نقد فیلم Kimi 2022 ؛ سلامت روان امروزی یا واقعیتی غیر قابل انکار ؟!

استیون سودربرگ کارگردان با بازگشت به عشق خود به فیلم‌های هیجان‌انگیز، کیمی را می‌سازد که فضاسازی‌های سینمای پارانویا را برای عصر COVID-19 به تصویر بکشد. با نوشتار نقد فیلم Kimi همراه فیگار بمانید.

فیلم جدید سودربرگ یک موقعیت وحشتناک برای شخصیت اصلی است که برای زنده ماندن (بهترین فیلم های بقا 2021) به چیزی بیش از تحمل فیزیکی نیاز دارد. شما در طول فیلم یک عنصر روانشناختی سنگین را حس می‌کنید، کیمی شاید بیشتر یک مطالعه شخصیت باشد تا یک شخصیت برای دیدن صرف.

با دیدن این فیلم کاملا متوجه می‌شوید که سودربرگ از سینمای دهه 1970 لذت می‌برد و به ایده ها و درگیری های مینیمالیستی پایبند است. این علاقه‌مندی در فضاسازی‌های او کارآمد و گیرا است و با مشکلات سلامت روان امروزی عجین می‌شود تا حس کلاسیک فشار را بر قهرمان داستان القا کند.

نقد فیلم Kimi 2022

سلامت روان امروزی یا واقعیتی غیر قابل انکار ؟!

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Kimi 2022 خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi
نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi

استیون سودربرگ پس از ظاهراً کناره‌گیری از سینما و بازگشت دوباره، یکی از ضعیف‌ترین آثار را در میان فیلم‌سازان امروزی داشته است. متأسفانه، کیمی ممکن است بدترین فیلم او باشد، یک تریلر مشتق شده که بیشتر شبیه یک فحش پارانوئید است تا یک طنز جذاب. اما در ادامه ما را با بررسی فیلم کیمی به شکل منعطف همراه کنید.

خلاصه بررسی فیلم کیمی 2022

 

View this post on Instagram

 

A post shared by فیگار | Figar (@figar_ir)


این فیلم درباره یک کارمند فناوری است که در حین تجزیه و تحلیل فایل های صوتی به عنوان بخشی از کارش، شواهدی از جنایت کشف می‌کند. کیمی به کارگردانی استیون سودربرگ و نویسندگی دیوید کوپ، تلفیقی از سه عنصر اساسی فیلمسازی است که با تکیه بر آن جایگاهی برای خود ایجاد می‌کند و این سه عنصر هستند که فیلم را متمایز می‌کند. این سه عنصر اساسی عبارتند از: پرفورمنس، فیلمبرداری و تمپو.

ساختار روایی

نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi
نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi

آنجلا (زوی کراویتز) به عنوان متخصص اصوات برای شرکت آمیگدال کار می‌کند. مشکلات آنجلا که به دلیل آسیب‌های گذشته از مشکلات سلامت روانی رنج می‌برد، در طول سال‌های COVID-19 بدتر شده است و در طول تجربه قرنطینه‌اش به یک آگورافوبی تبدیل می‌شود.

در حین گوش دادن به یکی از این استریم ها، آنجلا به طور تصادفی با صدای ضبط شده ای برخورد می‌کند که در آن صداهای خشونت‌آلودی توجه او را جلب می‌کند. او سعی می‌کند صدای پشت موسیقی را بشنود و متوجه می‌شود که زنی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

او نمی‌داند آن زن کیست و چه کسی او را مورد آزار و اذیت قرار داده است. اما می‌خواهد کمک کند. او با همکار رومانیایی خود به نام داریوس (الکس دبرانکو) تماس می‌گیرد. او به آنجلا کمک می‌کند تا وارد رابط کاربری شود و ضبط های کامل را دریافت کند.

آنجلا که متوجه می‌شود باید این اطلاعات را در اختیار مسئولین مربوطه بگذارد، مجبور می‌شود تمام محدودیت‌های خود را نادیده بگیرد، به خیابان‌های سیاتل می‌رود و به‌زودی متوجه می‌شود که مورد هدف افراد مبهمی قرار گرفته است که می‌خواهند شواهدی را که به همراه دارد از بین ببرند.

اولین عمل “کیمی” تجربه زندگی آنجلا را تثبیت می کند. او در فضایی بزرگ در سیاتل زندگی می‌کند که بر اساس نیازهای کنترلی او طراحی شده است و نمای بزرگی از ساختمان دیگری در آن سوی خیابان ارائه می‌دهد.

پنجره نگاهی اجمالی به زندگی در حال حرکت را نشان می‌دهد؛ آنجلا سعی می‌کند با وکیل تری (بایرون باورز) در تماس بماند، اما در ادامه می‌بینیم که وی نمی‌تواند متعهد به برخوردهای معمولی باشد که او را مجبور به ترک انزوا و یا قلمرو خود می‌کند.

«کیمی» طرحی را با کشف یک صدای عجیب آغاز می‌کند که در آن موسیقی بلندی پسزمینه‌ی صدایی غریب می‌شود. آنجلا تلاش می‌کند تا صدای فایل را جدا کند و اتفاقات غریبی را که متوجهش نمی‌شود، بفهمد.

سودربرگ با این یافته‌ها همه چیز را دچار تنش می‌کند و شکلی به مفهوم تهدید می‌دهد، از جمله سکانسی که یکی از مدیران آمیگدال و مکالمات تلفنی مرموز او را شامل می‌شود. درواقع سودربرگ به‌طور بصری اضطراب طاقت‌فرسا را ​​بررسی می‌کند، «کیمی» در طول ساختار روایی فیلم فعال‌تر می‌شود و این اضطراب در کلیت فضاسازی فیلم شدت می‌گیرد.

«کیمی» انتظارات شما را برای دیدن یک فیلم اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022) برآورده نمی‌کند، زیرا اتفاقات اکشن بیشتر به روش‌های استرس محور شکل می‌گیرد و دیدگاهی نگران‌کننده از آسیب‌پذیری‌هایی ایجاد می‌کند که در همه جا و همه کس رخ می‌دهند.

این رویکرد بسیار موفق است، به نوع متفاوتی از فیلم های ترسناک روانشناختی استفاده می‌شود، و راه های جالبی برای مزاحمت بینندگان پیدا می‌کند. «کیمی» خیلی فیلم خوبی نیست (هدف سودربرگ فیلم خوب ساختن نیست)، اما مطمئناً از پیچیدگی‌های زندگی با دستگاه‌های نظارتی که در ابتدا شما را تحت پوشش قرار می‌دهد، بهره می‌برد.

محیط معاصر

نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi
نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi

یکی از مواردی که به نفع کیمی کار می‌کند، محیط معاصر است که آن را نه تنها قابل ارتباط، بلکه بسیار مرتبط نیز می‌کند. شما حتی متوجه نمی‌شوید که احساسات نمایش داده شده در اعماق درون شما موج می‌زند. شما فرض می‌کنید که منظور صرفاً سرگرمی است و روایت کاملاً شما را فریب می‌دهد.

استیون سودربرگ هرگز بر احساسات تأکید نمی‌کند، بلکه آنها را به گونه ای ساختار می‌دهد که هرگز احساس بیهودگی نمی‌کنند. حتی در شدیدترین لحظات، چیزهای عجیبی وجود دارد. پوچ و در عین حال قابل باور است. شدید است اما هرگز بیش از حد دراماتیک نیست.

همه گیری و فوبیا

نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi
نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi

زوئی کراویتز در نقش آنجلا، در نگرش غیر انطباق‌گرایانه‌اش، در حالی که از آگورافوبیا رنج می‌برد، بسیار خوب به تصویر کشیده شده است و از فضاسازی غریب اما آشنایی بهره برده است. او سرسخت است و روش های خاص خود را برای برخورد با مسائل دارد.

او هرگز در هیچ جنبه ای از زندگی حاضر به سازش نیست. شاید به این دلیل که او به اندازه کافی سازش کرده و رنج کشیده است. آگورافوبیا او از معجونی از چیزهای زیادی سرچشمه می‌گیرد. او در گذشته مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و هنوز با این آسیب دست و پنجه نرم می‌کند.

همه‌گیری به او دلیل بیشتری برای ماندن در خانه می‌دهد و زمینه مناسبی برای رشد فوبیا او ایجاد می‌کند. او سعی می‌کند با همسایه‌اش که می‌تواند او را از پنجره‌اش ببیند، برای صبحانه برود، اما به دلیل فوبیا در آخرین لحظه عقب‌نشینی می‌کند و ارتباط را سرکوب می‌کند یا پس می‌زند.

او هرگز خود را در موقعیتی قرار نمی‌دهد که احساس کند موظف به انجام کاری است که نمی‌خواهد. ممکن است باعث شود دیگران فکر کنند که او گستاخ و گاهی بی‌احساس است. چهره رواقی او اغلب اضطراب آشفته ای را که در درونش موج می‌زند پنهان می‌کند.

تفاوت کیمی

نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi
نقد فیلم Kimi 2022, بررسی فیلم Kimi, تحلیل فیلم Kimi, نقد Kimi

کیمی شبیه الکسای متعلق به آمازون است. همانطور که توسط مدیر عامل شرکت آمیگدالا، بردلی هسلینگ توضیح داده شد، تفاوت اصلی که آن را نسبت به رقیب خود یک درجه بهتر می‌کند، این واقعیت است که تنها توسط الگوریتم ها اداره نمی‌شود.

انسان ها هستند که به جریان دستورات گوش می‌دهند و کیمی را برای باهوش شدن تطبیق می‌دهند. ممکن است کیمی جواب هر سوالی را نداند، اما انسان هایی که به این دستورات ضبط شده گوش می‌دهند به آنها پاسخ می‌دهند و به پاسخ ها اضافه می‌کنند. بنابراین اساساً، دفعه بعد که همان سؤال را بپرسید، کیمی یک پاسخ خودکار منحصر به فرد خواهد داد. همانطور که بردلی گفت، هر روز که می گذرد، کیمی شما را بهتر می‌شناسد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Kimi 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *