نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy ؛ اقتباسی بد از یک فیلم اتریشیِ خوب

در نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy با فیلمی بازسازی شده طرف هستیم که شک‌های زیادی در ساختار دراماتیک و کارگردانیِ آن وجود دارد. همراه فیگار بمانید.

شب‌بخیر مامان بازسازی یک فیلم اتریشی به همین نام است. این فیلم بر روی برادران دوقلوی الیاس و لوکاس متمرکز است که مادرِ خود را در خانه روستایی خود ملاقات می‌کنند. به محض ورود، آنها متوجه چیز عجیبی در مورد مادر خود می‌شوند. او نه تنها ماسک پزشکی زده است، بل‌که با فردی که قبلا بوده بسیار متفاوت است. تمایلات مادرانه گرم و دلسوز او از بین رفته است. در عوض، او سرد و دور است و گاهی اوقات نسبت به پسرها کاملا پرخاشگر رفتار می‌کند.

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

اقتباسی بد از یک فیلم اتریشیِ خوب

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

الیاس و لوکاس مشکوک هستند که زنِ زیر ماسک مادر آن‌ها نیست. اما اگر او مادر آنها نیست، چه کسی می‌تواند باشد؟  آیا او تصمیم دارد که به فرزندانش آسیب برساند؟

روندِ روایی

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

به محض ورود به خانه مادرشان از دیدن او که ماسک پزشکی زده است شگفت زده می‌شوند. این به وضوح برای آنها تعجب‌آور است، اما او توضیح می‌دهد که جراحی زیبایی انجام داده است و تا زمانی که صورتش بهبود پیدا کند ماسک را روی صورتش می‌گذارد.

از آنجایی که مادر آنها یک هنرپیشه خوب است جای تعجب نیست که او بخواهد زیبایی خود را حفظ کند. با این حال سرنخ‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد در نهایت این زن مادر آنها نیست. به این ترتیب، ممکن است جراحی زیبایی فقط یک راه راحت برای پنهان کردن هویت فرد بالقوه باشد.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

اندکی پس از ورود، مادرشان قوانینی را به آنها می‌دهد. او به آنها می‌گوید که در انبار نروند، سر و صدا نکنند و وارد اتاق خواب یا دفتر او نشوند. او مثل مادرشان نیست، مادرشان چنین قوانینی وضع نمی‌کند، بنابراین، این مسئله باعث می‌شود الیاس و لوکاس مشکوک شوند.

وقتی او از خواندن لالایی قبل از خواب که در کودکی برای آنها می‌خوانده امتناع می‌کند سوءظن آنها بیشتر برانگیخته می‌شود. او به آن‌ها می‌گوید که برای لالایی خواندنِ شب‌بخیر خیلی پیر شده‌اند اما پسرها در توضیح او تردید دارند زیرا گمان می‌کنند او یک شیاد است که کلمات لالایی را نمی‌داند.

زن نقابدار عکسی را که الیاس از خانواده به او می‌دهد دور می‌اندازد. پسرها چشمان آبی او را به یاد می‌آورند و عکسی برای تایید این موضوع پیدا می‌کنند. اما زنی که با او زندگی می‌کنند چشمان سبز دارد!

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

وقتی بعدا برخلاف قوانین زن پیش می‌روند و انبار را بررسی می کنند متوجه خون روی دیوار می‌شوند. در این هنگام زن وارد انبار می‌شود و با آنها رفتار پرخاشگرانه‌ای می‌کند. باز هم این رفتار کاملا بر خلاف رفتار مادرشان است.

پسرها فرار می‌کنند و در انبار همسایه‌ها پناه می‌گیرند. اما وقتی مالک به پلیس هشدار می دهد، پسران به خانه مادرشان بازگردانده می شوند. آنها به پلیس می گویند زنی که در آنجا زندگی می کند یک شیاد است، اما وقتی پلیس زن را می بیند، او بدون ماسک است و دقیقاً شبیه مادر پسران است.

الیاس توسط زن به اتاقش فرستاده می شود اما او به مکالمه بین او و پلیس گوش می دهد. او می شنود که زن می گوید: «او در کنار استخر بازی می کرد و حتماً روی مقداری آب لیز خورده است. این ترسناک است، مرز بین واقعیت و خیال – از بین رفته است.»

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

پسرها هنوز در مورد ادعای مادر بودن زن متقاعد نشده اند و فکر می کنند که او غریبه ای است که برای شبیه شدن به او جراحی ترمیمی صورت انجام داده است. وقتی او خواب است، او را به تختش می چسبانند. وقتی از خواب بیدار می شود، الیاس او را با آب سرد می ریزد و می خواهد بداند مادر واقعی آنها کجاست. او به آنها می گوید که مادرشان است و وقتی از او در مورد تغییر رنگ چشمش سوال می شود، به آنها می گوید که گاهی از لنزهای رنگی استفاده می کند.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

پلیسی که برای بررسی آنها تماس گرفته است، آنها را قطع می کند. آنها می پرسند مادرشان کجاست و الیاس به آنها می گوید که جایی بیرون رفته است. یکی از پلیس ها کمی به این ماجرا باور ندارد اما وقتی به کار دیگری فراخوانده می شوند، پسرها را در خانه رها می کنند. الیاس و لوکاس سپس فرار می کنند. اما قبل از اینکه به دور برسند، الیاس به لوکاس می گوید که مسواک خود را فراموش کرده است. در بازگشت به خانه، لنزهای رنگی مادرش را پیدا می کند.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

در ادامه نقد Goodnight Mommy حالا که پسر می فهمد آن زن مادرش است متوجه موضوعِ دیگری می‌شود. با این حال، راز دیگری وجود دارد که هنوز باید حل شود. در حالی که او یک شیاد نیست، اما شخص دیگری در زندگی الیاس وجود دارد که آن چیزی نیست که آنها ادعا می کنند. سرنخ این موضوع در انباری است که مادر الیاس او را می برد تا او را با حقیقت روبرو کند.

در ادامه داستان فیلم Goodnight Mommy مادر الیاس به او می گوید که به دیوار خون آلود انبار نگاه کند. اینجاست که او و ما متوجه یک سوراخ گلوله روی دیوار می‌شویم. از مادر الیاس می‌فهمیم که وقتی او و لوکاس کوچکتر بودند، هر دو با یک تفنگ پر بازی می کردند. این منجر به یک حادثه غم انگیز شد که الیاس به اشتباه به لوکاس شلیک کرد.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

لوکاس کشته شد اما وقتی مادر سعی می کند الیاس را با این واقعیت روبرو کند، او به زن حمله می کند. او از زیر شیروانی انبار می افتد و به زمین می خورد. فانوس او می شکند و باعث می شود یونجه شعله ور شود. الیاس از انبار می دود در حالی که پشت سرش ساختمان می سوزد و مادرش هنوز داخل آن است. الیاس در حالی که تلاش می‌کند بفهمد چه اتفاقی افتاده است، به بالا نگاه می‌کند و مادرش و لوکاس را می‌بیند که به سمت او می‌آیند. آنها در آغوش می گیرند و مادرش به او می گوید که هیچ اشتباهی نکرده است.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy

واضح است که الیاس در جدا کردن واقعیت از خیال مشکل دارد چیزی که مادرش قبلا در گفتگو با پلیس درباره آن صحبت کرده بود. وقتی الیاس آنها را در پایان فیلم می‌بیند دچار توهم می‌شوند. این به این واقعیت اشاره می‌کند که لوکاسی که در طول فیلم می‌بینیم نیز زاییده تخیل و اسکیزوفرنیای الیاس بود. اگر دوباره فیلم را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که مادر فقط با الیاس صحبت می‌کند و نه لوکاس، که نشانه این است که لوکاس هرگز آنجا نبوده است. همچنین متوجه خواهید شد که لوکاس گاهی اوقات به عنوان سایه الیاس ظاهر می‌شود.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد Goodnight Mommy, داستان فیلم Goodnight Mommy

توهم الیاس نتیجه گناه و اندوهی است که او پس از مرگ برادرش احساس کرد. او به عنوان راهی برای مقابله با آسیبی که رخ داد و تنهایی ای که احساس کرد، دنیایی را ساخت که برادرش هنوز در آن وجود داشت. رفتار مادرش در اوایل فیلم نیز نتیجه ضربه روحی بود. او به دلیل غم و اندوه خود نسبت به پسرش دور بود، که احتمالاً منجر به عصبانیت نسبت به الیاس به دلیل کشتن تصادفی برادرش شد. او احتمالاً تصویری را که الیاس برای او کشیده بود دور انداخت زیرا نمی خواست به یاد خانواده درهم شکسته اش بیفتد.

Goodnight Mommy

نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy
نقد Goodnight Mommy, داستان فیلم Goodnight Mommy

این فیلم کمتر یک فیلم ترسناک است و بیشتر به مطالعه غم و اندوه و تأثیر آن بر ما می پردازد. فیلم اصلی 2014 مضامین یکسانی داشت، اما هشدار می‌دهیم اگر فیلم اصلی اتریشی را تماشا کردید این فیلمِ بد را تماشا نکنید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


15 thoughts on “نقد فیلم 2022 Goodnight Mommy ؛ اقتباسی بد از یک فیلم اتریشیِ خوب

  1. برخلاف نظر نوسنده نقد، اگه می خواهید یه فیلم رازآلود خوب رو از دست ندین، به هیچ وجه سمت فیلم اتریشی نرین که خیلی سطحی و بدون پرداخت درست ساخته شده .. فیلم آمریکایی بشدت خوش ساخت تره و چکش کاری بهتری داری .. نکته قابل توجه دیگه در مورد فیلم آمریکایی انتخاب بازیگر خوبه مخصوصا در مورد دوقلوها به علت داشتن چهره معصوم و سبک بازی خاص بیننده همزادپنداری بیشتری باهاشون داره

  2. یه سوال دارم
    آخرش الیاس مادرش رو پرت میکنه و میزاره در آتش بمونه
    اینجا رو ممکنه یکی توضیح بده؟
    یعنی آیا مادرش باهاش اومد تو انبار و مرُد؟
    یا اینکه اصلا بازم تو تخیل خودش با مادرش رفته بود تو انبار؟ و اصلا مادرش با الیاس نرفته بود تو انبار؟

    لطفا یکی جواب بده چون واقعا هنوز اینجای فیلم برام مبهمه

  3. هر دو نسخه رو دیدم
    به نظرم آمریکایی از خیلی جهات بهتره ، نسخه اتریشی بجای اینکه ترسناک باشه حاوی صحنه های چندش آور و آزار دهنده ست
    البته لوکیشنها و سکانسهای مربوط به دو برادر خصوصا مخفیگاهی که داخلش پر از استخوان و جمجمه انسان بود به نظرم بهتر از آمریکایی بود

  4. آخره فیلم واقعا ناراحت کننده بود این که الیوس تا مرز اینکه خوب بشه رفت ولی با مرگ مادرش به دنیای خیالی خودشو لوکاس برگشت با این فرق که اینبار مادرش هم تو این دنیا حضور داره
    کاش این فیلم رو نمیدیدم 💔

    1. در حقیقت الیاس در بیداری تخیلات رو میدید و در خواب واقعیت رو. همون طور که مادرش گفت اون بین واقعیت و خیالات هست الیاس در خواب میدید که لوکاسی در کار نیست و کنارش نیست همچنین سیاه بودن بدن مادرش اشاره به سوخته شدن اون در آینده داره که ضمیر ناخودآگاه الیاس بهش هشدار میداد شاید اصرار لوکاس برای ترک خونه به این جهت بود که نمیخواست مادره هم کشته بشه…

  5. من امروز این فیلم رو دیدم و پیشنهاد میکنم اگر ندیدید اصلا نبینید. اصلا فیلم خوش ساخت و جالبی نبود. نسخه اتریشی رو ندیدم شاید اون بهتر باشه. ولی این فیلم اصلا بدرد نمیخورد

  6. آدم حس میکنه کل فیلم سرکار بوده
    یه ژانر ترسناک و احساسی و بازی با احساسات عواطف مادر و فرزند…. اصن یه وضعی
    من خودم گیج شده بودم چی ب چی شد آخرش با نظر های دوستان فهمیدم.
    خییلی بد بود، یک در میلیارد هم اینجوری نمیشه چرا با احساسات مردم بازی میکنن.
    از نظر فیلم سازی حرفه ای بود ولی کلا بیننده رو آزار میده خیییلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *