اکبر گلپایگانی خواننده معروف موسیقی ایرانی درگذشت

طبق گزارش رسانه‌های ایرانی، اکبر گلپایگانی ، معروف به اکبر گلپا، یکی از خوانندگان و هنرمندان موسیقی سنتی ایرانی، در سن 89 سالگی درگذشت.

آقای گلپایگانی، یکی از خوانندگان و موزیسین‌های معروف موسیقی اصیل ایرانی بود که چندین سال با بیماری دست و پنجه نرم کرد و حالا به گزارش خبرگزاری‌های مختلف ایرانی، ساعاتی پیش، دار فانی را وداع گفت.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اکبر گلپایگانی دار فانی را وداع گفت

«محمدعلی گلپایانی» (معروف به گلریز)، برادر این خواننده محبوب ایرانی، چندی پیش خبر مرگ اکبر گلپایگانی را به صورت رسمی اعلام کرد. آقای «گلپایگانی» متولد 10 بهمن 1312 بود و در شهر تهران متولد شد و با آثارش تأثیر زیادی بر رسانه رادیویی و موسیقی اصیل ایران گذاشت.

اکبر گلپایگانی

آقای «گلپایگانی»، در سال 1318، پس از ورود به مدرسه، به عنوان قاری قرآن برگزیده شد و پس از آن، به یادگیری دروس آواز و خوانندگی در موسیقی اصیل ایرانی پرداخت. او در سال 1326 هجری شمسی، اولین تجربه حضور در یک گروه ارکستراسیون و گروه کُر را کسب کرد و در سال 1327، عضو انجمن موسیقی مدرسه نظام شد.

آقای گلپایگانی، از سال 1328، پس از ورود به انجمن موسیقی مدرسه نظام، با هنرمندان سرشناسِ موسیقی آشنا شد و زیر نظر آن‌ها، یادگیری موسیقی را آغاز کرد. از استادان او می‌توان به هنرمندانی همچون «حسن یکرنگی»، «نور علی برومند»، «اسماعیل قهرمانی»، «ابوالحسن صبا»، «یوسف فروتن»، «محمد ایرانی مجرد»، «عبدالله دوامی»، «ادیب خوانساری»، «حسین طاهرزاده» و «سلیمان امیر قاسمی» نام برد.

این هنرمند، پیشگام موسیقی اصیل ایرانی بود از او به عنوان مرد حنجره طلایی موسیقی نام برده می‌شود. در سال 1335، او به دعوت از «یونسکو»، برنامه‌ای با اجرای خودش برگزار کرد.

بیشتر بخوانید:


One thought on “اکبر گلپایگانی خواننده معروف موسیقی ایرانی درگذشت

  1. یادش گرامی مردی که جایگاه آواز ایرانی را بسیار بالا برد و در میان خاص و عام رونق داد. متاسفانه بیشتر مردم با کارهای فاخر و آوازهای ایشان آشنا نیستند و تنها چند ترانه ای از اواخر دهه پنجاه ایشان در اذهان باقی مانده و بیشترین ستمی که در حق ایشان شد همینه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *