهمی را کارگردانی کرد. او به عنوان کارگردان فیلم‌هایی همچون “هنوز نه“، “مثل بچه آدم” و بی رویا شناخته می‌شود. فیلم بی رویا اولین فیلم بلند آرین وزیر دفتری است که متاسفانه با قاچاق و حواشی بسیاری روبه رو شد. شما می توانید جزئیات بیشتر و نقد فیلم بی رویا را در فیگار بخوانید. در این نوشتار قصد داریم تنها به جزئیات زندگی شخصی و هنری آرین وزیردفتری بپردازیم.

بیوگرافی آرین وزیردفتری به مناسبت قاچاق فیلم بی رویا

بیوگرافی آرین وزیردفتری کارگردان فیلم بی رویا 

شما می‌توانید فهرست بیوگرافی آرین وزیردفتری به مناسبت قاچاق فیلم بی رویا را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

آرین وزیردفتری مدرک کارشناسی رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبا و او نیز مدرک کارشناسی ارشد رشته سینما را در اختیار دارد. او با ساخت فیلم‌های کوتاه فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه با توانایی‌های خود، شهرت و گستردگی بیشتری به کارگردانی خود داد.

زندگینامه آرین وزیردفتری کارگردان فیلم بی رویا

بیوگرافی آرین وزیردفتری

بیوگرافی کارگردان فیلم بی رویا آرین وزیردفتری

آرین وزیردفتری در سال ۱۳۹۷، در سن سی سالگی، با شادی کرم رودی ازدواج کرد. شادی کرم رودی در آن زمان ۲۸ سال داشت و همچنین در زمینه ساخت فیلم با هم همکاری کردند. شادی کرم رودی یکی از چهره‌های معروف سینما و تلویزیون در کشور است.

او با بازی در فیلم کوتاه “مثل بچه آدم” در سال ۱۳۹۷، از دوازدهمین دوره جشنواره “جایزه” به عنوان بهترین بازیگر زن انتخاب شد و همچنین در جشنواره “نهال” به عنوان بهترین بازیگر شناخته شد. وی در تاریخ ۶ مهر ۱۳۶۹ به دنیا آمد و فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته موسیقی از دانشگاه سوره است.

زندگی کارگردانی آرین وزیردفتری از ساخت فیلم کوتاه تا فیلم بلند

بیوگرافی آرین وزیردفتری
بیوگرافی آرین وزیردفتری

آرین وزیردفتری با ساخت فیلم کوتاه “هنوز نه” به عنوان اثر اولین و حرفه‌ای خود در سال ۱۳۹۵، موفق شد جایزه سیمرغ آسیایی برترین فیلم کوتاه را در جشنواره فجر و جوایز نتپک و جایزه بزرگ فستیوال فیلم کوتاه “پوسان” را به دست آورد. در سال ۱۳۹۷، با ساخت فیلم “مثل بچه آدم”، که تهیه‌کنندگی آن به عهده مجید برزگر بود، وی توانست در بخش سینه فونداسیون جشنواره کن قبول شود و جایزه سیمرغ جشنواره بین‌المللی را دریافت کند. این فیلم کوتاه با بازیگرانی همچون نگار عابدی، شادی کرم روی (همسر وزیردفتری) و یزدان کوکبی صبا ساخته شد.

فیلم کوتاه “هنوز نه” نیز توسط آرین وزیردفتری کارگردانی شده و مجید برزگر آن را تهیه کرده است. این فیلم محصولی از انجمن سینمای جوانان کشورمان است و در بخش رقابت فیلم کوتاه در جشنواره فیلم “پورتلند” در آمریکا به نمایش درآمد و جایزه این بخش را به آرین وزیردفتری اهدا کرد.

در جشنواره ونیز سال ۲۰۲۲، فیلم “بی رویا” که توسط آرین وزیردفتری کارگردانی شده و هومن سیدی آن را تهیه کرده است، در بخش مسابقه حضور یافت.

عشق به فیلم از زبان آرین وزیر دفتری

آقای آرین وزیردفتری از علاقه‌ بسیار به فیلم و سینما برخوردار است و درباره این علاقه‌ی خود از ابتدا به این شکل صحبت کرده است:

“در طول رشدم، میان هزاران نسخه‌ی دی وی دی بزرگ شدم. در دوران دبیرستان، من و گروهی از افرادی که به فیلم و سینما علاقه‌مند بودیم، با هم مشغول بررسی آثار بزرگانی مانند برگمان، فلینی، اسکورسیزی و پولانسکی بودیم و تاثیر قوی این آثار بر من گذاشتند. از همان سالی که از دانشگاه با مدرک لیسانس طراحی صنعتی فارغ‌التحصیل شدم، شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه به صورت آماتوری کردم. سپس در آموزشگاه سینمایی حضور یافته و دوره‌های مربوط به سینما را گذراندم.”

ورود هومن سیدی به زندگی هنری آرین وزیر دفتری

بیوگرافی آرین وزیردفتری

آرین وزیر دفتری از چگونگی اشنایی با هومن سیدی می‌گوید:

با هومن سیدی آشنا شدم زمانی که برای یکی از فیلم‌های کوتاهم جایزه‌ای دریافت کردم و ایشان به عنوان داور در آن جشنواره حضور داشتند. در آن زمان، هومن به من گفت که اگر قصد دارم یک فیلم بلند بسازم، او را رد جریان کنم تا به من کمک کند. او واسطه‌ی آشنایی من با سعید سعدی شد و زمانی که ایده‌ی فیلم “بی رویا” در ذهنم شکل گرفت، ابتدا سعید سعدی به پروژه پیوست و سپس هومن سیدی، پس از خواندن فیلمنامه، از همکاری مشتاق شد و تهیه‌کنندگی مشترک را پذیرفت.

علاوه بر این، آقای آرین وزیردفتری به بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و عباس کیارستمی به عنوان کارگردانان مورد علاقه‌اش اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص بیوگرافی آرین وزیردفتری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با فیگار در میان بگذارید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *