حقایق پنهان و راز های فیلم اوپنهایمر (Oppenheimer 2023)

فیلم اوپنهایمر بدون شک از بهترین فیلم‌های پر جزئیات امسال می‌باشد که در ادامه این نوشتار به حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر خواهیم پرداخت.

کریستوفر نولان، روز چهارشنبه در CinemaCon روی صحنه رفت تا از فیلم جدید خودش یعنی اوپنهایمر یا همان Oppenheimer رونمایی کند. این فیلم، نگاه فراگیر او به زندگی J. Robert Oppenheimer، فیزیکدان نظری آمریکایی که به ساخت بمب اتمی کمک کرد، است. پس از اکران این فیلم، حقایق پنهان Oppenheimer به انتشار رسید.

نولان که مدافع بزرگ صفحه نمایش بزرگ و منتقد استریم بوده است، با تشویق شدید جمعیت صاحبان سینما روی صحنه رفت. نولان درباره آخرین کار خود گفت:

من هیچ داستان دراماتیک بیشتری را با ریسک‌های بالاتری را نسبت به این فیلم نمی‌شناسم.

پس از ماه‌ها انتظار سرانجام فیلم پرسر و صدای «اوپنهایمر» ساخته کریستوفر نولان آخر هفته گذشته در سینماهای جهان اکران شد. فیلمی که ساخت منحصر به فردش توجه‌ها را به خود جلب کرده است. فیلم «اوپنهایمر» دوازدهمین ساخته کریستوفر نولان که به افتخار فیزیکدان سازنده بمب اتمی «رابرت اوپنهایمر» نامگذاری شده، از روز ۱۹ ژوئیه در سینماهای دنیا به نمایش درآمده است.

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر (Oppenhimer 2023)

حقایق مخفی فیلم سینمایی اوپنهایمر

شما می‌توانید فهرست حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر (Oppenhimer 2023) را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان Oppenheimer

این فیلم، که از طریق یونیورسال، در 21 جولای اکران می‌شود، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین اکران‌های تابستانی این استودیوی بزرگ در سال‌های اخیر بوده است. این فصلی است که معمولاً مختص کرایه‌های فرار و فیلم‌های ابرقهرمانی است، اما «اپنهایمر» با برخی مضامین سنگین دست و پنجه نرم می‌کند. به غیر از پیشرفت علمی که مسیر تاریخ را تغییر داد، اوپنهایمر قبل از تبدیل شدن به یکی از منتقدان سلاح‌های کشتار جمعی، پروژه منهتن را به عنوان رئیس آزمایشگاه لوس آلاموس هدایت کرد که یکی از ایستراگ های فیلم Oppenheimer می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2023

اوپنهایمر چه کسی بود؟

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق مخفی فیلم سینمایی اوپنهایمر

جولیوس رابرت اوپنهایمر، در 22 اپریل 1904 بدنیا آمد و 18 فوریه 1967 درگذشت. او فیزیکدان آمریکایی و مدیر آزمایشگاه لوس آلاموس در طول جنگ جهانی دوم بود. او اغلب به دلیل نقشش در سازماندهی پروژه منهتن، تحقیق و توسعه‌ای که اولین سلاح هسته‌ای را ایجاد کرد، به عنوان پدر بمب اتمی شناخته می‌شود.

اوپنهایمر که در میان مهاجران یهودی آلمانی در شهر نیویورک متولد شد، مدرک لیسانس شیمی را از دانشگاه هاروارد در سال 1925 و دکترای فیزیک را از دانشگاه گوتینگن آلمان در سال 1927 گرفت. پس از تحقیقات در مؤسسات دیگر، به دپارتمان فیزیک در دانشگاه کالیفرنیا پیوست. در آگوست 1945، از این سلاح‌ها در بمباران هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن استفاده شد، که همچنان تنها مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در یک درگیری مسلحانه است.

بیشتر بخوانید:

نمرات فیلم اوپنهاینر منتشر شدند

دانلود رایگان فیلم اوپنهایمر بدون سانسور

فیلمبرداری IMAX و دوربین سیاه سفید

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
ایستراگ های فیلم Oppenheimer

فیلمبرداری اوپنهایمر منحصر به فرد است؛ زیرا از صحنه‌های سیاه و سفید و رنگی به صورت همزمان استفاده می‌کند. نولان این کار را به دلایلی انجام می‌دهد و در تریلر فیلم نشان داده شد که کدام صحنه‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند. استفاده نولان از فیلمبرداری سیاه و سفید و همچنین رنگی در اوپنهایمر نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و تفاوت در صحنه‌ها استدلال قوی دارد.

بر خلاف کارگردانان دیگر، نولان از صحنه‌های سیاه و سفید و رنگی برای تشخیص حرکت زمان استفاده نمی‌کند و استفاده اوپنهایمر از صحنه‌های سیاه و سفید و رنگی نمایانگر تغییر دیدگاه است. صحنه‌های سیاه و سفید عینی هستند. آنها لحظاتی در تاریخ را نشان می‌دهند که تحت تأثیر عقاید یا احساسات نیست.

تریلر اوپنهایمر تعداد کمی از سکانس‌های سیاه و سفید استفاده شده در بلاک باستر نولان را نشان می‌دهد. اولین صحنه سیاه و سفید نشان داده شده، تصویری از اوپنهایمر است که توسط پاپاراتزی‌ها در حالی که صورتش را با کلاهش پوشانده بود، فیلمبرداری کردند.

فیلمنامه Oppenheimer روی کاغذ قرمز چاپ شده بود

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

رابرت داونی جونیور، بازیگر لوییس اتراس در این فیلم، درباره فیلمنامه می‌گوید کریستوفر نولان، فیلمنامه‌ی فیلم اوپنهایمر را برای آن‌ها بر روی کاغذ قرمز چاپ کرد که آن‌ها با خواندن آن، تجربه‌ای عجیب و سرگیجه‌آوری داشته باشند.

او در این رابطه گفت:

به خانه او رفتم، فیلمنامه را خواندم. ایرادی نمی‌گیرم، اما این فیلمنامه که بر روی کاغذ قرمز و جوهر سیاه چاپ شده بود، خواندنش را سخت کرده بود و نمی‌دانم که چرا سرگیجه گرفتم.

بر سر لزلی گرووز چه گذشت؟

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

لزلی گرووز، بخش مهمی از اوپنهایمر کریستوفر نولان است، اما چه اتفاقی برای همتای واقعی او پس از پروژه منهتن افتاد؟ ژنرال لزلی گرووز نقش مهمی در ساخت بمب اتمی در اوپنهایمر کریستوفر نولان ایفا می‌کند، اما همه تماشاگران سینما نمی‌دانند چه اتفاقی برای او پس از پروژه منهتن پس از جنگ جهانی دوم افتاد.

نقش لزلی گرووز را مت دیمون بازی می‌کند. نقش گرووز به عنوان یکی از مهم‌ترین کارگردانان پروژه منهتن بود که به یکی از مهم‌ترین چهره‌های حماسی سه ساعته اوپنهایمر نولان تبدیل می‌کند. اگرچه گرووز بیشتر به خاطر نظارت بر پروژه منهتن و ساخت بمب اتمی شهرت دارد، اما اینها تنها بخش‌های مهم میراث او نیستند. حرفه نظامی گرووز فراتر از وقایع فیلم اوپنهایمر ادامه یافت و کارگردان در سال‌های آخر عمر خود نیز به موفقیت‌های دیگری دست یافت.

پس از مشارکت در پروژه منهتن در طول جنگ جهانی دوم، گرووز به مدیریت تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده ادامه داد. یکی از نگرانی‌های اصلی او از دست دادن دانش زمان جنگ در مورد استفاده و نگهداری از سلاح‌های هسته‌ای پس از بازگشت سربازان و دانشمندان به کار در زمان صلح بود.

در سال 1947، گرووز به عنوان رئیس AFSWP منصوب شد، جایی که او بر جنبه‌های تسلیحات هسته‌ای که توسط ارتش کنترل می‌شد، نظارت داشت. عدم تمایل گرووز به سازش باعث شد تا مقامات بالاتر در مورد دادن این نقش به او تردید داشته باشند. با این حال، او نقش مهمی در پیدایش و روزهای اولیه AFSWP داشت. گرووز از سال 1947 تا 1948 به عنوان رئیس AFSWP خدمت کرد، زمانی که تصمیم گرفت از ارتش ایالات متحده بازنشسته شود.

در طول این لباس پوشیدن، آیزنهاور امیدهای گرووز برای تبدیل شدن به رئیس مهندسان را از بین برد. گرووز متوجه شد که در ارتش رو به کاهش پس از جنگ، احتمالاً هرگز مأموریت دیگری به اندازه پروژه منهتن نخواهد داشت. سه روز پس از ملاقات با آیزنهاور، گرووز قصد خود را برای بازنشستگی از ارتش اعلام کرد. گرووز یک ماه بعد، در فوریه 1948، پس از 30 سال خدمت، رسماً از ارتش ایالات متحده بازنشسته شد.

بیشتر بخوانید:

ادعای بزرگ کریستوفر نولان

از عاشقانه‌های +18 کیلین مورفی و فلورنس پیو

چه اتفاقی برای اوپنهایمر که پس از بمب اتمی افتاد؟

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

ممکن است بینندگان را در مورد زندگی اوپنهایمر پس از جنگ شگفت زده کند. اوپنهایمر، پس از تصدی مسئولیت خود در پروژه منهتن در سال 1945، پیشنهاد لوئیس اشتراوس را در سال 1947 پذیرفت تا مدیر موسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون، نیوجرسی شود.

طبق یکی از مصاحبه‌هایش، او مؤسسه را به عنوان یک محفظه رفع فشار توصیف کرد، زیرا به او اجازه می‌داد از زنگ تلفن‌ها، جلسات کمیته‌ها و دیگر مشکلات روزمره زندگی خود یک گام عقب‌نشینی کند و تمرکز خود را بر روی چیزهایی که واقعاً مهم بودند محدود کند.

کمیسیون انرژی اتمی (AEC) در سال 1947 برای نادیده گرفتن تحقیق و توسعه هسته‌ای ایالات متحده تأسیس شد. در همان سال، جی رابرت اوپنهایمر در حالی که در مؤسسه مطالعات پیشرفته کار می‌کرد، به عنوان رئیس کمیته مشورتی عمومی (GAC) AEC منصوب شد. در سال‌های بعد، اوپنهایمر به‌عنوان رئیس کمیته مشورتی عمومی AEC، مشاور برجسته هسته‌ای دولت شد و نقش مهمی در قالب‌گیری و بازتعریف سیاست هسته‌ای کشور ایفا کرد.

در طول دهه‌های 1940 و 50، جی رابرت اوپنهایمر در موقعیت‌ها و نقش‌های بی‌شماری دولتی درگیر شد و نفوذ و توانایی خود را برای کنترل سیاست‌ها و برنامه‌های استراتژیک مرتبط با فناوری هسته‌ای گسترش داد.

حضور انیشتین در فیلم اوپنهایمر

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

آلبرت انیشتین، در تریلر جدید اوپنهایمر ظاهری غیرمنتظره دارد و بازیگر نقش او قبلاً با نولان کار کرده است. تریلر فیلم Oppenheimer به کارگردانی کریستوفر نولان، مردی را به تصویر می‌کشد که ظاهری غیرقابل انکار از دانشمند مشهور جهان آلبرت انیشتین دارد و بازیگری که نقش او را بازی می‌کند با آثار نولان غریبه نیست.

اگرچه کمتر از بسیاری از همبازی‌هایش قابل تشخیص است، اما بازیگری که در نقش آلبرت انیشتین به جمع بازیگران درجه یک اوپنهایمر پیوست، تجربه زیادی دارد. تام کونتی در اوپنهایمر نقش آلبرت انیشتین را بازی می‌کند.

حضور آلبرت انیشتین در فیلم اوپنهایمر با حضور او در پرومتئوس آمریکایی، زندگینامه اوپنهایمر که فیلم بر اساس آن ساخته شده است، مطابقت دارد. بر اساس این کتاب، اوپنهایمر واقعی و انیشتین دیدگاه‌های متفاوتی در مورد مکانیک کوانتومی و سلاح‌های اتمی داشتند، اما رابطه دوستانه‌ای داشتند که بر پایه عشق مشترک آنها به فیزیک بود، که همچنین منجر به برخوردهای مستند بسیاری شد. به طور طبیعی، ایده این دو ذهن باورنکردنی در حال تبادل نظر در مورد دستاوردهای علمی خود، از جمله پیامدهای اخلاقی آنها، قطعا جذاب است.

آیا نولان واقعا از انفجار بمب هسته‌ای استفاده کرد؟

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

منفجر کردن یک بمب هسته‌ای واقعی، بازیگران و خدمه را در معرض خطر اثرات طولانی مدت تشعشعات هسته‌ای قرار می‌دهد. حتی اگر نولان ابزاری برای استفاده از بمب اتمی برای اوپنهایمر داشت، انجام این کار پیام فیلم را در مورد وحشت ناشی از ایجاد سلاح‌های هسته‌ای نفی می‌کرد.

در حالی که نولان در اوپنهایمر از یک سلاح اتمی واقعی استفاده نکرد، می‌توان گفت که انفجارهای فیلم همچنان با استفاده از VFX عملی ایجاد می‌شوند. این به انفجارها قدرت بیشتری می‌دهد، زیرا هم تماشاگران و هم بازیگران فیلم به شبیه‌سازی عظیمی از ظاهر یک بمب اتمی واکنش نشان می‌دهند.

چرا به فیلم اوپنهایمر درجه سنی بزرگسال داده شده است؟

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

در بیشتر دوران کاری کریستوفر نولان، او در ساخت فیلم های پرفروش PG-13 که می‌تواند درصد زیادی از تماشاگران سینما را سرگرم کند، موفقیت زیادی پیدا کرده است. در ژوئن 2023، رسماً تأیید شد که اوپنهایمر رتبه R را دریافت کرده است.

اعلامیه رسمی یونیورسال قبل از انجمن فیلم‌های سینمایی آمریکا (MPAA) بود که دلایل دریافت رتبه‌بندی فیلم را توضیح می‌داد که به این معنی است که فقط افراد بالای 17 سال باید آن را ببینند. MPAA بعداً فاش کرد که رتبه R Oppenheimer به دلیل سکانس‌های جنسی، برهنگی و لحن‌های زبانی، این فیلم، مخصوص بزرگسالان است.

اوپنهایمر CGI ندارد

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

وقتی کارگردان کریستوفر نولان می‌گوید که فیلم اوپنهایمر CGI ندارد، منظور او کمی پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. هنگام فیلمبرداری اوپنهایمر، نولان تلاش زیادی کرد تا مطمئن شود که فیلم تا حد امکان واقعی است. این به معنای اثرات عملی زیادی بود، از جمله انفجار شبانه در بیابان که یکی از اولین آزمایش‌های بمب A را بازسازی کرد.

بر سر لوئیس اشتراوس چه آمد؟

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

لوئیس اشتراوس، پس از وقایع اوپنهایمر به زندگی خود در سیاست ادامه داد. اوپنهایمر نولان همچنین به زندگی شخصیت اصلی، فراتر از آن می‌پردازد که یکی از آن نمونه‌ها، بررسی دقیق رابطه جنجالی او با اشتراوس است.

پس از اینکه اشتراوس، رئیس وقت AEC، مجوز امنیتی اوپنهایمر را تکذیب کرد، او و همکارانش تحت تأثیر این اقدام بحث برانگیز قرار گرفتند. پس از پایان کارش در آژانس در ژوئن 1958، رئیس جمهور او را به عنوان وزیر بازرگانی ایالات متحده معرفی کرد.

در نوامبر 1958، اشتراوس از طریق یک انتصاب تعطیلات به قدرت رسید، اما با مخالفت شدید سنا مواجه شد. در نهایت، نامزدی اشتراوس با شکست مواجه شد، که تنها هجدهمین بار در تاریخ ایالات متحده بود که سنا یک کابینه را رد کرد. درگیری تلخ و علنی او، به دوران حضورش در دولت پایان داد.

تنها صحنه از فیلم بهمراه جلوه ویژه کامپیوتری CGI برخلاف میل نولان بعد از اکران فیلم

این فرمی که می‌بینید سکانس برهنگی خانم فلورنس پیو در فیلم Oppenheimer که داخل سینماهای کشورهایی مثل هند، پاکستان و منطقه خاورمیانه اکران داشته را سانسور کردند و لباس سیاه تن وی کرده‌اند؛ با احتساب سانسور این سکانس، این اولین صحنه از این فیلم می‌باشد که جلوه ویژه کامپیوتری CGI دارد

انفجار واقعی در ساخت فیلم

حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر
حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر

از دیگر حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر ، انفجار واقعی در ساخت آن است. این درام تاریخی سه ساعته که بر فعالیت‌های «پروژه منهتن» در طول جنگ جهانی دوم و رابرت اوپنهایمر مدیر علمی این پروژه (با بازی کیلین مورفی) متمرکز شده، استقبال گسترده منتقدان را در پی داشته است. یکی از شاهکارهای بصری فیلم اوپنهایمر بازسازی صحنه آزمایش هسته‌ای «ترینیتی»، نخستین آزمایش انفجار سلاح هسته‌ای در سال ۱۹۴۵، به صورت عملی و واقعی است.

کاری که کریستوفر نولان برای انجام آن از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای (CGI)، که معمولا ساده‌تر و راحت‌تر هستند، استفاده نکرده است. تصمیم برای منفجر کردن یک بمب واقعی در فیلم اوپنهایمر نیز به دلیل همین تمایل وی برای به تصویر کشیدن حقیقی وحشت و عذاب حاصل از آزمایش هسته‌ای ترینیتی بوده است. برای بازآفرینی صحنه انفجار ترینیتی نولان به همراه اندرو جکسون، ناظر جلوه‌های ویژه فیلم و برنده جایزه اسکار، یک بمب واقعی را در سر صحنه در صحرای «خورنادا دل موئرتو» نیومکزیکو منفجر کردند.

برای تولید صحنه نور خیره‌کننده و توده‌های قارچ‌گونه آتش و دود بمب اتم، یک مخلوط شیمیایی خاص شامل بنزین، نفت، پودر آلومینیوم، فلرهای منیزیم و دیگر مواد ترکیب شدند. در میانه اکران فیلم اوپنهایمر، یک صحنه از این فیلم جنجال‌هایی را در میان راست‌گرایان هندو در هند به راه انداخته است به طوری که برخی از آنها خواستار تحریم فیلم و حذف صحنه دارای رابطه جنسی شده‌اند.

در این صحنه شخصیت اول فیلم رابرت اوپنهایمر (با بازی کیلین مورفی) در میانه هم‌آغوشی با معشوقه‌اش جین تاتلاک (فلورنس پیو)، کتاب «بهاگاواد گیتا» یکی از مقدس‌ترین متون هندوئیسم را برداشته و جمله‌ای از آن را می‌خواند:

اکنون من به مرگ تبدیل می‌شوم، ویرانگر دنیاها.

دستکش سیاه و مرگ جین تتلاک

در یکی از صحنه‌های ابتدایی فیلم، شخصیت «جین تتلاک» با بازی «فلورنس پیو» معرفی می‌شود که معشوق اپنهایمر پیش از ازدواجش با کیتی با بازی «امیلی بلانت» و در طول ازدواجش با اوست. رابطه تتلاک با حزب کمونیست سبب شده بود که مقامات ایالات متحده اپنهایمر را به‌شدت تحت نظر بگیرند و تعهد او به آمریکا در زمان خلق اولین بمب اتم تاریخ را زیر سؤال ببرند.

در ادامه فاش می‌شود که تتلاک با خودکشی می‌میرد و نمایی از او به نمایش درمی‌آید که خودش را در وان غرق می‌کند. با این حال، در یکی از نماهای فیلم، دستانی با دستکش‌های سیاه دیده می‌شود که سر او را در وان فرو می‌برد.

این نما باعث شده است که بعضی از هواداران گمانه‌زنی کنند خودکشی تتلاک حقیقت نداشته است. اما نیت نولان ممکن است نمایش عذاب وجدان اپنهایمر از مرگ معشوقش باشد.

یکی از بینندگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد: «هنوز به آن تصویر تقریباً نامحسوس فیلم «اپنهایمر» از دستکش‌های سیاه در صحنه حمام جین فکر می‌کنم. شاید آزاردهنده‌ترین تصویر فیلم باشد در حالی که اگر پلک بزنید ممکن است آن را نبینید، و دیگر نشان داده نمی‌شود.»

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار حقایق پنهان فیلم اوپنهایمر سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول

تاریخ اکران عمومی فیلم اوپنهایمر چه روزی است؟

این فیلم، 21 جولای، یا همان 30 تیر ماه منتشر شد.

جی رابرت اوپنهایمر، بزرگ‌ترین اتفاقی که رقم زد و بزرگ‌ترین اختراعش چه بود؟

او به دلیل نقش مهمی که در سازماندهی پروژه منهتن بر عهده داشت، معروف است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *